Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wie kan dit oplossen De oplossing

Gestart door hermanus vrijdag 15 januari 2010, 16:52:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie kan dit oplossen De oplossing
Hallo


Hierbij mijn baan.
ik heb hem verdeeld in een aantal blokken.
De baan zal in beide richtingen bereden worden (daar zit ook mijn probleem)
De geisoleerde baanstukken zullen door 2elek.relais worden voorzien van baanstroom zodat de trein door het rode sein voor de tegmoetkomende trein kan rijden.
Om de trein te laten vertreken van het station wil ik gebruik maken van een drukschakelaar die het sein op groen zet,de drukschakelaar zal tevens die te rijden richting op groen en de andere kantop oprood zetten.
Dit betekend dat de relais een comando om teschakelen van de drukschakelaar en van schakelrails zullen krijgen.
Nu zou ik het op een een of andere manier willen aansluiten dat waneer treinA zijn ronde doet treinB niet van het station vertrekt ook al wordt er op de drukschakelaar gedrukt.

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen
hermanus
gast

Re:Wie kan dit oplossen
Hallo
ik heb op het forum gezocht en veel gelezen over bezetmelding,zou ik dat ook kunnen gebruiken voor mijn probleem.
Niet dat er een lampje gaat branden wanneer het spoor bezet is maar dat de trein kan vertrekken wanneer de baan vrij is.

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen
Hallo Manus,

Met wat elektronica en relais voor het in/uit schakelen van stopsecties.
Daar een trein uit tegengestelde richting het sein moet kunnen passeren moeten de stopsecties ook tijdelijk overbrugd kunnen worden.


Mvg,
Peter
Re:Wie kan dit oplossen
hermanus
gast

Re:Wie kan dit oplossen
Citaat van: Freak op zaterdag 16 januari 2010, 11:44:36
Met wat elektronica en relais voor het in/uit schakelen van stopsecties.
Daar een trein uit tegengestelde richting het sein moet kunnen passeren moeten de stopsecties ook tijdelijk overbrugd kunnen worden
Daar zit niet mijn probleem ,dit heb je mij al haarfijn uitgelegd door 2 aparte relais op de geisoleerdegedeeltes aantesluiten.
het probleem zit hem in het feit dat waneer mijn zoon met zijn vriendjes spelen met de baan,waneer trein A opdracht krijgt om te vertrekken en zijn ronde gaat doen en halverwege trein B opdracht krijgt om te vertrekken,trein A zal dan  trein B tegemoet rijden ,seinen staan wel op rood maar doordat treinB alles voorzien heeft van baanstroom zal een frontalebotsing plaatsvinden.
Ik zoek dus een mogelijkheid dat treinB waneer deze opdracht krijgt om tevertrekken zal blijven staan als treinA zijn ronde maakt.

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wie kan dit oplossen
Dag Manus,

Je rijdt analoog neem ik aan? Helpt het om bij de beide seinen een extra relais aan te sturen dat alle spanning op het andere sein en het spoor dat het aanstuurt wegneemt? Dan kan het relais ook niet worden omgezet. Bij sommige oude marklin seinen kun je dit zelfs doen via de tweede lus die in het sein wordt onderbroken, dan heb je geen extra materiaal nodig, maar ik weet niet wat je gebruikt.

Je doet er overigens verstandig aan om je elektronica voor het aansluiten in een schema uit te tekenen. Als je dit op het forum zet kan iedereen meedenken. Het is nu een raadsel hoe je de treinen aanstuurt en laat passeren in het schaduwstation.

Met vriendelijke groet,
Frank
Re:Wie kan dit oplossen
hermanus
gast

Re:Wie kan dit oplossen
Citaat van: fnieste op zaterdag 16 januari 2010, 12:11:17
maar ik weet niet wat je gebruikt.
bloksein van viesmann 4011 + 5552


Een huisje of een boompje kan ik wel tekenen maar een schema is heel wat anders
Re:Wie kan dit oplossen
hermanus
gast

Re:Wie kan dit oplossen
Citaat van: fnieste op zaterdag 16 januari 2010, 12:11:17
Het is nu een raadsel hoe je de treinen aanstuurt en laat passeren in het schaduwstation.

Met vriendelijke groet,
Frank
Doormiddel van 3schakelrails en een 2x om relais.
treinA laat treinB vertrekken doormiddel van de schakelrails in het schaduwstation die het relais omschakelen , het relais schakeld baanstroom en de wissels alleen worden de wissels pas omgeschakeld waneer de trein uit het schaduwstation rijdt over schakelrail.
beide wissels schakelen om zodat waneer de trein de andere kant op rijd over een vrijspoor rijdt en niks schakeld
Re:Wie kan dit oplossen
hermanus
gast

Re:Wie kan dit oplossen

maar eens geprobeerd een schema te tekenen van hoe ik het wil gaan aansluiten.
Op de nog vrije gedeeltes van het relais worden de seinen aangesloten.
Relais worden geschakeld door schakelrail en door drukschakelaars.
de drukschakelaars zullen verbonden worden met alle relais om zo de seinen in de gewenste rijrichting op groen tezetten en de andere richting op rood.
De drukschakelaars zullen tevens het relais op het station op groen zetten zodat de trein vertrekt en zal dooreen schakelrail weer op roodworden gezet.
De seinen die langs de baan staan zullen door schakelrails op rood worden gezet tevens zal dit schakelrail het vorigeblok weer op groen zetten.
Ik hoop dat jullie er zo een beetje uitkommen van wat de bedoeling zou moeten worden.

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen schema bijgevoegd
Lastig vraagstuk Manus... Kan nog niet echt wijs worden uit je schema en ken de Viessmann seinen niet.

Bij analoge besturing met de componenten van marklin, waar je zelf dus de uiteindelijke schakelingen vooraf helemaal uit moet schrijven kan er eigenlijk alleen statisch worden gereden, dwz, dat de ene trein de andere aan en uitzet.(tenzij je met tijdschakelingen werkt, nog ingewikkelder).

Je moet alle sporen voor de stations in tegengestelde richting in elk geval uit gaan zetten of ervoor zorgen dat de stroom naar de drukschakelaar wordt onderbroken zolang er een trein in tegengestelde richting rijdt.

Valt me op dat je het schaduwstation niet hebt voorzien van seinen en relais. Wellicht een suggestie om het schaduwstation ook van seinen te voorzien op dezelfde wijze als in je station. Dan kun je zelfs drie treinen op dit traject laten rijden.

Zou het lekker even door je hoofd laten spoken de komende dagen en tzt overwegen om de wissels in de stations ook te gaan schakelen met de contactrails. Misschien heb je hier ook nog wat aan(seinenboek engels pdf)
http://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/doc/0340.pdf
Re:Wie kan dit oplossen schema bijgevoegd

Kwam er zelf ook al achter dat het schema niet klopt vandaar een niewe(doe het ook niet elke dag)
Bij de drukschakelaars en de relais pijlen gezet zo dat duidelijk is voor welke rijrichting ze gebruikt worden.
de blauwe lijn links onder gaat naar een schakelrail van het volgenblok (schakelrail isgeel)

het schaduw station wordt in een berg vandaar geen seinen maar er ligt wel een relais daar hoeft niks aan geschakeld te worden de baan die vrij is staat geschakeld met rijstroom voor de net weggereden trein daar de tegemoet komende trein over ditzelfde spoor rijdt .

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen schema bijgevoegd
Hallo
daar het mij niet goed lijkt te beveiligen maar gekozen om alle treinen dezelfde kant op te laten rijden op deze manier kan er onmogelijk een frontalebotsing plaatsvinden.
Wel kom ik meteen met een volgende vraag:
Is wat ik wil mogelijk namelijk, ik heb een 3 sporig station ,de midelste is het hoofd spoor (1) daarnaast rechts een paseer (2) en links een rangeerspoor(3).
Dan nu de vraag ,waneer spoor 1 bezet is naar spoor 2, waneer spoor1 vrij is weer naar spoor1, waneer spoor 1 en 2 bezet naar spoor 3 waneer alles bezet sein op rood bij de ingang van het station.
Is dit waar te maken met een analoge schakeling of wil ik weer teveel?

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Manus,

Appeltje eitje, met een of meer contactrails op elk stations baanvak zet je zowel de wissel naar het andere spoor als het sein op rood op hetzelfde spoor en op groen op het andere spoor. De contactrail die de wissel en het eigen sein omzet aan het eind van dat spoor voor de stop sectie voor het sein plaatsen.

De trein die dat spoor oprijdt zet dan met de contactrail de wissel om naar het andere spoor en zet zichzelf stil en de andere trein in beweging(als die er staat, anders komt die er vanzelf doordat de wissel die kant opstaat).

Je kan met meer contactrails gaan spelen en testen en een betrouwbaardere besturing krijgen. Door de baanvakken in het station op een andere trafo met minder spanning te zetten kan de trein daar langzamer inrijden, zodat je een natuurgetrouwer beeld krijgt. Als je genoeg contactrails hebt kun je zelfs de secties ertussen gaan schakelen zoals in het seinenboek staat aangegeven.

Dat doe je zowel in de berg als op het station. Twee of drie treinen erop en rijden maar... Wel opletten dat je treinen korter zijn dan het blok tot aan de contact rail, anders ontspoort de wissel de laatste wagon. Mogelijk heb je meer contactrails nodig om zowel de wissel als de twee seinen te schakelen. Ik heb er weinig problemen mee gehad maar slechts drie maanden zo gereden. Ben een jaar geleden weer begonnen en snel overgegaan naar digitaal.

Met vriendelijke groet,
Frank
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Op het internet zijn die schakelingen te vinden hoor.Eens googelen.

http://www.denbergop.be/pagina17.html

http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//schaduwstation%20(800%20x%20505).jpg

Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Citaat van: fnieste op zondag 17 januari 2010, 21:27:01

Je kan met meer contactrails gaan spelen en testen en een betrouwbaardere besturing krijgen. Door de baanvakken in het station op een andere trafo met minder spanning te zetten kan de trein daar langzamer inrijden, zodat je een natuurgetrouwer beeld krijgt. Als je genoeg contactrails hebt kun je zelfs de secties ertussen gaan schakelen zoals in het seinenboek staat aangegeven.

Volgens mij gaat dat niet rij digitaal (ms) schakel analoog.
de rest ga ik maar eens op mijn gemak uitzoeken bedankt

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
@Frank - bellejt
Bij de voorbeelden die jullie mij geven geeft de ene trein de andere opdracht tot vertrekken, zo heb ik mijn schaduwstation werken treinen rijden dus om en om.
Bij mijn gewone station wil ik zelf de trein opdracht geven tot vertrekken doormiddel van een druk schakelaar,het kan dus voorkomen dat de laatste binnengekomen trein weer als eerste vertrekt.
Ben al wat aanhet proberen op papier te zetten maar kom steeds problemen tegen maar daar vraag ik binnenkort wel weer na.

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Beste Manus,

We hebben het er al eens over gehad geloof ik, maar het kan wel, alleen niet met een MS.

Groet, Anne W
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Citaat van: hermanus op maandag 18 januari 2010, 22:24:10
@Frank - bellejt
Bij de voorbeelden die jullie mij geven geeft de ene trein de andere opdracht tot vertrekken, zo heb ik mijn schaduwstation werken treinen rijden dus om en om.
Bij mijn gewone station wil ik zelf de trein opdracht geven tot vertrekken doormiddel van een druk schakelaar,het kan dus voorkomen dat de laatste binnengekomen trein weer als eerste vertrekt.
Ben al wat aanhet proberen op papier te zetten maar kom steeds problemen tegen maar daar vraag ik binnenkort wel weer na.

Groet Manus

Manus,

Als je de drukschakelaars parallel zet met de contactrails, kun je de seinen zelf omzetten en hoef je niet te wachten tot de binnenkomende trein het doet.
Dus het draadje van de contactrails naar het sein ook op dezelfde wijze verbinden aan een blauwe wisselschakelaar(7072).

Anne W. heeft gelijk dat het niet echt goed werkt, want met je digitale aansturing van de locs kun je met deze analoge schakelingen geen aftrek vertraging gebruiken, omdat de seinen de spanning van de rails halen. De optrek vertraging werkt wel.

Laat je hierdoor niet ontmoedigen en probeer gewoon wat je het leukste vindt. Kijk ondertussen naar de helpfiles van het koploper besturingsprogramma van Paul Haagsma. Bijzonder leerzaam en misschien een idee voor de toekomst.

Groet,
Frank
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Sorry, ik heb het niet correct geformuleerd, het had moeten zijn: "het is een stuk moeilijker en niet zo mooi met een MS en relaistechniek".

Ik zal één dezer dagen een voorbeeldje geven van het gemak van digitaal in combinatie met een stukje "flexibele intelligentie"

Groet, Anne W
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Hallo Alle
Ik ben aardig aanhet stoeien met het plan maar er zitten nog een paar schoonheids fouten in zit denk ik wel op de goede weg als ik het hellemaal waterdicht heb laat ik het weten.
Er zullen ook wissels geschakeld worden met drukschakelaars en weer terug gezet worden via schakelrail.

@anne, Ben 1keer in Houten geweest en staan kijken naar een baan waar alles vanzelf reed.
Ik wil niet een baan waar je alleen de stekker in het stopcontact steekt en derest van zelf gaat, wil zelf bepalen welke trein gaat rijden en waar heen.
Ik heb wel op mijn MS de max snelheid ingesteld op 50% en dan valt het plotseling stilstaan wel mee
Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
De flexibiliteit van een “computerachtig logisch” systeem







Boven drie foto’s: de treinen vertrekken vanaf het sein, (blok van vertrek 230) de achterliggende wisselstraat bestaat uit het wissel na het sein, de rails van bocht, het splitsende wissel na de bocht en dan is er een keuze tussen twee parallel sporen in een schaduwstation, (blokken van aankomst 240-1 of 240-2).

De rijwegen zijn dus 230 naar 240-1 of 230 naar 240-2, afhankelijk van welk blok vrij is, de rijwegen worden voltooid verklaard door de aankomst van de treinen op de stop/aankomst melder in 240-1 en 240-2, waardoor beide inrijseinen van het station weer op groen kunnen en blok 230 weer gevuld kan worden en, in geval van een sneltrein en een beschikbaar leeg blok 240-1 of 240-2, de sneltrein op volle snelheid het station kan passeren.

Ik vond de tijd die nodig was om de inrijseinen van het station weer “vrij” te krijgen te lang, dit kwam doordat de rijwegen naar 240-1 en 240-2 vrij lang zijn, de oplossing was relatief simpel: creëer een blok tussen 230 en 240-1/240-2 en geef de treinen daar een stopverbod.

In “materialistische” zin had het slechts één gevolg: een (aarddetectie) melder maken in de rails, rails losmaken, twee scheiders tussen de railstaven aan één kant, draad aan het stuk rail solderen, vrije meldaansluiting zoeken, aansluiten en het meldpuntnummer opschrijven.

Daarna nieuwe rijwegen invoeren: 230 naar 235, 235 naar 240-1 en 235 naar 240-2, hoofdsein decoders, stop- en remmeldpunten, wisselstraten, oude rijwegen uitpoetsen en dan nog het stopverbod en klaar is kees.

Dit voorbeeld geeft aan hoe flexibel zo’n systeem is, in de rails hoeven alleen maar meldpunten, de rest is standaard digitale techniek en wat invoerwerk via een toetsen bord.


Beste Herman,

We hadden er het inderdaad over gehad, echter trap niet in de val van “bij een geautomatiseerde treinbaan heb ik niets meer te doen”.

Je kunt altijd dingen zelf blijven doen, de machinist “zijn” of de treindienstleider “zijn”, zelfs beide kan, maar dat is in werkelijkheid ook niet zo, want dan moet je je aandacht weer verdelen over twee taken.

Ik denk dat wat je wilt, best haalbaar is met relaistechniek, maar het kost je moeite, relatief veel ingrijpend werk en het bedrijf is lang niet zo mooi (langzaam afremmen, lampen blijven branden, om er een paar te noemen)

Groet, Anne W
Re:Wie kan dit oplossen nieuwe vraag
Hallo
Ik ben eruit(hoop ik)
Het is een 3sporig station waarbij de middelste het hoofdspoor is.
Bij de ingang word het sein rood bij elke trein die het station inrijd en stopt op het hoofdspoor.
doormiddel van drukschakelaar zet ik de wissel en de sein bij de ingang om,de trein rijd het parralelspoor op,net voor het geisoleerdespoor plaats ik een schakelrail die de wissel weer terug zet.
als ik de eerste trein over het parralelspoor laat rijden blijft het inrijsein op rood staan terwijl het hoofdspoor vrij is.
De schakelrail die de wissel weer terug zet zal dus ook het inrijsein op groen zetten.
als nu het hoofdspoor wel bezet is staat het inrijsein op groen (da dus niet goed).
ik plaats op het hoofd spoor in het begin een schakel rail die een relais omzet dit relais word geplaatst tussen de schakelrail van het parralelspoor en het inrijsein zodat deze dus niet op groen kan.
de schakelrail aan het eind van de hoofdspoor zet het relais weerom dus weer de mogelijkheid dat via het parralelspoor een groen sein bij de ingang geshakeld kan worden,deze schakelrail zet het wegrijsein weer op rood en het inrijsein weer op groen.
het tweede parralelspoor werkt het zelfde als de eerste.
Ik heb het op kladje staan maar ik hoop dat jullie het zo snappen

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen De oplossing
Hallo


Zo zou het dan moeten worden,evt tips,opmerkingen of als het beter kan hoor ik graag

Groet Manus
Re:Wie kan dit oplossen De oplossing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Wie kan dit oplossen De oplossing
Beste Manus,

We horen wel een keer of je theorie werkt, succes, Anne W
Re:Wie kan dit oplossen De oplossing
Beste allemaal, graag wil ik nog een tip geven als je zoekende bent met rijrichtingen en tegengesteld rijbewegingen. Wat ik in mijn kennissen kring vertel teken je baan schematische uit als een rechte lijn, je zult dan zien dat de verwaring van bogen weg vallen het het trace in een een stuk simpler en overzichterlijker wordt.

gr Jan
Re:Wie kan dit oplossen De oplossing
Als ik het sporenplan zo bekijk, is het toch niet zo ingewikkeld om met twee of drie treinen achter elkaar aan te rijden? vooral als de blokbeveiliging er voor zorgt dat er geen botsingen plaats vinden.

ik zou gewoon een relais schakeling maken die 5 toestanden kent:
toestand 1) wacht tot schakelaar ingedrukt, en ga dan naar 2
toestand 2) blokkeer alle schakelaars en ga naar 3
toestand 3) onthoud de ingedrukte schakelaar en ga naar 4
toestand 4) wacht op schakelrail en ga dan naar 5
toestand 5) geef schakelaars vrij, ga naar toestand 1

de schakelaars kun je vrijgeven met een kontakt rail, die ergens in het baanvak ligt. de treinen worden alleen gestart met een druk op de knop, daarna moet je wachten tot de schakelaars weer vrijgegeven worden en kan de tweede trein de baan opgestuurd worden.

bij twee richtingen, moet je iets slimmer met de vrijgave kontakt rail omgaan.

moet niet zo moeilijk zijn, toch?

Hessel
Re:Wie kan dit oplossen De oplossing
en nog even voor de volledigheid, een snel getekend schema, voor 3 sporen met seinen heb je drie relais nodig (die van Viessmann zijn bistabiel, dus met een set en reset)

http://img682.imageshack.us/img682/5005/schema1.jpg

ik hoop dat je hiermee aan de gang kunt?

vriendelijke groeten,
Hessel