Ik wil mijn visie hierop wel even geven hoor...
CiteerAl jaren is het bekende liedje: NS (reizigers) presteert niet voldoende (teveel vertragingen, te weinig treinen ed - al zijn het maar enkele tienden van procenten) en wordt op het matje geroepen om verantwoording af te leggen.
Klopt. En al jaren halen ze de doelstellingen niet, maar ze komen er wél steeds dichterbij. Als NS en ProRail er niet zo'n puinbak van hadden gemaakt ten tijde van de sneeuwval in december, waren ze voor 2009 binnen de norm gebleven. Dat dat nu nét niet gelukt is hebben ze dus aan zichzelf te danken. Reken maar dat enkele mensen bij NS daar zwaar van balen...
CiteerNet als met de overvolle autowegen hebben de NS wel een oplossing gevonden: gewoon meer rails aanleggen, al kost het een lieve duit.
Voordat Rail21 losbarstte is er decennia lang geen meter rails bij gekomen (integendeel). Het spoorwegnet heeft lange tijd niet meegegroeid met het vervoer en Rail21 is dan ook nadrukkelijk een inhaalslag. Het is niet bedoeld om NS in staat te stellen het prestatiecontract te halen want dat bestond nog niet toen deze projecten (zoals Asd-Ut) werden uitgedacht.
CiteerDe gevolgen zie je op station Hilversum: 5 perronsporen, als de ene trein nog niet vertrokken is stopt de volgende al op het naastliggende perronspoor, geen opstopping mogelijk omdat het spoor nog niet vrij is, dus geen vertraging.
Het uitbreiden van Hilversum is primair gedaan om daar de Intercities weer te kunnen laten stoppen, iets waar omroep"stad" Hilversum heel veel waarde aan hecht. Persoonlijk vind ik dat dit dorp last heeft van grootheidswaanzin, maar da's mijn mening
Overigens was Hilversum, met slechts drie perronsporen, ook zonder stoppende IC's een knelpunt - ik heb heel wat afgescholden op kapotte aansluitingen van/naar Utrecht... Tot slot speelt de komst van de Gooiboog en daarmee de verbinding Utrecht-Almere (5900) hierin mee.
CiteerAndere oplossing is, treinen een ruimere dienstregeling geven
Yep. Dat is precies wat er vorig jaar of het jaar daarvoor gedaan is. Er is een hele stapel maatregelen ingevoerd om de dienstregeling
robuuster te maken.
De belangrijkste zijn:
- links en rechts minuutjes toevoegen aan de dienstregeling van treinseries die krap in hun tijd zitten
- het verlengen van keringen zodat er op de eindpunten een buffertje ontstaat waarin kleine vertragingen weggewerkt kunnen worden
- het knippen van treinseries die in eerdere jaren aan elkaar geknoopt waren, om het 'sneeuwbal-effect' in te dammen
- zo min mogelijk splitsen/combineren/bijplaatsen/aftrappen omdat koppelen en ontkoppelen notoire bronnen van vetraging zijn
De prijs? Meer materieel en personeel nodig om de hele dienst te rijden, een zwaardere belasting van de (eind)stations qua perronbezetting, hier en daar verlies van doorgaande verbindingen en -- inderdaad -- hier en daar een iets langere reistijd.
De opbrengst? Een aanmerkelijk verbeterde punctualiteit én reizigerstevredenheid.
Citeerzomaar voor niets 5 of 10 minuten op station Hilversum of Weesp staat te wachten, geheel ingepland volgens de dienstregeling
De lange stop in Weesp die de serie 5700 daar maakt zat er al in lang voordat bovengenoemde maatregelen werden genomen en dient om twee IC's te laten passeren. De enorm lange route van de 5700 ((Dordrecht -) Leiden - Schiphol - Weesp - Hilversum - Utrecht) maakt hem erg lastig in te voegen op deze toch al zo drukke baanvakken. Dat in Weesp vertraging "ingelopen" kan worden is mooi meegenomen. De 5700 is overigens lange tijd qua punctualiteit één van de slechtst presterende treinseries geweest - dat is nu over, maar niet alleen dankzij deze lange stop.
Een structureel lange stop in Hilversum is mij niet bekend.
CiteerDe NS zal dat om zichzelf in te dekken alleen maar meer doen, en zo zullen ook de gewone treinen langzamer worden, zonder dat dat eigenlijk hoeft. Maar de succescijfers zullen verbeteren, de NS zullen geen boete krijgen voor het niet halen van de prestatiecontracten
Wat vind je belangrijker, punctualiteit of snelheid? Ik ben liever een paar minuten langzamer mét het behalen van aansluitingen dan dat ik onvoorspelbare vertragingen heb omdat de dienstregeling niet lekker in elkaar zit. De bedoeling van het prestatiecontract is de punctualiteit te verbeteren, niet de snelheid, zeker niet als dat ten koste gaat van de punctualiteit.
Ik hoop dat ik hiermee e.e.a. wat verhelderd heb
Martijn