Hallo,
Erik: dat is inderdaad een goede handleiding. Hierop staan verschillende hoogtematen van perrons. Nou, mensen, hier kunnen jullie je benodigde info vandaan halen. Bedankt hiervoor.
Gaan we verder.
Voor het volgende onderdeel hebben we de balsahouten balkjes nodig. Snijd eerst enkele balkjes af op de gewenste lengte. Om de puko's in de rails te ontwijken, moet je een kleine rand verwijderen aan de onderkant. Neem je hobbymesje en snijd voorzichtig ongeveer op de halve breedte een centimeter of 3 a 4 in. Niet te diep snijden, want dan splijt je waarschijnlijk het balkje. En dat is niet de bedoeling. Kantel het balkje en snijd ook aan deze kant het balkje in, ongeveer dezelfde lengte. Heb je het goed gedaan, kun je het losgesneden stukje met de punt van je hobbymesje opzij duwen en verwijderen. Herhaal deze procedure, al naar gelang, hoe lang je balkje is. Je hebt nu een balkje in hoekprofiel. Maak er 2, en lijm deze aan de blank geschuurde zijkant van het geprepareerde stuk middenrail. Denk eraan, dat je de gladde kant boven houd, en het balkje net onder de bovenrand lijmt. Lijm eerst de ene kant eraan, laat het drogen, en lijm dan de andere balk eraan. Vervolgens kun je aan elke zijde een extra balkje lijmen. Het resultaat zie je op de foto boven, aan de rechter zijde. (kleine foto)
Zijn ook deze voldoende gedroogd, kun je aan elk einde 2 schuine vlakken snijden, om de wielflenzen te geleiden.
Je hebt nu het vulstukje als op de foto, aan de onderkant.
Je kunt het geheel nu verven en naar behoefte verweren. Let er op, dat je NIET de middenrail verft. Evt. kun je een poetsblok (Roco) over de middenrail halen. Aan de onderzijde van de middenrail kun je nu een rode draad solderen, om een goede stroomvoorziening te hebben. Tussen de bielzen in je reeds gelegde rails boor je een gaatje van ongeveer 1 mm en hierdoor trek je het rode draadje, en kun je het vulstukje aanbrengen. Test eerst even, of een lok en/of wagen ongehinderd kan passeren. Is dat het geval, kun je het vulstukje vast lijmen.
Soms kom je er niet onderuit, om meer materiaal weg te snijden om bijv. contra-rails van wissels te ontwijken. Dat was bij mij het geval en zie hier:
Ook hier werden er schuine vlakken gesneden voor de wielflenzen. De middelste ligt hier te dicht bij de railstaaf, maar hij ligt ook nog niet vast.
De bruine vulstukken tussen de SPOREN zijn op deze manier gemaakt:
Snijd een kunststof plaatje van 0,5 mm dik op maat. Op dit plaatje breng je eerst de latjes aan de rand aan. Hiervoor gebruik je balsahouten latjes van 2 x 1 mm. (linksonder) Maak de overige latjes (rechts) op maat en lijm deze tussen de randlatjes in. Linksboven zie je dan het resultaat: een mooi opgevuld tussenstukje. (weliswaar een kleiner formaat, maar het gaat hier om de manier te tonen). Is alles goed gedroogd, kun je ook deze delen verven en verweren. Hier liggen ze al op hun plaats:
Op deze foto, liggen alle stukken op hun plaats. Nog niet definitief, want de blanke stukken moeten hier nog geschilderd worden. Dat is inmiddels gebeurd. In verband met ballasten zijn ze nog niet vast gelegd, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren.
Nou, dat was dan het verslag van de zelfbouw van de perrons met aanverwante delen. Ik hoop dat jullie er wat van opgestoken hebben en ideeën hebben opgedaan voor je zelfbouw. Schroom niet om vragen te stellen als je die hebt. Dan probeer ik wel een antwoord te geven.
Veel bouwplezier gewenst.
Groetjes
Harry