Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin NS 16/17/1800 serie

Gestart door redskin vrijdag 15 januari 2010, 17:40:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: Brenner op donderdag 21 januari 2010, 15:30:04
Ik ben nog op zoek naar een wat elegantere vervanger voor de grote koppelingshaak
Is er iemand die hier een oplossing voor heeft ?

Zit er op de latere versies geen NEM-schacht? Meestal worden die dan op dezelfde manier bevestigd als de aloude haakkoppeling en zijn ze als los onderdeel verkrijgbaar. Even in de geëxplodeerde view van de laatste variant kijken.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: Brenner op donderdag 21 januari 2010, 15:30:04
Ik ben nog op zoek naar een wat elegantere vervanger voor de grote koppelingshaak
Is er iemand die hier een oplossing voor heeft ?

Ik heb bij mij handelaar een losse nemschacht gekocht, deze kan je op de plaats van de haak schroeven.
koppeling naar keuze erin en klaar...
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Er zijn 2 bruikbare typen.

1) 303360 - De metalen NEM-schacht (vroeger geleverd bij de 1652 en de 1657)
2) 404020 - De kunststof NEM-schacht. (op nieuwere en laatste typen toegepast)

De metalen koppelt ca 3 mm korter, dan de kunststof versie; je dient wel de/een koppelingsveer te gebruiken. Het nadeel van de metalen koppeling is, dat de Male-NEM-koppeling en wat stugger in gaat, maar dat is één-malig. (is heel fraai bij dubbeltractie)

Met gebruik van een vaste NEM-koppelingsdissel (Male/Male) tussen lok met 404020 (gebruikt bij 2 gekoppelde motorposten) en rijtuig met KKKulisse, win je nog 2 mm. De dissel is nl. 5 mm korter dan 2 gekoppelde 701630. (standaard KK met NEM-schacht)

M.vr.gr. Marcel
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Dank voor het meedenken en alle reacties.

De koppelingshaak die er nu aan zit is van dun plaatstaal en gaat door een eveneens dunne sleuf in het onderstel.
Ik vrees dat de 404020, die van wat dikker kunstof gemaakt is niet door deze sleuf gaat.
De sleuf opvijlen is natuurlijk wel een optie.

Het part nummer 303360 moet zijn -> 303660 is helaas niet meer leverbaar. Dit zou de mooiste oplossing zijn.
Wellicht dat iemand er nog eentje heeft liggen ?
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: Brenner op zaterdag 23 januari 2010, 16:01:34Ik vrees dat de 404020, die van wat dikker kunstof gemaakt is niet door deze sleuf gaat.

Volgens mij hoef je niets te "vrezen".

Een poosje geleden heb ik mijn Märklin 3333 onderhanden genomen en o.a. ook die onelegante koppelingshaak vervangen door onderdeel 404020 met een 7203 aan beide zijden uiteraard.

Geen enkel probleem; past perfect en het lijkt wel of het er voor gemaakt is. Bovendien heeft dit model (SNCF BB-20011, prototype van de NS 1600) baanschuivers. Ook dat levert ook geen enkel probleem op.

Wil je nog meer?

Veel succes in ieder geval!
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hallo,

Beide genoemde versies passen.
Dat hoeft dus geen probleem te vormen!
Ik kan voor je kijken, of m'n dealer er nog enkele in voorraad heeft.
Laat maar weten of je geintreseerd bent, en wil je het dan op de beurs te Houten hebben, of moet het worden opgestuurd?

M.vr.gr. Marcel
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Nou, Marcel zo'n aanbod sla ik niet af.  Ik hou mijn 1600 liefst zo veel mogelijk van metaal.
Als je dealer er nog (tenminste) eentje heeft, dan hou ik me graag aanbevolen.

Stuur me maar eeen PB'tje als ze er nog zijn.
Mijn 1600 ligt op dit moment op de intensive care in 20 stukken uit elkaar.
De kap wordt gespoten, er gaan konijnenhokken en airco's op.
Het heeft dus geen gierende haast.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hierbij wat foto's van de ombouw van mijn bejaarde 1631
Het dak en de zijroosters zijn een tintje donkerder gespoten.
De Franse luchthoorns vervangen door konijnenhokken en airco units van KleinSpoor erop


Hierna het lastigste: het omnummeren
Met een stukje waterproof schuurpapier korrel 1200  is het mogelijk om de tampondruk
cijfers weg te schuren zonder dat je door de onderliggende gele verflaag gaat.
Helaas ontstond er door de leeftijd van de verflaag toch lokaal kleurverschil.



Er zat niets anders op om ofwel het  gele gedeelte van de kap over te spuiten, of lokaal te airbrushen
met als -onvermijdelijk- resultaat weer kleurverschil.
Nu is deze foto in het volle daglicht geschoten, in werkelijkheid ziet het er niet zo erg uit.
De lichtgele delen heb ik inmiddels met een vilten polijsschijf in de dremel en wat commandant bijgewerkt.
Nu gaat er nog een blanke laklaag over.


De ledjes voor de sluitverlichting zijn hier  op een andere manier opgelost.
Er zijn een paar stukken uit de lichtgeleider gefreesd waarna er een  heldere gele led in PLCC2 behuizing opgeplakt is.

De sluitseinen worden verzorgd door rode SMD leds waar met 2 comonenten lijm een stukje lichtgeleider is geplakt.
Het geheel wordt ingepakt in krimpkous.



De lichtgeleider ziet er op de foto een beetje violet uit. Daar merk je in de praktijk niets van.
De sluitseinen zijn mooi warm rood.
Op de voorgrond zie je nog net het nieuwe kogellager in het motorschild.
De koppelingen zijn inmiddels vervangen met dank aan Marcel "LOC1200"
Er liggen  waarschijnlijk nog heel wat oude 1600'en te verstoffen. Ik hoop dat dit draadje een simulans is
om ze een 2e leven te geven !


Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Ga je draadje thuis volgen heb nu een slechte Internetverbinding
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Mooi gedaan John. Ik ga bij die van mij ook een poging wagen. Ik heb alleen een vraag aan jou. Waar heb je die mooie leds vandaan.

Gerrit
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
De led's komen van conrad af:


nummer 180276 - LED 2mm flattop rood
nummer 180277 - LED 2mm flattop geel
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Even een reactie op de opmerking van redskin m.b.t de decoder 60760.(ombouwset)
Bij deze decoder is F3 compleet aanwezig alleen het draadje zit er niet aan.
F1 kost iets meer moeite om dat dat een niet versterkte uitgang is. met een weerstand en een transistor op en hulpprint is dat ook simpel te maken. Eigenlijk is 60760 een "complete"decoder waar alleen F2 niet naar buiten is gehaald.
Ik heb kort geleden een BR151 omgebouwd met deze decoderset; sluitlichten ingebouwd die ik met F3 kan uitschakelen (met hulpschakeling 1 Trans, 2 Diod en 2R) als de lok voor een trein staat.
Kan op dit ogenblik mijn eigen PC niet gebruiken en werk op die van de baas en daar kan niet alles mee. Zal binnenkort wat fotos en schema plaatsen.

groet Digibert
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: redskin op zondag 14 maart 2010, 15:54:15
De led's komen van conrad af:


nummer 180276 - LED 2mm flattop rood
nummer 180277 - LED 2mm flattop geel


Mocht je leds willen bestellen en je komt lang niet aan het minimum order bedrag bij conrad. Dan is het waarschijnlijk wel een optie om de onderdelen bij Dickbest te bestellen, daar is het minimum order bedrag maar 5 euro. Met een paar leds/weerstanden en experimenteerprint is dat net leuk te doen. En hij heeft ook die zelfde soort leds hier.