Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wijbe's NL Baan / 10-02-2015 Containertreintje

Gestart door Wijbe woensdag 20 januari 2010, 14:19:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Wijbe's Baan / 19-11-11 Afscheid en Vertrek
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Wijbe's Baan / 19-11-11 Afscheid en Vertrek
Bekende wagentjes voor een bekende loc. Mocht je die andere twee nog kwijt willen, dan heb ik interesse! Mooi verslagen maak je.

Groeten,
Bas
Re:Wijbe's Baan / 05-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 1
Hallo,
De laatste update is alweer een tijd geleden. Daarom ten eerste: Iedereen een gelukkig nieuwjaar toegewenst.

De klimspiraalDe klimspiraal moet redelijk verborgen komen te liggen. Dit wordt gedaan door een tunnel te bouwen, en het spoor verdiept aan te leggen.

Papier-Maché

Als eerste een stukje gaas waar papier-maché op komt. Het gaas wordt vastgezet door schroefjes en ringetjes. Als de papier-maché later droog is worden zo veel mogelijk schroefjes en ringetjes weer verwijderd.



Dan maken we de papier-maché, we  nemen een paar lepels behanglijm, verscheuren een krant in véél kleine stukjes en maken er een lekker mengsel van.



En dan de propjes op het gaas, beetje aandrukken zodat ze een beetje door het gaas vallen



De tunnel

Als eerste de situatie hoe die was. Rechtsaf moet het spoor verdwijnen in de tunnel.



Voor de tunnel wordt er niet alleen een tunnelportaal gemaakt, ook worden er wanden aangebracht, zodat het een echte tunnel lijkt. Anders kijk je immers uit op de rest van de baan aan de zijkanten.
De wanden worden gemaakt van een paar stukken karton die zwart zijn gespoten. Zo valt de wand straks totaal niet op.



De wanden worden vastgezet met wat schroefjes en lijm.



Zo, je kan niet meer door de bocht kijken, als je in de tunnel kijkt zie je dus alleen maar wanden.



Vervolgens met wat stukjes kurk de zijkanten opgehoogd.



Dan een dak op de tunnel, weer van het ?zwarte? karton gemaakt en vastgelijmd. Van binnen is alles dus zwart. Er liggen wat spullen op zodat de lijm kan drogen en het dak niet los laat.





Vervolgens gaas eroverheen en papier-maché.



Stukje gaas erbij, en een eerste lading papier-maché



En de tunnel is bijna verborgen.



Het portaal

Als eerste van een paar stukjes mdf een portaaltje gemaakt.



Vervolgens deze bekleed met reststukjes stoeptegels.



Het portaal is nu geheel bekleed, geschilderd en staat op de baan.
En toen waren helaas de foto?s op. Morgen een vervolg update.

Meer foto's van de afwerking van de klimspiraal/tunnel zijn hier te vinden!




Re:Wijbe's Baan / 05-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 1
Toppie, toppie toppie. Dat wordt lekker kliederen met papier en lijm :mrgreen:.

Succes, het dreigt mooi te gaan worden.
Re:Wijbe's Baan / 05-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 1
Hoi wijbe,
Je bent goed bezig. Landschap begint zich zo al te vormen. Ik blijf je topic volgen.

Gr. Daan
Re:Wijbe's Baan / 05-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 1
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Wijbe's Baan / 05-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 1
frut, prut, frot, prut, pffrrt? trompetteraar van achter  :o)

dat gaat wat worden!
Re:Wijbe's Baan / 05-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 1
Foto's op :help: Rolletje vol ofzo? :D

Mooie update, het is je vergeven dat je zo lang niks hebt gedaan. :thumbup: Je kan het gaas ook met een lijmpistool vastzetten.

Gr. Peter
Re:Wijbe's Baan / 05-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 1
die tunnel is leuk gedaan, maar met het dakje er op, kan je der dan nog bij als er onverwacht toch es wat zou gebeuren binnenin ?  Ik ga er van uit dat je toch op andere plaasten nog de boel bereikbaar houdt, en jou kennende twijfel ik er eigenlijk zelfs bijna niet aan...
Re:Wijbe's Baan / 05-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 1
Gerard, Daan, Julian,

Bedankt voor jullie reactie

Peter,

Na deze foto's ben ik verder gaan bouwen, stukje gaas derbij totdat het helemaal dicht was, bruin geschilderd, stukje balast gedaan, stukje gras. Helaas heb ik daar de foto's nog niet van gemaakt, wat ik nu ga doen.

Dani,

Men hand past precies in de tunnel, kan er dus net wat weg halen, aan de voorkant van de tafel komt een 'verwijderbare' siermuur. Zo kan ik er altijd bij, al kost het wel aardig wat moeite.
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
En we gaan weer verder.  :)

Afwerking en Gras

Als eerste is zoveel mogelijk afgewerkt met gaas en 'smurrie'. Daarna is het bruin geverft. Het stukje gras wat te zien was, is een mislukking geworden, de ondergrond is daar eerst niet bruin geverft. Dat was dus het leermomentje dat je de ondergrond moet schilderen  >:-D



Vervolgens een groter stukje begrast.



Rails al gedeeltelijk belast, tussen de bielzen moet nog worden gebalast, maar ik twijfel of ik dit eerst wel doe.





Tunnelportaal

Het tunnelportaal is grijs geverft, en geplaatst. Tevens afgewerkt met wat gras eromheen. Het is nog niet helemaal naar mijn zin.





Tunnel

Een kijkje in de tunnel. (Met flitser, anders zien we niks  ;) )



Plannen voor het dorpje

Als proef  een weg geschilderd en er een paar huisjes omheen gezet. Allleen de boerderij komt ook echt aan deze weg te staan. Voor de rest moet ik nog nederlandse huizen aanschaffen.





Voor de Stationsweg zijn de plannen al zo goed als zeker. er komen  5 a 6 holandscale huisjes. Het moet net zoiets worden als de Postweg van Driehoven.


De Postweg in Driehoven.

De witte vierkantjes zijn de groote van de huisjes. De weg is grotendeels uitgezet met een paar lijnen.







Waar het station staat, komt een zelfgebouwd stationsgebouw. Dit wordt het komende project.

Het stationsgebouw wat er komt te staan is die van Zwaagwesteinde. Deze  stond ooit in mijn  eigen dorp maar is helaas in 2003 gesloopt. Bouwtekeningen en andere archieven heb ik dankzij de gemeente Dantumadiel al gekregen. Een draadje over de bouw van dit stationsgebouw volgt binnenkort!



Meer foto's van de afwerking van de klimspiraal/tunnel zijn hier te vinden!
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Hoi Wijbe,

Klasse :thumbup:

Dat heb je mooi gedaan met dat gras en het ballast. Ik zou je tunnel portaal zo laten. Het ziet er goed uit en je ziet hem bijna niet.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Dat belooft heel mooi te gaan worden. De tunnelingang vind ik sowieso al heel erg geslaagd. Succes met de verdere bouw, vooral met het station.

(Over de © van de Postweg hebben we het nog wel een keer :twisted:)
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Hoi Wijbe,

je bent goed bezig geweest :thumbup:

Ik vind wel dat het ballast gedeelte bij de ingang van de tunnel nu wel wat te breed is. Misschien kun je tussen het ballast en  het gras iets van een paadje maken met een fijner soort ballast?

Groetjes, John
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Schitterend, Wijbe.   Heel mooi werk geleverd al tot nu toe.  Ik ben het wel eens met John (Tilly) ivn het nogal breed ballastbed, maar dat is deel van je leerproces, toch...  Dank zij tips van mensen als John leren wij ook nog wat.

Toen ik je commentaar las  "met flits, anders zien we niks" bij te tunnel foto, dacht ik ineens...  "hmmm, als ik ooit een tunnel maak, misschien toch ook om de x  cm een LEDje in bouwen, zogenaamd de tunnelverlichting/noodverlichting".  Zo zie je maar dat we van elkaars projecten hier kunnen wat opsteken.

Succes met de verdere uitbouw en begrazing en 't zelfbouw staiton...  het belooft goed te worden.   ik kijk al uit naar de volgende reeks foto's
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Hoi Wijbe,

Knap werk!

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Leon, Feike,

Dank voor uw reactie.

Gerard,

Er staat nergens in je topic copyright :lol:

John,

Het balastbed vind ik inderdaad zelf ook te breed. Maar eens op zoek naar heel fijn bruin/grijsachtig zand om een paadje te maken aan beide zijden.

Dani,

Voor het balastbed zie de reactie naar John toe.

Ik heb eerst zelf ook zitten denken aan een verlichte tunnel. Echter is de tunnel zo goed als uit het zicht. Om lichtlekkage te voorkomen heb ik alles afgeschermd, en zo verdwijnt een trein ook echt.

Misschien bouw ik nog wel een echte tunnel op de hoofdlijn, die is namelijk ook veel breder. En je kijkt altijd die tunnel in. Als ik dat doe maak ik 1 wand en plafon, aan de zijde van de tafelrand laat ik hem dan open.
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
heel fijn bruin, grijs,  beige zand vind je bij de hobbyzaak:  kwartszand van Busch  (ik heb er onlangs nog gekocht).

http://www.busch-model.com/katalog/d/artikel/7523-h0.htm


Of je kan es een dagje naar de zee gaan en een heel fijn zeefje mee nemen in de duinen.  hoewel kwartszand toch fijner is denk ik.

Als je een "open" tunnel maakt, is 't mooi om van die boogportalen te gebruiken aan de "open" zijde.   (hint, hint)

wat er ook van moge zijn, je bent zeker heel goed op weg, Wijbe.    Eens ik ooit aan scenery begin, gaat dit topic nogwel es doorgenomen worden, net als dat van Tilly, Gerard,  Peter de geluidsman, om er maar enkele te noemen die ik nu al in spanning volg.   En er zijn er nog veel meer die de moeite waard zijn
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Hallo Wijbe,

Je hebt weer hard gewerkt zie ik!
Ziet er allemaal weer goed en netjes uit :)
Je hebt het mooi afgewerkt.
Veel succes nog!

Mvg
Falco
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Dani,

Thanks, et probleem bij een modelbaaan is altijd, waar zal ik beginnen met de scenery. Ik weet het gelukkig nu, en het wordt de Stationsstraat met het station erbij.

Enigste wat weer jammer is voor de gebogen portalen, die zijn niet in een nederlands landschap te vinden :( Ach jah, this een modelbaan dus wie weet :D

Falco,

Dankje voor je reactie.
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Hoi Wijbe,

Je gaat weer prima vfooruit, mooie baan ben je aan het maken.

Groeten,
Daan
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Daan,

Bedankt voor je reactie. Zien we binnenkort weer een  update'tje van je plan U ?:)
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2

Het ziet er erg mooi en netjes uit :thumbup: :warning:

Groet,
Matthijs
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Hoi Wijbe,

Ziet er allemaal goed uit, mischien aan de uitgang van de tunnel een plafond lampje heb ik bij mij ook gedaan en geeft avonds een grappig gezicht.

Groet Arno  ( HollandRail )
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Matthijs,

Bedankt voor je reactie.

Arno,

Dit idee overweeg ik, het zal dan in de vorm van een ledje komen. Echter wil ik niet de hele tunnel verlichten.
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
hey Wijbe,
eindelijk begonnen met scenery. het ziet er goeduit uit!
Ik ben erg benieuwd hoe je het station gaat maken.
succes daar mee.
de Hollandscale huisjes moet je zeker gaan gebruiken

Remie
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Remie,

Dit wordt trouwens nog maar het bergstationnetje, voor in het dorpje. Het centraal station moet iets groter worden. Zoals als Holland Spoor.

Het enige wat jammer is aan de Hollandscale huisjes dat ze duur zijn als je er meer van nodig hebt. Ik overweeg dan ook sterk om er mallen voor te maken zodat ik ze zelf in productie kan nemen :lol:
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Wijbe's Baan / 06-01-12 Afwerking Spiraal / Tunnel Deel 2
moet ik ook eens gaan doen,

die bochten dichtmaken in de tunnel
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Julian,

Goed idee, wanden toevoegen lijkt het veel meer op een tunnel. Kost je een paar stukken karton (uit het oud papier) en een zwart spuitbusje.

Allen,

Klein voorproefje, de Piko Hondekop met passagiers, interieurverlichting en sound. Binnenkort filmpje en het ombouwverslag in mijn ombouwhoek. Het licht lijkt vel, maar valt best mee. Het is alleen moeilijk op de foto te krijgen.


Mat'54 Nummer 351 kwam binnengereden op spoor 1, hij was een maand buiten dienst geweest.


2 Koplopers met interieurverlichting en de Hondekop. Het lijkt of de Hondekop veel meer licht af geeft, maar dit komt doordat hij gele leds heeft, en de Koplopers warmwitte.


Een mevrouw moet wel heel nodig naar de wc, haar handen heeft ze al bij haar kruis.


Sfeerplaatje
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Netjes wijbe !! vind de tunnel mooi geworden, 2e koploper erbij ?? als de finaciën het toelaten komt de olympische binnenkort ook in midwolda cs  :P De geel/blauwe koploper heb ik al. De laatste foto, met de hondekop aan het perron, vind ik erg mooi !!
Groet Robert
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Hey Weibe,

Die tunnelingang is knap gelukt  :thumbup: ben benieuwd naar de rest  :)

Groeten JW
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Robert,

Helaas is de gele Koploper niet van mij. Heb hem ooit wel gehad, is weggegaan voor garantie. Kapotte geluidsmodule, en van Conrad krijg je je geld terug als je product niet binnen x weken terug is. Daarna de olympische gekocht.

Deze Koploper is van een forumlid, had onder anderen een erg vieze aandrijving waardoor hij bagger reed. En der waren een paar draadjes los. Op dit moment de decoder nog even goed afstellen.

Jan Willem,

Bedankt voor je reactie. Als het wat meezit verschijnt er vanavond véél meer over de Hondekop.
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Ziet er goed uit die Hk. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / 10-01-12 Voorproefje
Ben,

Bedankt voor je compliment!

Allen,

Een Ombouwverslagje is geschreven
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
In dit topic is de ombouw van de Hondekop besproken. Hierbij komen nog wel even de filmpjes langs.

Als eerste het oude filmpje.

hier werd er gebruik gemaakt van de sound van de ET65. Gevuld met de toeters van de TEE Ram, en een tweetal stationsomroepen.



Helaas niet echt wat ik zocht. :thumbdown:

Nu met de nieuwe sounds erin:


Nu gebruik ik de sound van de ET11, wat ik veel mooier vind. Wederom aangevuld met de hoorns van de TEE Ram, en nu zelfs 3 stationsomroepen.
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Netjes :thumbup:

Zijn de geluiden een beetje comfort de werkelijkheid of vond je ze er gewoon goed bij passen?
In dat laatste geval heb je een goede keus gemaakt ;)

Dennis
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Dennis,

Het eerste probleem dat er was, er zijn maar weinig elektrische treinstelgeluiden.

Het rijgeluid komt in de buurt is mij ooit verteld op het forum. (linkje) De generator en ventilator zaten bij de ET11, geen idee of een Hondekop deze ook had. De hoorns schijnen wel te kloppen, deze komen van de TEE Ram.

En vind het zelf zeer goed horen, wat mij betreft is het geslaagd.
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
hallo wijbe,

dat is een flinke update op je baan,je tunnel ziet er werkelijk heel mooi uit hoor.leuk en goed gebracht en je nieuwste aanwinst ook heel mooi hoor veel plezier ermee.


groeten en succes peter(ke33)
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Wijbe,

Ik denk dat het geluid van een Mat'64 het meest er op lijkt.


Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Hallo Wijbe,

Wat is dat een verbetering zeg  :thumbup: Zelf ben ik niet zo met geluid bezig in m'n loc's mmaar vindt het wel erg leuk om te zien dat de techniek ook hierin voortschreidt. De verschillen zijn aanzienlijk en dat heb je mooi in beeld gebracht.
In mijn ogen ook meer dan geslaagd.

groet,
Michiel
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Citaat van: Ronald69 op vrijdag 13 januari 2012, 01:51:00
Wijbe,

Ik denk dat het geluid van een Mat'64 het meest er op lijkt.
<fimpje>

Grt, Ronald.
Nog beter zou het geluid van de Mat'46 zijn, deze 2 treintypen hadden dezelfde motoren. De motoren van de Mat'64 zijn moderner en dus anders.
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Peter,

Bedankt voor je reactie.

Michiel,

Jij ook bedankt voor je reactie.

Ronald & Gerard,

Als er dus een zelfde soort filmpje bestaat van de mat 46 of 54, zoals Ronald die laat zien van de mat 64 zou het 1 en ander misschien mogelijk zijn.

Dan is alleen nog het probleem, hoe ga je dit in een esu 'rijgeluid' bestand verwerken?
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Beste Wijbe,

Ziet er weer  :thumbup:uit.
Prachtig geluid en goed te horen.

Gr. Arno
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
ziet er goed uit :thumbup:
vooral die tunnel die vind ik egt mooi gemaakt wat je met karton wel niet kan ;)


gr hans
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Hallo Wijbe,

Ik heb net zitten genieten van de geluiden  :thumbup: :thumbup:

Leuk om de hondekop zo uit te breiden, super geslaagd wat mij betreft.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Beste Wijbe,

Ook ik heb zitten glunderen bij het geluid.
echt top.


Gr. Arno
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Wijbe's Baan / 12-01-12 Filmpje Hondekop Full Sound
Hoi Wijbe,

Daar zit inderdaad een behoorlijk verschil in!
Klinkt weer goed! :)

Mvg
Falco
Re:Wijbe's Baan / 25-01-2012 Volk in de Koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / 25-01-2012 Volk in de Koploper
Hans, Arno, Peter en Falco,

Bedankt voor jullie reactie en complimenten!



Toen de Intercity vanuit Driehoven in Nijkerk stopte, waren er helaas op velen stoelen een paar druppen lijm geplaatst. Hierdoor kan het volk van AJ niet meer uit de koploper, tevens verloren velen de benen  :-)



















Foto's van dit project zijn hier te vinden
Re:Wijbe's Baan / 25-01-12 Volk in de Koploper
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Wijbe's Baan / 25-01-12 Volk in de Koploper
 :D :D :D, ik ben pas al zo banaal bezig geweest in mijn Hamburger  B) B) B), ziet er goed uit Wijbe, vr gr Arie
Re:Wijbe's Baan / 25-01-12 Volk in de Koploper
"dingdingdong! Dames en heren, u zit in de overvolle Koploper richting Wijbe's ombouwhoek. Er zijn nog staanplaatsen beschikbaar, sorry voor de overlast!dingdingdong!"
Ziet er goed uit!