Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden

Gestart door WouterL zaterdag 23 januari 2010, 15:10:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Beste mensen,

Een van mijn Littfinski boosters is defect :cry:
Symptomen: met handmatige besturing komt de trein wel netjes op gang, maar bij afremmen niet tot stilstand, terwijl de regelaar en de 'werkelijke snelheid' al lang op nul staan. Weet iemand hoe dit verholpen kan worden?

Met vriendelijke groet,

Wouter Looman
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Is dat met alle treinen zo ?, of 1 specefiek ?, dan zou het de loc-decoder wel eens kunnen zijn n.l..

Mvg Gert
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Drie locs getest. Twee treinen vertonen hetzelfde, bovengenoemde gedrag. De derde komt niet van zijn plaats en heeft ook geen licht aan in die sectie van de baan.
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Ok,

ik zou de booster even v/d baan afkoppelen, en aansluiten op een stukje proefspoor, kijken wat er dan gebeurd.

Je hoeft dan niet je baan te gaan slopen 8), het kan n.l. ook sluiting zijn in het betreffende booster/baan gedeelte.

Mvg Gert
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Dat zal het niet zijn, want als ik een andere booster op hetzelfde stuk gebruik, functioneert alles normaal. Dus het is echt de booster.
Groet, Wouter
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Ok Booster defect dus.

3 opties !

A.Je koop een nieuwe
B.Je repareert hem zelf
C.Je laat hem repareren

Ik zou voor A of C gaan, B gaat mij ook niet lukken 8)

Mvg Gert
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Bij mij is een keer een delta control (die ik als booster gebruik) stuk gegaan. Het ding was bijna met geen mogelijkheid open te krijgen, maar toen ik hem eenmaal open had, bleek dat één van de power-darlington's (ik meen de TIP-141) stuk was.

Voor de niet-zo-technisch-onderlegde-medemens: de eindtrap van een delta control wordt gemaakt door twee darlington's. Een darlington bestaat uit twee in cascade geschakelde transistoren. De grap van de twee die in een booster zitten, is dat er één is voor de spanning als het digitale signaal 'hoog' is, en de ander voor als het digitale signaal 'laag' is.

Onder de aanname dat de gemiddelde booster in het algemeen en die van jou in het bijzonder ook een dergelijke eindtrap hebben, kan ik me zo voorstellen dat in jouw geval ook één van die twee stuk is. En dat is prima zelf te repareren. De vraag is alleen: hoe kom je erachter. Dan zou ik even met een universeel meter de weerstanden tussen alle pootjes van die dingen meten, bij zowel een booster die werkt als de stukke. Dan kom je er vanzelf achter.
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Meet transistoren T1 (BD243) en T2 (BD244) eens of deze niet defect zijn.

Mvg,
Peter
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Hoewel ik hier geen verstand van heb, denk ik dat beide transistoren ok zijn: multimeter blijft ene kant uit op 1 staan en de andersom op 620/645.
Groet, Wouter
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Wouter,

Je booster is duidelijk defect. Stuur deze op naar:

Littfinski DatenTechnik   
Kleiner Ring 9
D-25492 Heist
Deutschland

en hij wordt tegen kostprijs gerepareerd. En mijn ervaring is dat dat niet al te veel is.

En als je nog een bonnetje hebt stuur een kopietje mee: je hebt 2 jaar garantie!

Gr, Ben.
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Dat moet dan maar. Maar de vorige keer - de andere booster is bij de kortsluiting echt om het leven gekomen, rook en stank - kostte het toch nog ? 45 + mijn verzendkosten... Ondanks dat ik hem pas een paar maanden in bezit had.
Groet, Wouter
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Oei, da's wel duur. Een nieuwe DB2 booster in bouwpakket kost ?44,90 bij Jaap Kramer in Houten.

Misschien eerst even mailen aan herr. Littfinski met fehlerbescheibung in je beste pruisisch? :P

Gr, Ben.
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Jawohl! 8)

PS Don't mention the war!
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Citaat van: WouterL op zondag 24 januari 2010, 14:31:15
Jawohl! 8)

PS Don't mention the war!

sorry, dat moet eigenlijk zijn;

doon't menzion ze woor........ :mrgreen:
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Que?
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Citaat van: WouterL op zondag 24 januari 2010, 16:07:43
Que?

I learn the english from a booook !!!, I'm from Barcelona !
Ghello ! ghow are you ? I speake english verry goooood !

Mvg Gert
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Ah, uitgeverij Fawlty Towers, niet?
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Citaat van: WouterL op zondag 24 januari 2010, 14:14:18
Dat moet dan maar. Maar de vorige keer - de andere booster is bij de kortsluiting echt om het leven gekomen, rook en stank - kostte het toch nog ? 45 + mijn verzendkosten... Ondanks dat ik hem pas een paar maanden in bezit had.
Groet, Wouter

En dat lijkt me vrij normaal, de garantie is op fabricatie fouten, niet op eigen stommiteiten. Dus schade door kortsluiting valt buiten de garantie.
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Citaat van: Sprinter op zondag 24 januari 2010, 16:46:22
Citaat van: WouterL op zondag 24 januari 2010, 14:14:18
Dat moet dan maar. Maar de vorige keer - de andere booster is bij de kortsluiting echt om het leven gekomen, rook en stank - kostte het toch nog ? 45 + mijn verzendkosten... Ondanks dat ik hem pas een paar maanden in bezit had.
Groet, Wouter

En dat lijkt me vrij normaal, de garantie is op fabricatie fouten, niet op eigen stommiteiten. Dus schade door kortsluiting valt buiten de garantie.


Wie zegt dat Wouter een stommiteit uithaalt? De booster is bij normaal gebruik toch kortsluitvast mag je aannemen?

Gr, Ben.
Re:Booster defect: trein blijft langzaam doorrijden
Citaat van: Sprinter op zondag 24 januari 2010, 16:46:22
Citaat van: WouterL op zondag 24 januari 2010, 14:14:18
Dat moet dan maar. Maar de vorige keer - de andere booster is bij de kortsluiting echt om het leven gekomen, rook en stank - kostte het toch nog ? 45 + mijn verzendkosten... Ondanks dat ik hem pas een paar maanden in bezit had.
Groet, Wouter

En dat lijkt me vrij normaal, de garantie is op fabricatie fouten, niet op eigen stommiteiten. Dus schade door kortsluiting valt buiten de garantie.


Heeft totaal niets met eigen "stommiteiten" te maken, als er maar 1 wagonnetje ontspoort, heb je kortsluiting, geen probleem in 99% v/d gevallen, daar de kortsluitbeveiliging van de CS1 of MS of Booster dan automatisch de boel afsluit 8)

Doet een booster dat 1 keer niet goed, en slaat te laat of helemaal niet af, dan gaat het vervolgens fout, dat ligt dan wel aan de betreffende booster en niet aan iemands handelingen.

Mvg Gert