Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)

Gestart door Rieske woensdag 27 januari 2010, 17:43:00

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Onlangs was ik bij Johan (Blausee Mitholz) en ik zag daar een mooi en handig (zelf gemaakt) stuk gereedschap voor de modelspoor freaks.

Er wordt altijd gesproken dat de stijging van je rails beter niet over de 3% kan/mag gaan.
Dat houdt in, bij 1 mtr horizontale lengte mag je 3cm omhoog. Dat is dus 3 % stijging.
In werkelijkheid is dat 2°.
Dus 3% stijging is niet hetzelfde als 3°.

Om veel misverstanden te voorkomen heb ik het eens uitgewerkt. ( zie tekening )

Zo maak je eenvoudig een 3% "stijgings/weter/meter".
Je neemt 'n lat b.v. van 1000 mm X 100 mm is ( 1mtr X 10cm)
Aan een kant teken 30 mm af en trekt 'n lijn. Het zwarte gedeelte ( zie tekening ) komt daarmee te vervallen en zaag je er dus af.
Als je dit netjes hebt gezaagd, zet dan je lat ( met het smalste gedeelte naar boven gericht) op je helling met daar bovenop 'n waterpas.
Je waterpas geeft nu duidelijk weer of je aan die 3% stijging voldoet. Je luchtbel mag dus niet richting het smalste gedeelte van je lat wijzen oftewel de helling op.
Het is aan jouw om de lat, als je die te lang vindt, in te korten zodat deze wat hanteerbaarder wordt.


Kleine rekenformule.
(1/1=100% = 45° ( 1mtr horizontaal en 1mtr verticaal = 100% = 45°)

Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Mijn Geheim: de waterpaswagen :-)



Catlogusnummer: 46582. Was een insidermodel maar is tweedehands te koop op beurzen en internet.
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Mij lijkt zo´n waterpas handiger, omdat die ook makkelijk in bochten en wisselstraten kan meten. Daarnaast zijn er ook mensen, die 3.5% gebruiken, en dus willen controleren, of dat overal klopt. Lijkt mij met zo´n waterpasding makkelijker.

Even voor de mensen thuis:
1%=0,57°
2%=1,15°
3%=1,72°
4%=2,29°
5%=2,86°

Pas wel op. Dit omrekenen verloopt niet liniear. Als 5%= 2,86°, dan is 50% geen 28,6°!(is namelijk 26,6°)

Roy
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Ik heb het hier op het forum al wel meer laten zien dacht ik




Lange strip voor de lange rechte stukken met de grote waterpas


Kleinere strip met de kleine waterpas voor de korte stukken en bogen

Zo'n waterpas wagen van Märklin heb ik gehad heeft Martijn die van mij gekocht, dan zie ik mijn ex wagon weer eens in beeld  :P :lol:
Zo'n wagentje zegt mij niet veel, ik vindt de % stijging niet duidelijk af te lezen.

Mvg, Johan
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Is bij die meetwagon het eerste stripje niet 1%, 2 stripje 2% etc?

Roy
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
kan het nog makkelijker : 3 % = 3 cm / 100cm of 1 meter stijging of daling.De marklin wagon is een makkelijk hulpmiddeltje.
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Citaat van: RoWi op woensdag 27 januari 2010, 18:41:24
Is bij die meetwagon het eerste stripje niet 1%, 2 stripje 2% etc?

Roy

Yep. Ik vind 'm uitstekend af te lezen (nog bedankt, Johan). Op de foto staat-ie precies op de gewenste 3% :-)
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
het wagentje is vooral handig om te controleren of de stijging op de hele helling gelijk is.
bovendien heb je aanloop naar en afloop van de helling om alles vloeiend te laten verlopen.

de waterpas methode is weer handig om hellingen te bouwen.

hellingen geven we aan in % (letterlijk: per 100) en niet in o (graden, of wil je radialen of degrees?). het is dus makkelijk:
1 meter stijging per 100 meter is 1%,
4 meter stijging per 100 meter is 4%
(voor elke keer meter mag je mag je ook centimeter invullen)

alles heeft zo zn eigen toepassing.

groeten,
Hessel
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)

Ook ik gebruik de hellingmeetwagen. Voordeel zit met name in de overgangen, de aanloop: ik controleer per railstukje of er een beetje bijkomt ten opzichten van voorgaande railstukje om zo mooi en soepel mogelijke aanloop n aar de helling te hebben. Dat lukt dus niet met zo'n grote meetbalk. Maar ieeder zijn voorkeuren natuurlijk. En ik vind hem ook uitstekend af te lezen, als is de vloeistof erg stroperig dus moet je even wachten steeds vordat ie stabiel is af te lezen.


Hajo
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Natuurlijk heeft een ieder zijn voorkeur.
Ik heb 'n plankje gemaakt en hoef daarvoor geen rails te leggen.
Plankje op je helling en je waterpas erop en klaar. ( en ja, je kunt ook je wagon op de helling zetten zonder rails, ik weet het)
Nadeel is dat je de wagon misschien weg rolt als je hem even loslaat.
Het plankje blijft staan dat is zeker. En rails leg ik nadat ik m'n helling heb gemaakt.

Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Citaat van: Rieske op woensdag 27 januari 2010, 23:03:35
En rails leg ik nadat ik m'n helling heb gemaakt.

Lijkt mij een zeer logische volgorde van werken  8)

De lat/plankje/alustrip kan tevens gebruikt worden als rei  bij het uitstellen van de helling. Zo heb je meteen controle over het eventueel hol of bol lopen van het hellingvlak.

Mvg, Johan
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 27 januari 2010, 18:37:31
Zo'n wagentje zegt mij niet veel, ik vindt de % stijging niet duidelijk af te lezen.
Heb je keurig je helling met het wagentje afgesteld en denk je dat het goed is, totdat..........je het wagentje omkeert. :(
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Kappa,

is dat zo? Zit er zo´n grote afwijking in dat wagentje?

Roy
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Het wagentje is een gadget, nice to have maar onnauwkeurig en praktisch niet erg bruikbaar bij baanbouw. Immers wie heeft er al rail liggen bij de ruwbouw?

Het tooltje van Johan, de logica van Hessel en m'n eigen intellect werkten bij mij het beste. :P

Gr, Ben.
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Hallo Johan,

Wat is dat voor wit laagje over het hout? Isolatie materiaal.

Gr Arnout.
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Johan werkt niet met hout, Johan werkt met metaal  :D

Koen
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Ik heb speciaal via Marktplaats een waterpaswagon gekocht, voordat ik met de ruwbouw begon. Het sporenplan heb ik in AutoCad uitgetekend. Deze 2D tekening omgezet naar een 3D versie waarin ik heel nauwkeurig de hellingshoeken kon bepalen en uitrekenen. Echter er is altijd verschil tussen de planning (tekening) en de uitvoering, dus om de werkelijke stijgingspercentages te controleren heb ik gebruik gemaakt van de waterpaswagon.

Een stuk K-rail met aan beide zijden een stootblok erop genomen, zodat daartussen de waterpaswagon gezet kon worden. Met enig geduld (i.d.d. Hajo, er zit een vrij stroperige vloeistof in!) is het percentage goed af te lezen. Kanttekening hierbij: het juist aflezen van schalen is niet iets wat iedereen makkelijk afgaat! Een afleesfout is gauw gemaakt.  :wink:

Nadat de gehele baan in ruwbouw was opgezet, heb ik vanaf het onderste niveau ieder stuk trajekt c.q. helling met de waterpaswagon-opstelling gecontroleerd. Aangezien de volledige ruwbouw op draadeinden rust heb ik deze zodanig kunnen aanpassen dat alle hellingen en doorrijhoogten (en zelfs de verkanting) zich binnen het 'acceptabele' bevinden.

Groeten,

Erik
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Ik heb de mazzel, dat ik voor mijn bedrijf een keer een digitale waterpas gekocht heb. Deze is ook zeer handig, om hellingen mee te meten. Hij meet dan wel in graden, maar daar kan ik mee leven.

Roy
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Roy, op de meeste wetenschappelijke rekenmachines zit een Tangens functie.
Als je nu het aantal graden invoert en dan de tangens er van neemt en dat met honderd vermenigvuldigt, heb je het stijgingspercentage.
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wat is 3% stijging nou eigenlijk? (Zelf 'n tool maken)

CiteerRoy, op de meeste wetenschappelijke rekenmachines zit een Tangens functie.
Als je nu het aantal graden invoert en dan de tangens er van neemt en dat met honderd vermenigvuldigt, heb je het stijgingspercentage.

Kappa,

dit is wat ik eerder al zelf gerekend had:

CiteerMij lijkt zo´n waterpas handiger, omdat die ook makkelijk in bochten en wisselstraten kan meten. Daarnaast zijn er ook mensen, die 3.5% gebruiken, en dus willen controleren, of dat overal klopt. Lijkt mij met zo´n waterpasding makkelijker.

Even voor de mensen thuis:
1%=0,57°
2%=1,15°
3%=1,72°
4%=2,29°
5%=2,86°

Pas wel op. Dit omrekenen verloopt niet liniear. Als 5%= 2,86°, dan is 50% geen 28,6°!(is namelijk 26,6°)

Omgaan met hoekberekeningen kan ik wel, maar iig bedankt.

Roy