Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin NS 16/17/1800 serie

Gestart door redskin vrijdag 15 januari 2010, 17:40:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin NS 16/17/1800 serie
Vandaag mijn eerste (prototype) loc afgewerkt. De rode verf stippen wat voor sluitverlichting moet doorgaan zijn weg (2mm boortje en dremel op statief doen wonderen) en deze loc is nu voorzien van zowel LED front als sluitverlichting. Het ziet er meteen een stuk realistischer uit dan de rode verf stippen.
Om alles te kunnen plaatsen moest wel de houder van het oude gloeilampje worden weggeslepen (was van metaal).
Foto's volgen vanavond of anders morgen. Nu de rest nog (heb er nog 5 op mijn baan staan)
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Aliebengalie
gast

Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Klinkt leuk allemaal.
En willen natuurlijk uitgebreid verslag van je inclusief foto's graag... :lol:

Mvg: Alex
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Zoals beloofd nog wat foto's van het eindresultaat:
De frontverlichting


de sluitverlichting:



Tijdens het ombouwen van deze loc heb ik geen foto's genomen, maar ben vandaag begonnen aan de tweede loc, met mijn camera ernaast. Dus hieronder het fotoverslag van de ombouw:

de benodigheden voor een printplaatje:

Uiteraard een op maat gezaagd printplaatje, een weerstandje van 330 ohm, 2 rode led's en 3 gele led's, 2 krimpkousjes om om de rode led's te doen (ivm doorschijnen)

Krimpkousjes om de rode led's:


Weestandje op zijn plek:


Rode LED's geplaatst en vastgesoldeerd:


Gele LED's erbij geplaatst (en dus het eindresultaat van het printplaatje):


De kap ontdaan van alle losse onderdelen (om beschadigingen te voorkomen):


De rode "sluitsein verf" van marklin verwijderd (nodig om mooi recht te kunnen boren, doe je dit niet danst je boor in de dikke verflaag alle kanten op)


meer volgt........
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hoi Redskin,

alvast mijn grote complimenten en bedankt voor je duidelijke werkbeschrijving. Ik denk erover om je voorbeeld te volgen. Dat ziet er zeer strak uit allemaal!
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Ziet er goed uit, ik blijf deze volgen. Heb zelf ook een 1600.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hans, mocht je er zelf aan gaan beginnen en nog wat vragen hebben, of hulp nodig, laat het maar weten.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hoi John,

dat zal ik zeker doen. Bedankt alvast!
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn 3326.  alleen had ik niet de moed om er in een keer met een 2 mm boortje doorheen te gaan.
Hier ontbreekt de luxe van een statief voor mijn dremel.
In plaats daarvan begon ik , terwijl ik mijn adem inhield met vaste hand en een 0.6 mm printboortje.
Het zamak van de kap is niet echt een partij voor een scherp HSS boortje.
Daarna opgeboord tot 1.5 mm  en de laatste restjes met een heel klein rattestaartje opgeruimd.
Het gaatje opgevuld met een lichtgeleider waarvan aan het einde een SMD led geplakt met 2-componenten lijm.

Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Ik boor ook niet in een keer met een 2mm boortje hoor, ga eerst met een 0.6mm boortje aan de gang om het daarna pas uit te boren tot 2mm. Ik heb dan wel de luxe dat ik een dremel op statief heb (anders was ik er nooit aan begonnen).
De gaatjes hoef ik met uitzondering van de bovenste niet op te vullen, de LED's hebben precies dezelfde lengte als dat de kap dik is. De bovenste is wel opgevuld, maar daarover later meer. Ga straks of anders morgen de 1607 uitboren (met camera ernaast).
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hey redskin, goed verhaal.
Ik heb indertijds heb ik noodgedwongen gekozen voor acryl lichtgeleiders omdat ik domweg geen pasklare LEDs kon vinden.
Daarmee is mijn probleem opgelost, maar kan je voor de meelezers vertellen waar je je LEDs vandaan hebt ?

Cor
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Tuurlijk kan ik vertellen waar mijn led's vandaan komen. Net als jij heb ik ook een zoektocht gehad om die dingen te vinden. Bij kleinspoor worden de LED's per 10 aangeboden voor 4.95 euro, maar gelukkig heeft conrad ze tegenwoordig ook in hun assortiment en wel voor maar 14 cent per stuk. Gewoon even op 2mm LED zoeken en ze staan bovenaan.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Dat ziet er veel beter uit. Helemaal top. Zit het ''glas'' niet een beetje diep in de gaten of lijkt dat zo?
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Het bovenste glas ligt mooi gelijk met de rand van het bovenste sein. Op de foto lijkt het inderdaad wat lager te liggen maar ik denk dat dat de LED is die je achter het "glas" zit.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Ziet er goed uit.... :D

Maak je ook nog een foto/schema van achterzijde printje?
Altijd makkelijk om even af te kijken hoe iemand iets maakt.  8)

Groeten, Marco
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: redskin op zaterdag 16 januari 2010, 17:35:30Ik heb dan wel de luxe dat ik een dremel op statief heb

Deze snap ik niet. Ik heb ook een complete "dremel-installatie" die ik ook op een standaard kan plaatsen. Is dat wat jullie bedoelen of gaan jullie uit van een echt foto-toestel statief?
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Nog even verder gegaan met het printplaatje. De draadjes zitten er inmiddels aan, de grijze en oranje gaan naar de decoder, de groene en blauwe gaan naar het printplaatje aan de andere zijde. Om de soldeer verbinding tussen de LED's en de draadjes zit een krimpkous ALs het plaatje straks is geplaatst wordt de onderkant van het krimpkousje ook nog met wat siliconen kit ingesmeerd (om sluiting te voorkomen).


Daarna ook nog even de vier sluitseinen uitgeboord en de lampkasten opnieuw geverfd (vind de zilveren ringen niet mooi, en heb foto's gezien van loc's zonder deze ringen dus weg ermee).

Nu moet het tweede printplaatje nog worden gemaakt, de plastic cabine worden aangepast (aan de onderkant moet er een stukje af) en het voetje van het oude gloeilampje moet van de onderbouw worden afgeslepen. Dan de printplaatjes met stekkertjes aan de decoder aansluiten (LED's zitten vast in de kap en met onderhoud is het makkelijker om de kap helemaal los te krijgen) alles weer in elkaar zetten en de tweede loc is klaar (maar dat is voor later, morgen eerst weer gaan werken  :?)

@ Hans,
Ik bedoel dit statief cq boorstandaard.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Begrijp ik nu dat je de rode LED's in serie zet met de gele LED's aan de andere zijde van de lok?

Gr. Marco
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Heb je goed begrepen Marco, is nu eenmaal de makkelijkste manier om alles aan te sluiten.

Heb trouwens nog materiaal over om wat extra setjes te maken, dus als er nog iemand interesse heeft laat het maar weten.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Dan heb je dus dat je ook licht hebt tussen de loc en de wagon?
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Klopt, maar daar kan ik nog mee leven, gaat er mij vooral om dat er sluitverlichting in komt. Licht tussen de wagon en loc heb je voor de aanpassing ook al. Kan in de toekomst altijd nog beslissen om er een functiedecoder tussen te plaatsen.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Inderdaad erg leuk, ziet er goed uit. Maar eerst ooit maar eens mijn 2400 van een zinvol frontsein voorzien ;)
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Op verzoek van Hans een lijstje met de onderdelen nodig voor de plaatjes:
Bij conrad:
nummer 528455 - raster plaat 160*100 mm
nummer 180276 - LED 2mm flattop rood
nummer 180277 - LED 2mm flattop geel
nummer 403199 - weerstand 0.25W 330 ohm (als je de sluit en front verlichting in serie plaatst, anders heb je andere weerstande nodig)

krimpkous diameter 4.8mm (-2.4mm gekrompen) voor de rode LED's
krimpkous diameter 1.2mm (-0.6mm gekrompen) voor de bedrading
bestelnummer hiervan heb ik niet, ze komen uit een assortiments doos

Verder natuurlijk een soldeerbout (max50W), soldeer tin met harskern boor met 2mm boor (en een kleinere maat om eerst het gat voor te boren, ikzelf gebruik hiervoor een 0.6mm en een 1.2mm boortje)

siliconen kit, te krijgen bij iedere bouwmarkt (heb gekozen voor glas kit voor aquaria, hierin zitten minder agressieve stoffen)

een potje Microscale kristalklear om het bovenste frontsein op te vullen, dit gat is net iets dieper en de LED komt daarom niet tot de voorkant. Spulletje is te krijgen via internet voor een paar euro per potje (gekocht bij www.vallejo.nl en kan door de brievenbus dus hoeft niet als pakketje)
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hallo John,

eerst bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik zou een 1600/1700/1800 graag overeenkomstig jouw aanwijzingen verbouwen maar ook: zowel front- als sluitseinen afzonderlijk schakelbaar maken. Ik bedoel: als we dan toch bezig zijn...

..dan zou ik ook gelijk wat dat betreft een functie-decoder mee inbouwen. Kan / wil je dit ook in je beschrijving meenemen? Ik weet (en jij misschien ook) dat deze wens bij heel veel bezitters van dit model leeft...

Je hebt in ieder geval een duidelijke aanzet gegeven en beschreven. Nogmaals hartelijk dank daarvoor!
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hans, als je er een lokdecoder ESU Lokpilot V3.5 in bouwt heb je geen extra functiedecoder nodig. Kan allemaal op de Lokpilot aangesloten worden.
Zelfs zo danig dat je met de functie toetsen kan kiezen sluitseinen aan of uit en als ze aan zijn veranderen ze automatisch mee met de rijrichting. kwestie van juist mappen  8)

Mvg, Johan
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 17 januari 2010, 20:06:17kwestie van juist mappen  8)

Wat betekend dit? Het wordt de hoogste tijd dat ik weer is op cursus ga. Wat "progammeren" betekend weet ik nog wel maar wat is nou weer een "kwestie van juist mappen"?
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hans,

Exstra functies kun je toewijzen aan functietoetsen. Ligt dus niet vast. Dat toewijzen noemen we "mappen of mapping"
Met de ECoS kun je dat mappen grafisch visualiseren, een fluitje van een cent.

Je hebt het resultaat al kunnen zien want bij de SBB Am 4/4 (ex V200) waar ik de loksound in gebouwd heb, heb ik de functies ook gemapt 8)

P.s. oudere decoders zijn niet grafisch te mappen, de huidige generatie wel.

Mvg, Johan
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 17 januari 2010, 20:06:17
Hans, als je er een lokdecoder ESU Lokpilot V3.5 in bouwt heb je geen extra functiedecoder nodig.

Johan, bedoel je niet de loksound V3.5 of lokpilot V3.0.

Overigens wel interssant dat alles via een decoder kan worden gedaan. Ik dacht dat hiervoor een tweede (functie)decoder nodig was.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: redskin op zondag 17 januari 2010, 22:26:39
Overigens wel interssant dat alles via een decoder kan worden gedaan. Ik dacht dat hiervoor een tweede (functie)decoder nodig was.

Johan bedoelt LokPilot V3.0.

Gele leds op FO voor en F0 achter, rode leds voor op AUX1/F1, rode leds achter op AUX2/F2. Met functiemappen kun je de rode leds alléén laten branden in de overeenkomstige rijrichting.

Gr, Ben.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Ben je kunt ook zo mappen dat F1 sluitseinen aan beide zijden zijn richting afhankelijk. Dus Aux1 en Aux2 gekoppeld aan F1 richting afhankelijk. Dat heb ik hier bij de SBB Am 4/4 voorelkaar gekregen. Dus één knoppie voor sluitseinen aan/uit
Das nu met mooie van de ECoS bij dat mappen zie je visueel wat je doet  8)
(Bij andere centrales moet je dat allemaal uitrekenen)

Mvg, Johan
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Kan ook maar niet handig bij een trek/duw trein.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Ik heb gewoon de gele LEDs aan de voorkant in serie staan met de rode leds aan de achterkant. (en andersom)
Dan heb je dus wel sluitlichten tussen lok en sleep, maar dat ziet geen mens.
De sluitlichten zitten bij een 1600/1700/1800 immers ver naar binnen.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: Brenner op maandag 18 januari 2010, 01:04:26
maar dat ziet geen mens

maar ik wel  :shock: :shock: :shock: :shock: ben ik nu geen mens meer??? :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2009

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hallo,

Leuk topic en ook erg mooi resultaat!
Toch even een vraagje; is het ook mogelijk om zoiets met wisselende verlichting uit te voeren op een analoge versie?

Feiko
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
@ M-er.
Tuurlijk is het wel mogelijk om dit ook uit te voeren bij een analoge loc, alleen moet je wel wat hardware toevoegen aan de printjes. Je heb nl wisselstroom vanaf de rails en LED's hebben liever gelijkstroom. je moet dus voor de LED's een gelijkrichter plaatsen. Nu ben ik geen expert op dat gebied dus als er iemand het beter weet "correct me if I'm wrong"
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: redskin op zondag 17 januari 2010, 17:26:54
Licht tussen de wagon en loc heb je voor de aanpassing ook al.
Dan is het een analoge. Met digitaal kan je het licht uitzetten. ;)
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: Remie op maandag 18 januari 2010, 16:33:23
Citaat van: redskin op zondag 17 januari 2010, 17:26:54
Licht tussen de wagon en loc heb je voor de aanpassing ook al.
Dan is het een analoge. Met digitaal kan je het licht uitzetten. ;)
maar dan heb je ook geen sluitverlichting meer aanstaan (bij loc's die marklin fabriek af front en sluit verlichting hebben)
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2009

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
@ redskin,
Okay, ik begrijp dat je wat diodes nodig hebt om van de wisselspanning een gelijkspanning te maken, maar kan je ook wisselende frontseinverlichting maken? Ik begijp dat je dat bij digitaal gewoon op de decoder aan kunt sluiten, maar bij analoog kan dat uiteraard niet, want je hebt geen decoder.
Toch?

Feiko
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Beste Allen,

ik persoonlijk vind dat John hier een in principe goede tip heeft neer gezet. Het idee is zondermeer goed en kan volgens mij naar ieders persoonlijke wens verder ingevuld worden. De "basis" is door John aangedragen en dit "Märklin sluitlicht probleem bij 1600 en aanverwanten" wordt / werd al eens eerder in de kritieken meegenomen als er weer is een variant verscheen.

Schakelen van front- en sluitseinen, afzonderlijk en / of in combinatie, is allemaal mogelijk. Dat vereist dan wellicht wel weer een extra functiedecoder of "mappen" van functies op een geschikte aanwezige decoder... :D

Het doet wat mij betreft in iedergeval aan John z'n tip niets af. Nogmaals bedankt John!
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Graag gedaan hoor Hans, en kritiek op een normale manier is altijd welkom. Als de ingebouwde 60760 decoders ooit worden vervangen door lokpilots (wat nog wel een keer gebeurd) is het een klein klusje om alsnog de beide kanten te scheiden. Voor nu ben ik tevreden met het resultaat.
Heb vandaag de tweede loc voorzien van de printjes, heb wat fotos gemaakt maar deze plaats ik morgen wel weer.
Nu nog de machinist cabine en het onderstel aanpassen en de bovenste seinen van een lens voorzien waarna de loc weer in elkaar kan. (moet alleen nog even wachten op de nieuwe stekkers, de stekkers die in de eerste loc zitten zijn niet naar mijn zin).


@ M-er, waarom zou het niet kunnen bij een analoge trein (als je met gelijkrichterswerkt natuurlijk). Het werkt in principe hetzelfde als de gloeilampjes die er nu inzitten, die branden analoog ook altijd en schakelen bij veranderen van de rijrichting.

meer volgt morgen
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: M-er op maandag 18 januari 2010, 09:18:04

Toch even een vraagje; is het ook mogelijk om zoiets met wisselende verlichting uit te voeren op een analoge versie?


Wat redelijk veel gedaan wordt maar wat je weinig leest: je kunt je analoge lok ook ombouwen naar digitaal (met motoraanpassing dmv magneet of zelfs een 5p aandrijving) met een decoder en er toch analoog op wisselstroom mee rijden. Je hebt dan het voordeel van lastregeling (cruisecontrol), optrek en afrem vertraging, functie enz. net als bij digitaal.

Gr, Ben.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Aliebengalie
gast

Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Dat is voor sommige analoog rijders misschien wel de oplossing Ben.
Dacht dat er alleen maar "min" punten waren als je analoog ging rijden.
Zoals bv dat de verlichting niet brand bij analoog,maar dat zal dan wel foute gedachten zijn.
Ik neem aan dat je wel het een en ander zal moeten aanpassen aan de electronica,en dat zal helaas voor sommige niet zo'n makkelijke keuze zijn.
Maar anders om is het ook het zelfde verhaal.... :lol:
Maar inderdaad nooit geweten dat dit ook nog tot de mogelijkheden behoorde.
Ben benieuwd of iemand hier die mogelijkheden op zijn "analoge" baan toepast.

Bedankt Ben.

Mvg: Alex
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2009

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Allen bedankt voor de "analoge" input :wink:.
Ik heb mij niet gerealiseerd dat de NS 1600 serie van-huis-uit al voorzien was van een soort van wisselende verlichting. Op dit moment heb ik alleen nog locs die zo oud zijn (jaren 60) dat zowel verlichting voor als achter tegelijk brand. Mijn zoontje is echter helemaal weg van de NS 1600 (en dan nog het liefst de 1601 "Amsterdam"), dus die zal er vroeg of laat wel bij komen. En aangezien opa deze loc in 2-rail uitvoering heeft van Roco, en die wel wisselende front/sluit verlichting heeft (in tegenstelling dus tot onze oude Marklin locs) vroeg hij zich al af of die 1601 van Marklin dat ook zou hebben. Het antwoord is nu dus duidelijk; nee, maar wel te realiseren.
En verder sluit ik mij graag aan bij de reactie van Hans.
Dus John, ook namens mij bedankt!
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Vandaag weer verder gegaan met inbouw van de LED's

De plastic machinist cabine moet worden aangepast, anders past de LED print niet, het zwarte deel moet worden verwijderd


waarna het er zo uitziet


De printplaatjes in de behuizing geplaatst


En de cabine


Daarna de stroomdraadjes via de zijkant geleidt, zo zitten ze nergens in de weg en kan de kap probleemloos worden verwijderd


Nu het printje voorzien van wat siliconen kit om sluiting te voorkomen.


Dan nog even het onderstel onder handen nemen. De houder van de fitting zit in de weg  voor het printplaatje


en moet dus weg


Nu nog de lenzen in de bovenste seinen plaatsen , de andere printplaat aansluiten en alles op de decoder aansluiten.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Waar ik benieuwd naar ben is hoe de opstelling was tijdens het boren van de gaten.
Heb je daar misschien wat foto's van?

Groeten,
Richard
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Heb ik geen foto's van, maar de opstelling was als volgt:

De kap staat vertikaal in een bankschroef (waterpas, zowel horizontaal als vertikaal). Ik heb een dermel bankschroef die je alle kanten kunt opdraaien dus dat gaat eenvoudig.
Daarboven de dermel in een boor standaard. De kap zo onder de boor zetten dat het boortje precies in het midden van de te boren lamp staat en boren maar.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Effe storen,

Lang geleden ook een 1702 omgebouwd met sluitverlichting icm dubbeldekker van Lima. Tevens sleperwisseling en rijtuigverlichting aangebracht. Dit is wel veel werk, maar je houd dan ook weer een treinstel over.
Ik heb gebruikt gemaakt van een kleiner type led, zodat er niets aan het lok-frame hoefte te worden weggehaald. Het is echter ook nog mogelijk om rangeerverlichting via 1 extra functie te schakelen.(F4) Verder natuurlijk ook frontseinen cab.1 a/u (F2) en idem cab. 2.(F3) Als je dit met een 60901 dec doet, kan het via 1 dec. plaatsvinden. Men moet wel de externe F4 functie activeren, en eventueel extra smd componenten bijplaatsen.

M.vr.gr. Marcel
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Hallo John,

Bedankt voor de informatie. Ik ben al een tijdje aan het overwegen om ook de Dremel 220 workstation aan te schaffen maar dacht dat het werkgebied hiervoor te klein was.



Groeten,
Richard
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: loc1200 op donderdag 21 januari 2010, 01:19:54
Ik heb gebruikt gemaakt van een kleiner type led, zodat er niets aan het lok-frame hoefte te worden weggehaald.

Als ik het dus goed begrijp heb je de kap gelaten zoals hij was, en dus de rode verlichting via de geleiders van de gele gedaan.
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Citaat van: redskin op donderdag 21 januari 2010, 11:49:46
Citaat van: loc1200 op donderdag 21 januari 2010, 01:19:54
Ik heb gebruikt gemaakt van een kleiner type led, zodat er niets aan het lok-frame hoefte te worden weggehaald.

Als ik het dus goed begrijp heb je de kap gelaten zoals hij was, en dus de rode verlichting via de geleiders van de gele gedaan.
Het onderstel heb ik intact gelaten, de rode sluitverlichting in de kap vervangt de rode stippen. Hier zijn dus openingen in geboord.
Als je beide retourdraden van de rode led's van beide cabines via een monostabiel relais schakeld, kan je de sluitseinen aan/uit schakelen via 1 functie.
Dit kan ook per cabine; dan schakel je dus de gemeenschappelijke retourdraad van de rode en gele leds per cabine. (voor trek-duw verkeer)
Als je in de aansturing van de leds, gezien vanaf de -, alle gele leds in serie schakeld, waarbij de volgoorde is: links-onder => rechts-onder => midden-boven, is het mogelijk om naast het gewone A-sein, bij een extra aansluiting tussen de 2e, en de 3e led alleen de bovenste led te laten branden. Dit zal je dan moeten schakelen met een monostabiel dubbelpolig relais.(cab. 1+2) En daar is dan de rangeerverlichting een feit.

M.vr.gr. Marcel
Re:Marklin NS 16/17/1800 serie
Ik ben nog op zoek naar een wat elegantere vervanger voor de grote koppelingshaak
Is er iemand die hier een oplossing voor heeft ?