Als onderdeel van de festiviteiten ter gelegenheid van mijn vervroegde pensionering was er ook een treinrit in de cabine van een lok van Volkerrail georganiseerd.
Natuurlijk ontzettend leuk, maar waarom Volkerrail, daarvoor zijn twee verbindingen, de loks van Volkerrail hebben Caterpillar motoren en er is een familierelatie tussen twee afdelings-secretaresses bij Volkerrail en Pon Power.
De dag werd zondag 17 januari, een rit van Hengelo naar Deventer met het nodige rangeerwerk.
De lok 203-1 met de naam Tom, trok een zogenaamde mobiele werkplaats van Volkerrail, in principe, maar heel simpel gezegd, een wagen die van onder open is en van boven voorzien is van een overkapping tegen het weer, zodat er in een beschermde omgeving gewerkt kan worden aan de rail infrastructuur.
Natuurlijk is de mobiele werkplaats voorzien van alle benodigde aansluitingen, apparatuur en gereedschappen om het werk te kunnen uitvoeren, deze mobiele werkplaats is zo uniek dat Volkerrail in staat is om werkzaamheden aan de railinfrastructuur te kunnen uitvoeren zonder dat het desbetreffende baanvak echt buiten dienst gesteld hoeft te worden, wat veel procedures en dus tijd bespaart.
Na een vroege autorit naar Deventer, volgde een tweede autorit naar Hengelo, waar de trein op het rangeerterrein stond, na de nodige controles, rangeren en omlopen stonden we voor een dwergsein te wachten tot het moment dat we in mochten voegen op de hoofdbaan voor de rit naar Deventer.
Van de rit zelf heb ik weinig foto’s gemaakt, het weer zat niet echt mee deze dag, na aankomst in Deventer moest daar ook weer gerangeerd en omgelopen worden om de trein zodanig op een kopspoor te krijgen dat de lok ook weer weg kan als dat moet.
Deze foto’s zijn van het rangeren in Deventer, de tweede laat een probleempje zien door het weer, het had de avond ervoor gesneeuwd en in dit deel van het terrein is geen wisselverwarming
De machinist, met de afstandsbediening van de lok op de borst, had wat moeite om deze wissel goed omgezet te krijgen, op de foto staat nog een leuk detail, het lijkt op een meter maar het is de stand van het niveau van het motor koelwater systeem, simpel maar doeltreffend.
De diesel-hydraulische locomotief 103-1, Tom, is een voormalige V100 van de Oostduitse DR, is gehermotoriseerd met een Caterpillar 3512B motor van ca. 1700 pk, is gemoderniseerd en voorzien van een ATB beveiliging voor Nederland en een Indusi beveiliging voor Duitsland.
De cabine heeft, naast de afstandbediening, twee stuurstanden, één voor elke richting, de belangrijkste bediening is het gecombineerde “gas/rem” handel, snelheid vermeerderen is helemaal naar voren, een stapje terug is snelheid behouden (zeg maar cruise control), vertikaal is “laten rollen”, een stapje naar achter is remcylinder beginnen te bekrachtigen en helemaal naar achter is opbouw naar volle druk op de remcilinders.
Het remmen met deze handel geldt voor de hele trein, het kleinere handel ernaast is voor alleen de locomotief, er zijn twee snelheidsmeters, waarvan één van het ATB systeem is, dit systeem geeft ook aan wat de geldende maximum baanvaksnelheid is, veranderingen in deze snelheid worden met een belletje aangegeven.
De twee kleine meters zijn van het pneumatische remsysteem en geven o.a. de druk in de remcilinders en in het drukvat.
Onder de lessenaar zie je de beroemde “dodemansknop” die moet ingedrukt blijven anders stopt de trein.
Op het schakelpaneel links onder zit onder andere de richtingschakelaar met een lampjes in de vorm van pijlen.
Dit paneel is voor de bediening en controle van het aandrijfsysteem, o.a. de start en stopknoppen en het alarmpaneel van de diesel, rechts daarvan de laptop van de machinist, daarboven het bedieningspaneel van de ATB en onder de speciale “trein” gsm.
Na afloop van de rit heb ik nog even een blik onder de lok ”huiven”, geworpen, de diesel kwam me akelig bekend voor (gisteren bij het dopen van een 57 meter jacht geweest met twee van deze motoren).
Aan de voorzijde drijft de motor twee hydrauliekpompen aan, één voor de radiateurkoeling en één voor de luchtcompressor, aan de achterzijde drijft hij de Voith hydraulische aandrijfunit aan, die de kracht d.m.v. twee assen weer op de draaistellen brengt.
Onder de ander huif zit de compressor met de drukvaten en luchtdrogers, het hulpagregaat, en de accu’s.
Op deze foto zien jullie een tevreden lachende Anne, die hierbij Jos en Ben van Volkerrail, de zusters Carla en Jolanda, de collega’s Kees en Francois en partner Ineke heel erg bedankt voor deze mooie en leerzame dag.
Groet, Anne W