Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Constructie schaduwstation

Gestart door StefanO vrijdag 29 januari 2010, 17:01:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: harald en alex op vrijdag 04 november 2011, 22:58:45
Hoi Stefan

Je kan met een dremel een stukje van de rails afslijpen dan weet je zeker dat je geen vals contact krijgt.Voor de scheiding van stroomkringen hebben wij van die bruine schoentjes gebruikt van Marklin.Dan isoleer je volgens mij de + en de -

Harald & Alex

Beste Harald & Alex,

Die bruine schoentjes gebruik ik ook voor de terugmelding. Dus de verbinding tussen de rails doorgeknipt, een spoorstaaf voor de massa en de andere voor de terugmelding. Moet je eigenlijk alle rails doorknippen??? Dus ook buiten de terugmeldsecties en de wissels?

Gr. Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: Hero op zaterdag 05 november 2011, 06:32:21
Hallo Stefan,

Of je van secties ook de massa moet scheiden is afhankelijk van je gebruikte boosters.
Als je aan beide zijdes toch draden soldeert kun je voor de zekerheid misschien beter ook de massa scheiden.
Doe dit op een punt waar loks nooit stoppen. Anders kun je problemen krijgen met de data die niet in fase op de rails komt. De sleper maakt dan contact tussen de secties wat niet alle boosters prettig vinden.

Robin

Hoi Robin,

Ik gebruik geen boosters, maar gewoon de ecos2 in combinatie met de bijbehorende trafo. Bedoel je de massa of de middenrail (+)? Als ik geen boosters gebruik, is het dan ook beter bij de blokkenscheiding (dus niet de secties) zowel de massa als de + te scheiden?

Bedankt alvast! Gr. Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: StefanO op zondag 06 november 2011, 21:50:52
Citaat van: harald en alex op vrijdag 04 november 2011, 22:58:45
Hoi Stefan

Je kan met een dremel een stukje van de rails afslijpen dan weet je zeker dat je geen vals contact krijgt.Voor de scheiding van stroomkringen hebben wij van die bruine schoentjes gebruikt van Marklin.Dan isoleer je volgens mij de + en de -

Harald & Alex

Beste Harald & Alex,

Die bruine schoentjes gebruik ik ook voor de terugmelding. Dus de verbinding tussen de rails doorgeknipt, een spoorstaaf voor de massa en de andere voor de terugmelding. Moet je eigenlijk alle rails doorknippen??? Dus ook buiten de terugmeldsecties en de wissels?

Gr. Stefan

Stefan

Nee niet alles doorknippen.Alleen waar de bezetmelders moeten komen.Wij hebben op de trajecten tussen twee wissels wat dus een blok is de inrijmelder 1 rail lengte en de stopmelder 2 rail lengtes.Als je een blok in twee richtingen gaat rijden dan alle twee de melders 2 rail lengtes maken.

Als je twee rail lengtes gebruikt dan de spoorstaven van elkaar scheiden dan de uiteinden van de 2 lengtes waar ze op de niet geïsoleerde rails komen aan de kant van de melder rail staaf isoleren.Wij knippen de aansluiting weg waar ze in elkaar schuiven dan heb je zeker geen contact meer.Dan nog even de dremel er langs en dan moet ie goed zijn.

Harald & Alex
Re:Constructie schaduwstation
Ik bedoelde beide, maar als je geen boosters gebruikt dan is dat niet nodig.
Alleen de terugmeldrailstaaf dus isoleren.En alle andere verbindingen in tact laten.

Robin
Re:Constructie schaduwstation
Bedankt voor de reacties.

Ik heb zojuist mijn nieuwe spoorwegovergang (74920) geprobeerd, op zich werkt ie goed, maar als de trein erover heen rijdt, hoor je een brommend geluid. Ik las in een ander draadje hetzelfde probleem, maar de oplossing ontbrak.

Iemand een idee?

Groeten, Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Constructie schaduwstation
Dat brommen komt door de wisselspanning.
Wil je er van af dan moet je de spanning gaan gelijkrichten.
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: huub op vrijdag 18 november 2011, 16:31:51
Dat brommen komt door de wisselspanning.
Wil je er van af dan moet je de spanning gaan gelijkrichten.

Hallo Huub,

En hoe moet ik dat doen?
Re:Constructie schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Constructie schaduwstation
Neem een diode (bijv. 1N5401) en sluit die tussen de gele aansluiting van de trafo en de gele draad naar de overweg aan. De aansluiting met het streepje (de kathode) komt aan de draad c.q. overweg.
Dan neem je een elco van zeg 2200 uF / 40 Volt en die sluit je aan tussen de diode en de baanmassa (bruine aansluiting).
De plus-aansluiting moet aan de diode, de aansluiting waar het streepje op staat.

Re:Constructie schaduwstation
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Constructie schaduwstation
bedankt voor de tip Huub, heb me ook aan dat gebrom gestoord.

Gr Ruud
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: huub op vrijdag 18 november 2011, 18:18:00
Neem een diode (bijv. 1N5401) en sluit die tussen de gele aansluiting van de trafo en de gele draad naar de overweg aan. De aansluiting met het streepje (de kathode) komt aan de draad c.q. overweg.
Dan neem je een elco van zeg 2200 uF / 40 Volt en die sluit je aan tussen de diode en de baanmassa (bruine aansluiting).
De plus-aansluiting moet aan de diode, de aansluiting waar het streepje op staat.



Hallo Huub,

Oké, voor mij klinkt dit als hogere elektronica, maar ik wil het graag leren. Heb je ook een foto van hoe dat eruit ziet? En wat is een elco? En kun je deze dingen gewoon bij conrad kopen?

Bedankt.
Re:Constructie schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Constructie schaduwstation
Conrad:
Bestnr.: 446193 - 89
Bestnr.: 162370 - 89

of Dick Best:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3224
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3292

andere diode maar dat maakt niks uit.
vergelijk de prijzen eens
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: huub op vrijdag 18 november 2011, 21:59:24
Conrad:
Bestnr.: 446193 - 89
Bestnr.: 162370 - 89

of Dick Best:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3224
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3292

andere diode maar dat maakt niks uit.
vergelijk de prijzen eens

Bedankt voor de moeite Huub. Gebruik je deze dingen vaak? Anders moet ik ze maar groot inslaan  :)
Re:Constructie schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Constructie schaduwstation
Ik gebruik dat spul dagelijks, maar dat is mijn werk  :)
Re:Constructie schaduwstation
Hallo allemaal,

Nu kom ik in verschillende draadjes ook de "diodetruck" tegen bij het maken van de bezetmeldpunten. Omdat ik nu bezig ben met het indelen van het schaduwstation in blokken en secties voor de terugmelding, vraag ik me af of dit noodzakelijk is.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Bedankt voor de reacties.
Gr. Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: StefanO op zondag 20 november 2011, 20:44:12
Hallo allemaal,

Nu kom ik in verschillende draadjes ook de "diodetruck" tegen bij het maken van de bezetmeldpunten. Omdat ik nu bezig ben met het indelen van het schaduwstation in blokken en secties voor de terugmelding, vraag ik me af of dit noodzakelijk is.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Bedankt voor de reacties.
Gr. Stefan

Hallo,

Ik ben nog steeds benieuwd naar een reactie.
Groeten, Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Hoi Stefan,

Hier is er wat over te lezen.
=diode]http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:diode-truc-terugmelding&s[]=diode

Ook in mijn draadje, die van Peter/degeluidsman en Tilly is er wat over te lezen.
Ook staan hier foto's van verschillende manieren van aansluiten.

Groeten Sander. 
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: Seinwezen op zondag 27 november 2011, 08:51:15
Hoi Stefan,

Hier is er wat over te lezen.
=diode]http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:diode-truc-terugmelding&s[]=diode

Ook in mijn draadje, die van Peter/degeluidsman en Tilly is er wat over te lezen.
Ook staan hier foto's van verschillende manieren van aansluiten.

Groeten Sander. 

Sander bedankt, ik ga me er in verdiepen  ;)
Re:Constructie schaduwstation
Hallo,

welke krimpkous gebruiken jullie om rails te isoleren, dus ipv de rode schoentjes van M*?

Bedankt alvast. Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Ik gebruik rietjes ipv de rode neusjes.
Re:Constructie schaduwstation
Hoi Johny,

Ik heb nu een aantal verschillende maten krimpkous aangeschaft, dus deze vakantie even uitproberen welke het best werkt. Zou je ze dan alsnog moeten verwarmen / krimpen of gewoon erover schuiven? Misschien domme vraag, maar toch...

Gr. Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Gewoon er overschuiven
Re:Constructie schaduwstation
Citaat van: StefanO op vrijdag 16 december 2011, 23:15:46
welke krimpkous gebruiken jullie om rails te isoleren, dus ipv de rode schoentjes van M*?

Een stukje van 3mm diameter dat ik eventjes dichtkrimp en meteen met een tangetje dicht knijp.  Werkt perfect.
Re:Constructie schaduwstation
Bedankt voor jullie reacties. Spaart weer een hoop schoentjes uit  :)

Ik ben bezig met de ringleiding en heb hiervoor kroonsteentjes doorverbonden onder de gehele tafel. Ik moet de verschillende blokjes nog wel aan elkaar verbinden. Ik heb hiervoor VD draad 2,5 mm2 gebruikt. Op zich lukt het wel, maar het is behoorlijk stug!



Bruin gebruik ik voor de massa en geel/groen voor de fase. Dit had ik nog liggen. Voor montage alles doorgemeten met de multimeter en het maakt contact  :)

Verder bepaal ik waar de terugmeldsecties moeten komen en de aansluiting op de ringleiding. Ik gebruik overal 2 rails als stop- of remsectie. Met potlood heb ik aangegeven tot waar ze lopen en waar de ringleiding door de tafel gaat.



Maar voordat ik alles definitief kan aansluiten, moeten de blauwe isolatieplaatjes nog neergelegd worden. Ik twijfel of ik alles vast ga maken met dubbelzijdig tape. Lijkt me alleen maar lastig als het weer los moet.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Tips zijn welkom!

Gr. Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Hallo,

Vandaag heb ik een poging gedaan de diodetruc toe te passen op twee stukken rails. Hieronder zie je het resultaat:





Ik ben alleen niet tevreden over het soldeerwerk. Ik vind het lastig om de draad en diode in 1 keer aan de rails te solderen met een mooi glimmend bolletje als resultaat.

Meestal vertin ik eerst de draad, maar die kan je daarna niet goed om de diode heen draaien. Eerst draaien en daarna solderen zorgt ervoor dat het soldeer niet overal bijkomt.

Ook probeer ik de soldeerbout niet direct op het te solderen onderdeel te leggen, maar er vlakbij duurt het weer te lang voordat het gaat vloeien. Ik breng altijd eerst een beetje soldeer op de bout aan, zodat het makkelijker gaat, maar toch lukt het niet goed.

Iemand een idee?

Groeten,
Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Ik heb wel een idee.
Als je die diode nu eens links onder aan de massa soldeert.
Dan blijft ie vast liggen als je de draad erbij wil solderen. Tenzij je te lang verwarmt.

Je soldeer techniek kan ook nog wat makkelijker ,bedrijfszekerder.

Ik zorg dat het lipje van de rails al een beetje tin heeft.(voorvertinnen)
Dan de diode vast solderen.
Nu de draad ook voorvertinnen Plek op de rails warm stoken en zodra je ziet dat het soldeer smelt de draad erbij voegen even door verwarmen en de soldeerbout weg halen.

Een goeie verbinding is geen bolletje maar loopt als een berg af.
Ik heb een hekel aan die krimpkousjes en knip altijd weg wat niet meer nodig is.
Even een plaatje om het duidelijk te maken.

Groeten Robin
Re:Constructie schaduwstation
Hero,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ga het eens op jouw manier proberen. Je hoort van me!

Groeten,
Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Hee Stefan0,

zag net je draadje word mooie baan zeg. :) :P
ga je zeker volgen. ben net zelf bezig met ontwerpen, van mijn baan.
en dat is nog niet zo makelijk als ik dacht.

blijf zo door gaan.

Groetjes NS1601

Re:Constructie schaduwstation
Hoi NS1601,

Bedankt voor je compliment. Ik ben er nog lang niet, maar het is leuk er weer mee bezig te zijn. Ik zal jouw baan ook even checken!

Vandaag verder gegaan met het solderen van de diodes. Het gaat een stuk beter! Zie hier het resultaat:





Ik ben toch verder gegaan op de manier van Peter de Geluidsman. Maar wel met de tips van Robin! Het is dus een combinatie van beide geworden. Alles doorgemeten en het lijkt te werken. Nog veel soldeerwerk voor de boeg in ieder geval!

Gr. Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Ziet er netjes uit. Een stuk beter als de eerste foto.
Je hebt duidelijk de slag te pakken.
Als je de diode vast soldeerd en daarna een marktklem of knijper erop zet kun je de draad gewoon op de plek waar de diode vastzit solderen.
Maar dit werkt ook prima.

Groetjes Robin
Re:Constructie schaduwstation
Hoi Robin,

Ik kwam eigenlijk op dit idee, omdat jij de diode zo aan de massa verbindt. En dat vind ik wel handig, omdat je de verbinding tussen diode en het lipje dan intact laat. Ook kun je de soldeerbout aan de buitenkant van het U-profiel zetten zonder dat je de draad / soldeer raakt.
Re:Constructie schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Constructie schaduwstation
Stefan,

De draden van de diode mogen naar believen ingekort worden .......
Tis maar dat je het weet.
Re:Constructie schaduwstation
Hoi Huub,

Dat vermoeden had ik al. Zo bespaar ik wel weer koperen draad en dat is in deze tijd mooi meegenomen  :-)
Bedankt voor de tip!

Groet,
Stefan
Re:Constructie schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Constructie schaduwstation
Ehhhh,

huh ?
Re:Constructie schaduwstation
Was een grapje, scheelt misschien 2 cm hooguit. Ik heb geen last van de lange diodes, dus daarom laat ik ze maar zo.