Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ontwerp modulebaan

Gestart door Marklinbaan.nl vrijdag 08 december 2006, 16:52:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontwerp modulebaan
Wat vinden jullie van het ontwerp voor mijn modulebaan.

let vooral op het station de baan die rond loopt kan zo veranderd worden.

misschien wel een lang stuk baan met een keerlus aan beide zijden.



Groeten Martin


                                          EDIT Marcel : Baanplan aangepast aan maximale grootte ;).

Re: ontwerp modulebaan
ERIK SALDEN
gast

Re: ontwerp modulebaan
Hoi,

mooi ontwerp. Dubbelsporig zou ik niet aanraden daar de beschikbare ruimte hiervoor volgens mij niet toereikend is.
Minder is nog altijd meer denk ik zo.


Groeten:

Erik
Re: ontwerp modulebaan
Erik

zo dacht ik er ook over en zo heel veel ruimte heb ik al niet.

ik was van plan om in 1 van de 2 modules in de vrije baan
een brug met een rivier te maken.

ik heb altijd nog met dubbelspoor gereden en het was altijd zo van hoe meer er rijdt hoe beter maar ben nu toch meer van het rangeren en het genieten van 1 trein tegelijk geworden.

en een vriend gaat volgens hetzelfde principe bouwen zodat we de banen makkelijk kunnen koppelen zodat we samen kunnen rijden dat lijkt me vooral erg leuk.
Re: ontwerp modulebaan
JanPieter
gast

Re: ontwerp modulebaan
Halllo!
Ik vind het zelf een prachtig baanplan, nu heb ik daar niet zo veel verstand van, dus ik zal maar niet te veelkritiek geven :P.
Vr. Gr. Jan-Pieter
Re: ontwerp modulebaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ontwerp modulebaan
Ik vind dat jouw baan een slimme opzet heeft, maar wil je toch een paar tips meegeven.

Het plannen van raileinden op sectie-overgangen werkt in de praktijk maar matig. Hier kun je beter een paar hele rails aan offeren door ze door te zagen.

Ook het plaatsen van de wissels op de kop van de module (bak linksboven) raad ik je niet aan. Hier moet je m.i. minstens een stukje recht van ca. 5 cm inplannen.

Verder vind ik het een prima, uitbreidbaar en behapbaar baanplan.

John
Re: ontwerp modulebaan
John

bedankt voor je tips dat van die wissels heb ik inmiddels aangepast
want ik twijfelde er zelf ook al aan.

dat van die rails einden ga ik toch eerst proberen want ik ben geen voorstander van rails doorzagen.
Ik wil toch na het leggen van de rails eerst uitgebreid testen en als het
toch handiger blijkt zaag ik alsnog railsen door.
alleen in de bocht modules heb ik dan een klein probleem
maar dat los ik dan wel op.

nog een paar weken geduld en dan ga ik beginnen met bouwen

Groeten Martin
Re: ontwerp modulebaan
ik heb dit plan al weer 2 keer over de kop gegooid nadat ik het op de grond heb neergelegd en daarin tegen een aantal problemen ben gelopen.

ik zal binnenkort mijn nieuwe plan online zetten
Re: ontwerp modulebaan
ga je die andere baan die op je site staat afbreken of word dit een 2de baan?
Re: ontwerp modulebaan
Die baan op mijn site die is al weg.
Ik moest hem afbreken omdat ik moest verhuizen.

dat is ook de reden dat ik nu in modules bouw.
Ik wil niet meer dat ik alles moet afbreken omdat
ik ga verhuizen.

Het huidige ontwerp is niet meer actueel
ik heb al 2 modules gemaakt van het station.
en die zijn ietsie anders geworden

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2655.0

Groeten Martin

Re: ontwerp modulebaan
om het realistisch te houdne zou ik het houden bij het "hondenbot" principe.. (2 keerlussen aan beide kanten) dit kun je misschien doen in een L- vorm of een c- vorm.........
met een "hondebot" is het meer realistisch..
Ikz ou ook dubbelsporig gaan in jou plaats....(om zo dan ook meer treinen te laten rijden)

Re: ontwerp modulebaan
Martin, Je zou in plaats van modules maken ook kunnen stoppen met verhuizen   :oops:
Re: ontwerp modulebaan
Citeerom het realistisch te houdne zou ik het houden bij het "hondenbot" principe.. (2 keerlussen aan beide kanten) dit kun je misschien doen in een L- vorm of een c- vorm.........
met een "hondebot" is het meer realistisch..
Ikz ou ook dubbelsporig gaan in jou plaats....(om zo dan ook meer treinen te laten rijden)

Aan de keerlussen heb ik wel gedacht een vriend bouwt ook modules
volgens hetzelfde principe en hij gaat 2 keerlussen maken
zodat als we samen rijden we veel verschillende banen kunnen maken.

en aan dubbelspoor heb ik wel gedacht maar vond in dit geval wel leuk
om elkelspoor te hebben ik kan er altijd nog een hoofdbaan (dubbelspoor) bij maken dat is het voordeel van modules.

CiteerMartin, Je zou in plaats van modules maken ook kunnen stoppen met verhuizen   

jah ik zou wel willen maar woon nu niet op de plek waar ik heel lang wil blijven.

Groeten Martin
Re: ontwerp modulebaan
Hoi Martin,

Leuk ontwerp.

Ik heb wel een paar tips. Misschien kan je (een aantal modules) gaan bouwen volgens de M-Track normen. Je kan dan elke keer een andere baan bouwen met anderen.

Tweede tip: maak je hoekmodules zonder knik. Dit scheelt een heel stuk bij de bouw van demodule.

Lodewijk