Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aansluiten functie decoder

Gestart door Hank zondag 17 januari 2010, 10:46:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten functie decoder
Lid sinds: 2009

offline
Aansluiten functie decoder
Hallo iedereen,
ik heb mijn Langenscwalbach wagens voorzien van binnen verlichting, de vier rijtuigen zijn door middel van stroom voerende koppeling met elkaar verbonden en hebben dus 1 sleper. Alles werkt.
Maar ik zit erover te denken om de verlichting te schakelen dmv een esu funtion decoder. Mijn vraag is nu wat doe je met de blauwe retour kabel. Omdat je werkt met stroomvoerende koppelingen gaat er maar 1 draad naar het volgende rijtuig. Kan de min ook via de wielen en dus de spoorstaven terug naar de decoder?

groetjes van Hank
Re:Aansluiten functie decoder
De blauwe retoukabel hoef je niet te gebruiken.

De decoder sluit je aan met rood (sleper) en zwart (railmassa). De verlichting sluit je aan op een functie uitgang van de decoder via de stroomvoerende koppelingen. De andere zijde van de verlichting kan naar railmassa van elk rijtuig.

Gr, Ben.
Re:Aansluiten functie decoder
Lid sinds: 2009

offline
Re:Aansluiten functie decoder
bedankt Ben,
dat is lekker makkelijk. dan plaats ik de decoder in het bagagerijtuig.
de andere rijtuigen zijn al voorzien van massa
grt Hank
Re:Aansluiten functie decoder
Hank,

Het plan van Ben gaat niet lukken vanwege het probleem dat de spanning achter de functiedecoder gelijkstroom is terwijl de baanspanning (dus de massa) wisselstroom. Als je de verlichting rechtstreeks op een functieuitgang aansluit zul je ontdekken dat het gaat knipperen. Dit probleem valt maar op twee manieren op te lossen.

Ten eerste zou je ervoor kunnen kiezen om alle rijtuigjes te voorzien van tweepolige stroomgeleidende koppelingen. Dan kun je een van de polen gebruiken voor de functieuitgang, terwijl je op de andere de blauwe draad van de decoder aansluit. Als je de verlichting in de rijtuigjes op deze beide polen aansluit werkt alles prima, zorg er dan echter wel voor dat de verlichting in de rijtuigjes nergens contact maakt met de baanmassa

De andere oplossing is om de decoder aan te sluiten op een eenvoudig relais. ESU heeft hiervoor een prima minirelais in de handel. Het voordeel is dat de spanning die je in- of uitschakeld niet dezelde hoeft te zijn als de spanning die het relais omschakeld. Bijkomend voordeel is dat het vermogen wat een dergelijk relais kan schakelen verhoudingsgewijs groot is. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat er iets doorbrandt als je wat meer rijtuigen achter de bagagewagen zet. Ik heb zelf op deze manier al mijn langenschwalbach rijtuigjes (en heel veel andere) voorzien van schakelbare binnenverlichting.

Jan
Re:Aansluiten functie decoder
Lid sinds: 2009

offline
Re:Aansluiten functie decoder
Hallo Jan

begrijp ik het dan goed, dat je het relais met een funtie uitgang schakeld?
en heb je wat meer gegevens over het relais, type?

grt Hank
Re:Aansluiten functie decoder
Citaat van: JB op zondag 17 januari 2010, 12:02:31
Hank,

Het plan van Ben gaat niet lukken vanwege het probleem dat de spanning achter de functiedecoder gelijkstroom is terwijl de baanspanning (dus de massa) wisselstroom.

Huh?  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Aansluiten functie decoder
Hank,

Vraag me niet naar de technische details, ik ben daar niet zo in thuis, maar het is theoretisch redelijk simpel. In het relais zit een spoeltje wat zich als een magneet gedraagd op het moment dat er een stroompje door loopt. Het magnetische veld zorgt er vervolgens voor dat een schakelaar wordt in- of uitgeschakeld. Het leuke van zo'n relais is dat het gedeelte van het relais wat schakelt (dus het spoeltje) galvanisch gescheiden is van de daadwerkelijke schakelaar.

Bij het relais van ESU zit een eenvoudige doch doeltreffende beschrijving van de verschillende contactpuntjes op het relais.

Je zou ook bij Conrad kunnen kijken (daar heb ik ook wel eens een relais besteld op advies van Peter/Freak) of bij de plaatselijke elektronica handel maar tot op heden is het relais van ESU het kleinste wat ik ooit heb gezien. Als ik in Houten ben neem ik er altijd een paar mee, liever mee verlegen dan om verlegen  :D

Jan
Re:Aansluiten functie decoder
Hank,

Op www.esu.eu staat een plaatje van het relais én het aansluitschema, het artikel nummer is 51963.

in dit http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11589.0 topic wordt een en ander uit de doeken gedaan
Jan
Re:Aansluiten functie decoder
Lid sinds: 2009

offline
Re:Aansluiten functie decoder
iedereen bedankt voor de reacties
nu nog even wachten op de beurs in Houten en dan gaat het allemaal goed komen

groetjes van Hank
Re:Aansluiten functie decoder
Hank,

Als je het schema van ESU aanhoudt dan gaat de sleper op pin 2 en de draad naar de stroomgeleidende koppeling op pin 5. De blauwe draad van de decoder gaat op pin 3 terwijl de functieuitgang (bijvoorbeeld groen) op pin 4 gaat. De laatste twee kun je uiteraard ook omdraaien net wat je wilt.

Plaats voor de zekerheid een zogenaamde blusdiode tussen pinnetjes 3 en 4 en wel zodanig dat de kathode (de kant met het streepje) aan de blauwe draad van de decoder zit. Als blusdiode gebruik ik altijd een 1n4148

Jan