Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84

Gestart door Rbs zaterdag 16 januari 2010, 23:55:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo

Ik heb een AJ K-84 deze is aangesloten op een viessmann 5211, rode en bruine draad, het is de tiende decoder.
Dipswitches gesteld volgens de lijst van Viessmann.
Hierop hb ik twee Viessmann blokseinen 4011 aangesloten, maar de lampjes branden niet.
De schakeling gebeurt met koploper, bij testen hoor je wel de relais klikken.
De groene leds die erop zitten branden wel bij een bepaalde sein stand en zijn uit als ik het sein tiidens testen omzet. Omdat de sein lampjes niet branden, weet ik niet of dit bij rood of groen is.
Op het schema, dat erbij zit, staat dat de weerstanden voor de leds op de decoder zitten.
Worden hiermee de leds van de seinpaal bedoeld of de groene leds die op de printplaat zitten.
Als de leds van de seinpaal bedoelt worden, moeten dan de weerstanden, die standaard aan het eind van de bedrading zitten, verwijderd worden?
De draden zijn zo aangesloten dat onder de klem aan de zijde van leds de zwarte draad zit en daarnaast de rode en de groene.
Het wisselen van de zwarte draad had geen succes.

Wie kan mij hierover iets vertellen/mee helpen?

Bij voorbaat dank
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo Leslie,

Dat is niet goed aangesloten.
Weerstanden laten zitten
Op de eerste aansluiting voeding ( kan van een andere travo zijn )
Op de tweede de rode led
Op de derde de groene led
De zwarte draad naar de massa
Als het seinbeeld niet goed is kun je in koploper aangeven verkeerd aangesloten of de rode en groene omdraaien

s6

Mvg Aart
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo Aart,

Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp wat je zegt, Ik ga dat straks zo aansluiten.

Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo Aart, of een ander forum lid.

Ik heb de seinen aangesloten zoals gezegd. Ik heb de voeding genomen van de trafo waarop ook, onder andere, de verlichting van de wissels op aangesloten is.
Ook de aarde, van de seinpaal, heb ik hierop aangesloten, de lampjes branden. Echter ze schakelen niet!Via testen in koploper geprobeerd, maar alleen de leds op de decoder gaan aan of uit maar het seinbeeld verandert niet.
Wat mij opviel is dat alleen de twee leds op de decoder aan de zijde van de aangesloten seinen aan waren.
Heb een andere decoder aangesloten en nu branden weer alle 4 de leds, echter het seinbeeld laat zich nog niet schakelen.
Moet er nog een voedings draad aangesloten worden? Volgens het schema van een 5213 zou het zoals nu aangesloten goed moeten zijn.
Wat ook is, is hoewel ik de draden geel, rood, groen in dezelfde volgorde aangesloten heb, het ene sein rood geeft en het andere groen. Dit is bij beide decoders het geval. (is geen groot probleem)

Wat gaat hier mis?
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Leslie,

Heb je een multiemeter?
Meet eens of de spanning hoog genoeg is 16v. tussen de massa en de rode of groene
Schakelen de relais wel?
Lampjes branden in een stand, dus als je schakeld gaan ze aan of uit.
Adresering goed?
Maak in je layoud van koploper even vier wissels aan met de zelfde adressen als je seinen dan kun je ze met de muis schakelen.
zomaar wat dingetjes om te proberen s6

Aart
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo Leslie,

Om zeker te zijn of de seinverlichting goed werkt sluit je de gemeenschappelijk draad aan op de trafo, beide andere draden sluit om beurten aan op de andere trafo aansluiting (A).
Als dat werkt ga je met een draad van trafoaansluiting (A) naar het moedercontact van het relais op de decoder. De beide andere draden van het sein zijn sluit je nu aan op de andere twee contacten.

Mvg,
Peter
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hi Aart,

Ik heb een multimeter, maar er goed mee omgaan hoop ik volgende week te leren op de electronica dag.
Wat ik gemeten heb tussen massa en het brandende lampje is iets meer dan 16V, tussen massa en de andere uitgang was 1.
Dit is voor beide seinen hetzelfde.
Tussen massa en de rode draad, massa en rode draad van de decoder, meet ik tussen de 8 en 9 volt.
Dit is gelijk aan de rail spanning.

Ik hoor de relais wel reageren, maar of ze echt schakelen?.

Lampjes branden in een stand, maar gaan niet uit bij schakelen.
De groene ledjes op de decoder gaan wel aan of uit bij schakelen.

De adressering moet goed zijn, dit is de 10de decoder (de voorgaande 9 zijn K83).
Het adres is uit de lijst van Viessman, volg nr 2367 op ON.

Ik heb  4 wissels aangemaakt in koploper met de nummers 37, 38, 39 en 40, ook hiebij hoorde ik de relais wel geluid maken tijdens het schakelen in koploper.

Na deze test schakelen de wissels via de Viessmann decoders niet meer, wel in koploper worden ze omgezet maar niet op de baan.
De drieweg wissel die via de AJ K-83 aangestuurd wordt doet het wel.

Kortom het is nog niet opgelost en er is wat bij gekomen.
Ik start alles opnieuw op.

Wat de seinen aangaat, zijn er nog suggesties?

Er is een bericht van Peter binnen gekomen dat Ik ga proberen.
Jullie horen van mij wat eruit gekomen is.

Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo,

Ik heb de groene en rode aansluiting afzonderlijk tegen de gele voedings draad gehouden en de rode resp. groene lamp branden.
Ik denk dat het relais niet schakeld.
Ik heb inmiddels de derde K84 aangesloten, maar het resultaat is hetzelfde. Dit geeft mij het idee dat het niet in de decoder zit maar in de aansluiting.
Ik heb de bruine en rode draad genomen van een Viessmann decoder als vervolg decoder.
Naast de leds op de decoder kan een draad aangesloten worden, op de printplaat lopen banen vanaf dat punt. Moet hier ook een voeding op aangesloten worden, of de E draad van de Viessmann.
Het schema is hierover, voor mij, niet duidelijk.
Is er iemand die deze decoder, de AJ K-84, met succes voor een bloksein ingezet heeft. Dit is volgens mij het meest eenvoudige sein dat er is.

Ik weet het niet meer.

Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Citaat van: Rbs op zondag 17 januari 2010, 16:11:31Ik denk dat het relais niet schakeld.
Hoor je het relais schakelen of niet ?.
Gebruik je ook de juiste contacten ?.

Mvg,
Peter
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Peter (Freak),

Een kant op hoor je iets wat niet klinkt als een duidelijke schakeling, terug hoor je niets.
De aansluiting heb ik van het schema dat door AlbertJan erbij gegeven is en als ik de baantjes op de print volg, lijkt het mij oke.
Er zitten 2*2 aansluitingen voor de rode en bruine aansluiting van de digitale spanning, voor in en verder.
per sein zijn er zes contacten 2 blokjes van 3.Van het eerste blokje worden er twee gebruikt voor een led, er is een vrij, deze heeft wel aansluitingen op de print.
Dan zijn er drie aansluitingen voor het sein, daarop heb ik op de aansluiting die naar een van de alleen staande pootjes van het relais gaat de gele voeding van de externe trafo aangesloten.
De andere twee voor de resp groene of rode lamp gaan naar elk een van de twee dicht bij elkaar staande pootjes.
De massa van het sein is aangesloten op de massa van de externe trafo.
Blijft de vraag moet je iets met de aansluiting naast de led.

Ik hoop dat het duidelijk is welke contacten ik gebruikt heb.
Ik besef dat ik jouw niet hoef te vertellen wat er op zo'n K84 zit maar ik probeer duidelijk te maken wat ik gedaan heb en waarom.
Bij voorbaat dank voor de hulp.
Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hoi Leslie,

werkt het al :?:
Ik heb in het begin ook dit probleem gehad, wat het was weet ik nog niet?
Ik de decoder rechtstreeks op de baanspanning aangesloten, toen werkte hij wel.
Daarna weer op zijn plek aangesloten en hoppa het werkt!!!
Mvg Aart
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hi Aart,

Neen, het werkt nog niet!
Ik zal vanavond proberen wat jij gedaan hebt, als dit geen succes is bij mij, dan neem ik de spullen mee naar de electronica dag.
Bedankt zover.

Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Ik krijg de K84 niet aan het schakelen.
Laatste suggestie van Aart geprbeerd, maar helaas.
Het sein blijft constant op een kleur branden, wisselt niet maar gaat ook niet uit.
Het is waarschijnlijk toch iets wat ik verkeerd doe in de aansluiting.
Ik neem alles a.s. zaterdag mee naar Amsterdam.
Een decoder is waarschijnlijk kapot, is mischien door te meten wat er kapot is, en of het vervangen kan worden.
Ik laat het voor nu even los.

Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84 (update)
Hallo medeforummers.

Ik ben het volgende, via uit proberen, te weten gekomen.
Wanneer ik de AJ K-84 direct op de uitgang van het digitale signaal aansluit, dan schakeld de K-84 uitstekend. Contact met de baan is verbroken)
Zodra ik hem weer invoeg dan is alles over.
Er zit een voltage verschil van ongeveer 4 volt tussen de twee metingen.

Mijn K-83ers, ook 1 AJ functioneren wel goed.
De Viessmann's hebben die E aansluiting
Zou dit een oplossing zijn? En is daar iets voor te maken, of moet ik iets van een booster ertussen zetten.
Ik heb wat grootte van mijn baan aangaat geen moeite met het rijden van mijn treinen, het geeft in ieder geval geen problemen.

Is hier iets eenvoudigs voor.

Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo Leslie,

Citaat van: Rbs op zondag 24 januari 2010, 13:37:34
Wanneer ik de AJ K-84 direct op de uitgang van het digitale signaal aansluit, dan schakeld de K-84 uitstekend. Contact met de baan is verbroken)
Zodra ik hem weer invoeg dan is alles over.
Er zit een voltage verschil van ongeveer 4 volt tussen de twee metingen.
En als je nu even een paar draden trekt rechtstreeks naar de decoder.

CiteerDe Viessmann's hebben die E aansluiting
Zou dit een oplossing zijn? En is daar iets voor te maken, of moet ik iets van een booster ertussen zetten.
Dan zou je het elektrisch schema moeten hebben.

Kijk hier eens:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15961.msg257696#msg257696


Mvg,
Peter
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84 (update)
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie.
Even wat data: Spanning gemeten op de uitgang van de aansluit draden naar de baan, draden zijn niet op de baan aangesloten, is tussen de 8,5 en 9,2 Volt.
Draden op de baan aangesloten en de spanning gemeten tussen railstaaf en puko's is tussen de 6,5 en 7 Volt.
Bij de 8,5 V schakelt de K84 goed.
Ik heb 19 loks met verlichting aan en enkele wagons met verlichting op de baan staan, niets rijdt.
Kan er dan toch zo'n verschil in spanning ontstaan dat er te weinig over is om de relais te schakelen.
Ik heb gezien dat de Marklin en Viessmann K84 ook geen externe aansluiting hebben, dit is alleen bij de K84.
Als ik de E draad van de power module aansluit op de voeding van de seinpaal dan worden de weerstanden op de draden van de lampjes heel erg heet, dit is volgens mij niet goed, dus heb ik dit maar weer verwijdert.
Ik moet zien de spanning op de baan omhoog te krijgen. De interne booster geeft aan tussen 1850mA en 2150mA af te nemen bij 17,5V.
Ik heb nog gekeken of op de CS1, net als bij de Ecos de spanning aan te passen is, maar volgens mij kan dat niet.
Een externe booster, aansluiting, voor de decoders wordt wel in de hand leiding van de CS1 voorgesteld.
Zou dat helpen? Ik heb nog een delta controller 6504, kan hier een voedings eenheid voor de decoders van gemaakt worden?

Ik hoop dat jij of iemand anders iets kan met deze informatie om te proberen dit probleem op te lossen.
Omdat ik nu met koploper bezig ben heb ik niet de intentie om mijn CS1 te upgraden, maar als dat een oplossing zou zijn dan moet ik dat maar in overweging nemen.

Bij voorbaat dank
Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84 (update)
Hallo Leslie,

Citaat van: Rbs op zondag 24 januari 2010, 23:31:37
Zou dat helpen? Ik heb nog een delta controller 6504, kan hier een voedings eenheid voor de decoders van gemaakt worden?
Dat zal zeker helpen. De Delta Contoller voedt dan alleen de wisseldecoders met wissels. Aangezien wissels altijd na elkaar aangesuurd worden zal alleen 1 wissel even een wat grotere stroom trekken en in rust niets. Wisseldecoders alleen verbruiken niet zoveel vermogen.

Mvg,
Peter

P.s. heb je nog contact gehad met AJ ?.
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hoi Leslie,

Ik heb mijn AJ k84 ook op een delta control aan gesloten en werkt prima.
19 treinen met verlichting op een cs1 zonder booster lijkt mij wel heel erg veel :!: :!:
Bij mij is het, Koploper, Tams centrale, 2 AJ Boosters, 1 Delta  booster voor de decoders, 1travo voor de sein lampjes, 2 travo's voor de huisjes en straat verlichting, Er rijden 5 tot 11 treinen tegelijk, meer kan wel maar vind ik niet mooi. Dus met een extra booster kom je ook een heel eind :lol: :lol: en ga je ook weer lachen.

Mvg Aart
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo allen,

@ Peter (Freak)
Ik ga vanavond bij AlbertJan langs en neem de twee niet functionerende decoders mee.
Ik had op de decoder met de groene leds de condensator er af gehaald en een nieuwe omgekeerd er op gezet, ook de kleine condensator had ik omgedraaid.
Na aansluiting op de baan hield ik mijn oor dicht op de relais, maar hoorde niets tot de condensator plofte en veel rook ontwikkelde.
De andere decoder waarvan de condensators verkeerd om zitten functioneerde goed bij directe aansluiting op de CS1.
Volgens AJ worden ze allemaal geteste voor ze weg gaan bij de leverancier.

@Aart en ook nog Peter,
Kunnen jullie mij vertellen of laten zien hoe ik die Delta ctrl 6604 moet aansluiten.
De power module van Viessmann heb ik nu op een 32Va trafo zitten, die kan ik er wel voor gebruiken.
Moet er nog wat omgebouwd worden aan de delta ctrl?
Aart, wat ik schreef over 19 loks, bedoelde ik dat die op de baan staan met verlichting aan.
Op het moment van meten reed er geen enkele lok.
Via koploper rij ik met zo'n 7 of 8 loks, maximaal, tegelijk, waarbij ze nooit echt allemaal tegelijk rijden.
Er staan altijd wel een paar te wachten op een vervolg commando.

Ik hoop dat het probleem via de delta ctrl opgelost wordt
Alweer bedankt vast
Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hoi Leslie,

Ik weet niet zeker hoe je hem met een CS1 aansluit, maar volgens mij  is het de rode en bruine draad van de CS 1  onderbreken en op de delta aansluiten zo als ik dij de tams centrale doet maar weet het niet zeker, ik hoop dat Peter dat beter weet.

Mvg Aart
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Hallo Leslie,

Citaat van: Rbs op maandag 25 januari 2010, 18:16:45
@ Peter (Freak)
Ik ga vanavond bij AlbertJan langs en neem de twee niet functionerende decoders mee.
Ik had op de decoder met de groene leds de condensator er af gehaald en een nieuwe omgekeerd er op gezet, ook de kleine condensator had ik omgedraaid.
Na aansluiting op de baan hield ik mijn oor dicht op de relais, maar hoorde niets tot de condensator plofte en veel rook ontwikkelde.
De andere decoder waarvan de condensators verkeerd om zitten functioneerde goed bij directe aansluiting op de CS1.
Volgens AJ worden ze allemaal geteste voor ze weg gaan bij de leverancier.
Zoals je gezien hebt waren bij verschillende decoders de condensatoren verschillend gemonteerd. Daarom het advies om even bij AJ langs te gaan.

Citeer
@Aart en ook nog Peter,
Kunnen jullie mij vertellen of laten zien hoe ik die Delta ctrl 6604 moet aansluiten.
De power module van Viessmann heb ik nu op een 32Va trafo zitten, die kan ik er wel voor gebruiken.
Moet er nog wat omgebouwd worden aan de delta ctrl?
Hierbij een link naar twee voorbeelden.
Link: http://www.modellbahn-west.de/DeltaBooster_nl.html
I.p.v. de 6021 neem je nu de CS. Je ziet dat de Delta control wordt gevoed van uit de rode resp. bruine aansluiting van de 6021. Dat wordt dus nu de rode resp. bruine aansluiting van de CS.
Let ook even op de grijze doorverbinding op de Delta Control en dat de STOP-knop in de rechter stop-stand staat.


Mvg,
Peter
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Forummers,

@Peter en Aart,

Ik heb, zoals door Peter aan mij door gegeven, de Delta ctrl 6604 tussen de CS en de decoders aangesloten, en de K84 schakelt zoals moet.
De wissels schakelden wat minder, onrustig.
Ik heb de Viessmann power module er tussen uit gehaald, op een decoder de E aansluiting doorgelust en alles werkt weer als voorheen.

Ik ben wel blij met deze oplossing, zo heeft de Delta ctrl ook weer een plek gevonden.

Helaas is er een kruis-wissel die niet meer reageert, die kijk ik vanavond wel na.
Toen ik onder mijn tafel bezig was hoorde ik wel een harde knal, Ik dacht eerst dat de condensator van de K84 het begeven had, maar de K84 schakelde nog steeds goed.

Peter en Aart hartelijk dank voor jullie support.
Hopelijk hebben anderen die meegelezen hebben hier ook wat aan gehad.

Regards
Leslie
Re:Aansluiten bloksein 4011 op AJ K-84
Fijn Leslie dat alles werkt.
Zo je zie maar weer (zoals Peter op de ED ook nog eens benadrukte) goede stroom voorziening gaat voor alles :? :? bezuinig niet op een booster en extra stroomkring :D :D

Mvg Aart