Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?

Gestart door Flodder450 maandag 23 december 2019, 23:20:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Hallo!
Ik zit er over na te denken een M* 3147 te kopen en deze om te bouwen naar digitaal, aangezien de blauwe v212 wel de mooiste uitvoering is van deze loc :D
Echter is er het welbekende probleem van het vervangen van de LFCM met een permanentmagneet, gezien de magneet niet helemaal past (om dit te verhelpen moet je frezen in het frame, danwel de magneet.)

Nu heb ik zo de onderdelenlijsten bekeken voor de 3047 en 3147 (beiden LFCM) en een 37725 (DCM) en wat blijkt, ze gebruiken beiden dezelfde aandrijving (436410) achter! De V100 (Technisches hilfswerke) die ik al heb, is een sub-versie van de 37725 en heeft voorzover ik kan zien óók hetzelfde onderdeel, mét een DCM.

Nu is mijn vraag:
Zou het mogelijk zijn om de 3147 met een DCM om te bouwen?

Alvast bedankt,
//Flodder
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Alternatief is hem om te bouwen met een ESU permanentmagneet.
En dan je 3 polige anker behouden.

En moet je niks frezen.Google maar eens op umbau marklin 3147
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
De asdikte van een LFCM is 2mm, terwijl die van een DCM (en SFCM) 1,5mm is. Daar zit dus al een issue in, daarnaast verschillen er nog meer maten tussen de motoren.
Ik vermoed dat de documentatie van M niet klopt in deze, een oude ersatzteilliste van de 3147 geeft voor het getriebe onderdeelnr 223360.

Dus ik gok dat het getriebe aanpassen voor ander motortype meer werk zal gaan zijn dan aanpassen aan de nieuwe magneet uit de 5* set.
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
@bellejt:
zij deze ombouw zie ik zowel gefrees in het frame als in de magneet, bij deze wordt er alleen een plaatje van de magneet af gehaald,

@Looney Tunes:
I see, dus gewoon de nieuwe Art.nr. 60944 motor en dan de magneet aanpassen? Of eventueel zoals Bellejt zei gewoon de esu permanentmagneet erin zetten
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
De check die je hier doet is: "wanneer is er freeswerk nodig (en waaraan)?", of nog korter: "is freeswerk nodig bij deze loc?"

Er zijn mensen die onze 3railwiki verwarring zaaiend vinden. Dit is een goede gelegenheid om mij daar eens in te verdiepen.

Ik kijk even in de wiki.
Je loc-nummer staat in de tabel, en er staan geen opmerkingen bij.

De enige opmerking die bij sommige locs staat, is de vraag of het motorschild moet worden aangepast, en dat is duidelijk geen freeswerk.

Over freeswerk staat er:
CiteerLocomotieven met een grote schijf collector motor (LFCM) zijn om te bouwen met een 60904/60924/60944 hoogvermogens motor. Niet alle modellen laten zich ombouwen. Er zijn modellen waar freeswerk noodzakelijk is. Naast het juiste motorschild dient tevens een geschikt anker gebruikt te worden. Dit is per model verschillend.

Maar er staat niet bij voor welke locs wel, en voor welke niet gefreesd moet worden.

Dat kan verwarring zaaien.

Dan nog even kijken bij de ombouwset, evenmin bezwarende zaken, nou ja, daar staat het zelfde zinnetje over het frezen bij enkele locs, en deze pagina verwijst naar de andere.
Van het kastje naar de muur, denk ik dan. ik leef met je mee  :D

Succes.
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Citaat van: Flodder450 op dinsdag 24 december 2019, 01:33:48
@Looney Tunes:
I see, dus gewoon de nieuwe Art.nr. 60944 motor en dan de magneet aanpassen? Of eventueel zoals Bellejt zei gewoon de esu permanentmagneet erin zetten

Met de 60944 moet je inderdaad magneet en frame aanpassen, de esu permanentmagneet moet passen zonder freeswerkzaamheden.

Maar als je de loc nog moet kopen, waarom dan niet gelijk de 37725 nemen? Is reeds digitaal, dus scheelt je een ombouw.
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
flodder, waren maar voorbeelden hoe om te bouwen.Ze gebruiken daar ook de marklin magneet.Met de esu hoef je niks aan te passen maar moet je het originele anker blijven gebruiken.
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Heeft de 3147 in basis niet de oudere 3072 wat constructie betreft in zich??

De 3072 heeft wel een wiki plekje!
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
@jan:
Inderdaad, het eeuwige katje naar de muur is zeer frustrerend :(

@looneytunes:
Dan ga ik voor de ombouwset met mangeet, scheelt een boel werk!
De reden dat ik het zo doe is omdat het goedkoper is om te doen, plus ik heb al in geen tijden meer een locje omgebouwd :)

@bellejt: yup, ik ben bekend met die ombouwmethode :D, heb de benodigde set gevonden, coming soon :)

@marklindak: daar heb ik nieteens naar gekeken, zou me niets verbazen als t wel zo is tho!
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
als de volledige aandrijving (dus de wielen met tandwielen enzo)
over te zetten is van een dcm versie, dan kun je dat inderdaad ook doen
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Toen ik vandaag wilde kijken voor de ombouw blijkt de beoogde set (esu 64630) compleet uit het programma van ESU en nergens meer leverbaar te zijn....

Heeft iemand een alternatief? Ik zou gewoon een losse LoPi 5 en een veldmagneet 51960 kunnen kopen, maar waar moet ik die spoelen dan vandaan halen?
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Die spoeltjes die in de deze set (64630)zitten heb nog wel liggen.
Kun je overnemen..
De magneet 51960 heb ik ook nog liggen, ook die mag je overnemen.
Grt. Jo
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Ik ben inmiddels even aan het kijken hoe ik de verlichting ga aansluiten, ik heb Johns fantastische printjes een tijdje geleden gekocht en ik wil deze nu dan ook volledig gaan gebruiken lees:
Schakelbare sluitverlichting!
Nu had ik na lang zoeken de volgende manier gevonden om dit te realiseren:
- F0 forward -> Licht voor aansluiten op de frontseinen van de voorste print
- F0 reverse -> Licht achter aansluiten op de frontseinen van de achterste print
- F1 forward functionmappen op aux 1, die op de sluitseinen van de achterste print zit
- F1 reverse functionmappen op aux 2, die op de sluitseinen van de voorste print zit

Klopt deze gedachtengang een beetje of hebben jullie nog suggesties? Ik wil namelijk nog kijken of ik een cabinelicht kan aansluiten, maar dan moet ik waarschijnlijk met de plux22 gaan werken, een beetje sneu geld voor slechts 1 functieuitgang meer gebruiken...

Ik zag ook nog frontlight[1] en frontlight [2] maar ik heb geen idee wat de tweede doet
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Klopt helemaal :D
Eventueel kan het ook op 1 aux, maar dan moet er extra elektronica bij.

Frontlight [1] en [2] sturen allebei dezelfde aux aan, maar op die manier kan je 1 aux op 2 manieren instellen en functiemappen.
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
@Looney Tunes
Ah check! Stel dat je een aux met de ene knop wilt laten knipperen en met de ander faden bijvoorbeeld dus

Ik heb even een PBtje verstuurd naar Jo, moet nog even kijken verder welke versie van de LoPi ik neem voor de uitgangen :)
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Correct :)
Met de lopi 5 heb je overigens ook soldeereilandjes met versterkte aux'en op de decoder, dan heb je niet perse een adapter nodig mocht je die willen besparen (al zou ik die paar euro extra er voor over hebben).
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Hallo allemaal,

Heb dezelfde lok al een tijdje terug omgebouwd. En heb deze voorzien van een 5 sterren motor. Als je een hele kleine aanpassing aan het frame doet past de 5 sterren motor prefect.
Deze aanpassing heb ik met een vijltje gedaan, want het was minimaal wat je moest aanpassen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?

CiteerVan het kastje naar de muur, denk ik dan. ik leef met je mee

Ja, als niemand de moeite neemt om de wiki aan te vullen of aangeeft hoe het wel zou moeten,  zullen anderen in de toekomst tegen hetzelfde aanlopen.

Deel je ervaringen dus met de wiki-redactie of schrijf een artikel van de ombouw van de 3147 voor de wiki. Daar help je andere ombouwers mee de juiste info te vinden.

Mvg,

Johan (treinsmurf) - wikiredactie
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 24 december 2019, 00:08:47
Ik vermoed dat de documentatie van M niet klopt in deze, een oude ersatzteilliste van de 3147 geeft voor het getriebe onderdeelnr 223360.
De documentatie klopt wel, maar vanaf 1995/1996 kreeg de 3072 een andere "Getriebe".
Had de oude 3072 nog het Getriebe 223360 (met LFCM), na 1995 was dat het Getriebe 436410, met standaard DCM motor.
Zo staat er een 436410 op ebay te koop ==> Klik <==
Voor zover ik weet zijn twee Getriebe gewoon uitwisselbaar.
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
De bestellingen zijn gedaan voor de LoPi 5 8pins en de onstoorspoelen, and now we wait :D
Re: Ombouwen M* 3147 (v100/v212) met DCM ipv LFCM?
Locje is vandaag omgebouwd, de printjes doen het goed en ik zal ook zeker bij een volgende ombouw zoiets gaan gebruiken :)

Enige ding was dat nadat ik twee extra draadjes van de decoder had gesoldeerd, iets op de decoder poef deed, no idea wat t was tho  8o