Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Acrylverf geschikt voor schilderen modellen (Faller)

Gestart door Chimeara maandag 11 december 2006, 08:42:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Acrylverf geschikt voor schilderen modellen (Faller)
Afgelopen weekend heb ik eindelijk weer eens de tijd gehad om wat modellen in elkaar te prutsen. Voor het schilderen heb ik buiten de bekende potjes van Revell (etc.) ook een doosje met tubes acrylverf gekocht. De verf is op waterbasis en makkelijk te mengen wat ideaal is.

Zo heb ik vrijdagavond een leuk kleurtje grijs/ wit door elkaar geklutst voor het schilderen van betonnen brughoofden. De kleur zier er goed uit dus met het resultaat ben ik tevreden. Waar ik echter minder blij mee ben is dat de verf nu nog plakkerig aan voelt. Hij geeft niet meer af maar goed droog is het ook niet.

Is acrylvef per definitie niet geschikt voor het schilderen van plastic modellen? Of had ik een of andere voorbewerking moeten uitvoeren?

Ik zou het jammer vinden als alles weer opnieuw moet.

Alvast bedankt voor de reacties,

Re: Acrylverf geschikt voor schilderen modellen (Faller)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Acrylverf geschikt voor schilderen modellen (Faller)
Het klopt dat gewone acrylverf minder geschikt is om huisjes te schilderen.
Dat heeft o.a. te maken met de vettigheid van het kunststof.

Wanneer je bruikbare acrylverf zoekt, zul je naar Tamyai-verf moeten vragen (bij de modelbouwwinkel).

John
Re: Acrylverf geschikt voor schilderen modellen (Faller)
Ik gebruik voor verschillende dingen verf op waterbasis (en dus ook acrylverf). Meestal verdund, zodat het ook in de airbrush kan. :D Mijn ervaring is dat de verf moeilijk hecht. Met opdrogen heb ik niet zo veel problemen.

Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me dat het slecht hechten erg veel lijkt op houtlijm die niet wil vloeien. Met andere woorden, de volgende keer dat ik hier problemen mee heb, ga ik eens een druppeltje afwasmiddel proberen. :D
Re: Acrylverf geschikt voor schilderen modellen (Faller)
Met het hechten zelf heb ik geen probleem, maar desondanks zal ik volgende keer eens een druppeltje afwasmiddel toevoegen.

Zijn er nog bewerkingen aan het model die ik zelf vooraf kan doen zodat de verf beter hecht?

Afwassen in een sopje misschien?
Re: Acrylverf geschikt voor schilderen modellen (Faller)
Ook olieverf is verkrijgbaar in makkelijk mengbare tubes. Is deze misschien meer geschikt voor het schilderen van modellen? Of zitten daar oplosmiddelen in die het model kunnen "oplossen"?

Wederom alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Acrylverf geschikt voor schilderen modellen (Faller)
Het spijt mij.
Maar ik schilder al mijn huisjes al jaren met acrylverf.
De faller verf is ook acrylverf

En dat  gaat prima
Je moet wel een glas water voorzien van en paar druppen afwas midel.Daar dan je kwast in dopen en daarna de verf er mee opsmeren.
Dit werkt ook bij waterverf.
Al mijn huizen,en dat zijn er echt wel veel,staan minstens al 5 jaar zonder dat de verf los komt.
voordeel van acrylverf is dat het niet stinkt of giftig is,en wanneer het resultaat niet goed wordt kun je het met spiritus weer verwijderen.
voorts is acryverf absoluut mat.
Olieverf is in ieder geval af te raden
wim