Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tunnelportalen

Gestart door janfrek woensdag 08 november 2006, 14:11:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tunnelportalen
janfrek
gast

Tunnelportalen
Ik Ben er over aan het nadenken om 2 tunnelportalen van faller (120559) te kopen. Hier is een link naar de site. Ik gebruik c-rails en ik vroeg mij af of ze (aangezien je de railbedding moet meetellen) niet hoog genoeg zijn of te hoog en dus niet mooi gaan zijn. Ik gebruik geen bovenleiding dus daar hoeven jullie geen rekening mee te houden.

Als iemand een beter idee heeft voor de tunnelportalen (bv: soortgelijke portalen heeft gezien die mooier zijn) mag die het ook altijd zeggen

Alvast bedankt

Jan-Frederik
Re: Tunnelportalen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tunnelportalen
Wees gerust, deze zijn hoog genoeg.
Zelf gebruik ik deze ook en ik heb M-rails. Ze zijn zelfs hoog genoeg om bovenleiding te gebruiken. Aangzien de C-rail en de M-rail niet of weinig uin hoogte verschillen zijn ze ook goed voor de C-rail.
Re: Tunnelportalen
Riny
gast

Re: Tunnelportalen
Jan,

Ik heb mijn tunnelportalen zelf gemaakt van MDF en vervolgens de steentjes er in gegraveerd.

Hier een voorbeeld.



Maar als je de portalen kant en klaar koop kun je ze desnoods iets hoger zetten ± 0.75 van de bedinghoogte.
Meestal komt er toch nog scenerymateriaal bij om dit hoogteverschil weg te werken.



Re: Tunnelportalen
emery
gast

Re: Tunnelportalen
Ziet er mooi uit, Riny. Gebruik je gewoon 8mm MDF? Graveer je die stenen gewoon met een kraspennetje ofzo?
Re: Tunnelportalen
Riny
gast

Re: Tunnelportalen
emery,

De dikte is iets waar je zelf een keuze in maakt.
Eerst zet ik de lijnen voor de te trekken stenen uit vervolgens pak ik mijn dremel met een dun puntig freesje en dan is het gaan met die banaan.

Dat MDF is echt overal voor te gebruiken.

Hier een autotunnel welke ik voor onze club heb gemaakt.
Gewoon van afvalmateriaal.



De onderkant van de pvc-pijp is naderhand nog op een latje van 1 x 1 Cm geplaatst.
Binnenin zijn op de hartlijn enkele leds aangebracht.

Hier is hij verwerkt in de clubbaan.




Doe er jullie voordeel mee.



Re: Tunnelportalen
janfrek
gast

Re: Tunnelportalen
Citaat van: Svenson op woensdag 08 november 2006, 14:55:31
Wees gerust, deze zijn hoog genoeg.
Zelf gebruik ik deze ook en ik heb M-rails. Ze zijn zelfs hoog genoeg om bovenleiding te gebruiken. Aangzien de C-rail en de M-rail niet of weinig uin hoogte verschillen zijn ze ook goed voor de C-rail.

Ok bedankt
Re: Tunnelportalen
obicham
gast

Re: Tunnelportalen
goeie tip.
moet nog 2x een dubbelsporig tunnelportaal maken

Weet ik ook waarvoor ik mijn restjes mdf kan gebruiken.

Re: Tunnelportalen
Riny
gast

Re: Tunnelportalen
Ik heb de geplaatste autotunnel ook even met een foto-tje weergegeven.

Zie stukkie terug

Re: Tunnelportalen
biels
gast

Re: Tunnelportalen
Ik zweer bij tunnel portalen van gips gegoten.
Niet om rot te doen maar een tunnel portaal ,ook bij dubbelspoor is van boven,inverband met de sterkte nooit recht maar altijd bol(rond).

uitgezonderd natuurlijk bruggen en echte kunstwerken in en stad.

/img]


[/img]


wim b.
Re: Tunnelportalen
Riny
gast

Re: Tunnelportalen
Wim,

Ik zou willen dat ik van deze mallen te pakken kon krijgen.
Zou mij een hoop tijd en stof schelen.
De tijd vind ik niet zo erg maar de stof des te meer.

Nu weet ik dat het mogelijk is om deze mallen zelf te maken alleen laat mijn gezondheid dit niet toe om zelf te doen (COPD + Hartproblemen)

Mocht je een adresje weten waar ik deze zou kunnen bestellen zowel voor enkel als dubbelspoor, graag.

Mocht je ze zelf gemaakt hebben dan mag je ze voor mij, tegen een goede betaling ook maken.

Ik ben benieuwd.
Re: Tunnelportalen
markos
gast

Re: Tunnelportalen
hier nog een zeer geintereseerd persoon!

Daar kun je niet tegen op met MDF of plastic!

Ik ben echter wel gebonden aan een totaalgewicht van mijn baan, dus ik vraag me af wat het weegt. Het lijkt me behoorlijk dik
Re: Tunnelportalen
biels
gast

Re: Tunnelportalen
Nu je boft ik heb vandaag 3 tunnel portalen, 4 zijkanten (binnen) en 2 steun muren verstuurd.
Tnt post woog dit pak,en constateerde 845 gram.
Dus dat valt goed mee,een extra heipaal is niet nodig.

wim b.