Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouwen ns loc 1223

Gestart door manteca dinsdag 26 januari 2010, 15:54:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen ns loc 1223
manteca
gast

ombouwen ns loc 1223
Hallo ,

Heb van een kennis een leuke NS loc kunnen kopen voor weinig geld(deze lag toch maar op zolder onder het stof)
Het type is een Marklin Loc nummer 3051(analoog) met serie nummer1223.
Graag had ik deze willen laten ombouwen naar digitaal, aangezien ik er zelf nog weinig kaas van heb gegeten(het ombouwen dus :D)is mijn vraag of een van jullie hier ervaring mee heeft .
Het liefst wil ik een decoder met sound,is hier voldoende plaats voor en of wat zijn de mogelijkheden.Verder wil ik nog even vermelden dat ik sinds kort(4 dagen geleden) lid ben van dit forum ,dus nog even aan het zoeken ben hoe het een en ander in zijn werk gaat.
Hopende op een reactie verblijf ik met vriendelijke groet
Manteca
Re:ombouwen ns loc 1223
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouwen ns loc 1223
Met de Esu ombouw set 52630 kun je de lok digitaliseren.
Deze set bevat een lokpilot multiprotocol decoder met magneet 51960.
Met de Esu magneet 51960 kun je kunt de motor ombouwen naar DC.
Deze magneet komt in de plaats van de veldmagneet.

Als je sound wilt kun je een loksound decoder kopen en de magneet apart erbij.
Er is geen sounddecoder met het geluid van de 1200, dus zal een geluid van een andere E lok moeten kiezen.
Re: ombouwen ns loc 1223
Lid sinds: 2006

offline
Re: ombouwen ns loc 1223
goeiemorgen
gister en marklin ns 1223 analoog versie gekregen om op te knappen mijn vraag is welke pantograven horen er op en welke decoder kan ik er het beste in doen ?
ik hoef geen sound in de loc
mvgr Dennis
 
Re: ombouwen ns loc 1223
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: ombouwen ns loc 1223
Voor de pantografen zou ik kijken naar Sommerfeldt 933.
Re: ombouwen ns loc 1223
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen ns loc 1223
Alleen horen die pantografen er origineel niet op....

Marklin plaatste de pantografen nr 7219 er origineel op.
Van de 1223 bestaan 2 versies, waarbij de eerste aan de zijkant gedeelde roosters heeft, en een vernickeldede pantograaf;
de laatste versie heeft aan de zijkant ongedeelde roosters, en meestal een gebruineerde pantograaf.
De loc was verpakt in een "Bilderkarton" of in de daaropvolgende doos met op de boven- en zijkant meerdere kleurige afbeeldingen van diverse locs.

Voor het digitaliseren zou ik een ESU 54610 aanbevelen en een ombouwsetje van Marklin met 5-polige motor.

Mvg. Marcel
Re: ombouwen ns loc 1223
Lid sinds: 2006

offline
Re: ombouwen ns loc 1223
goeiemorgen
gister bij markline store utrecht 2 pantograven 7219 gekocht
gelijk er bij thuiskomst er op gezet en twijfel nog met welke decoder er in gaat 
Re: ombouwen ns loc 1223
Hallo

Zet er gewoon een mld/3 met hamo magneet in.

Loopt net zo goed als een 5 polige motor.

Bart
Re: ombouwen ns loc 1223
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

online
Re: ombouwen ns loc 1223
De mijne heeft lange tijd rondgereden met een Uhlenbrock 76200 en de oude (analoge "allstroom")motor rondgereden. Dat reed op zich prima.
Op een gegeven moment heb ik de motor vervangen door een gelijkstroommotor (ombouwsetje met permanente magneet), maar de 76200 is nog steeds in gebruik (zonder de witte draden die het magneetveld bij de oude motor opwekten). Doet het ook nog prima.
De loc staat wel op het programma om een geluidsdecoder te krijgen en de lampen te vervangen door LED's, maar dan moet ik eerst een geluidsproject vinden of maken.

Dus als je oude motor nog goed is, kan je ook voormelde decoder nemen, en hoef je de motor niet om te bouwen.

Groeten, Paul
Re: ombouwen ns loc 1223
Lid sinds: 2006

offline
Re: ombouwen ns loc 1223
Citaat van: pajomaho op zondag 27 mei 2018, 11:10:30
De mijne heeft lange tijd rondgereden met een Uhlenbrock 76200 en de oude (analoge "allstroom")motor rondgereden. Dat reed op zich prima.
Op een gegeven moment heb ik de motor vervangen door een gelijkstroommotor (ombouwsetje met permanente magneet), maar de 76200 is nog steeds in gebruik (zonder de witte draden die het magneetveld bij de oude motor opwekten). Doet het ook nog prima.
De loc staat wel op het programma om een geluidsdecoder te krijgen en de lampen te vervangen door LED's, maar dan moet ik eerst een geluidsproject vinden of maken.

Dus als je oude motor nog goed is, kan je ook voormelde decoder nemen, en hoef je de motor niet om te bouwen.

Groeten, Paul
goeieavond paul
heb je voor mij en artikel nummer van zo decoder ?
mvgr Dennis
Re: ombouwen ns loc 1223
Lid sinds: 2012

offline
Re: ombouwen ns loc 1223
Hallo Dennis, dat je geen antwoord krijgt zou o.a. kunnen komen doordat het door jou gevraagde typenummer twee keer in het aangehaalde citaat wordt vermeld, waarvan één keer in combinatie met de fabrikant........
Re: ombouwen ns loc 1223
Ik persoonlijk zou er een Marklin 60944 ombouwset in zetten in combinatie met een ESU lopi V 4. Goed resultaat voor een redelijke prijs.
Re: ombouwen ns loc 1223
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouwen ns loc 1223
Jawel,
Ook ik heb mijn 3051 omgebouwd met een 60944 set en een lopi 4; werkt uitstekend.
Re: ombouwen ns loc 1223
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen ns loc 1223
Zo denk ik er ook over, en bouw ze ook voor diverse forumleden zo om.
Waarom iets wat in de praktijk zichzelf heeft bewezen veranderen?

Mvg. Marcel