Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

modelbouwgips

Gestart door Mens donderdag 21 oktober 2010, 11:22:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
modelbouwgips
Mens
gast

modelbouwgips
Beste 3-railers,

Ik lees regelmatig iets over modelbouw gips, maar ik zie bijna nergens een merk en waar je het koopt. Knauf Roodband is goed genoeg? Of moet je echt speciaal iets van een modelbouwmerk kopen?
Het is bedoeld om bergen en rotsen te gaan maken.

Groetjes,

Ton
Re:modelbouwgips
tcm2803
gast

Re:modelbouwgips
Het beste, lees hardste gips is 'tandarts gips' dat kun je krijgen bij een tandtechnisch labaratorium in de buurt, 20 euro voor 25kg gemiddeld.

Je kan ook naar de gamma, daar hebben ze 'modelgips' dit werkt goed, en is redelijk te betalen.

Het goedkoopste alternatief is rodband, dat werkt ook goed.

Als je voor het eerst gaat werken met gips, geef ik je even een paar korte tips:

1. Maak kleine hoeveelheden gips, gips droogt echt snel (30 minuten keihard) mits goed gemaakt.
2. Koop een gipsbeker, maak daar je gips is, laat je restjes opdrogen in de beker, als je daarin knijpt brokkeld het af, en kun je het zo weggooien.
3. Spoel gips nooit door de gootsteen! Anders wordt je goot van steen! (geen grapje)
4. Gips kun je als je het maakt met lauw-warm water nog sneller laten drogen.
5. Gips tegen al hard geworden gips smeren kun je het beste doen als je het harde gips zeik en zeiknat maakt.

Grt. Mischa
Re:modelbouwgips
Wim N
gast

Re:modelbouwgips
Hallo Ton,

Voor bergen gebruik ik Knauf Roodband werk perfect, voor uitleg kijk anders even op het topic dioama bouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11999.0

Hier staat alles goed beschreven van begin tot het eind.

Succes.

Groet Wim.
Re:modelbouwgips
Mens
gast

Re:modelbouwgips
Hoi Mischa en Wim,

hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag!

groetjes,

Ton
Re:modelbouwgips
Lid sinds: 2009

offline
Re:modelbouwgips
Ik maak op mijn baan bijna alles van gips wat ik gebruik is dit koop ik bij de hobbywinkel voor 7 euro en is goed te bewerken ik zou geen tandartsgips gebruiken dat is veel te hard en moeilijk te bewerken.
Re:modelbouwgips
ceesie
gast

Re:modelbouwgips
hallo.

I.p.v. gips werk ik met purschuim. Dat is vele malen minder zwaar als gips. en het overtollige is makkelijk af te snijden in de gewenste vorm. Ook prima te verven met plakaat verf.
Wel goed ventileren tijdens het opspuiten.
Bij mijn vorige baan maakte ik ook gebruik van gips, maar na verloop van tijd kwamen er toch scheurtjes in.
De heuvels met tunnels, een constructie van lichte latjes volgespoten met purschuim, staan los en ik kan ze gewoon weghalen mocht er in de tunnel iets misgaan.
Met gips is zo'n costructie veel lastiger. Misschien een alternatief voor gips.
Cees.
Re:modelbouwgips
Lid sinds: 2009

offline
Re:modelbouwgips
Citaat van: tcm2803 op donderdag 21 oktober 2010, 11:31:20
2. Koop een gipsbeker, maak daar je gips is, laat je restjes opdrogen in de beker, als je daarin knijpt brokkeld het af, en kun je het zo weggooien.

Nee joh, niet weggooien! Kun je altijd nog gebruiken voor de details ergens anders. Kwam ik laatst eens tegen op Youtube...