De flexibiliteit van een “computerachtig logisch” systeem
Boven drie foto’s: de treinen vertrekken vanaf het sein, (blok van vertrek 230) de achterliggende wisselstraat bestaat uit het wissel na het sein, de rails van bocht, het splitsende wissel na de bocht en dan is er een keuze tussen twee parallel sporen in een schaduwstation, (blokken van aankomst 240-1 of 240-2).
De rijwegen zijn dus 230 naar 240-1 of 230 naar 240-2, afhankelijk van welk blok vrij is, de rijwegen worden voltooid verklaard door de aankomst van de treinen op de stop/aankomst melder in 240-1 en 240-2, waardoor beide inrijseinen van het station weer op groen kunnen en blok 230 weer gevuld kan worden en, in geval van een sneltrein en een beschikbaar leeg blok 240-1 of 240-2, de sneltrein op volle snelheid het station kan passeren.
Ik vond de tijd die nodig was om de inrijseinen van het station weer “vrij” te krijgen te lang, dit kwam doordat de rijwegen naar 240-1 en 240-2 vrij lang zijn, de oplossing was relatief simpel: creëer een blok tussen 230 en 240-1/240-2 en geef de treinen daar een stopverbod.
In “materialistische” zin had het slechts één gevolg: een (aarddetectie) melder maken in de rails, rails losmaken, twee scheiders tussen de railstaven aan één kant, draad aan het stuk rail solderen, vrije meldaansluiting zoeken, aansluiten en het meldpuntnummer opschrijven.
Daarna nieuwe rijwegen invoeren: 230 naar 235, 235 naar 240-1 en 235 naar 240-2, hoofdsein decoders, stop- en remmeldpunten, wisselstraten, oude rijwegen uitpoetsen en dan nog het stopverbod en klaar is kees.
Dit voorbeeld geeft aan hoe flexibel zo’n systeem is, in de rails hoeven alleen maar meldpunten, de rest is standaard digitale techniek en wat invoerwerk via een toetsen bord.
Beste Herman,
We hadden er het inderdaad over gehad, echter trap niet in de val van “bij een geautomatiseerde treinbaan heb ik niets meer te doen”.
Je kunt altijd dingen zelf blijven doen, de machinist “zijn” of de treindienstleider “zijn”, zelfs beide kan, maar dat is in werkelijkheid ook niet zo, want dan moet je je aandacht weer verdelen over twee taken.
Ik denk dat wat je wilt, best haalbaar is met relaistechniek, maar het kost je moeite, relatief veel ingrijpend werk en het bedrijf is lang niet zo mooi (langzaam afremmen, lampen blijven branden, om er een paar te noemen)
Groet, Anne W