Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

29-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)

Gestart door nille maandag 18 januari 2010, 12:21:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:update !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Haha, doet me denken aan dat filmpje op TV...MISSCHIEN GEBRUIK JE TEVENS DE STROOM VAN JE BUREN  :lol:
Dat het daarom zo fel schijnt bedoel ik.

Succes met je baan Nille !!

Groeten,

Hans ;)
Re:update !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
@Nille,

ziet er al zeer mooi/leuk uit  :D

Een Tip ! , maak een opstaand randje  8), je spoor ligt 0,5 cm v/d rand v/d plaat af :roll:, dat gaat anders echt een keer fout 8), ik weet het uit ervaring :mrgreen:

Mvg Gert
Re:update !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Je kan misschien nog wel je huisjes langs de binnenkant voorzien van zwart papier of zwarte verf, want nu geven de muren ook licht in het donker, ipv dat er enkel licht door de vensters schijnt...

Johan
Re:update !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:update !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Citaat van: nille op donderdag 11 februari 2010, 22:36:19
Citaat van: degeluidsman op donderdag 11 februari 2010, 21:45:44

Filmpje is erg leuk om te zien, zit er in die stoomloc een hallogeen lamp :D :D.


wel peter, sinds hij terug rijdt heb ik het me ook al afgevraagd of dat wel normaal is, maar voor de ombouw naar de nieuwe decoder scheen het lampje ook zo hard, dus ik veronderstel van wel, ik ga m wel eens opendraaien om te kijken of het een lampje of een led is, want als ik het lampje voor het eerst terug aanstak dachtik direct aan een highpower led, maar die dingen bestaan nog niet zo lang als die trein dus... :s
iig, de machinist ziet zeker alles wat voor hem zal gebeuren :D

Ik denk dat het mogelijk zou moeten zijn om in je decoder de uitgang te regelen.
Je zou dat een CV waarde moeten aanpassen.

Lijkt mij geen slecht idee want er komt echt veel licht van de loc af nu.

Succes.


Gr,

Peter / degeluidsman.
Re:update !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 13 februari 2010, 09:33:56
Citaat van: nille op donderdag 11 februari 2010, 22:36:19
Citaat van: degeluidsman op donderdag 11 februari 2010, 21:45:44

Filmpje is erg leuk om te zien, zit er in die stoomloc een hallogeen lamp :D :D.


wel peter, sinds hij terug rijdt heb ik het me ook al afgevraagd of dat wel normaal is, maar voor de ombouw naar de nieuwe decoder scheen het lampje ook zo hard, dus ik veronderstel van wel, ik ga m wel eens opendraaien om te kijken of het een lampje of een led is, want als ik het lampje voor het eerst terug aanstak dachtik direct aan een highpower led, maar die dingen bestaan nog niet zo lang als die trein dus... :s
iig, de machinist ziet zeker alles wat voor hem zal gebeuren :D

Ik denk dat het mogelijk zou moeten zijn om in je decoder de uitgang te regelen.
Je zou dat een CV waarde moeten aanpassen.

Lijkt mij geen slecht idee want er komt echt veel licht van de loc af nu.

Succes.


Gr,

Peter / degeluidsman.

ga ik vandaag eens bekijken, is een esu decoder dus zou zo moeilijk niet kunnen zijn he :)
Re:update !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
"goeie"avond iedereen, alvast hier even men medeleven betuigen met de familie van de slachtoffers van de treinramp in halle


het instellen van de lamp is helaas nog niet gelukt, ik ben nu bij men vader en de loc staat in het rek bij de mama :s
nu ik zal hiervoor toch moeten wachten op het pakket van conrad, heb nu nog een mobile station en hiermee kan je die cv's niet aanpassen(over de 80) en in het pakket zitten nog een weerstand en een transistor wat me brengt bij wat er de laatste dagen gaande is bij mij.
ik heb namelijk nu het nog kon de beslissing genomen om met koploper/DDW te gaan werken en om het schaduwstation dat nu enkel kopsporen had te veranderen, schematje van wintrack zit tussen de volgende foto's want ben nu ook aan het wachten op een pakketje van bear11 met rails zodat ik da kan realiseren.
nu voor koploper/DDW ga ik gebruik maken van een delta control 66045 als booster met de gewone 32 va trafo van marklin.
deze is al aangesloten met een seriele stekker, enkel is het nu wachten op 2 weerstanden om in serie te plaatsen met de rode draden op de foto en een transistor, deze worden ingebouwd in de behuizing van de seriele stekker zodat deze uit het zicht zijn later :)
ook na een lange radeloosheid en het technisch wonder dat freak(peter) noemt te contacteren heb ik voor de terugmelding gekozen voor de hsi 88 interface van littfinski.
deze is besteld bij conrad samen met een eerste terugmeldtmodule, ook van littfinski.decoders e.d. zal ik later waarschijnlijk bij abert jan kopen.
maar de eerste heb ik nu nodig om de treinente ijken.
en herb dan ook nog na lange tijd men hogwarts wagons voorzien van verlichting, normaal ging ik dit eerder al doen, maar voor een print te gebruiken moest ik het interieur afslijpen.
dus heb gekozen voor amberkleurige leds.
de connectie tussen 2 wagons ga ik maken zoals peter/de geluidsman deze aan het maken is met miniconnctors.
en dan nog een groote bezigheid: de handleiding van koploper lezen, geweldig werkje :D













opdeze plannetjes is het uitendelijke plan te zien van mijn baan, het schaduwstation is dus grondig aangepast
de rode vlakken zijn de bezetmeldstukken, en de gele cijfers zijn de lokken




Niel
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Hoi Niel,

Ik zie dat je ook met verlichting in de weer bent  :D mooi geel is niet lelijk.

vraagje, wat stuur je over die Sub D connector voor signaal.


Groeten van,

Peter / degeluidsman.
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Citaat van: degeluidsman op maandag 15 februari 2010, 21:59:01
Hoi Niel,

Ik zie dat je ook met verlichting in de weer bent  :D mooi geel is niet lelijk.

vraagje, wat stuur je over die Sub D connector voor signaal.


Groeten van,

Peter / degeluidsman.
ik weet eigelijk niet wat het mooiste is, geel of amber, wit is hier natuurlijk uit den boze :)
maar ik had geen gele leds meer en vind het eigelijk ook wel mooi zo, wat denk jij?en uit de pc en dus door de sub D komt straks het signaal dat DDW hopelijk gaat uisturen, dit gaat dan door de booster naar de baan, en dan rijden er hopelijk treinen :)
is dat een antwoord of heb ik het verkeerd begrepen? :)

Niel
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Citaat van: nille op maandag 15 februari 2010, 23:22:42
Citaat van: degeluidsman op maandag 15 februari 2010, 21:59:01
Hoi Niel,

Ik zie dat je ook met verlichting in de weer bent  :D mooi geel is niet lelijk.

vraagje, wat stuur je over die Sub D connector voor signaal.


Groeten van,

Peter / degeluidsman.
ik weet eigelijk niet wat het mooiste is, geel of amber, wit is hier natuurlijk uit den boze :)
maar ik had geen gele leds meer en vind het eigelijk ook wel mooi zo, wat denk jij?en uit de pc en dus door de sub D komt straks het signaal dat DDW hopelijk gaat uisturen, dit gaat dan door de booster naar de baan, en dan rijden er hopelijk treinen :)
is dat een antwoord of heb ik het verkeerd begrepen? :)

Niel

Dag Niel,

Als je via de connector bv RS232 gaat versturen heb je de verkeerde contacten gesoldeerd.

Afscherming op pen 5

RX op pen 2
TX op pen 3

Nu verschild het ene apparaat ten opzichte van de andere, in dat geval de RX en TX wisselen ( omdraaien dus ).

mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 16 februari 2010, 15:49:46
Citaat van: nille op maandag 15 februari 2010, 23:22:42
Citaat van: degeluidsman op maandag 15 februari 2010, 21:59:01
Hoi Niel,

Ik zie dat je ook met verlichting in de weer bent  :D mooi geel is niet lelijk.

vraagje, wat stuur je over die Sub D connector voor signaal.


Groeten van,

Peter / degeluidsman.
ik weet eigelijk niet wat het mooiste is, geel of amber, wit is hier natuurlijk uit den boze :)
maar ik had geen gele leds meer en vind het eigelijk ook wel mooi zo, wat denk jij?en uit de pc en dus door de sub D komt straks het signaal dat DDW hopelijk gaat uisturen, dit gaat dan door de booster naar de baan, en dan rijden er hopelijk treinen :)
is dat een antwoord of heb ik het verkeerd begrepen? :)

Niel

Dag Niel,

Als je via de connector bv RS232 gaat versturen heb je de verkeerde contacten gesoldeerd.

Afscherming op pen 5

RX op pen 2
TX op pen 3

Nu verschild het ene apparaat ten opzichte van de andere, in dat geval de RX en TX wisselen ( omdraaien dus ).

mvg,

Peter / degeluidsman.

nogtans, heb juist nog eens op het forum gezocht en kwam dit tegen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20707.0
en hier werkt het toch op dezelfde manier als ik ga gebruiken, en ook met ddw dus zal toch juist zijn ? :)
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
In dat voorbeeld wordt gebruik gemaakt van de data-ready lijn. Ikzelf gebruik die niet eens en hang het gewoon aan de PC->Booster lijn (vanuit de PC dus TX, vanuit de booster gezien RX, lang leve ambigue naamgeving :) ). Je hebt dan pin 5 en pin 3 nodig. Die heb je ook al te pakken, dus dat is goed. ;) Pin 4 (DTR) heb je niet nodig en pin 2 (booster->PC????) gebruik je ook niet. :)
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Citaat van: Henk K op dinsdag 16 februari 2010, 16:38:33
In dat voorbeeld wordt gebruik gemaakt van de data-ready lijn. Ikzelf gebruik die niet eens en hang het gewoon aan de PC->Booster lijn (vanuit de PC dus TX, vanuit de booster gezien RX, lang leve ambigue naamgeving :) ). Je hebt dan pin 5 en pin 3 nodig. Die heb je ook al te pakken, dus dat is goed. ;) Pin 4 (DTR) heb je niet nodig en pin 2 (booster->PC????) gebruik je ook niet. :)

En dat allemaal in een connector  :D

Als het maar gaat werken.

Succes,

Peter / degeluidsman.
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 16 februari 2010, 17:53:26
Citaat van: Henk K op dinsdag 16 februari 2010, 16:38:33
In dat voorbeeld wordt gebruik gemaakt van de data-ready lijn. Ikzelf gebruik die niet eens en hang het gewoon aan de PC->Booster lijn (vanuit de PC dus TX, vanuit de booster gezien RX, lang leve ambigue naamgeving :) ). Je hebt dan pin 5 en pin 3 nodig. Die heb je ook al te pakken, dus dat is goed. ;) Pin 4 (DTR) heb je niet nodig en pin 2 (booster->PC????) gebruik je ook niet. :)

En dat allemaal in een connector  :D

Als het maar gaat werken.

Succes,

Peter / degeluidsman.

waarschijnlijk is het allemaal heel simpel, maar begrijp ik het gewoon weer niet :s
puur belgische uitdrukking: ik versta er de balle meer van :D

zou iemand even op dit schematje met paint fzo willen aanduiden wat er hierboven bedoelt wordt?
en wat ik me dan afvraagis dat het bij degene waar de link vandaan komt het wel werkt, hebben jullie daarvoor ook een verklaring aub?

alvast bedankt

Niel
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Niel,

Ik denk dat je Freak moet vragen je dit uit te leggen, hij weet zeker hoe het zit.

Gr,

Peter / degeluidsman.
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
ga het gewoon zo is proberen, tenslotte werkt het bij rugzak ook zoals ik van plan ben te doen, werkt het niet zal ik freak nog maar is lastigvallen :D

moet morgenvroeg werken dus slaapwel iedereen
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Hallo Nille

Ik heb de booster aan de hand van dat schema gemaakt en dat werkt prima
Ik heb er verder ook de balle verstand van  :) maar het werkt wel

succes

ps mij zou het zonder Peter (freak) ook niet gelukt zijn hoor  :shock:

Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
hey iedereen, de foto's werken weer :)
heb een bericht gehad van peter(freak) en het is juist hoor, de connector is in orde, moet enkel nog wachten op de weerstanden en transistor :s
en dan kan ik proberen en oefenen :)
en morgen is er misschien nog een update met een nieuw schaduwstation, laten we hopen, want het kan evengoed zijn dat ik ziek in bed blijf :s

Niel
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Ja, ja, ik las net dat berichtje van die jonge knul, die zich voor moest stellen, om een banenplan te laten ontwerpen. Snap het ergens wel, maar wie de jeugd heeft heeft de toekomst. Ik heb dat voorstellen reeds gedaan, maak vaak gebruik van PB-tjes en ben al blij genoeg dat me dat lukt. Ga zondag naar Beek om wat electrokennis op te doen. Begin de laatste maanden wat mensen te leren kennen, Peter (de geluidsman) en zijn vrouw, en ook AlbertJan heb ik afgelopen zaterdag nog even gesproken in Houten. Maar ook voor mij het grote probleem is, om je banenplan te voorzien van de juiste stroom en detectie puntjes. Was dus weer het nodige vergeten en ben maar weer begonnen met afbreken. Van kinds af aan heb ik marklin treinen en nog nooit heb ik een baan gehad. Verschillende keren met mijn zoons er aan begonnen, maar steeds het stadium bereikt van afbreken. Nu hopelijk met mijn zoon en de hulp van MSG Den Bosch, hoop ik ooit dat er nog eens treinen zullen rijden en dat ik kan op bouwen. Nee, na een kleine 50 jaar weet ik wat het is, als je op zo'n jonge leeftijd niet vooruit geholpen wordt. Ik heb ook geen idee of dit nu een topic berichtje is of niet. Vond het gewoon leuk om die jonge knul een hart onder de riem te steken, omdat ik er na al die jaren nog steeds mee worstel.
Groeten, Krijn Struijk.
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
heeeeeey iedereen, hier ben ik weer :p
en ik ben blij, ben juist thuis van een wedstrijd van vormelek in belgie, de elektro challenge voor beste ellentrieker in belgie ( op de schoolbanken nog natuurlijk :) ) en heb het heel goed gedaan :)
juist een beetje te weinig tijd :(
maar ik ben ook blij voor nog andere dingen namelijk: jullie hebben al lang niets meer van me kunnen lezen en dat resulteert in dit:
ik heb peter (freak) ferm lastiggevallen :p en het is me gelukt om met een delta control treintjes te laten rijden ( DDW en koploper)
en ben nu aan het wachten op een andere pc voor ook met terugmeldingen te expirimenteren.
waar k nog blij om ben : gisteren heb ik alle draden voor terugmelding gehangen (de witte draadklos, foto's komen later) en ga deze straks samenbrengen naar de plaats waar de modules komen en ( bedankt peter ( de geluidsman)) deze in de boekbinders steken.
er is hier ook nog nagedacht aan een verlanglijstje voor rail 2010 ( jawel, pas op want ik kom ook :p ) en hier staat op
een br 3
een br 218
een hle 18 ( 2de reeks) van de nmbs
een hld 55 van de nmbs ( de geel-groene)
een hlr 77
en dat zal wel genoeg zijn, waarschijnlijk heeft toch nog niemand de 18 :p

en dan voor de rest is er nog een gloednieuw schaduwstation ( met veel ruimte naast de rails zodat treinen niet naar beneden kunnen donderen.
hier is een paar dagen geleden ook een bestelling voor geleverd, ben zeer content van bear11, en conrad heeft ook geleverd dus kon ik de connector ook afwerken.
nu komt er ook nog wel een triplex lat tegen de rand van de houten platen.
de rails ga ik pas doorslijpen als ik op het testcircuitje een goeie test heb gedraaid dus dat is nog wachten op de nieuwe pc.
wat ik wel ga doen is de elektriciteit aanleggen qua lampjes e.d.
en voor de rest zien we wel he :)

en der is ook een klein accidentje gebeurt op de treinbaan met de 2 hogwarts wagens door de connectors die ertussen steken, ga deze nog deftig bevestigen want nu is het niet goed genoeg :)
hier weer een grote reeks foto's en wat sfeerbeeldjes van tijdens het uitzoeken van koploper















Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
een paar video's van de laatste dagen:

de eerste centimeters met de hogwarts express via ddw en koploper :)


eerste centimeters van men eerste lok ( een br 38 die dringend gerestaureerd moet worden ( assen nakijken, invetten tandwielen, en de windgeleiders aan de zijkant van de ketel zijn een klein beetje veel vervormd, en een keertje afstoffen,...


de ludmilla rijdt met de 2 hogwarts wagons een half toertje tot plots de wagon zijn koppeling breekt, geen idee wat er mis is gegaan want de wagon heeft een ruime plaats om door te rijden daar :s


en dit is de ludmilla die iets sneller een volledige toer rijdt langs het station en door het schaduwstation( achterste spoor)
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Ik zie dat de firma Combibind al in z'n eentje de hele economie uit het dal trekt! :lol: :lol:
Re:update 15 februari !!! nieuwe baan, (klein en) simpel kan ook :)
Citaat van: Kermit65 op zaterdag 27 februari 2010, 11:14:35
Ik zie dat de firma Combibind al in z'n eentje de hele economie uit het dal trekt! :lol: :lol:

allemaal dankzij einte :p , die moet zich goed voelen :D
Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
hehe, ben er weer mensen :)

veel is er de laatste tijd niet meer gebeurd wegens te veel werk ( eendraadsschema's tekenen, werk voor school e.d. , je kent het wel )
MAAR, niet veel is wel iets, dus hier zijn weer wat fototjes :)
trouwens in men titel staat nog altijd klein en simpel, maar eigenlijk heb ik de laatste dagen ervaren dat ook een kleinere baan verschrikkelijk lastig kan zijn :s

maar nu weer wat er gebeurd is: heb de terugmeldingsdraden allemaal mooi in de boekbinders gestoken en deze samengebracht, en heb nu een mooi bundeltje met 32 terugmeldingspunten (is dat effe geluk hebben)

heb ook wat geexpirimenteerd met krantenpapier, behanglijm en gips, en ik zeg je 1 ding, het is blijkbaar al veel te lang geleden, heb een klein stukje (het stuk boven de plaat dat stijgt naar de berg) eens ingepakt in een krantepapieren jasje en daarover wat gips en dacht al gouw van het terug af te breken, want het trekt nu op niets, de stukken krant die er nog onderuitsteken waren vergeten af te snijden e.d.,..... maar ja, uit ervaring leer je het beste :)
(heb trouwens het truweel op de foto niet gebruikt hoor, voor diegeenen die denken dat ik men materiaal niet kan kiezen :) het paletmesligt in de stortbak in de garage, daarmee :p )
bij men vorige baan had ik trouwens dezelfde methode gebruikt, en ging echt supermooi, maar eb nu ook anderegips gebruikt dus we doen het gewoon opnieuw :)
ook zijn de nieuwe (van de vorige baan) poten onder de baan gezet met behulp van elk 2balkjes die in het frame gevezen zijn.

er is dan ook nog een klein stukje gras gelegd ophet toekomstige kerkof, hier ga ik later nog een lay out voor maken, maar het gaat een beetje lijken op kerkhof diestseveld uit leuven  http://www.leuven.be/leven/stadsvernieuwing/parkbegraafplaats-diestseveld/
wat ik er op zou willen zetten is de aula en het columbarium plus dan de waterpartijen, dietsevbeld is echt prachtig ( er ligt een verscholen fietspad in dat omringt wordt door heuveltjes, maar je toch redelijk wat laat zien en is zeer kunstzinnig en modern gebouwd dus gebruik dat als voorbeeld :) samen met dan hetportaal van de abdij van het park, maar dat kennen jullie niet :) ( waarschijnlijk toch )

de muur van hout heb ik aan de buitenkant verstevigd met 2 houten blokjes die de kracht naar buiten tegenhouden want zoals verwacht stond de muur scheef na een tijdje, maar ja, niet iedereen heeft een stoomoven thuis he :)


ook komt er in de scenery een begrafenisondernemer gebaseerd op die waar ik werk:begrafenissen pues (het gebouw uit heverlee, moet je maar effe googellen :) en een moord-scene

en heb bij conrad weer zotte dingen gedaan: de faller set voor een boskamp te maken gekocht en ga deze bovenop de berg bij het kampvuurtje zetten, en dan komt er een stijl bergpad naar beneden dat uitloopt op een vijvertje voor de kampgangers, (idee soory gepikt van de baan van öbb: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15734.250

der is ook gras gelegd in de tuintjes van de 2 huizen, maar wees gerust, de afwerking gaat nog pakken beter worden want die is er nu gewoon nog niet :p

ah en tussen de sporen van het station zijn stukjes balsahout rechtgezet om later een gipsen perron in te gieten :)

tips en reacties please, heb er echt veel aan :)

grtz,
Niel













Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
trouwens de preisertjes aan het station zijn allemaal omvergeblazen door de stoomfluit van de hogwarts :p
Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Hallo Nile,

Ik hoop dat ik niet te laat ben, maar je kan je perron ook maken met een plankje en de randen van klei, kijk maar op mijn draadje  8)  klik

Succes  :D

Gr Einte
Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Citaat van: Einte op zaterdag 06 maart 2010, 12:19:39
Hallo Nile,

Ik hoop dat ik niet te laat ben, maar je kan je perron ook maken met een plankje en de randen van klei, kijk maar op mijn draadje  8)  klik

Succes  :D

Gr Einte

bedankt einte, ik bedenk me juist dat die balsa houtplaatjes helemaal niet nodig waren, heb een mal besteld bij conrad voor perronranden te maken, (wel niet van klei dus, maar van gips :) ) en ga die dan rechtzetten en er gips tussengieten, maar zoals bij jou een houten plaatje is misschien nog goedkoper, zit toch nog met het hout van men oude baan :) ga jou wel volgen met je klei- verslaving :p ( als ik het zo mag noemen :D ) voor het maken van bvb dubbelspoor tunnelportalen of een brug e.d. :)
nu wel een vraagje: hoe groot is een pak van 1kg weer?
het is al lang geleden dat ik nog in een winkel geweest ben waar ze klei hadden, maar ik kan me vanop kamp herinneren dat we altijd zon een grote blok klein hadden ( zo een van ongeveer een 30 cm lang geloofik, maar of dit nu een kilo was? :s dus de vraag: hoeveel haal je ongeveer uit een blok van een kilo of hoe groot is deze?
Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
vergeten te zeggen: vind je baan echt prachtig :)
Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Hallo Nille,

Ik heb net 5 pakken gekocht bij Blokker, voor 1,99 per pak van 500 gr.  :shock: :shock: 8)

Gr Einte
Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Citaat van: Einte op zaterdag 06 maart 2010, 13:13:01
Hallo Nille,

Ik heb net 5 pakken gekocht bij Blokker, voor 1,99 per pak van 500 gr.  :shock: :shock: 8)

Gr Einte

hmm, daar ga ik dan straks ook eens passeren, maar heb denk ik toch nog nooit klei in de blokker bij ons gezien , zal er waarschijnlijk over gekeken hebben, kom daar nu niet bepaald alle dagen :D
zal dan wel schatten hoeveel ik nodig ga hebben :) en anders halen we bij he :)

en dan nog iets voor iedereen:

binnen een afzienbare tijd ga ik aan een appart andschap beginnen met als thema het circuit van spa-francorshamps (zoals het nu is) maar het zal nog niet voor nu zijn (aangezien ik hiervoor een zeer groot budget ga nodig hebben en omdat op schaal ho het nog altijd gigantisch is: lengtereel is 7 kilometer 3 meter en 95 cm dus in schaal ho is de lengte van het circuit nog steeds 80 meter, dat wordt dus schaal Z werken of gewoon men eigen schaal maken, wil eigenlijk dat het ongeveer een landschap wordt van 3op 2 meter ongeveer dus... gebouwen e.d. zal ik toch al zelf moeten maken dus de schaal maakt niet uit :)

http://www.spa-francorchamps.be/nl07/circuit/visite.php
Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Hallo Nille,

Ga eens naar de speelgoed afdeling  :mrgreen:

Het is boetseerklei voor kinderen en ook grote kinderen  :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte
Re:update 6 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
daarmee, was alaan het denken dat wij toch een kleinere blokker hebben die al een paar jaar geen speelgoed meer heeft, wheeeeiiii :cry: :cry:
zal dus naar tielt-winge of leuven moeten gaan :)
Re:update 9 maart!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
na een lange dag werken ( stage, jippy jah yeey :) ) volgt nogeen updateje van gisteren
heb gisteren de oude kalk afgebroken en benmetkrantenpapier en behangerslijm aan de slag gegaan, zag erzeer goeduit, tot deze morgend wanneer alles steenhard was( wat logisch is natuurlijk,maar het papier was ook bijeengetrokken ( mooie boogjes werden strakke schijne randen :s)
waarschijnlijk te veel lijmpoeder in men water gedaan denk ik, maar al bij al valt het wel mee, ga de "slechte" stukken gewoon proberen door te snijden met een breekmes in de golf en daar dan gewoon kalk over, moet lukken :)




Re:11-03 daplo wagons!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
heeeeeykes iedereen, weer wat nieuws vanuit haacht :)

wij hebben een super kuisvrouw, in haar vrije tijd schuimt die rommelmarkten af en ben al eens een doos marklin misgelopenen al, maar deze ochtend lagen er plots 3 doosjes op men baan, wagon's van dapol, had van dat merk nog nooit gehoord, blijkt uit engeland te komen en ze hebben een stofzuiger :) maar ze zien er wel redelijk goed uit, een beetje plastiekerig omdat ze mat gelakt zijn, maar weet je een gegeven paard.... :D

nene, ben er echt blijmee, en krijg er zo nog 10, jippie :D
enkel de asjes moeten vervangen worden door die van tante m want ze durven wel is ontsporen op een wissel en een wissel openrijden kunnen ze ook niet

hier zijn de foto's








Re:11-03 dapol wagons!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
De eerste en de laatste vind ik erg gaaf, ik zou daar ook best wel een stammetje van willen hebben. Ik meen me alleen wel te herinneren dat dapol alles in schaal 1:72 maakt... Stomme Engelsen ook. ;)

Ik heb overigens een dapol railreiniger. Je moet er wel wat voor doen om het op 3-rail werkend te krijgen, maar als hij het doet, is het een gaaf ding. Je wilt niet weten hoeveel stof ik er al af gehaald heb. :) Het grootste manko vind ik wel dat het draaipunt van de wielstellen niet in het midden zitten.
Re:11-03 dapol wagons!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Leuke wagonnetjes. 8)

Gr.
René
Re:11-03 dapol wagons!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Maar eens even de tijd genomen om op de site van Dapol te kijken. Wat een schattige wagonnetjes zitten er toch tussen. :) Het is trouwens schaal 1:76, ik had het dus bijna goed. :)

Wat op de foto's hier niet op valt, is dat de wielen spaken hebben. Als Dapol deeplinking toestaat:



Ik vind het echt wat hebben hoor. :)
Re:11-03 dapol wagons!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Citaat van: Henk K op donderdag 11 maart 2010, 22:20:45
De eerste en de laatste vind ik erg gaaf, ik zou daar ook best wel een stammetje van willen hebben. Ik meen me alleen wel te herinneren dat dapol alles in schaal 1:72 maakt... Stomme Engelsen ook. ;)

Ik heb overigens een dapol railreiniger. Je moet er wel wat voor doen om het op 3-rail werkend te krijgen, maar als hij het doet, is het een gaaf ding. Je wilt niet weten hoeveel stof ik er al af gehaald heb. :) Het grootste manko vind ik wel dat het draaipunt van de wielstellen niet in het midden zitten.

de wagons zijn inderdaad wat groter, maar heb er een paar andere naastgezet en moet zeggen dat ze niet echt uit de toon vallen of zo :)
de eerste en de laatste zijn idd de mooiste, de middelste vind ik maar niets eerlijk gezegd. en helaas zullen de asjes verdwijnen dus geen spaken meer,ze worden vervangen door asjes van tante m, heb geprobeerd ze uiteen te drukken maar het ging niet  :cry:

en ze zijn idd mooi afgewerkt voor hun nieuwprijs :)
Re:14-03 mehano nmbs 77dapol wagons!!! nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
hey iedereen,zoals velen ben ik zaterdagook naar houten geweest en qua verkoop was het vrij teleurstellend :s
maar ben toch thuisgekomen met 2 huifwagens van db cargo 2 lageboordwagons en een ertswagon
en bovenal: een reeks 77 van mehano, leuk dingetje :) enkel gaat de decoder snel vervangen worden door een loksound en de decodervan de 77 gaatin een nederlandse loc die hier aleen tijdje ligt, en wie weet verkoop ik die nog wel want vind m eigelijk niet zo mooi en het is een e-loc en zonder bovenleiding isdat niet echt mooi :)
weet voor de moment niet direct welk type het is, maar geloof dathij lijkt op de vroegere belgische 18 reeks, ben niet zeker maar je zal er nog wel een foto van tegenkomen in men draadje of bij de verkoophoek :)

hier zijn alvast wat foto's van rail die ik als inspiratie ga gebruiken gevolgd door wat foto's van de 77 op mijn baantje, en ook een onmogelijke foto, dubbeltractie met een ludmilla en een 77 en een filmpje van de 77 die een toertje maakt op de baan

Niel











Re:28-03 nieuwe dapol wagons/ locnieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
heeeeeey iedereen, dat was weer lang geleden, examens,...
wat er is gebeurd? helemaal niets :s

maar er is wel het een en t ander binnengekomen: heb nog 3 dapol wagonnetjes gekregen van de kuisvrouw, de rest was verkocht, en ben in de week er nog eens langs geweest en ze had een loc en 2 wagonetjes voor me liggen,
het is een DC-loc van hornby voor 2 rail, zonder decoder enweet ook niet of de motor werkt maar het is een mooi verbouw project, ga er rijlichten inzetten, een mooi kachelvlammetje, een luidsprekertje,...
er is ook zeer veel plaats in de loc omdat de motor in de tender zit.



eerste en laatste wagon zijn op houten gekocht, de 3 middelste zijn de dapol wagons.

de loc is wel redelijk vuil en ziet er een beetje plastiekerig uit, maar dat komt wel met het verbouwproject :)




Niel
Re:28-03 nieuwe dapol wagons/ locnieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Geinige loc.
Succes met de ombouw, ik ben heel benieuwd. :)

Gr.
René
Re:28-03 nieuwe dapol wagons/ locnieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
hey, de ombouw zal nogeven op zich laten wachten, ga volgende week een daaischijf kopen en dan zit een decoder e.d. er even niet in :)

wat er vandaag gebeurd is: heb vandaag de papier mache bekleed met gips en al eens geprobeerd van een rots na te bootsen,...
ik gebruik goldband van knauf











Niel
Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
hey iedereen, lang geleden dat er hier nog iets gebeurt is, maar ben er weer :) met die examens en al, weekje zwitserland, lang leve leysin :p

maar dames en heren, ik heb een vraag voor jullie: wat past er in een gat van welgeteld 345 mm?....

niemand?

wel wel ik had toch meer verwacht hoor,

zal ik het zeggen?

zal ik? :p

ach wat maakt het ook, eendraaischijf natuurlijk en beter gezegd een splinternieuwe 2dehandse draaischijf zonder een vuiltje erop of eraan
met andere woorden, ben bij een andere treintjesfanaat zijn oude draaischijf gaan kopen en deze zet er super uit, het s het model van fleischmann dat samen met marklin is ontwikkeld.
hier zijn wat foto's, wat gaat er deze week nog gebeuren vraagt u?

wel er gaat nog een stukje gegipst worden, ga de stijle helling die ontbreekt vorm geven, hierin komt een stijl bergriviertje/watervalleke dat uitkomt in een klein zwemmeer.
naast het riviertje komt een bergpad dat naar het toekomstige kamp lijdt. ga ook proberen van er een paar preisertjes iets te laten doen, namenlijk een spelletje van op kamp: probeer de loop van de rivier te verleggen door stenen te verplaatsen maar vrees dat erredelijk weinig plaats voor is.
bij aldeze uitleg hoort en foto, hier is hij en tot volgende week voor meer foto's :)




Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Ziet er erg mooi uit hoor!
ga zo door en veel plezier.

Groetjes Daniël
Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Zou ik mogen vragenb wat je er betaald voor hebt, ik zoek ook een draaischijf maar weet niet hoe duur 2de hands ze zijn,

MVG Clint
Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Zo, daar is Nille weer, de baan wordt leuk, ik blijf het effe volgen.

                                                                                      Arie
Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
schitterend!1!
Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Wordt mooi! Je bent goed bezig zeg :D.
Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
Citaat van: marklin1995 op zondag 25 april 2010, 16:38:08
Zou ik mogen vragenb wat je er betaald voor hebt, ik zoek ook een draaischijf maar weet niet hoe duur 2de hands ze zijn..

De prijzen varieeren nogal maar ik zou tenminste rekenen op een 2e handsprijs vanaf zo'n ?200.-  tot ?250.-compleet met doos.
Uiteraard is een en ander nogal afhankelijk van de staat waarin je 'm wilt hebben.
Vaak zijn er stukjes van het hekwerk afgebroken of de ring waaraan de sporen aangesloten moeten worden.
Dit hoeft geen probleem te zijn maar drukt uiteraard wel de prijs (of dat zou moeten..)
Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)

Clint,
als het een nieuwe mag zijn eens goed kijken bij de handelaars.
Hier bij mij ? 389.00 voor een nieuwe 7286 na wat zoeken een gevonden voor ?300.00 intussen zijn ze daar ? 315.00. (Diepenbeek B)
Als ?250 voor een tweede hands kan heb ik met 300 een mooie deal gedaan denk ik.
Uitbreidingsset was +/- ?29.00

Grts

Johan
Re:23-04iets dat in een gat van 34cm past,nieuwe baan, (klein en simpel) kan ook :)
hey iedereen, bedankt hoor, :)
ga vandaag na een veel te vermoeiende sportdag nog wat papier mache op een paar stukjes leggen.

euhm wat ik ervoor betaald heb, k vertel je erbij dat ze er echt nagelnieuw uitziet en dat ze ook zo werkt
heb er 175 euro voor betaald, je moet dus goed zoeken.
hoe ik ze gevonden heb: een verzamelaar heeft er eens een op marktplaats gezet maar deze was al verkocht, toen hij zijn 2de schijf die gesneuveld was heeft kunnnen maken heeft hij een andere die hij tijdelijk gebruikte aan mij te koop aangeboden.
hier nog wat foto's van het lege stuk berg , hier komt dus sewes papier mache over
het rode is een bergpaadje, de ondergrond gaat steen worden en bij het vijvertje begint de overgang naar gras en onkruid/bosgrond,...
tot straks iedereen