Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren

Gestart door Kroko14253 zondag 17 januari 2010, 21:49:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hallo,

In dit draadje ga ik wat dieper in, op de manier waarop ik mijn perrons gebouwd heb. Ik denk, dat  er wel mensen zijn, die hieruit de nodige technieken kunnen overnemen. Met name ArjanM bewoog mij ertoe, om de perronbouw in een aparte topic te zetten. Ik zal dit in meerdere delen doen, want als ik het hele project in 1 bericht zet, wordt die wel eeeeerrrruuggg lang.

Waarom perrons zelf bouwen?

Zoekend naar een geschikt perron in de katalogi van de meeste grootfabrikanten (Faller/Vollmer/Kibri) vond ik alleen perrons van 55 mm breed. Voor een station aan een zijlijn is dat misschien genoeg, maar niet voor een station, van een middelgrote stad. En dat was, wat ik wilde. En dan is 55 mm veel te smal. Zeker, als je ook nog met perronkarren gaat werken. Weliswaar vond ik van Faller een breder perron, maar dat was 92 mm breed, en dat vond ik nou weer te veel. De kappen had ik al gebouwd, in de smallere versie en die kwam op zo'n 70 mm breedte. Daar ben ik vanuit gegaan: 70 mm breedte. Dat is breed genoeg, ook als je perronkarren op je perrons laat rijden. Gebruik van perronkarren betekent ook, dat er een ryweg moet komen voor deze wagens. En dat betekent weer een verlaagd deel van het perron.
Eerst heb ik in tijdschriften en boeken gekeken en gezocht naar foto's met perrons. Ook op internet heb naar dergelijke foto's gezocht. Daaruit bleek, dat de meeste perrons in de door mij gekozen periode (1950-1958) nog vrij laag waren. Ik heb toen eens het door mij gebouwde stuurstandrytuig op de rails gezet en de hoogte nagemeten, en vergeleken met de foto's. Het perron komt ongeveer tot op aslager-hoogte. Met een rolbandmaat even nameten en dat resulteerde in ongeveer 8 mm. Het geheel zal van kunststof plaat- en profielwerk gebouwd worden. Kunststof profielen en platen zijn in allerlei maten te verkrijgen uit het assortiment van Evergreen, verkrijgbaar bij de betere handelaar.

Bij deze beschrijving gaat het mij erom, te laten zien hoe ik mijn perrons gebouwd heb. De geïnteresseerde modelbouwer kan de afmetingen naar zijn/haar behoefte aanpassen. Bij mij hebben de perrons een glad oppervlak. Er kunnen echter ook tegels liggen. In plaats van de gewone platen gebruik je dus tegelplaten, van Bijv. Auhagen, of de folie van Busch. Verder hoef je natuurlijk GEEN rand te maken zoals ik gedaan heb, en maak je het oppervlak uit 1 stuk.

Wat heb je zoal nodig?

- rolbandcentimeter en/of metalen lineaal
- lijm
- vulmiddel, bijv. Tamiya putty
- hobby(breek)mesje; evt ook een grotere
- potlood of tekenpen
- vierkante en platte vijltjes
- profielen: 3 x 3 mm hoekprofiel
                  6 x 2 I-profiel
                  platen van 1 mm dikte
                  balkjes van 2 x 3,2 mm, voor de perronrand
- verf in diverse kleuren (steengrijs/steenrood/roestkleur/zwart)
- kwastjes
- wattenstaafjes
- oud lapje stof

In een volgende bericht zal ik beginnen met de bouwbeschrijving.

Groetjes

Harry
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hallo Harry,

Lijkt mij intressant om te volgen, ik denk dat wel meerdere mensen hier wat van kunnen opsteken.

Gr.
Piwie.
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Leuk, ik ga dit graag volgen.
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hallo Harry super dit ga ik zeker volgen.

Groet

Ronald
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Ben erg benieuwd.
Wil mijn perrondelen ook zelf gaan maken.
Ga het dus zeker volgen.
Maikel
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Harry,

Fijn dat je uit de doeken wilt doen hoe jij het hebt opgelost. Ik  kan ook niet met de standaard uit de voeten en ben zeer benieuwd.
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Zeer interessant aangezien ik zelfbouw leuk vind om te doen :)

Mathijs
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Ben erg benieuwd en ga dit zeker volgen.

Groet Jos
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Mooi Harry! ik kan helaas niet 1:1 meedoen nu maar ik heb 'm onder mijn favorieten geschaard en ik volg je!

Michel
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hallo,

Nou, dan ga ik nu van start.

Algemene tip: werk rustig en nauwkeurig. Alleen als je dit in acht neemt, kan het project goed slagen.



Hier een tekening van hoe ik mijn perrons gebouwd heb. Linksboven, een dwarsdoorsnede van het perron, tussen 2 sporen. Rechts, daarnaast een lengtedoorsnede, met opritje. Daaronder, een bovenaanzicht. De kleuren en hun betekenis wordt in de loop van deze beschrijving duidelijk. Verder, mijn afmetingen zijn 70 mm breed en 8 mm hoog voor mijn perrons. Deze afmetingen kun je natuurlijk zelf bepalen. Ik geef hier slechts een voorbeeld. Voor het bepalen van de hoogte kun je het beste een rytuig op de rails zetten en met een rolbancentimeter de hoogte aflezen. Ik heb op een ondergrond van kurk gebouwd, vandaar dat er als basis een plastic plaat ligt van 1 mm dik. Deze plaat past precies tussen de bielzen. Het perron is uiteindelijk dus smaller geworden. Deze basisplaat heb ik met Bison Montagekit op de kurkplaat gelijmd. Op deze plaat heb ik stukjes hoekprofiel gelijmd (UHU Plast), voor de opstaande rand.



Tevens heb ik hier stukken kunststof I-profielen van 64 mm lengte opgelijmd. Hierop worden straks de oppervlakteplaten gelijmd en ertegen aan komt de rand. Ik heb ook al aangegeven, waar ik een opritje moet maken. Tegen de hoekprofieltjes lijm je een strip van 5 mm hoogte. Om de oppervlakteplaat een structuur te geven, heb ik deze eerst met een staalborstel bewerkt (gewoon met de borstel heen en weer over de bovenzijde gaan), Daarna met een stukje fijn schuurpapier wat gladder vijlen. Je kunt natuurlijk i.p.v. de vlakke plaat, ook een plaat met tegels nemen. Het is maar net, wat je wilt. De bovenplaat lijm je op de I-profielen. Omdat de later aan te brengen rand een andere kleur krijgt, is het nu tijd, om de zijrand en het oppervlak steengrijs te schilderen.
Voior de rand gebruikte ik balkjes van 2 x 3 mm. De scherpe randen werden eerst afgerond, door de randen met een stukje fijn schuurpapier af te ronden. :eg een balkje naast een lineaal en teken op elke centimeter een lijntje. Leg de rand van een vierkante vijl op dit lijntje en vijl voorzichtig een kleine gleuf. Ga 90 graden de hoek om en vijl ook hier een kleine gleuf. Doe dit op elk lijntje, en je krijgt een rand, bestaande uit afzonderlijke stenen. Het korte stukje aan het einde kun je afsnijden. Ook aan de einden vijl je een schuin randje.



Op de foto zien jullie de afzonderlijke fases in 1 foto. Bovenaan de foto, 2 balkjes met de rond geschuurde randen. Ik heb ze steenrood geverfd  Zijn ze gedroogd, kun je de rand in de overgebleven opening in het perron lijmen. Je hebt nu een mooi perron, dat alleen nog wat vervuild moet worden. Ik heb hiervoor een roestkleur en zwart gebruikt. Het zwart heb ik eerst sterk verdund met water en toen met een wattenstaafje opgebracht. Met het andere einde van het wattenstaafje werd de opgebrachte streken verder verspreid. Je kunt dit ook met een lapje stof doen, dat je om je vinger heen wikkelt. Probeer dit eerst uit op een afvalstukje plastic. Oefen dat eerst even, voordat je je kunsten op het perron loslaat.

Zo, het perron is nu klaar.



Hier kun je goed zien, dat er een lichte roestbruine  waas zit op het perron.

Zo, het eerste deel zit erop. Heb je vragen, of is iets niet duidelijk, meld het even. Ik probeer dan duidelijkheid te scheppen.

Groetjes

Harry
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hallo,

Ik ga verder met het maken van de vulstukjes voor TUSSEN de RAILS. De stukjes voor tussen de SPOREN kom ik later nog even op terug. Voor deze vulstukjes heb je het volgende nodig:

-Oude M-rails, waarvan de middenrail nog wel goed is
-Balsahouten latjes van 1 x 2 mm en 2 x 3
-scherp hobbymesje
-mini boormachine met slijp- en schuurschijfjes
-kniptangetje

Waarom de middenrail van een M-rail?
Voordeel: de middenrail is reeds zwart en zal bijna niet opvallen, als het vulstukje klaar is. Hij is glad aan een kant, en deze kant wordt ook gebruikt. Zou je de puko-kant gebruiken, krijg je openingetjes in het vulstukje. En dat staat niet natuurlijk.

Goed. De middenrail kun je makkelijk verwijderen, door de lipjes terug te buigen. Je kunt dan de middenrail zo van de bedding lichten. De lengte, die je nodig hebt, is afhankelijk van de lengte van het benodigde vulstukje.
Houd er wel rekening mee, dat de middenrail (aan beide einden) ongeveer 14 mm langer wordt. Dit stukje wordt afgerond om de sleper geleidelijk op te tillen en over het vulstukje te leiden. Dus de benodigde lengte is het vulstukje plus 28 mm.

Hieronder een tekeningetje met diverse aanzichten:

 

Heb je de benodigde lengte afgeknipt, ga je de puko's afknippen. Je kunt niet de hele puko in een keer afknippen. Dat komt door het restantje van de vorige puko. Geen nood, als je alles afgeknipt hebt, pak je de mini boormachine met slijpschijfje en slijp je de restanten weg. Denk eraan, dat je een veiligheidsbril opzet. Hierna kun je met hetzelfde slijpschijfje de uiteinden van de middenrail afronden. Zorg voor een lichte boog. Een schuin vlakje mag ook. Nu ga je even kijken, of het gefabriceerde stukje middenrail goed past. Houd hem boven de reeds aanwezige puko's. De middenrail mag slechts enkele tienden van een mm boven de railstaven uitsteken. Dat is ongeveer net zo hoog, als de puko's in een wissel.



Boven: een onbehandelde middenrail; daaronder, een behandelde middenrail. Op het blank geschuurde vlak worden straks de houten balkjes gelijmd. Aan beide einden zien we de afrondingen. Onderaan een speciale versie. Deze komt namelijk deels op de verhoogde puko's van een Engels wissel te liggen. Vandaar het smalle uiteinden.

Tot zover de middenrail. binnenkort ga ik verder met de rest van het vulstukje.

Groetjes

Harry
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hoi Harry,

Ik heb een deel van de middenrail afgeknipt en omgedraaid.
Werkt ook prima.
Idee kwam ik hier op het forum tegen.
Je kunt het ook met bochten doen.
Het resultaat is hetzelfde.

Je perronopbouw is mooi zo.
Ga hetzelf ook proberen hier.

Maikel
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Leuke topic!
En zeker interessant genoeg om te blijven volgen.

Vraagje: is de afstand tussen rail en perron een vaste maat of wordt dat 'proefondervindelijk' vastgesteld? De hoogtemaat gemeten vanaf de rails is volgens mij wel ergens in een norm vastgelegd en ik meen mij te herinneren dat het ook nog afhankelijk was van het 'type' station.

De maatvoering lijkt me toch belangrijk om te weten voor dat je begint te bouwen.  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hallo,

@ Maikel:

Als je goed leest, dan weet je, dat ik dat ook gedaan heb. Is misschien niet direkt duidelijk, maar dat is wel het geval.

@ Erik:

In mijn geval, heb ik de afstand tussen perron en rails zelf bepaald door een rytuig op de rails te zetten en de minimale afstand te nemen plus 2 mm. Dat is een veilige marge. Houd ook rekening hiermee: ligt het perron in een boog? Is dat het geval, moet je het langste rytuig nemen. Houd een potlood of pen in het midden van het rytuig en teken een lijn op je ondergrond. Deze lijn vormt dan de rand van het perron.
De hoogte zou best eens in een norm vastgelegd kunnen zijn. Ik geloof best, dat die hoogte kan verschillen. Op een station aan de zijlijn zou dat best lager kunnen zijn dan op een groot station. Ook in mijn geval, heb ik dat (wederom met behulp van een rytuig) die hoogte bepaald, maar ook door naar foto's van toen (1950-1958)te kijken. Ook dat helpt veel.
Het is zeker belangrijk, dat je je maten weet, voordat je gaat bouwen. Daarom heb ik mijn maten opgegeven, en er bij gezet, dat je die kunt (ja, moet) aanpassen naar wat je zelf gaat bouwen. Ik kijk even op internet rond of ik iets aan standaardmaten kan vinden.

Groetjes

Harry
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Ik heb deze wel gevonden: http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf

Groeten,

Erik
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hallo,

Erik: dat is inderdaad een goede handleiding. Hierop staan verschillende hoogtematen van perrons. Nou, mensen, hier kunnen jullie je benodigde info vandaan halen. Bedankt hiervoor.

Gaan we verder.



Voor het volgende onderdeel hebben we de balsahouten balkjes nodig. Snijd eerst enkele balkjes af op de gewenste lengte. Om de puko's in de rails te ontwijken, moet je een kleine rand verwijderen aan de onderkant. Neem je hobbymesje en snijd voorzichtig ongeveer op de halve breedte een centimeter of 3 a 4 in. Niet te diep snijden, want dan splijt je waarschijnlijk het balkje. En dat is niet de bedoeling. Kantel het balkje en snijd ook aan deze kant het balkje in, ongeveer dezelfde lengte. Heb je het goed gedaan, kun je het losgesneden stukje met de punt van je hobbymesje opzij duwen en verwijderen. Herhaal deze procedure, al naar gelang, hoe lang je balkje is. Je hebt nu een balkje in hoekprofiel. Maak er 2, en lijm deze aan de blank geschuurde zijkant van het geprepareerde stuk middenrail. Denk eraan, dat je de gladde kant boven houd, en het balkje net onder de bovenrand lijmt. Lijm eerst de ene kant eraan, laat het drogen, en lijm dan de andere balk eraan. Vervolgens kun je aan elke zijde een extra balkje lijmen. Het resultaat zie je op de foto boven, aan de rechter zijde. (kleine foto)
Zijn ook deze voldoende gedroogd, kun je aan elk einde 2 schuine vlakken snijden, om de wielflenzen te geleiden.
Je hebt nu het vulstukje als op de foto, aan de onderkant.
Je kunt het geheel nu verven en naar behoefte verweren. Let er op, dat je NIET de middenrail verft. Evt. kun je een poetsblok (Roco) over de middenrail halen. Aan de onderzijde van de middenrail kun je nu een rode draad solderen, om een goede stroomvoorziening te hebben. Tussen de bielzen in je reeds gelegde rails boor je een gaatje van ongeveer 1 mm en hierdoor trek je het rode draadje, en kun je het vulstukje aanbrengen. Test eerst even, of een lok en/of wagen ongehinderd kan passeren. Is dat het geval, kun je het vulstukje vast lijmen.
Soms kom je er niet onderuit, om meer materiaal weg te snijden om bijv. contra-rails van wissels te ontwijken. Dat was bij mij het geval en zie hier:



Ook hier werden er schuine vlakken gesneden voor de wielflenzen. De middelste ligt hier te dicht bij de railstaaf, maar hij ligt ook nog niet vast.

De bruine vulstukken tussen de SPOREN zijn op deze manier gemaakt:



Snijd een kunststof plaatje van 0,5 mm dik op maat. Op dit plaatje breng je eerst de latjes aan de rand aan. Hiervoor gebruik je balsahouten latjes van 2 x 1 mm. (linksonder) Maak de overige latjes (rechts) op maat en lijm deze tussen de randlatjes in. Linksboven zie je dan het resultaat: een mooi opgevuld tussenstukje. (weliswaar een kleiner formaat, maar het gaat hier om de manier te tonen). Is alles goed gedroogd, kun je ook deze delen verven en verweren. Hier liggen ze al op hun plaats:





Op deze foto, liggen alle stukken op hun plaats. Nog niet definitief, want de blanke stukken moeten hier nog geschilderd worden. Dat is inmiddels gebeurd. In verband met ballasten zijn ze nog niet vast gelegd, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren.

Nou, dat was dan het verslag van de zelfbouw van de perrons met aanverwante delen. Ik hoop dat jullie er wat van opgestoken hebben en ideeën hebben opgedaan voor je zelfbouw. Schroom niet om vragen te stellen als je die hebt. Dan probeer ik wel een antwoord te geven.

Veel bouwplezier gewenst.

Groetjes

Harry
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Dag Harry,

da's een heel mooi eindresultaat geworden!
Ik zelf zou hier héél tevreden mee zijn.
Toch nog een vraagje: denk je dat, wanneer je op deze wijze een overgang bouwt, het mogelijk is dit te combineren met een rijdraad van het Faller Car System?

groeten,

Erik
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hoi,

Nou ben ik niet zo op de hoogte van het Faller car system, maar ik heb wel eens normale overwegen gezien (ook bij Märklin banen), dus denk ik, dat het ook wel met deze overgangen mogelijk zal zijn. Dat is, wat ik er over kan zeggen. Misschien dat een andere lezer beter kan beoordelen, of dit goed kan.

Groetjes

Harry
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Hallo,

Even voor de volledigheid laat ik het eindresultaat van de ryweg eventjes zien:



Ik heb een testje gedaan met het stuurstandrytuig van mij en deze rijdt er zonder problemen overheen. Ik verwacht dus morgen, als ik met een lok ga rijden, ook geen problemen.

Groetjes'

Harry
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Zeer fraai!

Groeten,

Erik
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Kroko
Duidelijk verhaal (uitleg)
En een zeer goed resultaat
Gert Jan
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Leuk gedaan en het is goed overgekomen, bedankt.



                                                                                   Arie
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Mooi en duidelijk uitgewerkt verhaal. Ik heb alleen 1 vraagje: hoe nauw luistert de hoogte van die middenrail? Hoe groot is het risico dat een passerende trein met de koppelingen de verhoogde middenrail raakt en kortsluiting veroorzaakt?

Ben benieuwd naar de resultaten van de proefritten, ik blijf dit volgen met grote interesse.

Groeten
Cor
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Citaat van: Cor op donderdag 04 februari 2010, 20:23:11
Mooi en duidelijk uitgewerkt verhaal. Ik heb alleen 1 vraagje: hoe nauw luistert de hoogte van die middenrail? Hoe groot is het risico dat een passerende trein met de koppelingen de verhoogde middenrail raakt en kortsluiting veroorzaakt?

Ben benieuwd naar de resultaten van de proefritten, ik blijf dit volgen met grote interesse.

Groeten
Cor

Hoi,

De proefrit is uitgevoerd met een M* Krokodil en is, zoals verwacht, goed verlopen. Èèn van de middenrailtjes moest een beetje schoon gemaakt worden, want de lok stopte op het begin hiervan. Maar nu rijdt de lok er gewoon overheen.

De hoogte van de middenrail is zeker van belang, mede om kortsluiting, maar vooral om ervoor te zorgen, dat de sleper niet te hoog wordt opgetild, en dus de lok blijft staan. Daarom schreef ik ook, dat de middenrail slechts een paar tienden van een mm boven de rail mag uitkomen. En niet meer!! Houd dat in de gaten, dan kun je geen problemen krijgen.

Groetjes

Harry
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
ziet er echt super uit!

moet zelf idd ook nog zoiets voor mn station maken
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:zelfbouw perrons en ryweg voor perronkarren
Het is weer grandioos Harry.
Misschien een tip: Maak het puntstuk in de zelfde kleur als de overweg. Krijg je een mooier doorlopend geheel denk ik.
Zie foto:


Gr.  Charlie