Tsjah bovenleiding. Duur spul, vooral als je het mooi wilt hebben. Ooit al een aantal mastjes gekocht, maar dat was veel te weinig. Voorlopig zou ik dan ook nog niet aan de bovenleiding beginnen. Maar dan krijg je ineens een doos met oude Marklinbovenleiding aangeboden. (Zeeeeeeeeeééér hartelijk bedankt hiervoor!)
Dan rest de keuze; Wil je dat gaan gebruiken, of het toch 'profi' aanpakken. Natuurlijk is het Marklin spul lang niet zo mooi als de nieuwe masten en rijdraden. Maar als je naar de kosten kijkt, wetent dat deze baan over een aantal jaar toch weer wordt afgebroken is de keuze snel gemaakt. Tevens kun je beter met 'verloren materiaal' oefenen dan splinternieuw materiaal.
Tevens ben ik een groot voorstander dat er draad boven de spoorbaan moet hangen! Dan accepteren we graag de doos met bovenleiding en gaan we bouwen
Zichtbaar gedeelteAls eerste de boel maar eens sorterenDan de boel poetsen, met name de rijdradenZoals je ziet is de boel behoorlijk roestigMaar met de railgum ziet het er weer gauw uit als nieuwNa redelijk wat rijdraden te gepoetst hebben maar een stukje gebouwd. De masten direct vastschroeven op het kurk kon niet, dan staan ze scheef. Direct vastschroeven op het hout staan ze te laag. De boel is vastgezet door een stukje kurk weg te snijden. De 'oude' voetjes rechtbuigen en onder de rail/kurk leggen.
Een eerste stukje is gebouwdDe eerste overspannersDaarna begonnen aan de eerste wisselstraat. 1 perron en de loopbrug tijdelijk weggehaald. Het station en de opstelsporen krijgen allemaal grote masten overspanners.
Vanaf de overspanner begonnen te bouwenUiteindelijk krijg je aardig wat draadStation en opstelsporenOverzichtje tot dan toeDe volgende wisselstraat-Hier komen meerdere rijdraden bij elkaar, dus 2 bevestigingenNog een wisselstraatDe laatste foto gaf al aan, er moest getest worden met de Hondekop, deze steekt het verst uit in de bochten. Helaas had ik mijn masten te veel naar binnen geplaatst waardoor de Hondekop de masten raakt in de R1 bochten. De oplossing was vrij eenvoudig, de masten iets meer van de rails verwijderen.
Tsjah, dit kunnen we niet hebbenOp sommige plaatsen had ik een overspanner nodig voor 2 sporen, eerst geprobeerd 1 zelf te bouwen. Dit is redelijk gelukt. Maar aangezien ik genoeg overspanners had, uiteindelijk maar besloten om die in 2'en te knippen. Die zijn net wat steviger.
De zelfgebouwdeDe in 2'en geknipteHier past helaas geen andere oplossing met normale mastenAl snel bleek dat ik niet genoeg materiaal had voor de wisselstraten. Uit het niets kreeg ik een aanbod van Myron voor het materiaal wat ik nog nodig had
(Thanks Myron!). Nu had ik bijna genoeg om alles af te bouwen, moest nog maar een paar stukjes bij komen. Voornamelijk de kruisingen.
Nu had ik het geluk dat ik op Rail 4 kruisingen vond voor ?4,-. Dezen waren al aangepast door een stukje plastic zodat de 'nieuwere' pantograven niet blijven haken.
En we konden weer een wisselstraat afbouwen dankzij MyronEn nog 1-Toen was er nog 1 wisselstraat te gaan. Hier zitten 2 kruisingen in. 1 kruising hangt precies onder een grote overspanner.
De gehele wisselstraat-Een rechte rijdraad zijn bij beide kruisingen toegevoegd. Dit geeft net wat meer stevigheid als de boel allemaal is vastgeschroeft.De andere kruising 'hangt' in de overspannerTotaal overzichtDe gehele baanAndere hoekDe koploper doet zijn pantograaf alvast omhoogHet verborgen gedeelte / De tunnelHet grootste probleem van de tunnel is de hoogte. Masten passen er niet onder, en als er een pantograaf omhoogstaat blijft die wel haken achter de draden en raakt het hout. Dit werdt dan ook een stukje zelfbouw.
Als draad is er gekozen voor 1.5mm koperdraad. Dit is gestript uit een VD draad en getordeerd. Oftewel 1 uiteinde vastmaken aan de deurkruk, en de andere helft in de boormachine en draaien maar. Dit leid tot een kaarsrechte draad.
Vervolgens het sporenplan uitgeprint met veel gedonder, de printer wou niet echt meewerken
De draden over het baanplan leggen met behulp van wat plakbandOm de boel te bevestigen worden oude houtjes hergebruikt. (ze dienden ooit als pilaren voor een brug) In de houtjes worden gaatjes geboort waar een 'arm' aan hangt die vastgesoldeerd wordt aan de rijdraden.
TestopstellingVervolgens houtje voor houtje vastlijmen op het plafon. Een arm erdoorheen en vastsolderen aan de rijdraad. Dan de boel afstellen zodat het ongeveer in het midden hangt, dan kan het uiteinde van de arm om het houtje heen worden gebogen zodat de boel vast zit.
Duidelijk te zien dat de armen om de houtjes heen zijn gebogenHet rijdraad danst wel, maar dit geeft geen problemenDoor de bochtDe bevestiging aan de 'normale' bovenleiding. Het koper in een golf'je gebogen zodat de pantograaf wordt opgevangen.Inmiddels is alle bovenleiding goed afgesteld zodat er nergens meer een pantograaf af schiet. De bedoeling is dat het ook functioneel wordt. De e-locs gaan dan stroom afnemen van zowel de bovenleiding als de sleper.
Het enige wat nog rest zijn voor de wisselstraat zijn boutjes en moeren. Hier ben ik nog naar op
zoekMeer foto's van de bovenleiding zijn
hier te vinden.