Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wijbe's NL Baan / 10-02-2015 Containertreintje

Gestart door Wijbe woensdag 20 januari 2010, 14:19:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:wijbe 's baan
EmilVegas
gast

Re:wijbe 's baan
Ha Wijbe,

Mooi ontwerp, ben benieuwd naar verdere vorderingen.

Groet,

Emil
Re:wijbe 's baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe 's baan
hopelijk van het weekend update :D
Re:wijbe 's baan
Remie
gast

Re:wijbe 's baan
Waar zijn je foto's gebleven? :cry:
Ik wacht op je update.
Re:wijbe 's baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe 's baan
foto's pleite :( gister nieuwe foto's gemaakt, dus misschien komen ze vandaag, en anders morgen erop! :D
Re:wijbe 's baan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:wijbe 's baan
Vanwege werkzaamheden

JPG

Tijdelijk onbereikbaar


zie ik  :( :(
Re:wijbe 's baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe 's baan
vage site , vanaaf alles maar even op photobucket of zo :)
Re:wijbe 's baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe 's baan
en dan wil je fotocamera niet aan, foto's waren beetje mislukt dus nieuwe maken en wil niet :(
Re:wijbe 's baan
kenny1647
gast

Re:wijbe 's baan
We blijven wachten  :lol:
Re:wijbe 's baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe 's baan
wachten op volle baterijen jah :lol: die genoeg miliamperé hebbe, vage camera...
Re:wijbe 's baan
kenny1647
gast

Re:wijbe 's baan
Je heb er toch een paar andere batterijen voor even??
Gr
Re:wijbe 's baan
kenny1647
gast

Re:wijbe 's baan
Ze zullen toch wel opgeladen zijn eh?
Gr
Re:wijbe 's baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe 's baan
helaas niet, nooit goed opgeladen, waren helemaal leeg, dus duimen dat camera het morgen wel doet, en dan is het tevens licht, en geen lelijke foto's met flits :lol:
Re:wijbe 's baan
kenny1647
gast

Re:wijbe 's baan
Dan zal ik morgen avond nog eens komen kijken ALS er een update is  :lol:
Re:wijbe 's baan
Gerard
gast

Re:wijbe 's baan
Citaat van: wijbe op woensdag 21 april 2010, 22:01:06
helaas niet, nooit goed opgeladen, waren helemaal leeg, dus duimen dat camera het morgen wel doet, en dan is het tevens licht, en geen lelijke foto's met flits :lol:
Lijkt me een goed plan. Nu kan ik eens zeuren om updates 8).
Re:wijbe 's baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe 's baan
Citaat van: Gerard op woensdag 21 april 2010, 22:32:58
Citaat van: wijbe op woensdag 21 april 2010, 22:01:06
helaas niet, nooit goed opgeladen, waren helemaal leeg, dus duimen dat camera het morgen wel doet, en dan is het tevens licht, en geen lelijke foto's met flits :lol:
Lijkt me een goed plan. Nu kan ik eens zeuren om updates 8).

oei dikke shit, gerard heeft mijn draadje ondekt :P :P
hopelijk morgen tijd voor, en werkende camera anders maar telefoon kwaliteiten, vrijdag lsd (laatste schooldag) dan zal ik wel niet meer in de werking zijn om foto's te plaatsen (laat staan de aan uitknop vinden van de pc :lol:)
Re:wijbe 's baan
Gerard
gast

Re:wijbe 's baan
Citaat van: wijbe op woensdag 21 april 2010, 23:38:29
oei dikke shit, gerard heeft mijn draadje ondekt :P :P
Erg hè :lol:. Nu ga je pas echt last van me krijgen :twisted:.
Citeerhopelijk morgen tijd voor, en werkende camera anders maar telefoon kwaliteiten, vrijdag lsd (laatste schooldag) dan zal ik wel niet meer in de werking zijn om foto's te plaatsen (laat staan de aan uitknop vinden van de pc :lol:)
Vrijdag dan maar eens geen LSD 8) en gewoon foto's maken en hier plaatsen?
Re:wijbe 's baan - 03-05-10 De Ruwbouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe 's baan - 03-05-10 De Ruwbouw
zo daar is ie EINDELIJK! :lol:

DE UPDATE!

Even een inleiding maar niet te lang, want foto's zeggen meer dan 1000 woorden. Ik ben de laatste tijd bezig geweest met het bovenliggend traject, oftewel de ruwbouw voor het bovenliggend stationnetje, dit heb ik gedaan door pootjes te maken en de platen(mdf) daar op te bouten, dan denk je wat is bouten, naja ik heb pootjes gemaakt met schroefdraad en met bouten de platen bevestigd.

Tevens is het gedeelte rond de locloods opgehoogd met kurk 8)


Hier moeten de laatste 2 wissels nog voor komen, zijn besteld maar door dat groningen deur dicht doet weet ik niet hoe het zit met bestelling, al gemaild
ophoging locloods:



dit is in de locloods, daaar heb ik 2 stooblokjes op een paar kapotte rails geschoreft, gaatje in rails maken schroef erdoorheen en in de tafel, zo zit de rail en het stooblok vast voor in de loods.

en dan nu het bovenliggend station:






de bedrading voor het bovenliggend station: 2 wissels en 2 ontkoppelrails, heb al 1 ontkoppelrail, de andere komt later nog.


tot slot nog een overzichtfoto:
Re:wijbe 's baan /eindelijk nieuwe foto update + eerste foto's zijn gerepareert...
en ik reageer waarschijnlijk pas zaterdag weer, zoals ik al verteld had staat lsd  , de laatste schooldag er aan te komen, dus feest, vandaag bij vrienden in tent slapen, dus dat word feest 8) en dan vrij om te leren voor het eindexamen (plus bouwen aan de baan natuurlijk :lol:)

groetjes, Wijbe 8)
Re:wijbe 's baan /eindelijk nieuwe foto update + eerste foto's zijn gerepareert...
Hallo Wijbe,

mooie baan wordt dit zeg! Ziet er al goed uit.

veel plezier en ga zo door!

Groetjes Daniël
Re:wijbe 's baan /eindelijk nieuwe foto update + eerste foto's zijn gerepareert...
Citaat van: NS-Daniel op donderdag 22 april 2010, 13:31:01
Hallo Wijbe,

mooie baan wordt dit zeg! Ziet er al goed uit.

veel plezier en ga zo door!

Groetjes Daniël
bedankt voor je fijne reactie :D

de laatste 2 wissels nog dan is het spoor klaar, en dan scenery, eerst nog geen rails belasten en zo omdat ik waarschijnlijk ps besturing ga doen:D
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Ziet er mooi uit. Je kan lekker veel wisselen :D
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Mooie baan wijbe, ziet er goed uit,
Whats next?  :D

MVG clint
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Citaat van: marklin1995 op donderdag 22 april 2010, 14:10:27
Mooie baan wijbe, ziet er goed uit,
Whats next?  :D

MVG clint

een laatste schooldag met veel bier :lol:
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Citaat van: Remie op donderdag 22 april 2010, 14:07:12
Ziet er mooi uit. Je kan lekker veel wisselen :D

zekers maar ik wil mijn laatste 2 wissels, zo is het niks bij het hoofdstation, en dan heb ik de aandrijvingen al, zijn allemaal al aangesloten :P
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Mooie leuke baan heb je!
en je kan lekker rijden

Groeten
Martijn
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Mooi mooi endelijk nog eens een update leuk dat bergstation
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
bedankt voor jullie fijne reacties :D
en dan ben je verrekte moe na de laatste schooldag en moet je de voglende dag er alweer uit om 7 uur voor de kranten, de dag ervoor bijna niet geslapen (dat krijg je als met vrienden bij elkaar slaapt)

en dan ineens zie ik vanmorgen een envelop lezen, staat wouda op, geen voornaam, dus nieuwschierig, bleek dat donderdag mijn laatste 2 wissels zijn binnengekomen :D :D
(nu alleen nog ontkoppelrails nodig :D, komt later wel :))
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
leuk!

Ik ben benieuwd:D

veel plezier!

Groetjes Daniël

P.S. ik heb nog een vraagje, hoe duur is kurk nou eigenlijk :oops:
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Citaat van: NS-Daniel op zaterdag 24 april 2010, 12:55:18
leuk!

Ik ben benieuwd:D

veel plezier!

Groetjes Daniël

P.S. ik heb nog een vraagje, hoe duur is kurk nou eigenlijk :oops:


http://kurkrol.jouwweb.nl/prijzen

Hier is het kurk heel duur, ik had een rol van 10 bij 1 di ewat kapot was voor 10 euro, maar je kan ook bij vloeren zaken gaan kijken, die verkopen het ook wel, ik denk dat het daar goedkoper is :D
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Oke, dankjewel.
Ik ga wel een keer langs bij de tapijtzaak in de buurt!

Groetjes Daniël
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Dag Wijbe en Daniël.

Ik heb hier ?6,95 per plaat van 60x90cm betaald.
De platen zijn overigens 3mm dik en deze winkel zit praktisch door het hele land.
Ter info: het dichtst bij voor jou is in Groningen stad. 8)

Groeten,

Erik
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
gelukkig heb ik nog beetje kurk over, het werkt echt uitstekend!
Re:wijbe's baan /22-4 eindelijk nieuwe foto update+eerste foto's zijn gerepareert..
Dankjewel!
Re:wijbe's baan / hulp nodig bij blok indeling
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wijbe's baan / hulp nodig bij blok indeling
Hallo 3-railers,

Binnenkort wil ik graag mijn baan digitaliseren. Dit wil ik graag doen met de centrale: ecos 2 van esu, tevens hiervoor wil ik bezetmelding gebruiken, ik ga hierbij gebruik maken van de massa van de c-rails in combinatie met een aantal s88. Als besturing via de pc zou ik met koploper willen werken.

Helaas weet ik niet echt hoeveel en waar ik blokken van moet gaan maken, daarom heb ik hier een afbeelding van mijn baan,
punt 1. de bedoeling is dat er rechts word gereden op de hoofdbaan, maar in tegenstellende richting zou ook moeten werken, dus dit zou betekenen dat ik 3 blokken op de hoofdbaan zou moeten hebben, zo ver kwam ik nog, maar waar zou ik dit moeten plaatsten?
punt 2. Mijn langste trein is de koploper, deze stopt alleen op het hoofdstation, hij past precies op de perronsooren, kun je de treinen precies op de goede plek laten stoppen? Hoeveel blokken moet je dan maken op je perronsporen?
punt 3. De baan na de het 'berg' stationnetje is enkel, hoeveel blokken moet je hier plaatsen?
punt 4. Hoe maak je een blokindeling op de opstelsporen?

Hierbij een afbeelding met wat sporen ingekleurd:
groen=opstelsporen
rood=perronsporen



Uploaded with ImageShack.us
Het losse gedeelte rechts hoort vast aan het doodlopende spoortje middenin (staat wel een gele stip)
(foto is klikbaar)

Het liefst ontvang ik een afbeelding met plaatsten aangeduid waar een aansluiten/blok zou zitten na een s88, hiervan kan ik dan zelf bepalen hoeveel blokken ik in totaal nodig heb :)

Met vriendelijke groeten,
Wijbe
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :)
hallo wijbe,

ik zie voor het eerst je draadje,en moet zeggen dat je een prachtige baan aant maken bent.helaas kan ik je niet helpen,met je blok indeling er zijn zeker andere forum leden die je wel kunnen helpen.en wens je veel nog veel succes met je baan.


groeten peter(ke33)
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :)
Beste Wijbe,

Ik rij zelf met de Ecos en koploper, voor de bezetmeldingen gebruik ik nu 6 S88 bezetmelders van Viessmann, dus wat dat betreft hetzelfde als jij.

Bij mij bestaat een stationsblok uit 3 bezetmeldingen,
Voorbeeld:
Spoor 1 is blok 1 en bestaat uit bezetmeldingen 1.1 + 1.2 + 1.3
Spoor 2 is blok 2 en bestaat uit bezetmeldingen 1.4 + 1.5 + 1.6
Dit voorbeeld is dus ook uit 2 richtingen te rijden, dit configureer je in koploper.
Let op dat wisselstraten niet binnen een blok vallen.
Een stationsspoor bestaat dus uit een binnenkom sectie, afrem sectie en een stop sectie, de eerste en laatste zijn korter wat lengte betreft van het blok, bij mij is dat 4x 24188, afhankelijk van de grootte van je baan uiteraard.

Een normaal blok bestaat bij mij uit 2 bezetmeldingen, normaal zal hier een trein niet stoppen, mits het spoor ervoor bijvoorbeeld bezet is, dan zal hij afremmen en stoppen.

Wat betreft opstelsporen gebruik ik 2 bezetmeldingen per blok, dit omdat de trein niet netjes hoeft af te remmen omdat bij mij de opstelsporen niet in het zicht zijn, de trein komt op een opstespoor, begint direct met afremmen en stop in de stopsectie.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen, anders verwijs ik je naar mijn website, staat het 1 en ander omschreven.
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :)
bedankt voor de reactie's :D

alle hulp/info is welkom :D
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :)
iemand nog tips? :D
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Beste Wijbe,

Ik ken Koploper niet, de volgende principes zullen toch wel gelden:

(rem) melder voor in het blok
(stop) melder achter in het blok vlak voor het (denkbeeldige) sein
zo veel mogelijk blokken, geeft zoveel mogelijk verkeer, maar blokken (is afstand tussen het begin van beide b.g. melders, niet korter als je langste trein

En verder: print de handleiding van Koploper uit (wel veel papier en inkt nodig), verder altijd je "ervaringsopbouw" starten met een ovaal met drie blokken, daarna inhaalspoor met wissels en daarna twee-richtingen verkeer op dezelfde rails.

Groet, Anne W
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Hoi Wijbe,

Als je in het station ook kortere treinen in het midden wilt laten stoppen, is het nog mooier om extra sub-blokken daarvoor in te richten. Dan wordt dit blok voor een lange trein een afremblok en voor een korte trein een stopblok.

De meeste software kan hier volgens mij wel mee omgaan.

Groet,
Bert
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Citaat van: Anne W op zaterdag 07 augustus 2010, 22:53:29
Beste Wijbe,

Ik ken Koploper niet, de volgende principes zullen toch wel gelden:

(rem) melder voor in het blok
(stop) melder achter in het blok vlak voor het (denkbeeldige) sein
zo veel mogelijk blokken, geeft zoveel mogelijk verkeer, maar blokken (is afstand tussen het begin van beide b.g. melders, niet korter als je langste trein

En verder: print de handleiding van Koploper uit (wel veel papier en inkt nodig), verder altijd je "ervaringsopbouw" starten met een ovaal met drie blokken, daarna inhaalspoor met wissels en daarna twee-richtingen verkeer op dezelfde rails.

Groet, Anne W

Hallo anne,

Ik ben van plan gewoon langsaam meteen de baan te gaan maken in koploper, eerst alleen het dubbelsporige ovaal.Het lijkt me dat dit wel gaat lukken, tijd zat er voor, het hoeft niet in 1 keer te werken.

groetjes, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Citaat van: treinbert op zondag 08 augustus 2010, 00:12:39
Hoi Wijbe,

Als je in het station ook kortere treinen in het midden wilt laten stoppen, is het nog mooier om extra sub-blokken daarvoor in te richten. Dan wordt dit blok voor een lange trein een afremblok en voor een korte trein een stopblok.

De meeste software kan hier volgens mij wel mee omgaan.

Groet,
Bert

Hallo Bert,

Hoe bedoel je dit precies, bijvoorbeeld voor elke rail een blok? Dus zou bij mij voor elke van de 7 rails een blok nodig hebben?

mvg, Wijbe
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Beste Wijbe,

Mijn advies om te beginnen met een simpel ovaal is gebasseerd op het feit dat je "al doende leert" en ook al doende ideeën op doet om dingen mooier te laten verlopen, mijn baan is al meer dan 10 jaar geautomatiseerd en nog steeds kom ik zaken tegen waarvan ik zeg dat als ik het zus of zo het gedaan het het nog wat mooier was geweest en ook val ik geregeld mijn vriend Ra* lastig" met vragen om iets nieuws te ontwikkelen.

Groet, Anne W
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Hoi Wijbe,

Als je met Koploper op een lang perron ook korte treinen wilt laten stoppen kan je met vituele bezetmeldingen werken. Heb zelf nog niet veel ervaring maar het staat volgens mij in de helpfunctie beschreven. Voor koploper info kan je beter het koploper forum benaderen. Heb je in no time reacties.

groet Hennie
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Ik heb gehoord dat er vandaag een mega update komt met ongeveer 30 foto's :D
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Citaat van: Remie op woensdag 06 oktober 2010, 14:51:38
Ik heb gehoord dat er vandaag een mega update komt met ongeveer 30 foto's :D

Dan ben ik erg benieuwd! :D
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
ik ook!
Re:De baan van een westreender / UPDATE
Citaat van: wijbe op donderdag 11 februari 2010, 21:03:21
want foto's zeggen meer dan 1000 woorden :D

Waarschijnlijk is die nog aan het tellen: mega update: mega woorden :mrgreen:

groet Hennie
Re:Wijbe's Baan / Hulp nodig bij blok indeling :) / Automatisering
Citaat van: Remie op woensdag 06 oktober 2010, 14:51:38
Ik heb gehoord dat er vandaag een mega update komt met ongeveer 30 foto's :D

Nauw, vandaag lekker vrije middag, dus beginnen we eens met wat foto's te maken!
Re:Wijbe's Baan / 07-10-10 Spoorwijziging keerlus
Hallo,

Eindelijk komen er weer een aantal update's.

Het sporenplan is licht gewijzigd. Zodat er nu 3 lange stationsporen zijn (2 lange zijn verlengd met 1 24188, het 3e spoor is een aantal rails verlengd), en is de keerlus bereikbaar van alle 3 station sporen. Tevens kunnen zo alle treinen vanaf elk peron naar het 'berg' 'museum' station rijden.

Verder is er op het 'berg' 'musem' station een extra wisselpaar bijgekomen voor meer rangeermogenlijkheden bij het station.

Hier eerst de oude situatie van de keerlus en stationsporen:



De nieuwe situatie:

Wisselstraat


De langere stationsporen


Dan gaan we over naar het 'berg' 'museum' station:

De oude situatie:



De nieuwe situatie:





Voor verdere foto's van dit project zijn hier te bekijken.

Groeten, Wijbe

ps. Ik ben voor foto's uploaden overgestapt op www.mijnalbum.nl, aangezien je hier meteen een album hebt van je project.