Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zelfbouw decoder voor servo's - update 7-11-2010: wederom bezig met (duur)testen

Gestart door Henk K zaterdag 23 januari 2010, 16:37:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw decoder voor servo's - update 7-11-2010: wederom bezig met (duur)testen
Een collega en ik zijn van plan om een wissel decoder te ontwikkelen die servo's aanstuurt. Zoals het er nu naar uit ziet worden dat decoders die Marklin Motorola en/of DCC verstaan (als het samen in 1 microcontroller past, dan allebei, anders zal het 1 van de twee zijn).

Zoals het er nu naar uit ziet: elke decoder kan 4 servo's aansturen. De maximale uitslag en de snelheid van de beweging kunnen worden ingesteld, evenals het decoder address. Mocht ik de benodigde informatie weten te verzamelen dan zal dat middels CV's gaan (voor DCC is die informatie voor handen maar voor MM ben ik dat nog nooit tegengekomen), maar zoals het zich nu laat aanzien zal dat instellen gebeuren met een aantal knopjes.

We willen dit niet alleen voor de lol doen, we willen er ook een zakcentje mee verdienen. De vraag waar we dan op uitkomen is: is er een vraag naar dit soort decoders, en hoeveel zou je verwachten dat een dergelijke decoder mag kosten? Geassembleerd of als bouwpakket? En zijn er dingen die nog niet beschreven zijn maar een dergelijke decoder absoluut zou moeten kunnen?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of er dingen zijn waar mensen op zitten te wachten maar die gewoonweg niet bestaan of te duur zijn.

Gaarne reacties!
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Een beetje abacadabra nog. Ik heb al veel gelezen op dit forum en servo's spreken me wel aan.
Ik ben sinds een jaar herintreder en ik heb nog geen problemen met de bestaande wisselaandrijvingen voor K-rails. Ik ben nu nog bezig met het opbouwen van een schaduwstation voordat het echte werk van start gaat.
Servo's lijken me mooi, zeker waar het in het zicht zit.

Zet mij maar op de lijst van geinteresseerden. Ik ben benieuwd!

Groet,
Hugo
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
bouwpakket lijkt me wel wat, een stuk of tien!

Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Opnieuw het wile uitvinden? Er is al zat van dat spul in de handel te vinden.
Ehu van mij mag je, maar ik ben al voorzien  8)

Mvg, Johan
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Er is al een ruim aanbod voor de diy. Maar ga je gang, maar dan wel goedkoper dan de huidige gratis te verkrijgen hex codes.

Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Hallo,

Ik ben ook geintereseerd. Ik ben met bezig met zaken in te bouwen in een nieuwe module. Belangrijk is wel dat er ook gelijk een wisselschakelaarm (of relais) mee loopt voor beveliging. De prijs moet dan natuurlijk ook wel lager blijven dan een direct te kpen examplaar.

Groet en succes!!

lodewijk
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Mits de prijs aantrekkelijker is, ben ik altijd geintresseerd.

Gr Joost
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Bij de buren is ook al eens een actie geweest zie dit bericht
Om de prijs zou ik er geen moeite meer insteken, er is genoeg te verkrijgen tegen redelijke prijs.

Mvg, Johan
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Johan,

Die waren wel DCC only, waar ik met mn CS1 dus niks aan heb.

Gr Joost
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Ik heb wat lopen rekenen en ik denk dat ik het als bouwpakket voor een 10 euro wel kan maken, bij een minimum van 100 stuks. Hier zal nog wel wat bij komen van dingen die ik nu over het hoofd zie, maar gek veel meer zal het niet zijn. Een geassembleerd en getest exemplaar zal dan een euro of vijf meer zijn (afhankelijk van de tijd die we er zelf in moeten steken).

Wel even de kanttekening erbij dat ik even bij de actie van "de buren" heb gekeken en op die print zie ik een aantal componenten waarvan ik niet thuis kan brengen waarom ze er op zitten (die twee rechthoekige blokjes zijn twee relais?? (ok, even verder kijken en ik vermoed dat dat voor de puntstuk polarisatie is) en zo te zien doen zij het met twee microcontrollers? Of is die andere achtpoot een NE555? Dan is een kristal volgens mij nog goedkoper)
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Hallo Henk,

Citaat van: Henk K op zondag 24 januari 2010, 00:20:18
Wel even de kanttekening erbij dat ik even bij de actie van "de buren" heb gekeken en op die print zie ik een aantal componenten waarvan ik niet thuis kan brengen waarom ze er op zitten
Lijkt onderstaande daar soms op.
http://www.tinet.cat/~fmco/download/ServoPoint_manual.pdf
http://www.tinet.cat/~fmco/download/ServoPoint_opto.pdf

Mvg,
Peter
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Dag Henk,

Als je een mooi voorbeeld wilt hebben kun je te rade gaan bij de site 
http://www.digital-bahn.de/ van Sven Brandt.
Die heeft dat verhaal keurig voor elkaar en doorverwijzingen naar leveranciers waarmee hij afspraken heeft gemaakt. Bepaalde onderdelen verkoopt hij ook zelf.

Mijn voorkeur: zelf bouwen en naar keuze een passend kastje erbij plus (uiteraard) handleiding. Geef dan ook nog een introductiecursus en ik ben van de partij!

Anders voorkeur: decoders voor de armseinen van MM of Viessm., toepassing Motorola.

Succes!

Groet Frits

Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Hallo Johan,

Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 23 januari 2010, 18:21:22
Opnieuw het wile uitvinden? Er is al zat van dat spul in de handel te vinden.
Ehu van mij mag je, maar ik ben al voorzien  8)
Zag net bij de buren dat daar het zoveelste K83 wiel uitgevonden is.


Mvg,
Peter
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
En nog wel met dipswitches. :mrgreen:
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Citaat van: Henk K op zondag 24 januari 2010, 00:20:18
Ik heb wat lopen rekenen en ik denk dat ik het als bouwpakket voor een 10 euro wel kan maken, bij een minimum van 100 stuks. Hier zal nog wel wat bij komen van dingen die ik nu over het hoofd zie, maar gek veel meer zal het niet zijn. Een geassembleerd en getest exemplaar zal dan een euro of vijf meer zijn (afhankelijk van de tijd die we er zelf in moeten steken).

Da's zeker voor een DCC versie wel behoorlijk duur (zeker tov bijvoorbeeld het hier eerder gelinkte Paco 4-servo type) voor een kit als je aan runs van 100 of meer denkt...
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Ik kan niet zeggen dat ik vooralsnog een warm, kleverig gevoel krijg van de reacties. :)

Ik denk dat de groep hobbyisten ruwweg in vieren is te delen:
  • de mensen die zelf met elektronica en microcontrollertjes knutselen en dit zelf zouden kunnen bedenken en maken
  • de mensen die een soldeerbout kunnen en durven hanteren en weten wat er zoal in deze categorie te krijgen is
  • de mensen die geen soldeerbout willen hanteren maar wel open staan voor nieuwe ideeen.
  • de mensen die het een te groot risico vinden om iets met zo'n initiatief te doen.

    Voor de eerste groep zal ik nooit wat kunnen betekenen: die vinden het veel te leuk om dit soort dingen zelf te maken. De tweede groep is ook lastig: er zijn al aardig wat initiatieven geweest en zij kunnen vrij daaruit kiezen. Desalniettemin denk als ik een bouwpakketje aanbied, ik een voorsprong heb op de schema's en hexfiles die de ronde doen: niet iedereen heeft een PIC of AVR programmer, tenslotte. Daar liggen dus wel mogelijkheden. Bij de derde groep liggen denk ik mijn echte kansen, maar ik zal het wel zo moeten doen dat het hen aanspreekt. Ik denk dat ik daarvoor de boel wel in een nette behuizing moet doen, en afgebouwd en getest.Voor de laatste groep zal ik niets kunnen betekenen, of ik moet ze over kunnen halen om toch stiekum bij groep 3 te laten horen.

    De reacties in dit deel van het forum zal vooral zijn van mensen uit de eerste twee groepen. Of dit een realistisch beeld geeft van de potentiele vraag, durf ik te betwijfelen. Als ik de vraag doen/niet doen zou laten afhangen van mijn verwachting of ik mezelf uit de kosten weet te krijgen, dan neigt het naar 'niet doen'. Aan de andere kant is het topic in dit deel van het forum niet een representatief iets.

    Ik kan natuurlijk ook zeggen dat ik 700 euro investeer en hoop er in een jaar tijd 70 te verkopen.... :S Of ik maak er gewoon 10 voor mezelf en ben 200 euro lichter. Of ik focus op die derde groep. :)

    We denken er nog even over na.

    In elk geval gaan de ontwikkelingen goed. Ik heb geen "echte" centrale die een wissel-commando op MM kan genereren, dus ik heb het "langzame" MM protocol misbruikt om te testen. De snelheid die ik de "loc" op adres 78 geef wordt omgebutst naar een uitslag van de actieve servo, en door het licht aan of uit te zetten neemt hij de volgende servo. Door een zwengel te geven aan de rode knop van mijn mobile station draaien de servo's en ik ben daar al aardig tevreden mee. De servo's bewegen ook stabiel als ze allemaal tegelijkertijd bewegen en dat heb ik wel eens anders gehad. Ik moet nog een stukje configuratie er in bouwen en omschakelen op het "snelle" MM protocol. De flash zit trouwens al aardig vol (1800 van de 2048 bytes) dus DCC en MM in 1 doosje gaat zeker niet lukken, tenzij ik een duurdere chip neem.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Tja Henk,

Ik behoor tot de eerste groep en val dus af  :D
Ik kan het voor een paar eurootjes zelf maken... en daar ben ik ook af en toe mee bezig.

grv Huub
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Ik behoor tot groep 2. Dus geen belangstelling.

Maar wel veel waardering voor je initiatief. Maak eens een prototype en breng het werkend in beeld, dat spreekt mensen wellicht meer aan.

Zie dit voorbeeld bij de buren:



Succes en groet,
Ben.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Tof filmpje.

Ik had zelf gisteren een dergelijk filmpje willen maken, maar mijn DV Camera is helaas overleden. :S Een filmpje met een telefoon vind ik nou ook niet echt uitblinken in professionaliteit maar wellicht dat het daar op uit gaat komen.

Voordat het zover is wil ik toch eerst mijn prototype helemaal af hebben. Dat wil zeggen dat hij luistert naar wissel commando's en niet naar loc commando's zoals nu, en dat de module volledig configureerbaar is. Ook de stabiliteit van het decoderen laat nog te wensen over, maar dat zou heel goed met de vervanging van twee weerstandjes op te lossen kunnen zijn. In dit alles gaat nog wel even wat tijd zitten. Desalniettemin blijven reacties natuurlijk welkom. :)
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Zou interessant zijn als et ook voor C-rail wissels werkt.
mijn baanplan kent 19 gewone wissels en 3 engelse dus met dat M spul word dat behoorlijk prijzig dan.

Ruud
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Off Topic

Citaat van: woutje op zondag 24 januari 2010, 13:39:38
En nog wel met dipswitches. :mrgreen:
En ook met schroefconnectoren net als bij de K83 van AJ
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15961.0
en de MAD 4 van IEK http://www.iek.de/BedienMAD%204.htm
Die lijkt er sprekend op.

On Topic
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Citaat van: nkeer3 op woensdag 27 januari 2010, 22:33:09
Zou interessant zijn als et ook voor C-rail wissels werkt.
mijn baanplan kent 19 gewone wissels en 3 engelse dus met dat M spul word dat behoorlijk prijzig dan.

Ruud

Zelf heb ik op mijn baan nu 16 wissels voorzien van een servo aansturing, met een stevige ombouw. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zitten te springen om hetzelfde te doen als ik (alle mechaniek er uit, gaatje boren in de zijkant, flexibele buis vastmaken, verenstaal door het buisje, verbinding maken met de wisseltong, andere kant van het buisje een verbinding maken met de servo en klaar is Clara).

Na het zien van het filmpje hierboven, wilde ik eens kijken of er met ondermontage niet iets mogelijk is. En dat kan. Het enige minpuntje is dat de servo de wissel ook omhoog wil duwen, maaar als de wissel goed vast ligt, werkt het prima. En er is nog ruimte voor verbetering.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Deze post is speciaal voor de nerds (zoals ik). ;)

Aangezien ik a) niet het idee heb dat ik een enorm marktaandeel mis loop als ik niet snel ben ;) en b) gewoon niet zo gek veel tijd had, heb ik niet al te veel tijd gespendeerd aan dit project besteed. Desalniettemin toch wat vorderingen. Zoals ik eerder al schreef was het decoderen niet super stabiel. Ik heb het spul eens meegenomen naar mijn werk om e.e.a. op de scope zichtbaar te maken. En daar verscheen o.a. het volgende plaatje:



Het roze lijntje is het digitale signaal zoals het via de rails binnenkomt. Signaal 'D2' geeft aan wanneer de interrupt die de omslag van het signaal afhandelt, plaats vindt, en 'D1' geeft aan wanneer de decoder denkt dat hij iets Marklin-Motorola-achtigs aan het decoderen is. We kijken naar een dubbel-pakket waarbij halverwege het tweede pakket de decoder de draad kwijt raakt (D1 wordt laag). Als we dan even inzoomen:



Hier zien we dat de interrupt te laat komt, wat ongetwijfeld de oorzaak is van het probleem. Ik kan nog niet helemaal plaatsen waarom dat zo is: de interrupt mag dan wel later afgehandeld worden, de timer-capture moet ervoor zorgen dat ik de juiste timestamp krijg en een buffer mechanisme zorgt ervoor dat ik geen samples kwijt raak.

Overigens weet ik wel waardoor de interrupt later komt. De interrupt voor de servo aansturing zit daar in de weg.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Dag Henk.
Je hebt ook nog een grote groep mensen (zoals ik) die wel geïnteresseerd zijn maar nog niet overgaan tot aankoop van meerdere decoders.
Gewoon omdat ze er (nog) niet aan toe zijn! :?
Deze (zoals ik) willen waarschijnlijk wel één of meerdere exemplaren om te proberen, maar de definitieve aankoop of bestelling, gebeurt pas wanneer je er aan toe bent!

Het initiatief vind ik geweldig, maar meer dan één om te proberen zit er voorlopig niet in.
Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Ik behoor tot de derde groep, en mischien een beetje bij de tweede  :). Kan voorzichtig de soldeerbout toepassen, dus een bouwpakketje is aantrekkelijk.
Mij enige vraag is: als ik servo aansturing heb, dan hoef ik geen extra wisseldecoder nodig en een k83?

Het omlopen vind ik wel erg mooi!!
Mijn baan ligt er nog helemaal niet. Moet nog steeds een demo baan maken om het digitaal onder de knie krijgen, dus vandaar mijn vraag.
Als de module rond de 10 euro is en dan 4 wissels kan aansturen, lijkt me dat erg goedkoop.
Komt alleen de servomotor nog erbij.
Raymond.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Als het maar 10 euro (mag bouwpakket zijn) zou kosten voor 4 wisselaansturingen door servo's dan ben ik zeker te vinden voor dit.En velen denk ik.Ik wacht nu omdat ik allemaal marklin wisselaandrijvingen heb die vrij goed werken.Wordt anders een kostelijke zaak om deze om te vormen.
Ik ben eigenlijk (en denk velen met mij) vooral geinteresserd in omvormers die we gewoon tussen onze K83 (viessmann 5211) en de servo kunnen plaatsen zodat we niet alles hoeven aan te passen..
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Citaat van: bellejt op zaterdag 06 februari 2010, 14:36:24
Ik ben eigenlijk (en denk velen met mij) vooral geinteresserd in omvormers die we gewoon tussen onze K83 (viessmann 5211) en de servo kunnen plaatsen zodat we niet alles hoeven aan te passen..

De bedoeling van wat ik aan het maken ben, is dat het de K83 vervangt. Ik kan wel iets maken dat de output van de k83 pakt en daar een servo mee schakelt (is zelfs nog makkelijker ook), maar mijn plan was eigenlijk om een groot deel van mijn experimenten te bekostigen uit de verkoop van mijn K83's. :) Ik denk dat ik wat je voorstelt, ook moeilijk kan verkopen aan iemand die nog geen K83's heeft liggen.

Ondertussen is de decoder stabiel. Er wordt geen commando meer gemist, en dat vind ik zelf best wel netjes. :) De servo's doen het ook mooi gelijkmatig en er is nog ruimte in de flash om configuratie (uitslag van servo's en schakelsnelheid) in te stellen. Dat laatste gaat geschieden middels een RS232 verbinding. Een klein printje dat het RS232 signaal van de PC naar 5V TTL levels ombutst zal hiervoor nodig zijn, en ik zal een kleine applicatie maken die  vanaf een PC de boel configureerd. Ik zal hiervoor de soldeerbout nog even moeten hanteren, en dat staat voor morgen op het programma.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Daar waren we weer. :)

Ik heb in Microsoft Visual C++ een applicatie geschreven die over de seriele poort de decoder kan configureren. Die tool ziet er zo uit:



Dan heb ik met een webcam (joy!) twee filmpjes gemaakt waarbij ik met deze tool een servo die onder een wissel hangt, met drie verschillende snelheden schakel (15, 5 en 1). En dat ziet er aan de bovenkant zo uit:



... en aan de onderkant zo:



Wat heb ik zoal liggen op het moment? Mijn tafel ziet er zo uit:



Korte samenvatting: een mobile station, een zooi elektronica en een wissel met een servo.

Het filmpje van de onderkant is trouwens zo gemaakt:



Even inzoomen op de elektronica:



Wat we zien is:

links onder een bordje wat ik ooit al eerder had gemaakt ten behoeve van de AT90S2313, welke pin compatible is met de ATTiny2313 die ik nu gebruik. Daar is ondertussen ook een nieuwere versie van, wat vooral van invloed zal zijn op de implementatie van de uart driver, maar dat terzijde. Op dit bordje zit uitsluitend de microcontroller, een scillator (10 MHz kristal met twee condensatortjes) en een pull down weerstandje voor de RX lijn van de seriele poort (daarmee detecteer ik of de firmware in UART mode of Decoder mode moet gaan, als er iets aan de seriele poort hangt, trekt dat veel harder omhoog dan ik met mijn weerstandje omlaag)

Rechts daarvan een klein bordje wat ik ook nog had liggen, met een MAX232 variant met bijbehorende elektronica. In het kort, dit zorgt ervoor dat ik een seriele verbinding kan leggen tussen de microcontroller en de PC. Dan daarboven een ander experimenteer bordje met alle analoge elektronica voor het wel/niet spanning op de servo zetten, de gelijkrichter en een spanningsdeler die het signaal dat op de rails staat, naar 5V trekt. Er staan twee spanningsregelaars op: een 7805, die de spanning voor de microcontroller regelt, en een 7806, die de spanning voor de servo's voor zijn rekening neemt. De servo's worden aan hun ground pin gevoed door een ULN2804 (dat is het IC wat je ziet) om per servo de spanning af te kunnen zetten. Als de servo dus niet dient te bewegen, dan is hij spanningsloos en consumeert dan ook geen onnodige stroom. Ik weet niet hoe andere servo controllers dat doen, maar ik heb de indruk dat er niet veel anderen zijn die dat doen.

De plannen voor de toekomst:

Het spul op een 20 MHz kristal zetten, want op dit moment trekken we alleen het 'langzame' protocol. Met die actie krijg ik het 'snelle' protocol bijna gratis, alleen zal ik nog moeten testen op verschillende centrales of ik ruim genoeg ben in de marges van mijn timing. Als ik het goed heb is MrDirect daar nogal extreem in (korte puls 1/4, lange puls 3/4, versus spec kort 1/8, lang 7/8).

Daarna ben ik van plan om 25 stuks te gaan maken. Ik heb nu een PCB gespecificeerd die in een behuizing van 57.5x27.5mm past, waarbij bij de lange zijde het PCB met de connectoren uit steekt. Daaraan vast (dat los gezaagd of gesneden kan worden en vervolgens met een 4-pins header weer verbonden) zit een stuk PCB met een MAX232 circuit waarmee de servo decoder kan worden verbonden met de PC.

Ik weet nog niet wat dit laatste extra gaat kosten, maar als je een batch servo decoders hebt, blijf je maar 1 MAX232 circuit nodig hebben.

Van die batch van 25 wil ik er 10 zelf gebruiken, en de anderen als try-out voor een lage prijs verkopen, 1 per persoon, om zoveel mogelijk reacties te krijgen. :)

Goed, en nu gooi ik wat friet in de frituur. :)
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Hoi Henk

Ziet er veelbelovend uit ik blijf je volgen.
Ik vind snelheid 2 de mooiste.

Gr Ruud
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Dag Henk.
Het langzame omzetten van de wisseltongen ziet er prachtig uit! 8)
Ik ben dan ook heel benieuwd wat het uiteindelijk zal worden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Dat ziet er zeker niet verkeerd uit.
Mooi werk geleverd.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Nog twee kleine toevoegingen:
  • Bij het filmpje waar de onderkant zichtbaar is, zit er af en toe een hikje in de stand van de servo-arm. Dit komt omdat ik hem zo heb afgesteld, dat hij in die uiterste stand eigenlijk net even verder gaat dan hij werkelijk kan. Het hikje wat je ziet is het terugvallen van de servo naar een wat relaxtere positie, nadat de servo spanningsloos is gemaakt.
  • Ik heb wat gerekend en van die eerste batch waar ik als try-out 15 stuks van wil verkopen, gaan neerkomen op 16 euro. Dit is de decoder plus het RS 232 circuit wat nodig is voor het configureren van de decoder. Mocht een behuizing gewenst zijn, dan komt er nog een euro bij.

    Met dit gegeven, wie is er dan geinteresseerd om dit uit te proberen om te kijken of het wat voor hem/haar is? :) Ik verwacht overigens dat het nog wel een maand duurt voordat ik alles heb.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Citaat van: Henk K op vrijdag 12 februari 2010, 17:48:34
Het spul op een 20 MHz kristal zetten, want op dit moment trekken we alleen het 'langzame' protocol. Met die actie krijg ik het 'snelle' protocol bijna gratis, alleen zal ik nog moeten testen op verschillende centrales of ik ruim genoeg ben in de marges van mijn timing. Als ik het goed heb is MrDirect daar nogal extreem in (korte puls 1/4, lange puls 3/4, versus spec kort 1/8, lang 7/8).

En niet alleen MrDirect, maar ook DDW. Misschien is het ook wel onderdeel van het protocol dat de "snelle" variant op 1/4 vs 3/4 werkt, maar dat haal ik niet uit de beschrijving van Andrea Scorzoni. Anyway, op het volgende plaatje kun je zien dat de verhouding kort/lang inderdaad 1 op 3 is ipv 1 op 7.



Dit heb ik op mijn werk gemeten rechtstreeks van de RS232 connector af. Ik heb sterk het vermoeden dat het signaal geinverteerd is, maar dat terzijde. :)

Anyway, het 20 MHz kristal zit er op, na wat initiele problemen met optimalisaties die toch niet helemaal werkten, heb ik de boel nu aan de praat en kan ik zowaar een wissel commando vanuit Koploper via DDW en een delta control als booster, om laten zetten tot een beweging in een servo. Hierbij heb ik dus rekening gehouden met een belachelijk grote marge op de lengte van de korte en lange puls (maar niet op de lengte van de periode) en dat leidt niet tot spook-gedrag. Da's mooi. :)

Ik heb links en rechts alsnog wat lopen optimaliseren om ruimte te maken voor twee items die ik er nog in kwijt wilde: De mogelijkheid om voor de ene richting een andere snelheid in te stellen dat de andere richting, en na-ijlen. Het eerste zit er al in, het tweede gaat een behoorlijke uitdaging worden. Ik weet al hoe ik het wil gaan doen (twee parameters: starheid, die de frequentie bepaald en de demp-factor, die de duur van het na-ijlen bepaald. De maximale uitslag is een functie van de snelheid en de starheid) maar de ruimte in zowel flash als RAM is erg beperkt. In elk geval zal het niet mogelijk zijn om een set parameters per richting te hebben, hoog op per kanaal.

Het vrijmaken van ruimte zal naar alle waarschijnlijkheid vooral komen uit het minder flexibel maken van het configuratie protocol. Daar zal de gebruiker niets van merken, ik zal alleen wat moelijker moeten doen met het configuratie programma'tje. Ik betwijfel alleen of ik er genoeg vandaan kan peuteren om het na-ijlen er in te kunnen zetten. Het zal nog een stevige uitdaging worden...
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Citaat van: Henk K op zaterdag 20 februari 2010, 16:51:57
En niet alleen MrDirect, maar ook DDW. Misschien is het ook wel onderdeel van het protocol dat de "snelle" variant op 1/4 vs 3/4 werkt, maar dat haal ik niet uit de beschrijving van Andrea Scorzoni. Anyway, op het volgende plaatje kun je zien dat de verhouding kort/lang inderdaad 1 op 3 is ipv 1 op 7.
De beschrijving van Andrea Scorzoni zegt dat de verhouding kort/lang 1 op 7 (13/91μS) is.

Mvg,
Peter
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Citaat van: Freak op zaterdag 20 februari 2010, 18:08:22
Citaat van: Henk K op zaterdag 20 februari 2010, 16:51:57
En niet alleen MrDirect, maar ook DDW. Misschien is het ook wel onderdeel van het protocol dat de "snelle" variant op 1/4 vs 3/4 werkt, maar dat haal ik niet uit de beschrijving van Andrea Scorzoni. Anyway, op het volgende plaatje kun je zien dat de verhouding kort/lang inderdaad 1 op 3 is ipv 1 op 7.
De beschrijving van Andrea Scorzoni zegt dat de verhouding kort/lang 1 op 7 (13/91μS) is.

Mvg,
Peter

Precies. Ik zeg ook dat ik de 1 op 3 NIET uit de beschrijving haal (en derhalve de 1 op 7 WEL). Maar de interessante vraag is: zijn er centrales die 1 op 7 uitgeven, of doet stiekum iedereen 1 op 3 en is de beschrijving van Scorzoni fout? :)
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Hallo Henk,

Ik neem aan dat het alleen om de verhouding gaat.



Snel even een andere centrale gemeten, dus let even niet op de beeldkwaliteit.



Mvg,
Peter
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Ik lees net je signature: je hebt nogal wat centrales. ;)

Bedankt voor de plaatjes: Als ik het goed interpreteer dan is de tijd tussen de twee stippellijntjes gelijk aan 416 us. Hierin staan twee periodes, en dat betekent dat we hier kijken naar twee bits van een loc commando. Een bit van een wissel commando duurt namelijk ongeveer 104 us (13 + 91, remember :) ). Van loc-commando's geloof ik wel dat ze 1 op 7 doen, maar het gaat me expliciet om de wissel commando's.

Of interpreteer ik de tijdschaal fout?

Stoere scope heb je trouwens. Ik heb thuis een heel slecht apparaat staan dat nauwelijks geschikt is voor de meest basale dingen (hij is op een vorige werkplek ook niet voor niets afgekeurd ;)). Op mijn huidige werk hebben we daarentegen dan weer hele mooie dingen staan, maar ja, die zijn onbetaalbaar....
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Citaat van: Henk K op zaterdag 20 februari 2010, 19:28:04
Bedankt voor de plaatjes: Als ik het goed interpreteer dan is de tijd tussen de twee stippellijntjes gelijk aan 416 us. Hierin staan twee periodes, en dat betekent dat we hier kijken naar twee bits van een loc commando.
Je kijkt hier naar een logisch open bit van een lok-commando. Logisch "open" is: 182μS hoog, 26μS laag, 26μS hoog en 182μS laag. Opgeteld 416uS. Voor een wisselcommando zijn de tijden gehalveerd: 91, 13, 13 en 91 (=208 μS) maar de verhouding gelijk.

Mvg,
Peter
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Citaat van: Freak op zaterdag 20 februari 2010, 19:39:18
Voor een wisselcommando zijn de tijden gehalveerd: 91, 13, 13 en 91 (=208 μS) maar de verhouding gelijk.

Volgens de spec en ik neem aan ook volgens de centrale waarvan je dat gecontroleerd hebt. Maar MrDirect (niet recent getest) en DDW (wel recent getest, zie plaatje aantal posts hoger) doen dat dus niet: die doen 78, 26, 26, 78, waarschijnlijk omdat dat prettiger uitkomt met start/stop bits op een UART met een 6-bits word.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Hallo Henk,

Heb ook even het signaal gemeten wat DDW genereert. De verhouding is inderdaad anders dan wat centrales zoals een ECoS of IB generen.

[Even off topic]
Misschien vindt je dit ook wel interessant. Een paar plaatjes van het MFX-signaal



De grotere tussenpauzes zijn bedoel voor de terugmelding.


Een 0 heeft een toestand met een duur van 100 μS.
Een 1 door twee toestanden met een duur van elk 50 μS.
Eindigt het signaal positief dan wordt deze met een zogeheten halfbit negatief gemaakt. De juiste polariteit moet in het bijzonder bij mix-bedrijf met het MM-protocol zeker gesteld worden. Onderste plaatje geeft weer: 000000111010010100111

[On topic]

Mvg,
Peter
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Bedankt voor de testjes en de plaatjes. Ik heb me nog nooit in MFX verdiept, met name de terugmelding is voor mij nog hocus pocus. ;)

Anyway, ik heb geëxperimenteerd met het na-ijlen (of na-denderen, na-wippen, of hoe je het ook wilt noemen) en ben tot de conclusie gekomen dat als ik dit wil implementeren op een manier waar ik zelf een beetje achter kan staan, dat ik het niet met 2K flash en 128 bytes RAM red. Ik ga mijn microcontrollertje dus opschalen, en aangezien de ATTiny4313 niet bij futurlec te verkrijgen is, heb ik een handjevol ATTiny44A's besteld. Deze heeft weliswaar geen UART, maar die emuleer ik wel (heb hem nodig voor de configuratie tool)

Het na-denderen moet op verschillende manieren kunnen. Een vrij hangend iets zal gewoon oscilleren, maar een slagboom die in een houder valt, zal stuiteren.

Anyway: totdat de postbode het pakketje brengt (duurt waarschijnlijk meer dan een week :( ) zal het dus een beetje stil zijn hier, al zal ik wel wat voorbereidingen treffen en alvast een testopstelling in elkaar solderen en de code porteren naar het nieuwe microcontrollertje.
Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Henk,

Na het openen van mijn MS bleek er een IC SC6579 in te zitten.
De datasheet vermeldt al wat je wil weten: het is een RDS-demodulator !

MFX-info wordt dus verstuurd van uit de lok als een (soort) MPX-signaal.

Geheugenopfrissing: bij FM-radio heb je naast het mono audiosignaal, een 19 kHz piloottoon om de 38kHz draaggolf te reconstrueren, de stereo-info op die (onderdrukte) draaggolf en later werd dit uitgebreid met de TEXT-info, gemoduleerd op een 57 kHz draaggolf.

In die laatste zit nu niet tekst-info voor het radio-display maar de lok-info.....


Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
MFX heeft inderdaad het RDS data formaat, ESU heeft de standaard RDS baudrate iets verlaagd door
een kristal van 4.00 Mhz in plaats van 4.33 MHz te gebruiken.
Het mooie van de SC6579 chip is dat er hele mooie digitale bandpass filters in zitten die het RDS eruit filteren.

In Duitsland zijn er meerdere mensen geweest die het protocol ontrafeld hebben:
http://www.skrauss.de/modellbahn/mdigital.html
http://www.alice-dsl.net/mue473/
Veel lees plezier !

Re:Animo peiling : wissel decoders voor servo's
Ik wacht nog steeds op mijn levering van Futurlec, waar mijn nieuwe Atmel AVR's in zitten. Ondertussen heb ik niet stil gezeten. Ik heb een model gemaakt van de beweging van de servo, voor het simuleren van het uit-denderen. Ik heb dit eerst eens in een Windows MFC applicatie'tje onderzocht. Dat zag er zo uit:



Ik heb de code zo opgezet dat ik het rechtstreeks naar de microcontroller code kan copy/pasten, al had ik wel wat kleine probleempjes met verschillen in compilers. Ik kwam erachter dat een servo natuurlijk niet perfect reageert, dus heb ik een compensatie aangebracht voor als de servo van richting verandert. Dit is wel iets heel specifieks van de servo in kwestie en moet dus per servo getuned worden.

Toen een test opstelling gemaakt:



Het printje heb ik helemaal opnieuw gemaakt. Er zit ook een in-circuit-programming-connector op, dus ik hoef nu niet de hele tijd het chipje eruit te halen, programmeren, er weer in doen, etc... Omdat ik mijn ATTiny44A's nog niet binnen heb, heb ik een ATTiny2313A gepakt en daar met een IC voet en wat draadjes het zo voor elkaar gemaakt, dat ik dezelfde footprint heb als de ATTiny44A. Natuurlijk heb ik niet de 4K flash die ik nodig heb om alles er op te krijgen, dus heb ik wat functionaliteit geschrapt en alleen het bewegings model erin gezet. En dat ziet er dan zo uit:



Ik was in eerste instantie bang dat het er een beetje "overdone" uit zou zien, maar ik ben eigenlijk best wel tevreden.
Re:Zelfbouw decoder voor servo's - update: filmpje met door-denderende seinpaal
Ziet er goed uit Henk !
Re:Zelfbouw decoder voor servo's - update: filmpje met door-denderende seinpaal
mooi om te zien.Ga dit zeker blijven volgen om eventueel armseinen te plaatsen.
Re:Zelfbouw decoder voor servo's - update: filmpje met door-denderende seinpaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Zelfbouw decoder voor servo's - update: filmpje met door-denderende seinpaal
Dat denderen van die seinarm ziet erg zelfs erg realistisch uit.
Re:Zelfbouw decoder voor servo's - update: filmpje met door-denderende seinpaal
Geef een software engineer 2kB meer ruimte, en hij programmeert het binnen no-time vol. :) De gelukkige omstandigheid is dan wel, dat alles er nu wel in zou moeten zitten. Ik zal nog wel stevig moeten testen, om er zeker van te zijn dat alles goed werkt. Gisteren had ik nog (door een stack overflow) een op hol geslagen servo die het mechaniek van mijn seinpaal stuk trok. Dat was erg jammer, want repareren lukt niet echt en met een andere seinpaal krijg ik lang niet zo'n goed resultaat.

Op basis van het programma'tje wat ik gebruikte om het bewegingsmodel te onderzoeken, heb ik een configuratie programma gemaakt. Als je de decoder verbindt met het RS232 bordje en op de reset knop drukt, komt de decoder in een mode waarin het met de PC kan communiceren. Het configuratie programma kan dan allerlei parameters zetten. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:



Bovenstaande is voor een wissel. De volgende is voor een seinpaal die na-dendert.



En een slagboom die aan de onderkant in zijn houder stuitert, ziet er bijvoorbeeld zo uit:



Zoals ik al schreef: ik ben zo goed als klaar. De komende dagen hoop ik echt de laatste puntjes op de i te zetten, alles goed te testen, en dan is het wachten op geld. :) Het wordt toch een investering van zo'n 300 euro om 25 bordjes te maken.
Re:Zelfbouw decoder voor servo's - update: filmpje met door-denderende seinpaal
Hallo,

deze besturing/ decoder is voor het besturen via PC?
welk programma heb je daar dan voor nodig?
lijkt me wel een interessant draadje, zal het morgen even nalezen.

Mvg,
Wilco
Re:Zelfbouw decoder voor servo's - update: filmpje met door-denderende seinpaal
Deze decoder "spreekt" Märklin Motorola, en is dus geschikt om te gebruiken in elk situatie waar je ook een K83 zou kunnen gebruiken om magneet-artikelen te schakelen.

Ondanks dat ik telkens het gevoel heb dat ik er bijna ben, blijft er toch veel te doen. Vooral van het elektrische domein heb ik weinig kaas gegeten. Gelukkig hebben we op het werk iemand in het team speciaal voor de hardware en die heeft mij e.e.a. uitgelegd waar ik weer mee verder kan. Dankzij zijn tips heb ik de boel al redelijk stabiel gekregen. (Duur)tests zullen nog moeten uitwijzen of het ook stabiel genoeg is.

Ondertussen ben ik bezig om een geautomatiseerde test te maken voor dat doel. De opstelling voor deze test ziet er zo uit:



Wat je ziet is vier servo's die een rood vlakje aan het uiteinde van de arm hebben. Erachter ligt het printplaatje met de hele decoder en een verbinding met RS232 naar de laptop. Er bovenop staat een webcam die kijkt naar de stand van de servo's.

Ik heb in Visual C++/MFC een applicatie gemaakt, die op basis van de informate van de webcam controlleert of de decoder echt wel doet wat hij moet doen. Op dit moment werkt het nog via de configuratie (RS232) interface, maar ik ben al ver genoeg in DDW gedoken om middels een TCP/IP verbinding de commando's te genereren om de servo's via het Märklin Motorola protocol te laten schakelen.

De MFC applicatie ziet er zo uit:



De kleine blauwe bolletjes zijn de plek waar ik het zwaartepunt van het rode vlakje verwacht als de servo in stand '0' is, de kleine groene bolletjes geven stand '1' aan. De grote bolletjes geven aan waar het zwaartepunt van de rode vlakjes zijn, en de kleur van de grote bolletjes geeft aan of het matcht met stand '0' of stand '1'.

Ik heb op de microcontroller wat extra code neergezet die laat zien wat hij in de EEPROM zet. Daar wordt de meest recente stand van de servo's in gezet, zodat als de spanning ervan af gehaald wordt, en er weer op gezet wordt, alles in dezelfde stand blijft staan. Dit is een vrij ingewikkeld proces, vooral omdat je niet aldoor op dezelfde plek in de EEPROM wilt schrijven (die schrijf je anders stuk). Hier zat nog een fout in, en die heb ik hiermee eruit gehaald.

De test applicatie gooit de decoder ook af en toe door een reset heen, ook om te kijken of het allemaal doet wat het moet doen.

Ik heb nu nog drie dingen te doen:

  • de test applicatie ombutsen zodat het tegen DDW aan praat en dus via Märklin Motorola de servo's laat schakelen.
  • een paar duurtesten draaien met bovenstaande omgebutste applicatie. Omdat de test applicatie ook de decoder laat resetten, gaat me dit ook een goed gevoel geven over de elektronische stabiliteit.
  • ervoor zorgen dat de decoder alleen op het geconfigureerde adres reageert, want dat is nog niet goed geïmplementeerd omdat ik er domweg geen prioriteit aan heb gegeven.
Ik hoop toch wel deze drie punten deze week af te ronden en dan hopen dat er geen nieuwe punten gevonden worden.