Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 3031

Gestart door Nobody woensdag 27 januari 2010, 16:23:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3031
Nobody
gast

Märklin 3031
Beste forumleden,

Ik ben van plan een ESU LoPi V3.0 526 met  permanent magneet 51961 in te bouwen in m'n 3931, BR 81004 (Gekocht in 1961).
Dit ter vervanging van een indertijd ingebouwde Märklin decoder 6080 (muizenklavier).
De kogellampjes wil ik vervangen door LED's. Zonder massa naar lokframe.
Het gepiel met Ledjes in combinatie met de lichtleiders is me genoegzaam bekend geworden, na lezing van de vele draadjes in dit forum daarover...
Nu mijn vraag: "Heeft iemand ervaring met de 360 graden stralingshoek LED's van Conrad (art. nr. 184421)."
Deze Led zou een kogellampje kunnen vervangen. Het eventueel te witte licht kan ik d.m.v. gele lampenlak in de gewenste kleur brengen. En je bent van het voornoemde "gepiel" af. Graag Uw reactie!
Re:Märklin 3031
woutje
gast

Re:Märklin 3031
Geen ervaring met genoemde leds. Maar als ze doen wat er staat en als ik het plaatje bekijk is dat een goede oplossing lijkt me. De led is geconstrueerd om rond te stralen en bedoeld voor m.n. verlichting in huisjes.

Maar M* heeft ook een gloeilamp oplossing voor jouw probleem: 2 fittingen die je in je originele houder drukt en daar passen de normale lampjes in met steekfitting, massa vrij dus. Artnr. is 276770.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19691.msg332451#msg332451

Gr, Ben.
Re:Märklin 3031
Nobody
gast

Re:Märklin 3031
@Ben, dank voor de reactie.

Even wat opgezocht:
Märklin speciale fitting   = ? 7,99
Conrad glassokkelfitting = ? 0,82

Da's wèl een groot prijsverschil...

Re:Märklin 3031
Lid sinds: 2006

offline
Re:Märklin 3031
Heb je ook een artikelnummer van conrad ?
Re:Märklin 3031
Nobody
gast

Re:Märklin 3031
Citaat van: Johnnytrein op zondag 31 januari 2010, 14:42:27
Heb je ook een artikelnummer van conrad ?
Yep: 729140
Re:Märklin 3031
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:Märklin 3031
Je kunt ook een motor van Lemo-Solar in je BR 81 monteren ipv een ombouwset met permanent magneet. Hierover staat eea beschreven in een draadje "1200 stiller maken" de motor past bij een BR81 in de opening zonder dat de diameter veranderd hoeft te worden.
Re:Märklin 3031
Lid sinds: 2006

offline
Re:Märklin 3031
Nobody bedankt. @robkop bedoel je met solar een motor op zonne energie of is dat gewoon het merk.  :D
Re:Märklin 3031
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:Märklin 3031
Merk of leverancier, motor is maxon, zie ook het genoemde draadje vd 1200
Re:Märklin 3031
Nobody
gast

Re:Märklin 3031
@robkop: Ik had de ESU ombouwset al in huis. Dus...

Ombouw is geslaagd. Ze rijdt lekker geruisloos. En dat met het originele 3-polige anker! De decoder grofweg afgeregeld met de door ESU aanbevolen CV waarden. Het fijn afstellen doe ik wel met de bestelde LokProgrammer... Want CV's boven de 99 benaderen met een 6021 is monnikenwerk. Heb de rondstralende LED's van Conrad gemonteerd. De gloeilampfittingen zijn verwijderd. De Led's zijn 8mm doorsnee. Passen zuigend tussen de lichtleiders. Te zuigend. Want er moest nog gele lampenlak opgesmeerd worden om het veel te blauwe licht meer in overeenstemming te brengen met het licht uit oude loklantaarns.
Daarom (vóór de montage) links en rechts een plak van de Led's afgesneden met een diamant slijpschijfje in de miniboortol. Daarna was er voldoende speling om de Led's plus laklaag tussen de lichtleiders in de kap te laten glijden.
Alle lichtlekken gedicht. Met zwarte tape, lijm en zwarte verf.

Re:Märklin 3031
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Märklin 3031
Dag Wim.
Ik vind het altijd heel knap wanneer ik zo'n ombouw zie.
Deze oude locjes vragen altijd om wat extra inventieve oplossingen en/of aanpassingen.
Daarna vind ik het verbazingwekkend dat ze dan ook nog héél erg mooi rijden! :o

Zelf heb ik nog steeds niet één analoge loc omgebouwd, de analoge locs gaan op een analoge baan rijden en mijn digitale locs op een.......ja inderdaad, digitaal aangestuurde baan. :lol:

Maar erg mooi om te zien hoe deze oude locjes weer een "nieuw" leven krijgen! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Märklin 3031
Lid sinds: 2009

offline
Re:Märklin 3031
Gisteren bij eBay eindelijk ook deze loc op de kop getikt, inclusief doos voor net iets meer dan 2 tientjes! Ik wil hem gaan ombouwen om eens te oefenen met het aansturen van de telex-koppeling. Als ik weet hoe dit gaat, is de loc mooi digitaal en kan ik met een (semi-)gerust hart beginnen aan de ombouw van een nog zo goed als nieuwe 3309...
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
Beste Nobody,


Ik wil ook mijn 3031 om gaan bouwen.
Ik zie veel kabels maar weet niet waar die toe leiden. Heb jij nog gegevens over jouw ombouw?
Ik heb een ombouwset 60943 maar ik moet eerst demonteren en ben bang fouten te maken.
Ben jij in het bezit van de oude bekabeling tekening? De bekabeling staat niet in de explorer.


Hopelijk kun je me helpen al is het lang geleden voor jou.


Robert
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 3031
Hoi Robert,

De ombouw is heel simpel : de decoder wordt gevoed vanuit de sleper en het massa-contactje op de motor.  Na de motorombouw zitten er nog maar twee aansluitingen op de motor (links en rechts), die op de motoruitgangen van de decoder aangesloten worden, eventueel met ontstoorspoeltjes ertussen.

De lampjes kun je aansluiten zoals ze nu zitten, dus naar de massa toe.  Ze gaan dan wel een beetje knipperen, afhankelijk van het signaal op je rails. Er zijn ook lamphouders te krijgen (zitten er soms ook bij) die geïsoleerd zijn van de massa, en die je in de oude lamphouders kunt plaatsen.

Het mooiste is als je de lampjes vervangt door led's en niet aan de massa hangt maar aan de gemeenschappelijke +.  Voor een stoomloc zou ik dan een wat hogere weerstand kiezen (1.5k of zo), zodat het licht niet te fel is.

Draadkleuren heb ik hier even weggelaten, die verschillen namelijk per fabrikant.

Succes!

Erik
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
 @citaat2
Hi Erik,


bedankt voor je antwoord.  :)
Ik heb al een 3037 omgebouwd dat ging goed maar deze zit weer heel anders aangesloten. Vandaar mijn vraag, ik zag zoveel draden  :O  dat ik bang werd alles los te maken.
Ik heb led's en weerstanden besteld bij onze verre vrienden.  ;)
Die komen over een paar weken wel. Ik ga de stoute schoenen aan trekken en de draden los solderen.


Robert
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 3031
In principe kun je alles loshalen behalve de draad die vanaf de sleper komt.  Als je de motorombouwset al hebt, kun je die alvast inbouwen en testen (met een 9V batterij bijvoorbeeld).  Maak wel eerst alles even goed schoon met wasbenzine, de tandwielen moete soepel lopen.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin 3031
Je kunt zelfs alle draden los halen omdat aan de decoder alle benodigde draden zitten,alleen bij eloks soldeer je de sleper niet los dan soldeer je de plus draad op de omkeerschakelaar.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
 @citaat2
En de kabels die naar de koppelingen lopen?
Moet ik die ook weg halen?


Robert
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 3031
Bedoel je de draden naar de lampjes?
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
 @citaat2
Erik,


Als je goed kijkt lopen er 3 draden langs de lampen. 2 gaan volgens mijn naar de koppeling en een naar de lamp.
Ik heb nu alles losgemaakt en de 2 naar de koppeling laten zitten. Als ik deze weg haal zijn die weer lastig terug te plaatsen.
Ik weet niet of ik de koppeling los kan aansturen met een andere decoder, dan de 70760 die ik nu heb. En of mijn 60651 dit ook kan?
Of dat ik later na upgrade van de 60651 dit wel kan doen.


Robert

Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 3031
Ik denk dat je locje telex-koppelingen heeft.  Ik zou de draden laten zitten, en later verlengen met krimpkousjes.  Deze koppelingen vragen vrij veel stroom, daar moet je wel even iets op bedenken, een relais of transistor bijvoorbeeld.

De 60760 heeft officieel geen functie-uitgangen, maar als je de krimpkous eraf haalt kun je toch de F3 gebruiken. Met wat extra electronica is ook de F1 beschikbaar. Zie https://moba-hgh.de/modellbahn/tipps-tricks-infos/667-tuning-des-60760-decoders

De anti-Alzheimer schakeling is bij deze decoder ook wel een aanradertje.
Re: Märklin 3031
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 3031
Citaat van: ErikW op woensdag 20 mei 2020, 09:28:35
Ik denk dat je locje telex-koppelingen heeft.  Ik zou de draden laten zitten, en later verlengen met krimpkousjes.  Deze koppelingen vragen vrij veel stroom, daar moet je wel even iets op bedenken, een relais of transistor bijvoorbeeld.

De originale M* telex koppelingen vallen met een ESU of Marklin decoder goed aan te sturen, de 60760 lukt het denk ik niet.
Er is heel weinig plaats om ook een relais in te bouwen naast de 60760 decoder.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
 @citaat2
Hi Volgens het duitse document zou het wel moeten kunnen. Ik ga eens zoeken hoe zo'n TELEX-koppelingen werkt en er uit ziet. Ik heb alles uit mijn loc gehaald maar de kabels naar de telex laten zitten. Ik weet niet of er nog iets aan moet zitten of dat de telex kabels op F3 aangesloten kunnen worden. Op het forum kan ik zo snel niets vinden over het aansluiten van de TELEX en wat er voor nodig is.
Heb ik een van de onderdelen van de foto nodig>


De anti-Alzheimer schakeling kom ik vaker tegen maar wat is dat?
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 3031
Enkele jaren geleden heb ik mijn Märklin 3031 laten ombouwen met een 6080 decoder en deze loc doet zijn werk nog steeds naar behoren.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 3031
Anti Alzheimer houdt in dat je een klein stroombuffertje (condensator+weerstand+diode) inbouwt zodat de decoder onthoudt waar hij mee bezig was op het moment dat de stroom even uitvalt.  Deze decoder stopt namelijk meteen als er even een stroomonderbreking is, en gaat staan wachten op de volgende rijopdracht.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
 @citaat2
Hoe is dit on jip en janneke toe te passen?
Ik heb 2 linkerhanden maar probeer alles wat gezegd wordt


Re: Märklin 3031
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 3031
Het betekent simpel dat de decoder zijn hele geheugen leeg gooit en alle bestaande zaken die als laatste zijn toegediend is vergeten.

Je kunt daarom ook beter een ESU of Marklin decoder inbouwen als je de telexen ook wilt blijven gebruiken.

Telexen kun je testen door gewoon beide railaansluitingen tegen de draden te houden, het zijn simpele spoelen die de beugel omhoog tillen waardoor je kunt ontkoppelen. Dit laatste kun je in een ESU decoder volledig onder een functietoets programmeren.

Laatste kan met een Marklin decoder ook, alleen is het programmeren van deze functie een drama in mijn ogen.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
 @citaat2


Ik gebruik de 60760 decoder dit is volgens mij een Marklin decoder. Ik begrijp dat de funcitie F3 hiervoor inzetbaar kan zijn.


De telex werkt analoog moest ik een keer schakelen (achteruit of vooruit) dan ging de koppeling omhoog.
Als ik dit op de F3 functie wil aansluiten, betekend dat dat ik alle 4 de kabels op deze uitgang moet zetten?


Ik kom hier niets over tegen op het forum of ik gebruik natuurlijk niet de juist zoek opties.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 3031
Hier staat wel wat informatie over telex koppelingen : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64655.0

Iedere telex-koppeling is in principe een spoel.  De ene aansluiting moet, net zoals je lampjes, op de gemeenschappelijke +, en de andere aansluiting op de functieuitgang.  Het hangt er een beetje van af hoeveel stroom ze verbruiken, eventueel zou je ze ook nog in serie kunnen zetten.  Dan gebruiken ze minder stroom, maar bewegen dan mogelijk niet goed.

Ik zou er zelf een relais of transistor voor zetten.
Re: Märklin 3031
nobody
gast

Re: Märklin 3031
Ik heb de beide telex koppelingen (oud model) aan Aux 2 gehangen. Geen probleem.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
 @citaat2
Hoi Erik,


Zoal je misschien wel begrijpt ben ik een volkomen leek. Ik zie 2 kabel uit de koppeling komen.
Een van de 2 kabels zet ik op een stroom (1 en 3) en de andere (2 en 4) op de decoder? maakt het nog uit welke van de 2 en dat doe ik aan de andere kant hetzelfde ze staan dan niet in serie en worden beide tegelijk bediend.
Als ik ze in serie wil zetten moet ik ze aan elkaar koppelen



De ster is de stroom.
Re: Märklin 3031
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Märklin 3031
Citaat van: nobody op woensdag 20 mei 2020, 17:10:31
Ik heb de beide telex koppelingen (oud model) aan Aux 2 gehangen. Geen probleem.
Nobody, ik gebruik een 60651 die heeft niet van die opties.
Re: Märklin 3031
nobody
gast

Re: Märklin 3031
 @citaat  8o Jammer. Sorry.
Re: Märklin 3031
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 3031
In serie geschakeld gaat dit met de zware spoelen niet lukken denk ik, ben je snel je decoderuitgang kwijt.