Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wissels en seinen

Gestart door Karel dinsdag 19 januari 2010, 12:35:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissels en seinen
Lid sinds: 2006

offline
wissels en seinen
Beste forumleden,
Marklin HO K-rail besturing koploper.
Mijn vraag : de wissels worden bij koploper via de k83 en interface geschakelt.
De seinen schakelen met de wissels mee ( via k83 op de AANSLUITINGEN
van de wissels )
Is dit juist ?
Groeten Karel
Re:wissels en seinen
Hallo Karel,

Heb je op een decoder uitgang zowel de wissel als een seinpaal aangesloten.
Dit moet wel kunnen als het om een arm sein gaat, je kunt namelijk ook twee, bv overloop wissels op een uitgang aansluiten.
Ik vraag mij alleen af of dit slim is gezien de mogelijkheden in koploper.
Ik ben nog niet zo lang bezig met koploper, maar ik heb een armsein, aangesloten op een K83 uitgang.
Dit sein hoort bij een blok en wordt op veilig gezet als het volgende blok vrij komt, zodra de lok op de eerste bezetmelder van het volgende blok komt schakeld het sein op rood.
Ik weet niet of je dat kunt doen als je het sein parallel aan de wissel zet.

Regards
Leslie
Re:wissels en seinen
Lid sinds: 2009

offline
Re:wissels en seinen
Hallo,

Als je seinen met verlichting hebt dan kan het niet, want de verlichting heeft immers kontinu spanning nodig en de wissels hebben maar een puls nodig. Ik weet niet of een armsein genoeg heeft aan een puls.

Als je een bistabiel relais op de uitgang aansluit zou het overgens wel moeten willen, want die hebben maar een puls nodig om te schakelen en blijfen dan in die positie staan.
In koploper zou het gewoon moet willen, want je geeft ieder sein gewoon een wisselnummer. Als een sein van kleur moet veranderen dan stuurt koploper gewoon een wisseluitgang aan.

Groeten Jan Willem
Re:wissels en seinen
Lid sinds: 2006

offline
Re:wissels en seinen
Hallo mannen, bedankt voor jullie reactie. :lol: