Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

2 of 3 bezetmelders per blok?

Gestart door Lokkie dinsdag 19 januari 2010, 20:37:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 of 3 bezetmelders per blok?
Hoi,

Op het moment ben ik bezig met Koploper om het eerste gedeelte van mijn baan te automatiseren.
Nu vraag ik mezelf af wat verstandig is, 2 of 3 bezetmelders per blok :?:
Voor koploper is twee voldoende, maar met drie kun je bv. ook detecteren of er bv. een wagon achterblijft in een blok.
Ik gebruik nu twee bezetmelders per blok en om achteraf geen spijt te krijgen van deze beslissing ben ik benieuwd hoeveel jullie er gebruiken en waarom.
Alvast bedankt voor jullie reacties. :)

Gr.
René
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Hey René,

't Is maar wat je wil. Een melder aan het begin en één aan het eind is in principe genoeg. In eerste instantie heb ik het zo opgezet en alles reed prima zo. Toch heb ik besloten in mijn nieuwbouw het anders aan te pakken en in principe drie melders per blok te doen. Het tussenliggende deel dus ook op een bezetmelder. Ik verloor toch zo nu en dan een wagon, en zeker bij verborgen sporen is het prettig dat dat wordt gedetecteerd.
In mijn station had ik vier secties over het hele spoor liggen. Hierdoor kon ik kortere treinen mooi midden voor het perron laten stoppen. Nu Koploper virtuele bezetmelders heeft, ga ik daar terug naar slechts twee secties. Ieder de halve bloklengte, dus nog steeds volledige detectie.

Een nadeel is wel dat op alle plaatsen de loks dus maar één massarail hebben. Dit los ik op door de toepassing van zener diodes aan de bezet-rail. Deze laten massa door, wanneer een verbruiker dat erdoor "trekt". De bezetmelding licht dan op en dat klopt ook. Wordt geen stroom gevraagd (spoor is leeg) dan houdt de zener de massa naar de "bezet-rail" (en dus de melder) tegen.
En omslachtige omschrijving, op dit forum staan wel draadjes die het beter uitleggen.

Succes met je keuze.
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Hallo Rene,

ik heb in al mijn stationblokken bereden in 1 richting 3 melders liggen, en in mijn blokken met 2 richtingen zelfs 4 melders, de een na laatste dient als alternatieve stopplaats voor korte treinen,

De schaduwstations hebben geen melder voor alternatieve stopplaatsen en hebben dus 2 melders voor 1 richting blokken, en 3 melders voor 2 richting blokken.

Rangeersporen hebben steeds 1 extra melder na de ontkoppelrail om de loc op de juiste plek te laten stoppen voor ontkoppelen.

met vriendelijke groet,

Walter


Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Als je blokken in een richting worden bereden, kun je met twee melders volledige treindetectie hebben. Je laat gewoon de binnenkomstmelder doorlopen tot aan de stopmelder. Mijn hele dubbelsporige hoofdbaan heb ik zo ingericht en dat werkt perfect. In de stationsblokken heb ik wel meerdere melders gelegd, omdat die in twee richtingen bereden moeten kunnen worden en korte treinen in het midden moeten kunnen stoppen. Enkelsporige baanvakken die in twee richtingen worden bereden heb ik met drie melders uitgerust.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Bedankt allemaal voor de reacties. :)

@Arjen:
Die truc met de zenerdiodes heb ik inderdaad wel eens gelezen.
Ik meen me alleen te kunnen herinneren, dat als je een kortsluiting krijgt in zo een blok de zeners ook overleden zijn :?:
De virtuele bezetmelders klinkt ook heel interessant, daar zal ik me eens in gaan verdiepen.

@allen:
Ik heb inmiddels wel besloten om, zeker in het schaduwstation, naar 3 melders per blok te gaan.
Omdat mijn schaduwstation sporen niet zo lang zijn heeft een eventuele 4de melder daar niet zoveel zin lijkt mij.

Gr.
René
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Citaat van: Lokkie op woensdag 20 januari 2010, 12:36:59

Ik heb inmiddels wel besloten om, zeker in het schaduwstation, naar 3 melders per blok te gaan.
Omdat mijn schaduwstation sporen niet zo lang zijn heeft een eventuele 4de melder daar niet zoveel zin lijkt mij.



Als de sporen in je schaduwstation in een richting worden bereden, heeft een derde melder ook geen enkele zin. Koploper kent t.a.v. schaduwstations nog wat extra mogelijkheden, zoals dynamische blokken en de mogelijkheid om een x-sporig schaduwstation met totaal slechts twee bezetmelders te regelen. Lees voordat je begint de handleiding van Koploper m.b.t. schaduwstations  goed door.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Citaat van: Lokkie op woensdag 20 januari 2010, 12:36:59
Ik meen me alleen te kunnen herinneren, dat als je een kortsluiting krijgt in zo een blok de zeners ook overleden zijn :?:

Klopt, kortsluiting houden ze niet van. Voordat je het hele blok opblaast moet er wel wat gebeuren, meestal is het er maar één. Dus bij het inregelen van je baan voorzichtig zijn en eerst zonder zeners rijden. Is alles stabiel dan gebeurt er weinig meer en kun je ze rustig toepassen. Bouw ze wel zo in dat ze te vervangen zijn.
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
waarom gebruik je dure zenerdiodes ? Gewone 1N4148 zijn ook goed hoor.Die kosten nagenoeg niets.
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Johnny,

Ik moet je hierop het antwoord eerlijk gezegd schuldig blijven. Mensen met veel meer verstand hiervan dan ik hebben mij dat geadviseerd.
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Citaat van: bellejt op woensdag 20 januari 2010, 15:00:42
waarom gebruik je dure zenerdiodes ? Gewone 1N4148 zijn ook goed hoor.Die kosten nagenoeg niets.

Hallo Johnny, allen,

als proef getest met een aantal kringen met deze 1n4148 diodes (0,2 ampere), deze waren binnen een week allemaal doorgeklapt, en duidelijk te licht voor dit doeleinde, ik ga achter een zwaardere variant zoals de 1 of 3 ampere versie aan die mij door een medehobbiest hier op het forum is aangeraden  :D ,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Citaat van: wissels op woensdag 20 januari 2010, 19:34:13
Citaat van: bellejt op woensdag 20 januari 2010, 15:00:42
waarom gebruik je dure zenerdiodes ? Gewone 1N4148 zijn ook goed hoor.Die kosten nagenoeg niets.

als proef getest met een aantal kringen met deze 1n4148 diodes (0,2 ampere), deze waren binnen een week allemaal doorgeklapt, en duidelijk te licht voor dit doeleinde, ik ga achter een zwaardere variant zoals de 1 of 3 ampere versie aan die mij door een medehobbiest hier op het forum is aangeraden  :D ,


Mee eens, 1A versie 1N4001 werkt bij mij prima.

Gr, Ben.
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
@Aldert:
Mijn schaduwstation sporen worden in beide richtingen bereden.

Goed om te weten dan "gewone" diodes ook toepasbaar zijn. :)

Gr.
René
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Die had ik eigenlijk bedoeld.Gewoonte van voor andere doeleinden (telefonie) de 4148 in te vullen.Heb hier ook de 4001 liggen in grote hoeveelheden om ze alsnog in te bouwen aan mijn S88 ingangen.
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Citaat van: wissels op woensdag 20 januari 2010, 19:34:13
als proef getest met een aantal kringen met deze 1n4148 diodes (0,2 ampere), deze waren binnen een week allemaal doorgeklapt, en duidelijk te licht voor dit doeleinde, ik ga achter een zwaardere variant zoals de 1 of 3 ampere versie aan die mij door een medehobbiest hier op het forum is aangeraden  :D
De 1N4148 kan maar een paar honderd mA verdragen.
De 1N400x kan 1A verdragen en de 1N540x 3A.

Mvg,
Peter
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
ff dom vraagje..... hoe bouw je die diodes in? heb gezocht in oude draadjes, maar kan geen schema meer vinden. Heeft iemand zo'n schema??

Walter
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Hallo Walter,

Citaat van: Wasmi op woensdag 20 januari 2010, 23:21:52
heb gezocht in oude draadjes, maar kan geen schema meer vinden. Heeft iemand zo'n schema??
Zoek ook eens op zenerdiode.

Mvg,
Peter
Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Dank voor jullie snelle reacties! :-) :-) :-)

Re:2 of 3 bezetmelders per blok?
Ik heb van een collega 100 diodes BYD74 gekregen. :)
Deze kunnen 2,4 A hebben en als ik er twee parallel schakel dan zit ik zeker goed.

Nu nog even iets verzinnen om ze te monteren.

Gr.
René