Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'

Gestart door ndb woensdag 27 januari 2010, 14:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Al jaren is het bekende liedje: NS (reizigers) presteert niet voldoende (teveel vertragingen, te weinig treinen ed - al zijn het maar enkele tienden van procenten) en wordt op het matje geroepen om verantwoording af te leggen.

Net als met de overvolle autowegen hebben de NS wel een oplossing gevonden: gewoon meer rails aanleggen, al kost het een lieve duit.

De gevolgen zie je op station Hilversum: 5 perronsporen, als de ene trein nog niet vertrokken is stopt de volgende al op het naastliggende perronspoor, geen opstopping mogelijk omdat het spoor nog niet vrij is, dus geen vertraging.

Andere oplossing is, treinen een ruimere dienstregeling geven, zodat je dus, bij een normaal verlopende reis zonder incidenten of vertragingen, en dus nog steeds zoals in de meeste gevallen, zomaar voor niets 5 of 10 minuten op station Hilversum of Weesp staat te wachten, geheel ingepland volgens de dienstregeling. Om eventuele vertragingen in te lopen, zo stel ik mij voor. Maar de gewone reiziger zit er voor pietlut. Ja, voor redenen van de dienstregeling denkt hij, het spoor zal wel vol zijn of een aansluiting gemaakt worden, maar in het echt natuurlijk om de kans op vertraging kleiner te maken.

De NS zal dat om zichzelf in te dekken alleen maar meer doen, en zo zullen ook de gewone treinen langzamer worden, zonder dat dat eigenlijk hoeft. Maar de succescijfers zullen verbeteren, de NS zullen geen boete krijgen voor het niet halen van de prestatiecontracten, en de reiziger, die zit ermee - als die tenminste een zitplaats heeft weten te vinden in de vaak overvolle treinen in de spits.

Hebben anderen hier ervaring mee en hoe denken die erover, misschien praktijkmannen?

Dit ei moest ik even kwijt als ik weer zie in de krant dat NS zijn afspraken zogemaamd niet nakomt en moet uitleggen hoe het komt en wat ze er aan willen doen.
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Ik reis dagelijks met de trein. Ik heb altijd een zitplaats bij het raam zelfs in de spits en kom overal als eerste aan. Van vertraging heb ik ook weinig last want de volgende trein blijft altijd op mijn wachten.
M.v.g. René.
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Machinist zeker? :P

Groet,
Ronald
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Als het glad is rijden de treinen niet of matig
De bussen gaan gewoon helemaal niet omdat de winterbanden te duur zijn
Wat ik niet snap dat ik wel gewoon met mijn auto kan rijden en de fietsers met veel moeite ook op school of hun werk kunnen komen, omdat het openbaar vervoer niet gaat of kan

met vriendelijke groet

Rob
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Wat een gezeur weer over een trein die niet op tijd rijdt.....
Weer een voorbeeld van Holland op z'n smalst.
In deze tijd moet alles precies zo gaan als afgesproken, gaat het niet zo dan zijn we met
zijn allen ontregeld en worden we boos.
Als je leest om welke verschillen het gaat in percentages

citaat:

Uit de punctualiteitscijfers die NS gisteren publiceerde blijkt dat 13,4 procent van de treinen vorig jaar een vertraging had van maximaal 3 minuten. Volgens gemaakte afspraken met het ministerie mocht maar 13 procent van de treinen zijn vertraagd. Ook de vijfminutennorm werd niet gehaald: 7,2 procent van de treinen had een vertraging oplopend tot 5 minuten, terwijl 7 procent was afgesproken. Het aantal treinen dat uitviel was eveneens te hoog: 2 procent, in plaats van de norm van 1,5 procent.

Ik weet het afspraken zijn afspraken maar het is een gezeur van een verwend land, waar steeds meer gezeurd wordt als het niet gaat zoals afgesproken.


Groet,


Erik
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: Rob_D op woensdag 27 januari 2010, 21:11:08Wat ik niet snap dat ik wel gewoon met mijn auto kan rijden en de fietsers met veel moeite ook op school of hun werk kunnen komen, omdat het openbaar vervoer niet gaat of kan

met vriendelijke groet

Rob

Daar dachten die mensen die een paar weken geleden urenlang klem op de ring rond Amsterdam stonden na een sneeuwbuitje toch anders over. Zelf gewoon met de trein naar huis gezoefd.
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: Rob_D op woensdag 27 januari 2010, 21:11:08
De bussen gaan gewoon helemaal niet omdat de winterbanden te duur zijn

Met een personen auto is het toch wat anders rijden als met een bus met gladheid.
Als je met je eigen auto gaat schuiven is het leed nog te overzien, maar als ik met m'n bus ga schuiven komt er wel 10 ton op b.v. jouw auto auto af. Plus dat er nog passagiers in de bus zijn die dan alle kanten op vliegen, met alle verwondingen van dien. Het risico is dan gewoon te groot om te gaan rijden.

Gr.  Charlie
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Ik heb mensen hier wel eens zien klagen op het forum met 'on topic aub' of 'lees mij (dwz lees wat er staat)!!!' - ik ga dat dus niet doen. Daar ga ik geen tijd mee verliezen. Het was een leuk experiment.
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Ik hoop dat het er ooit van gaat komen dat het OV gratis word en er een vast bedrag via de belasting afgeschreven word, voor alle Nederlanders, of je er dan wel of geen gebruik van maakt, zodat de kosten gedekt zijn.
Ten eerste beter voor het milieu, en een extra stimulans om van het OV gebruik te maken.
Ten tweede word de agressie een stuk minder.
Ten derde klagen de mensen dan minder snel, lijkt mij, al blijven we natuurlijk een klagend volkje :lol:.

Maar ja, het zal wel een utopie blijven, omdat alles geprivatiseerd is en de OV-bedrijven keiharde winst willen maken.

Groeten van Jarno
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
ik lees en hoor overal klachten over de NS. Ik denk: het is weer holland op zijn smalst. Altijd klagen. Ik zit ook vrijwel dagelijks in de trein. Er zijn inderdaad een paar problemen geweest, waardoor ik laat aan het eten zat. Maar over het algemeen, verder gaat het perfect. Prima zo.

groet, Willem
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: aleva000 op donderdag 28 januari 2010, 18:10:13
Er zijn inderdaad een paar problemen geweest, waardoor ik laat aan het eten zat.

groet, Willem

Hi Willem,

Toch ook een keer 23:30 uur s'nachts  :roll:

Mvg, Johan
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Ha Johan,
klopt. Ik begon onderweg wel een beetje trek te krijgen. Heb overigens de navolgende weken nog wel gebruik gemaakt van de gratis koffie.

groetjes, Willem

ps. om een lang verhaal kort te maken:
de reis ging van Zoetermeer naar Zwolle.
- tot utrecht CS vrijwel zonder problemen
- van Utrecht omgeleid naar Baarn, maar op aanraden uitgestapt in Soest zuid
- daar weinig mogelijkheden om met de bus naar Amf te gaan.
- minibusje aangehouden (had een ander geregeld) en samen met 9 anderen naar Amf
- daar met IC (DD-AR) richt. Enschede tot Deventer.
- toen vanuit daar naar Zl.
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: vriend op donderdag 28 januari 2010, 12:36:21
Ik hoop dat het er ooit van gaat komen dat het OV gratis word en er een vast bedrag via de belasting afgeschreven word, voor alle Nederlanders, of je er dan wel of geen gebruik van maakt, zodat de kosten gedekt zijn.
Ten eerste beter voor het milieu, en een extra stimulans om van het OV gebruik te maken.
Ten tweede word de agressie een stuk minder.
Ten derde klagen de mensen dan minder snel, lijkt mij, al blijven we natuurlijk een klagend volkje :lol:.

Maar ja, het zal wel een utopie blijven, omdat alles geprivatiseerd is en de OV-bedrijven keiharde winst willen maken.

Groeten van Jarno

Sluit ik mij helemaal bij aan... Marktwerking is niet zo ideaal als het lijkt. In ieder geval niet geschikt voor openbaar vervoer, de zorg etc. Wat een systeem: het moet zo goedkoop mogelijk (dus kwaliteit wordt lager) en als het dan niet goed genoeg is krijg je een boete. Is toch krom?

Mijn mening: zolang men denkt dat al dat privatiseren en marktwerking er in dit soort sectoren voor zorgen dat de kosten zullen dalen en de kwaliteit zal toenemen, zullen de kosten alleen maar stijgen en de kwaliteit afnemen...

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik vind dat de NS slecht presteren.
Ik ga dan ook vol vertrouwen binnenkort dagelijks met de trein forenzen.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: ndb op woensdag 27 januari 2010, 22:34:15
... Het was een leuk experiment.
Ik ben toch wel benieuwd wat je hiermee nou bedoelt te zeggen...
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: Gerard op donderdag 28 januari 2010, 20:23:17
Citaat van: ndb op woensdag 27 januari 2010, 22:34:15
... Het was een leuk experiment.
Ik ben toch wel benieuwd wat je hiermee nou bedoelt te zeggen...

Je bent niet de enige gerard, maar ik dacht het zal wel aan mij liggen dat ik het niet begrijp.... :?


Erik
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: 100%erik op donderdag 28 januari 2010, 22:23:10
Citaat van: Gerard op donderdag 28 januari 2010, 20:23:17
Citaat van: ndb op woensdag 27 januari 2010, 22:34:15
... Het was een leuk experiment.
Ik ben toch wel benieuwd wat je hiermee nou bedoelt te zeggen...

Je bent niet de enige gerard, maar ik dacht het zal wel aan mij liggen dat ik het niet begrijp.... :?


Erik
gelukkig dat er meer zo over denken   :?
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
wat ik daarmee wil zeggen? het is mn eerste posting, et voila: niet 1 adequate on topic reactie!
en als het dubbeltje niet valt, met mijn geringe uitleg, tsja, dan kan ik mijn conclusie alleen maar bevestigd zien...

het gae u goed!
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: ndb op zondag 31 januari 2010, 11:51:49
wat ik daarmee wil zeggen? het is mn eerste posting, et voila: niet 1 adequate on topic reactie!
en als het dubbeltje niet valt, met mijn geringe uitleg, tsja, dan kan ik mijn conclusie alleen maar bevestigd zien...

het gae u goed!

Met jouw posting heb je een discussie aangewakkerd.
Daar is een forum voor, dus helemaal goed!
Het gaat over de vraag of de NS zich op de 1/10 % aan zijn afspraken moet houden, jij vindt van niet,
zoals ik uit je posting opmaak.
Dat sommigen van ons geen sirieuze antwoorden geven/ of opmerkingen daar moet je je gewoon
overheen zetten, het is een Forum voor iedereen, ook voor grapjassen, soms moet er ook eens
wat gelachen worden vind ik.
Er zijn al zoveel serieuze zaken op deze aardbol, neem de dingen soms met een knipoog en het wordt veel leuker!
Dit is geen wikipedia.

Met vriendelijke groet,


Erik
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Ik wil mijn visie hierop wel even geven hoor... ;-)

CiteerAl jaren is het bekende liedje: NS (reizigers) presteert niet voldoende (teveel vertragingen, te weinig treinen ed - al zijn het maar enkele tienden van procenten) en wordt op het matje geroepen om verantwoording af te leggen.
Klopt. En al jaren halen ze de doelstellingen niet, maar ze komen er wél steeds dichterbij. Als NS en ProRail er niet zo'n puinbak van hadden gemaakt ten tijde van de sneeuwval in december, waren ze voor 2009 binnen de norm gebleven. Dat dat nu nét niet gelukt is hebben ze dus aan zichzelf te danken. Reken maar dat enkele mensen bij NS daar zwaar van balen...

CiteerNet als met de overvolle autowegen hebben de NS wel een oplossing gevonden: gewoon meer rails aanleggen, al kost het een lieve duit.
Voordat Rail21 losbarstte is er decennia lang geen meter rails bij gekomen (integendeel). Het spoorwegnet heeft lange tijd niet meegegroeid met het vervoer en Rail21 is dan ook nadrukkelijk een inhaalslag. Het is niet bedoeld om NS in staat te stellen het prestatiecontract te halen want dat bestond nog niet toen deze projecten (zoals Asd-Ut) werden uitgedacht.

CiteerDe gevolgen zie je op station Hilversum: 5 perronsporen, als de ene trein nog niet vertrokken is stopt de volgende al op het naastliggende perronspoor, geen opstopping mogelijk omdat het spoor nog niet vrij is, dus geen vertraging.
Het uitbreiden van Hilversum is primair gedaan om daar de Intercities weer te kunnen laten stoppen, iets waar omroep"stad" Hilversum heel veel waarde aan hecht. Persoonlijk vind ik dat dit dorp last heeft van grootheidswaanzin, maar da's mijn mening :-P
Overigens was Hilversum, met slechts drie perronsporen, ook zonder stoppende IC's een knelpunt - ik heb heel wat afgescholden op kapotte aansluitingen van/naar Utrecht... Tot slot speelt de komst van de Gooiboog en daarmee de verbinding Utrecht-Almere (5900) hierin mee.

CiteerAndere oplossing is, treinen een ruimere dienstregeling geven
Yep. Dat is precies wat er vorig jaar of het jaar daarvoor gedaan is. Er is een hele stapel maatregelen ingevoerd om de dienstregeling robuuster te maken.
De belangrijkste zijn:

- links en rechts minuutjes toevoegen aan de dienstregeling van treinseries die krap in hun tijd zitten
- het verlengen van keringen zodat er op de eindpunten een buffertje ontstaat waarin kleine vertragingen weggewerkt kunnen worden
- het knippen van treinseries die in eerdere jaren aan elkaar geknoopt waren, om het 'sneeuwbal-effect' in te dammen
- zo min mogelijk splitsen/combineren/bijplaatsen/aftrappen omdat koppelen en ontkoppelen notoire bronnen van vetraging zijn

De prijs? Meer materieel en personeel nodig om de hele dienst te rijden, een zwaardere belasting van de (eind)stations qua perronbezetting, hier en daar verlies van doorgaande verbindingen en -- inderdaad -- hier en daar een iets langere reistijd.
De opbrengst? Een aanmerkelijk verbeterde punctualiteit én reizigerstevredenheid.

Citeerzomaar voor niets 5 of 10 minuten op station Hilversum of Weesp staat te wachten, geheel ingepland volgens de dienstregeling
De lange stop in Weesp die de serie 5700 daar maakt zat er al in lang voordat bovengenoemde maatregelen werden genomen en dient om twee IC's te laten passeren. De enorm lange route van de 5700 ((Dordrecht -) Leiden - Schiphol - Weesp - Hilversum - Utrecht) maakt hem erg lastig in te voegen op deze toch al zo drukke baanvakken. Dat in Weesp vertraging "ingelopen" kan worden is mooi meegenomen. De 5700 is overigens lange tijd qua punctualiteit één van de slechtst presterende treinseries geweest - dat is nu over, maar niet alleen dankzij deze lange stop.
Een structureel lange stop in Hilversum is mij niet bekend.

CiteerDe NS zal dat om zichzelf in te dekken alleen maar meer doen, en zo zullen ook de gewone treinen langzamer worden, zonder dat dat eigenlijk hoeft. Maar de succescijfers zullen verbeteren, de NS zullen geen boete krijgen voor het niet halen van de prestatiecontracten
Wat vind je belangrijker, punctualiteit of snelheid? Ik ben liever een paar minuten langzamer mét het behalen van aansluitingen dan dat ik onvoorspelbare vertragingen heb omdat de dienstregeling niet lekker in elkaar zit. De bedoeling van het prestatiecontract is de punctualiteit te verbeteren, niet de snelheid, zeker niet als dat ten koste gaat van de punctualiteit.

Ik hoop dat ik hiermee e.e.a. wat verhelderd heb :-)

Martijn ;-)
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: Acido op zondag 31 januari 2010, 12:51:01
Ik wil mijn visie hierop wel even geven hoor... ;-)

Citeeriets waar omroep"stad" Hilversum heel veel waarde aan hecht. Persoonlijk vind ik dat dit dorp last heeft van grootheidswaanzin, maar da's mijn mening :-P

Ik hoop dat ik hiermee e.e.a. wat verhelderd heb :-)

Hoi Martijn,
En met een vleugje "onderlinge Gooise rivaliteit" zeer zeker....

Ik wil niet stoken maar ik ben benieuwd of er Hilversummers onder de leden zijn... :lol: :lol: :lol:
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Nou Hans dan kan ik je geruststellen, ik ben er 1 :lol:
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: Anthony op zondag 31 januari 2010, 17:27:29
Nou Hans dan kan ik je geruststellen, ik ben er 1 :lol:

Ik was niet ongerust doch slechts benieuwd.  :D
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
nou ik van een wanprestatie nog zachtjes uitgedrukt.ik spreek eerder van een rampsenerio.
zelfs na de sneeuw rijden de treinen niet op tijd.
ik rij van voorburg naar gouda.
maar ik ben nog steeds van mening dat het onderhoud van treinen van de ns maar zeer slecht is
Re:NS op het politiek matje wegens 'wanprestaties'
Citaat van: marklinfan op zondag 31 januari 2010, 20:51:58
nou ik van een wanprestatie nog zachtjes uitgedrukt.ik spreek eerder van een rampsenerio.

ik kan me voorstellen dat je het een ramp vind dat je 's-avonds niet op tijd achter je aardappels zit. Maar ik denk dat een echte ramp een tikkie erger is.