Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)

Gestart door Laenderbahn027 zondag 17 januari 2010, 21:17:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Hallo,

Afgelopen weekend voor een "neefje" (petekind van de beste vriendin van mijn vriendin, vandaar) even snel een baantje met C-rails in elkaar gezet (2-baans, konden we tegen elkaar "racen", zucht... Jullie willen niet weten hoe blij ik ben dat je bij een digitale loc de Vmax in kunt stellen, want je houdt je hart vast...). Wat me opvalt bij het uit elkaar halen van de rails, is dat er regelmatig hoekjes afbreken, afkomstig van de "geleiding" welke ervoor moet zorgen dat 2 stukken C-rail aan elkaar blijven. Het maakt niet uit hoe voorzichtig ik het ook doe:

-) gewoon uit elkaar trekken (horizontaal);
-) knikken (de beide uiteinden naar boven).

Op zich gaat de rails daarna weer prima in elkaar, maar het is tamelijk onwenselijk. Wat doe ik fout, hoe kan het beter, wat is jullie ervaring? 't Is dat de locs zo mooi rijden over C-rails...

Een extra opmerking: het speelt vooral wanneer je een aaneengesloten stuk baan uit elkaar wilt halen. Of is het inherent aan deze eerste ?breuk? die je dient te forceren?

Wellicht een domme vraag, maar ik ben toch benieuwd naar jullie meningen/ ervaringen.

Met vriendelijke groet,
William027
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Hoi William,

Ik heb dat probleem soms ook  :(

Dat zijn dan waarschijnlijk rail stukken van voor 2000 die waren van een slechter plastic gemaakt.
Je kunt even onder de rail kijken daar staat een cirkeltje met een getal van 2 cijfers bvb 97 of zo

Ruud
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Zelfs M* ruilde vroeger deze rails kostenloos om, maar dat is voorbij ni heb ik begrepen.
Toch kan je kennelijk tegen een redelijk tarief deze rails omruilen tegen nieuwe exemplaren.
Wie weet er meer van ?

Albert-Jan !

Sorry, AJ !

grv Huub
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Beste forumleden.
Lees even het volgende stukje over de laatste omruil actie van Märklin.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13672.msg214313#msg214313

(de eerste keer gratis (coulance), de laatste keer voor ongeveer 50%)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. TIP!! Niet de 24130 (R1) omruilen, deze is overal voor minder te koop!
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Hallo,

Bij het uit elkaar halen van de C-rails mag je alléén maar "knikken". Dus de uiteinden van de rails omhoog halen, of zijwaarts knikken. NOOIT de C-rails horizontaal uit elkaar trekken.

Vriendelijke groet,

Minto Tighfield :D
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Citaat van: nkeer3 op zondag 17 januari 2010, 21:23:02
Hoi William,

Ik heb dat probleem soms ook  :(

Dat zijn dan waarschijnlijk rail stukken van voor 2000 die waren van een slechter plastic gemaakt.
Je kunt even onder de rail kijken daar staat een cirkeltje met een getal van 2 cijfers bvb 97 of zo

Ruud

Hoi Ruud,

Korte screening van de collectie geeft inderdaad dit beeld af: ze waren allemaal van voor 2000. Thanks! Volgende keer maar even op letten tijdens beurzen, of gewoon naar de winkel: dan groeit de collectie maar iets minder snel ;-)...
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Citaat van: AlbertJan op maandag 18 januari 2010, 08:42:28
Beste forumleden.
Lees even het volgende stukje over de laatste omruil actie van Märklin.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13672.msg214313#msg214313

(de eerste keer gratis (coulance), de laatste keer voor ongeveer 50%)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. TIP!! Niet de 24130 (R1) omruilen, deze is overal voor minder te koop!

Bedankt Albert-Jan,

Het is jammer, maar het stoort verder niet. De rails zitten nog altijd prima aan elkaar. Evengoed bedankt: ik ga je draadje nog eens even doorspitten...

Met vriendelijke groet,
William
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Ik haalde dus een aantal rails los en gingen ook kapot, van sommigen breken hele delen af :? en ook de 2 schroefgaten van de 24620 zijn kapot, alle rails komen uit een c-5 pakket die stuk gaan, kan dit nog worden vervongen gratis?
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Kan niet meer :(
Ik heb nu het zelfde probleem. Net even mij nieuwe rails neergelegd maak ik (zonder wat fout te doen) een scheur in de hele lengte van passtukje 24206 :shock::cry: gewoon lijm op de breuklijn doen?

Of iets anders. Ik hoor het graag.
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Gewoon M-rails nemen ipv die plastic rommel ;-)
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Citaat van: Remie op zaterdag 03 juli 2010, 23:21:47
Kan niet meer :(
Ik heb nu het zelfde probleem. Net even mij nieuwe rails neergelegd maak ik (zonder wat fout te doen) een scheur in de hele lengte van passtukje 24206 :shock::cry: gewoon lijm op de breuklijn doen?

Of iets anders. Ik hoor het graag.
Uitgaande dat je het aan elkaar wil lijmen gewoon faller plasticlijm gebruiken. Grote kans dat dat goed blijft zitten.

Groeten,
Herman
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Citaat van: jeweve op zondag 04 juli 2010, 07:02:39
Gewoon M-rails nemen ipv die plastic rommel ;-)

tja, of gewoon even het productiejaar navragen (>2000) voor je een gebruikte set koopt  :wink:
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
waarschijnlijk oude rails dus, voorzichtig mee doen!
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Hoi,
Ik heb dezelfde ervaring laatst voor meer als 200 euro naar zeggen nieuwen c rails gekocht op marktplaats bij Benelux en blijken ook van de voor 2000 kwaliteit liet er een vallen en hij spat in duizend stukjes uit elkaar ook leverde degene oude slechte wisselaandrijvingen .
Dus pas goed op met marktplaats en koop alleen bij vertrouwde mensen.
Er zijn handelaren die blijkbaar deze B keus rails opgekocht hebben en voor nieuw aan je verkopen via marktplaats of beurzen dus vertrouw alleen artikelen in orginele verpakking of let goed op.

groet,

Marc
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Hier dezelfde ervaring (helaas ook uit hoeken waar je het niet van verwacht) Ik koop alleen nog maar nieuw of ik haal de rails op zodat ik zelf de staat kan controleren voordat ik het koop. Maar het is belangrijk dat de produktiedatum van na 2000 is.

Helaas maken mensen misbruik van de oude rails om er op deze manier alsnog een hoop geld aan te kunnen verdienen, want iedere handelaar is bekend met dit probleem.
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Waaraan zie je dat de rails niet oud zijn, maar dat je de goede hebt?

Gr, Ad
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
onder op de rails staat een Rondje met bvb 98 of bvb 00 dit is oude productie met slecht plastic, en vanaf 01 en later is nieuwe dat is de verbeterde productie, dit plastic word niet hard.

Gr Ruud
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Een hoop gesteggel over een oud(?) probleem.

Ik denk dat iedereen hier wel tegen aan loopt.
In principe uit dit zich met grote zekerheid bij alle C-rails producten met een productiedatum van voor 2002.
Dit is een gevolg van te kort of te snel uitdampende weekmaker. Hierdoor wordt de kunststof minder elastisch / brosser, en breekt uit bij te grote buigbelastingen.

Nu kan je natuurlijk roepen, dat Märklin de schuldige is, maar ook zij hebben dit niet gelijk zien aankomen, maar wel later hun productietechniek / kunststof-samenstelling aangepast. Dit zijn nou eenmaal de "kinderziekten" die bij een nieuw product kunnen ontstaan. Oude voorraden, die kunnen inderdaad rails uit deze periode bevatten.
Hierdoor is het raadzaam deze links te laten liggen. De rails zijn nog wel prima geschikt om deze voor vaste banen en onderstations te gebruiken.

Wat minder bekent is, is dat ook rijtuigen en goederenwagens uit deze weekmaker uit dampende kunststof zijn gefabriceerd.
Ofwel voor veroudering vatbaar zijn. Een voorbeeld is de rongenwagen Snps mat 16 vaste rongen, en sommige Eurofima rijtuigen (DB neu-rot/blau periode)

Lijmen: De breuken kunnen worden gelijmd met 2-componentenlijm, (vullend vermogen) maar dienen niet meer te worden belast, daar verbinding gevoelig blijft voor breuk.
Een speciale lijm met neutralisator/activator kan ook werken, maar door de specifieke kunststof, blijft lijmen erg lastig.

Techniek: Kunststoffen zijn grofweg te verdelen in thermoplasten en thermoharders. Hierbij worden oa hulpmiddelen als kleurstoffen vulmiddelen en weekmaker toegevoegd om de eigenschappen te veranderen, naar gelang toepassingsgebied.
Thermoplasten blijven plastisch (vervormbaar tot op zekere hoogte) Dit komt omdat de structuur van het materiaal is opgebouwd uit ketting-vormige rijen van atomen. (denk aan pvc-buis, ty-rips, plastic zakken en bv de koppelingen van Märklin) Kunststof is ook recyclebaar.
Thermoharders worden tijdens het productieproces in een mal gegoten (onder druk) en zijn niet of nauwelijks veerkrachtig. De atoomstructuur bestaat niet uit kettingen maar onderling verbonden atomen in grote groepen. Denk voor toepassingen hierbij aan stekkers, duurzame plastic borden, bekers enz. Deze zijn ook niet recyclebaar tot nieuwe kunststoffen.

Al met al blijft de C-rails op het gebied van veroudering een zorgenkindje, wat deels normaal is, omdat het product is gemaakt van een kunststof met specifieke eigenschappen. In principe zijn heel veel kunststoffen voor veroudering vatbaar. Het zonlicht kan hier ook nog een bepaalde invloed op uit oefenen.

Mvg. Marcel
Re: Afbreken hoekjes C-rails (onder railbedding)
Heb het zelfde mee gemaakt.
Ik heb bij de invoering van de c rail direct een stuk of 500 stukken gekocht.
Van alle soorten rechte stukken wissels etc.
Daar heb ik heel veel spijt van gehad .
Ik heb de c rail af en toe gebruikt om op de grond een baantje uit te leggen.
Er braken toen gelijk al wat kleine deeltjes af.
Maar verder geen aandacht aangeschonken.
Ik had toen nog een m baan die heb ik een paar jaar later pas afgebroken.
Al die jaren de c rail in de kast laten liggen.
Toen ik een baan met c rail wilde gaan maken.
Eerst even alles op de grond uitgelegd om te kijken.
Daarna wilde ik het uit elkaar halen.
Ik trok echt alles kapot bijna.
Ik had toen nog geen computer dus wist niks van een inruil actie.
Was er toen goed ziek van heb een paar jaar niks meer gedaan aan de hobby.
Heb weer m rails aangeschaft  en ben er zeer tevreden over.
Heb nog wel wat van die oudere slechte c rails.maar als je er hard in knijpt of laat vallen kan je ze weggooien
Je kunt ze nog wel gebruiken,als je er al een baan van hebt zou ik zeggen laten liggen zo.
Maar heb pas geleden toch weer wat nieuwere gekocht deze zijn wel erg goed heb nog geen enkel deeltje afgebroken.hoe je ze ook uit elkaar haald er breekt niks af.
Maar  pas maar op op marktplaats of op beurzen.
Een collega heeft pas op een beurs ook wat  c rails gekocht en er zaten toch weer een paar oudere tussen.
Ik koop ze in ieder geval alleen nog bij mijn marklin dealer.

Tony