Een hoop gesteggel over een oud(?) probleem.
Ik denk dat iedereen hier wel tegen aan loopt.
In principe uit dit zich met grote zekerheid bij alle C-rails producten met een productiedatum van voor 2002.
Dit is een gevolg van te kort of te snel uitdampende weekmaker. Hierdoor wordt de kunststof minder elastisch / brosser, en breekt uit bij te grote buigbelastingen.
Nu kan je natuurlijk roepen, dat Märklin de schuldige is, maar ook zij hebben dit niet gelijk zien aankomen, maar wel later hun productietechniek / kunststof-samenstelling aangepast. Dit zijn nou eenmaal de "kinderziekten" die bij een nieuw product kunnen ontstaan. Oude voorraden, die kunnen inderdaad rails uit deze periode bevatten.
Hierdoor is het raadzaam deze links te laten liggen. De rails zijn nog wel prima geschikt om deze voor vaste banen en onderstations te gebruiken.
Wat minder bekent is, is dat ook rijtuigen en goederenwagens uit deze weekmaker uit dampende kunststof zijn gefabriceerd.
Ofwel voor veroudering vatbaar zijn. Een voorbeeld is de rongenwagen Snps mat 16 vaste rongen, en sommige Eurofima rijtuigen (DB neu-rot/blau periode)
Lijmen: De breuken kunnen worden gelijmd met 2-componentenlijm, (vullend vermogen) maar dienen niet meer te worden belast, daar verbinding gevoelig blijft voor breuk.
Een speciale lijm met neutralisator/activator kan ook werken, maar door de specifieke kunststof, blijft lijmen erg lastig.
Techniek: Kunststoffen zijn grofweg te verdelen in thermoplasten en thermoharders. Hierbij worden oa hulpmiddelen als kleurstoffen vulmiddelen en weekmaker toegevoegd om de eigenschappen te veranderen, naar gelang toepassingsgebied.
Thermoplasten blijven plastisch (vervormbaar tot op zekere hoogte) Dit komt omdat de structuur van het materiaal is opgebouwd uit ketting-vormige rijen van atomen. (denk aan pvc-buis, ty-rips, plastic zakken en bv de koppelingen van Märklin) Kunststof is ook recyclebaar.
Thermoharders worden tijdens het productieproces in een mal gegoten (onder druk) en zijn niet of nauwelijks veerkrachtig. De atoomstructuur bestaat niet uit kettingen maar onderling verbonden atomen in grote groepen. Denk voor toepassingen hierbij aan stekkers, duurzame plastic borden, bekers enz. Deze zijn ook niet recyclebaar tot nieuwe kunststoffen.
Al met al blijft de C-rails op het gebied van veroudering een zorgenkindje, wat deels normaal is, omdat het product is gemaakt van een kunststof met specifieke eigenschappen. In principe zijn heel veel kunststoffen voor veroudering vatbaar. Het zonlicht kan hier ook nog een bepaalde invloed op uit oefenen.
Mvg. Marcel