Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wijbe's NL Baan / 10-02-2015 Containertreintje

Gestart door Wijbe woensdag 20 januari 2010, 14:19:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Helemaal goed.

In de blokken van het buitengebied zijn 2 melders voldoende om in twee richtingen te kunnen rijden, één aan het begin en één aan het eind van elk blok. Het stuk ertussen behoeft geen melder.

Gr, Ben.
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Aha, dan ga ik weer even tekenen! :lol:

Dan rest nog 1 vraag, zoals op de vorige tekening, zijn de gekleurde rails aangesloten op een bezetmelder. Blok 1 bestaat dus uit 1 rail, blok 2 uit 3 rails, blok 3 uit 3 rails, en blok 4 weer uit 1 rail. Zo krijg je complete detectie toch? Dien je dit dan ook met het buitengebied te doen? Zeg maar het blok in 2en opdelen en maar 2 bezetmelders te plaatsen?

Groet, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Hier volgt dan het volgende ontwerpje,

3 blokken als buitenbaan, in elk blok 2 bezetmelders. Dus het blok word in 2en opgesplitst. Of is het handiger om alleen de eerste en de laatste rail te gebruiken als bezetmelder? Het is trouwens wel de bedoeling dat er een trein mag stoppen in het buitengebied! Kan dat wel met 2 bezetmelders?



Groet, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Citaat van: wijbe op woensdag 13 oktober 2010, 22:27:13

Of is het handiger om alleen de eerste en de laatste rail te gebruiken als bezetmelder? Het is trouwens wel de bedoeling dat er een trein mag stoppen in het buitengebied! Kan dat wel met 2 bezetmelders?


Alleen de eerste en de laatste rail. Als een trein aankomt in een blok zorgt de eerste melder voor afremmen en de tweede voor stoppen. En andersom als de trein uit de andere richting komt.

En lees effe de handleiding, dan ga je het principe een beetje doorgronden. :wink:

Gr, Ben.
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Aha, dan word alles weer een stuk duidelijker!

En over de stationsporen? daar moet ik ook 1 rail gaan gebruiken voor de detectie?

De handleiding inderdaad nog eens grondig bestuderen! Dat doen we morgen als er even tijd voor is.

Groet, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Citaat van: wijbe op woensdag 13 oktober 2010, 22:41:08

En over de stationsporen? daar moet ik ook 1 rail gaan gebruiken voor de detectie?


Melder 1 en 4 zijn voldoende.

Ga jij nou effe lezen dan ga ik effe slapen. :mrgreen:

Gr, Ben.
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / Koploperhulp Gevraagd!
Maar ik wou graag dat er ook in het midden een trein kon stoppen, dus dan voeg ik dus een 3e melder toe. :lol: Dat ook weer opgelost.

Zaterdag en zondag weer eens gaatjes boren, rails isoleren. Daar heb ik ook al een soort van krimkous voor :D

Zelf ga ik ook maar eens lekker slapen!

Hartstikkende bedankt voor je info!

Gr, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / Blokindeling/bezetmelders/koploper uitleg
Hoi,

Als je met koploper rijdt kan je zelf bepalen waar hij in een blok stopt, dus ook in het midden.

Olaf
Re:Wijbe's Baan / Blokindeling/bezetmelders/koploper uitleg
Hallo Wijbe

Mijn ervaringen tot op heden: als je gaat bouwen blijkt al snel dat er bij het testen(rijden) dingen niet kloppen. Niet te snel gaten boren. Eerst even met losse draden of zo testen. Kijk ook even in de index naar bv. doorrijden in cm. Later kan je ook met virtuele melders gaan werken waarin je aangeeft hoever een lok moet doorrijden alvorens te stoppen: stoppen bij een perron met treinen kort /lang op verschillende plekken. Ik zou niet te veel dingen definitief maken voor je precies in de gaten hebt hoe het werkt. Moest vanmiddag zelf een bezetmelder verlengen voor een kruising omdat de lengte te kort was om te stoppen: aanrijdingen....   :evil:
Beter eerst rustig beginnen met lezen.

groet Hennie
Re:Wijbe's Baan / Blokindeling/bezetmelders/koploper uitleg
Hey mannen,

Bedankt voor jullie tips. Ik ga toch voor complete detectie. Dus 3 melders per blok. De eerste en de laatste van het blok. En het midden als de rest. Ik ga dit doen omdat ik onder een plaat rijd. En daar mag niks fout gebeuren. Dus ik ga mijn baan eerst nog een x goed indelen!!

Ik begin eerst ook alleen maar met het station en buitenbaan. Dus dit gaat goed komen!

Groet, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / 21-10-10 Eerste plan indeling bezetmelders en blokken
Hallo,

Nu de vakantie voor de deur staat word het tijd om verder met de baan te gaan.

Hier volgt de volgende blok indeling. Ik ga voor 3 bezetmelders in een blok, gehele detectie in een blok. Een rode lijn steld een blok voor. De kleuren de bezetmeldgedeelte.

Op de buitenbaan gebruik ik 2 rails voor detectie, op het station 1 rail aangezien het anders niet gaat passen. Tevens 4 melders in het station om op verschillende plekken te stoppen.



Lijkt jullie dit een goed idee? Graag uw mening!

Groet, Wijbe

ps. misschien rijd er binnenkort een acts trein rond :lol:
Re:Wijbe's Baan / 21-10 Plan Blokindeling, mening/tips gevraagd!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Wijbe's Baan / 21-10 Plan Blokindeling, mening/tips gevraagd!
Hallo Wijbe,

de stopsecties van alle onderste 3 sporen zijn te kort(1,1 ,1.4, 1.5, 1.8,1.9 en 1.12) dus minder 2 raillengtes, dit gaat alleen goed bij zeer langzaam rijden, en dat het voorste draaistel gedetecteerd wordt. Denk hierbij bv. aan een Marklin motorpost die achteruit rijdt, dus met 4 antislipbanden voor, in deze richting stopt de loc +/- 18 cm. verder dan andersom, je kan met een stopsectie van als voorbeeld nog wel doorrijden in cm. zodat je de hele lengte van een spoor kan benutten. Andersom is het bijna niet te corrigeren. Ook zie ik de functie van 6 bezetmelders in een lang blok niet. Zelfs de allerlangste blokken hoef je nooit meer dan 5 bezetmelders te gebruiken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Wijbe's Baan / 21-10 Plan Blokindeling, mening/tips gevraagd!
Hey Walter,

De buitenbaan is in 2 blokken opgedeeld met elk 3 melders (in totaal dus 4 blokken, 12 melders)

De stopsectie's van de onderste blokken wil ik eerst zo proberen. Zit namelijk met een koploper die daar hoort te stoppen :( Dit ga ik eerst uitproberen. Gaat het niet lukken, verlengen we het even met een rail!

Mvg, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / 21-10 Plan Blokindeling, mening/tips gevraagd!
Hoi Wijbe,

ik ben het eens met de opmerking van Walter, gebruik min 2 raillengtes om te stoppen. Vindt je dit in de toekomst te lang dan kun je de lok nog altijd mbv de software enkele centimeters door laten rijden.

Ook de lengte van de middelste blokken 1.15, 2.2, 2.3 en 2.6 begrijp ik niet helemaal. 2 melders per blok is voldoende en probeer alle blokken even lang te maken. Wil je de tekening duidelijk houden geef dan elke sectie ook eenzelfde kleur, het blijft dan overzichtelijker. Dus bv alle stopsecties groen, alle afremsecties blauw, enz.

Groetjes, John
Re:Wijbe's Baan / 21-10 Plan Blokindeling, mening/tips gevraagd!
Hey,

Ik heb 3 melders per blok, aangezien ik nog niet weet welke software er later langs komt. Zo kan ik beide kanten op rijden, plus altijd bezetmelding. De middelste melder is puur om te zien of er ook iets op de baan is. Ik zal binnenkort even een logischere tekening maken.

De sporen om op te stoppen ga ik uittesten. Werkt dit toch niet dan is het binnen 5 minuten omgebouwd :lol:

Mvg, wijbe
Re:Wijbe's Baan / koploper hulp gevraagd
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / koploper hulp gevraagd
Hallo,

Inmiddels is mijn baan in blokken opgedeeld en ingevoerd in koploper en rijden de treinen een rondje.

Nu zit ik met het volgende probleem. Een trein komt stations blok binnen rijden, gaat door tot de laatste bezetmelder en stopt daar.

Nu wil ik graag dat de trein bij de eerste van de 4 melders die in het stationsblok gaat afremmen. Maar ik kan deze optie nergens vinden. Hoe is dit in te stellen?

Mvg, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / koploper hulp gevraagd
Hallo Wijbe.

Lees even in de handleiding het stukje over Blokeigenschappen (alternatieve stopplaatsen) Blz. 96

In Koploper: Onderhouden blokken > Eigenschapp blok(x) > Bezetmeldingen > Alternatieve (stopplaats)


Mvg,
Peter
Re:Wijbe's Baan / koploper hulp gevraagd
Beste Wijbe,

Ziet er allemaal goed uit. :!:
Nog veel suc6 met de koploper :D (computer)
Re:Wijbe's Baan / koploper hulp gevraagd
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / koploper hulp gevraagd
Citaat van: Davio op woensdag 17 november 2010, 16:56:25
Beste Wijbe,

Ziet er allemaal goed uit. :!:
Nog veel suc6 met de koploper :D (computer)

Harstikkende bedankt! Dat lukt wel!

En met de trein de koploper (ICM) heb ik ook succes nodig, geluid is daarvan stuk... maar es over mailen....




Voor de lezers:
Binnenkort verwacht:
filmpje
begin bouw station, de perrons
Re:Wijbe's Baan / koploper hulp gevraagd
Citaat van: wijbe op woensdag 17 november 2010, 17:01:16
Voor de lezers:
Binnenkort verwacht:
filmpje
begin bouw station, de perrons

oke,
Ben benieuwd :D

Succes met  je koploper!
Groeten
Re:Wijbe's Baan / Plannen binnenkort !
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / Plannen binnenkort !
Citaat van: Marklin5 op woensdag 17 november 2010, 19:06:38
Citaat van: wijbe op woensdag 17 november 2010, 17:01:16
Voor de lezers:
Binnenkort verwacht:
filmpje
begin bouw station, de perrons

oke,
Ben benieuwd :D

Succes met  je koploper!
Groeten

Bedankt, komt vast wel goed!
Re:Wijbe's Baan / Plannen binnenkort !
Ik ben benieuwt naar het filmpje. :D
Re:Wijbe's Baan / Plannen binnenkort !
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / Plannen binnenkort !
Citaat van: Davio op donderdag 18 november 2010, 16:36:00
Ik ben benieuwt naar het filmpje. :D

even afwachten, heb morgen nog een tentamen dus werd vandaag niets. Hopelijk morgenmiddag even filmen !
Re:Wijbe's Baan / Plannen binnenkort !
Hallo Wijbe,

Jammer dat het filmpje vandaag niet lukte. :(
En nog veel suc6 met je tentamen :!:
Re:Wijbe's Baan / Plannen binnenkort !
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Baan / Plannen binnenkort !
Citaat van: Davio op donderdag 18 november 2010, 19:08:51
Hallo Wijbe,

Jammer dat het filmpje vandaag niet lukte. :(
En nog veel suc6 met je tentamen :!:

Bedankt! Gaat hopelijk wel lukken!
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Persbericht

De Westereen - Een regelrechte ramp dreigt in de Westereen. De inwoners van de Westereen zullen het zeer waarschijnlijk zonder treinvervoer de komende tijd moeten doen. Er zijn namelijk geen treinstellen beschikbaar door defecten. De koploper gaat binnenkort weg voor reperatie vanwege omroepproblemen. Normaal kan dit opgevongen worden door de Hondekop die dan de sneltreindienst overneemt. Tot overmaat van ramp is helaas dit treinstel deffect door problemen met een anti-slipband die er regelmatig afvliegt. Dit levert groot gevaar en vele vertragingen op, dit stel staat op een stuk spoor in afwachting van reperatie.

De burgemeester is op zoek naar een oplossing en hoopt dat andere burgemeesters kunnen helpen om de inwoners van de Westereen toch te voeren. In zijn wekelijkse toespraak vroeg hij het volgende: "Ik hoop dat de burgemeesters van Driehoven, Reemstede, Steenberg en Maasdrecht enkele treinstellen kunnen leveren zodat de inwoners hier gewoon verder kunnen reizen met de trein."

Einde persbericht
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Misschien kan het NBM je tijdelijk even van vervoer voorzien?
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Ik zou mijn Koploper wel willen lenen, maar die van mij is ook weg :o :shock: :(
En de Hondekop moet mijn passagiers ook nog kunnen vervoeren, dus misschien heb je wat aan een 1600 met 3 ICR rijtuigen? :p XD
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Een 1600 met 3 maal ICR is meer dan voldoende, dan kan de verbinding De Westereen - Steenberg open blijven!
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Geluk nog dat het kan open blijven anders had je flinke vertraging.
:D
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: Davio op vrijdag 19 november 2010, 16:52:43
Geluk nog dat het kan open blijven anders had je flinke vertraging.
:D

Vertraging? Dan was er gewoon geen vervoer mogenlijk:O
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: wijbe op vrijdag 19 november 2010, 15:46:31
Een 1600 met 3 maal ICR is meer dan voldoende, dan kan de verbinding De Westereen - Steenberg open blijven!

De 1600+3x ICR zag ik net vertrekken! hij is er denk ik over een kwartiertje! :wink:
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Geweldig, wat zullen ze hier blij zijn :D
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: wijbe op donderdag 18 november 2010, 23:24:11
Persbericht

De Westereen - Een regelrechte ramp dreigt in de Westereen. De inwoners van de Westereen zullen het zeer waarschijnlijk zonder treinvervoer de komende tijd moeten doen. Er zijn namelijk geen treinstellen beschikbaar door defecten. De koploper gaat binnenkort weg voor reperatie vanwege omroepproblemen. Normaal kan dit opgevongen worden door de Hondekop die dan de sneltreindienst overneemt. Tot overmaat van ramp is helaas dit treinstel deffect door problemen met een anti-slipband die er regelmatig afvliegt. Dit levert groot gevaar en vele vertragingen op, dit stel staat op een stuk spoor in afwachting van reperatie.

De burgemeester is op zoek naar een oplossing en hoopt dat andere burgemeesters kunnen helpen om de inwoners van de Westereen toch te voeren. In zijn wekelijkse toespraak vroeg hij het volgende: "Ik hoop dat de burgemeesters van Driehoven, Reemstede, Steenberg en Maasdrecht enkele treinstellen kunnen leveren zodat de inwoners hier gewoon verder kunnen reizen met de trein."

Einde persbericht

:lol: :lol: :lol:
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Nu is er door die ramp zeker ook niets geweest om te filmen?
jammer :(  :lol: :lol:
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
mischien kan je br86 helpen? de musea lijn trein?  :D
Problemo opgelost

MVG Clint
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
ICE 2 ?? :lol:
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Heb je de veldbedden al klaargezet :?: :mrgreen:

Gr.
René
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Ik heb nog wel wat militair vervoer, dat staat te trappelen..... :lol:



Groet,

Ronald die voor het Nederlandse deel alleen 110-en, 2400 en een TraXX met Duitse IC's kan aanbieden  :lol:
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: Marklin5 op vrijdag 19 november 2010, 18:44:13
Nu is er door die ramp zeker ook niets geweest om te filmen?
jammer :(  :lol: :lol:

Ze rijden weer :lol: maar niet meer voor lang, next week koploper weg, en hondekop gaat slipband ook weer steeds af:(
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: Marklin5 op vrijdag 19 november 2010, 19:24:21
ICE 2 ?? :lol:

Is welkom, kan die de avonddienst overnemen vanaf de Westereen richting Steenberg, Maren, Driehoven en met eindhalte Reemstede? Dan is de avonddienst gered!
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: Lokkie op vrijdag 19 november 2010, 19:28:04
Heb je de veldbedden al klaargezet :?: :mrgreen:

Gr.
René

Nee, kun jij mij die leveren met een spoedtransport?
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: Ronald op vrijdag 19 november 2010, 19:41:21
Ik heb nog wel wat militair vervoer, dat staat te trappelen..... :lol:

Foto

Groet,

Ronald die voor het Nederlandse deel alleen 110-en, 2400 en een TraXX met Duitse IC's kan aanbieden  :lol:


Die traXX is welkom, zou die de spits kunnen overnemen? Verder vertrouw ik dat leger zaakje niet echt, is dat niet een stiekemvervoer om mijn gehele 'schapen steelplan' uit te schakelen? Als het daarvoor een versterking is zijn ze welkom!
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: wijbe op vrijdag 19 november 2010, 19:48:31
Verder vertrouw ik dat leger zaakje niet echt, is dat niet een stiekemvervoer om mijn gehele 'schapen steelplan' uit te schakelen?
8)

CiteerAls het daarvoor een versterking is zijn ze welkom!
:twisted:
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
TraXX is ingezet. Heb nu toch aanvulling op het personenvervoer (zie aanwinsten-hoekje  :lol:)

Leger komt jou helpen met vervoer, en met het versterken van operatie "Kebab:hap-slik-weg"  :)
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: Ronald op vrijdag 19 november 2010, 19:51:34
TraXX is ingezet. Heb nu toch aanvulling op het personenvervoer (zie aanwinsten-hoekje  :lol:)

Leger komt jou helpen met vervoer, en met het versterken van operatie "Kebab:hap-slik-weg"  :)

Geweldig! Zullen we dan ook maar een paar treinstellen mee jatten, kan ik in iedergeval weer door de herfst heen!
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Ja, is goed. Heb je liever diesels of elektrische treinstellen?
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: Ronald op vrijdag 19 november 2010, 20:07:30
Ja, is goed. Heb je liever diesels of elektrische treinstellen?

Op het moment elektrische,
diesels wacht ik op de 'bestelde' de-2 voor dienstverbinding naar 'boven'. Dezen zijn nog niet nodig, aangezien de lijn nog in aanbouw is. De elektrische zijn hoog nodig!
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
en een museumtrein, gereden met stoom, ook goed? :)
Re:Wijbe's Baan / Regelrechte ramp dreigt in de Westereen
Citaat van: wijbe op vrijdag 19 november 2010, 19:47:03
Citaat van: Lokkie op vrijdag 19 november 2010, 19:28:04
Heb je de veldbedden al klaargezet :?: :mrgreen:

Gr.
René

Nee, kun jij mij die leveren met een spoedtransport?

Gaat niet lukken, ze zijn allemaal in Utrecht nodig. :o

Gr.
René