Hey René,
't Is maar wat je wil. Een melder aan het begin en één aan het eind is in principe genoeg. In eerste instantie heb ik het zo opgezet en alles reed prima zo. Toch heb ik besloten in mijn nieuwbouw het anders aan te pakken en in principe drie melders per blok te doen. Het tussenliggende deel dus ook op een bezetmelder. Ik verloor toch zo nu en dan een wagon, en zeker bij verborgen sporen is het prettig dat dat wordt gedetecteerd.
In mijn station had ik vier secties over het hele spoor liggen. Hierdoor kon ik kortere treinen mooi midden voor het perron laten stoppen. Nu Koploper virtuele bezetmelders heeft, ga ik daar terug naar slechts twee secties. Ieder de halve bloklengte, dus nog steeds volledige detectie.
Een nadeel is wel dat op alle plaatsen de loks dus maar één massarail hebben. Dit los ik op door de toepassing van zener diodes aan de bezet-rail. Deze laten massa door, wanneer een verbruiker dat erdoor "trekt". De bezetmelding licht dan op en dat klopt ook. Wordt geen stroom gevraagd (spoor is leeg) dan houdt de zener de massa naar de "bezet-rail" (en dus de melder) tegen.
En omslachtige omschrijving, op dit forum staan wel draadjes die het beter uitleggen.
Succes met je keuze.