Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)

Gestart door Billy donderdag 14 januari 2010, 20:32:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hoi allemaal,

Ik ben verder gegaan met de rotswand.

Eerst heb ik rondom de stukken die ik met een Woodlands mal gemaakt had nog wat gips gedaan om de hele wand bedekt te hebben. Dat gips heb ik nog in kneedbare staat al een beetje rots-ig gemaakt door er gekreukeld aluminiumfolie tegenaan te duwen.

Toen het gips hard was heb ik de resterende kieren gedicht met snelplamuur ( later bleek dat een wat minder goede keuze omdat dat de verf op een heel andere manier 'pakt' dan het gips).

Daarna heb ik door te krassen met een mesje en een schroevendraaiertje geprobeerd de nieuwe stukken rots meer aan te laten sluiten bij de gegoten stukken (bij gebrek aan beiteltjes).

Toen ik tevreden was over de vorm was het tijd voor wat ik het leukste werk vind: het kleuren. Om te beginnen heb ik de rotsen een basiskleur gegeven. In eerste instantie door zwarte en witte acrylverf te mengen en met water wat te verdunnen en ze zo grijs te maken. Ik was niet tevreden over die basiskleur (wat te donker, wat vaag blauwig en op sommige stukken gips niet goed dekkend) en heb er toen nog een laag op gedaan. Dit keer door 'warmgrijs' (wat zeg maar licht beige is) met een ietsie zwart te mengen.
Toen deze basislaag droog was ben ik aan de slag gegaan met flink natte 'washes'. Ik maakte die met zwarte verf, vermengd met donker bruin (burnt umber?), flink veel water en een klein drupje wasmiddel. Dat bracht ik dus goed nat en dun aan zodat het vooral in de kieren bleef zitten. Ik herhaalde dit een paar keer. Soms depte ik de verf met een papier van de grotere vlakken af.
Als derde stap heb ik (na het drogen) de drybrush-techniek gebruikt. Ik mengde daarbij eerst weer het 'warm grijs' met ietsje donkerbruin. Hier mengde ik geen water bij. De kwast maakte ik telkens op een doek min of meer droog. Voor het over de rotsen vegen verzekerde ik me er telkens op een ongebruikt stuk gips van dat er niet toch te veel verf af kwam. Ook dit een paar keer herhaald.
Als laatste nog met de drybrush-techniek een mengsel van groen en donkerbruin aangebracht op plaatsen waar ik alg en mos zou verwachten.

Resultaat hier te zien. Ben zelf erg tevreden, hoewel misschien net een tikkie te donker. Had verwacht met via de drybrush wat lichter te krijgen maar dat effect wat te subtiel voor echt een duidelijk lichtere kleur.







Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 4 sept)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 4 sept)
Hallo Rene,

Dat ziet er toch super uit, ik kijk zelf ook altijd erg krities naar mijn eigen werk.

Ik vind het mooi en zo je graag tips geven maar op dit gebied ben ik een beginner.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 4 sept)
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 4 sept)
Hallo Billy,

Je doet de naam modelbouw zeker zijn eer aan. :D

De kleur op de rotsen vind ik zelf heel mooi, te donker? Voor mij niet.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 4 sept)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 4 sept)
Schitterend weer,

Zou je binnenkort eens een paar overzicht foto's willen plaatsen? :) Daar ben ik zeer nieuwschierig na!

Groetjes, Wijbe
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 4 sept)
Hallo René,

Je hebt weer een mooi stukje werk gemaakt.
En de kleur lijkt mij wel goed.

Groetjes Jac.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 4 sept)
Hallo allemaal,

In de afgelopen herfstvakantie heb ik de moed verzameld om met de muur verder te gaan. In een eerdere bijdrage kon je zien hoe ik begonnen was met de bouw van een hellende muur langs een boog (mbv Spoerle profielen).

De muur was wat saai, er moest wat mee gebeuren. Uiteindelijk gekozen er steunberen tegen te zetten (uitgezaagd uit dezelfde Spoerle afgietsels) en ook om de bovenkant met een rand af te werken. Dat hield me even zoet. Daarna met verschillende lagen verf behandeld (verdunde acrylverf) en tot slot individuele steentje bijgekleurd (met rood, geel en oranje). Hier wat afbeeldingen van het resultaat:

Een overzicht van het linker deel van de baan met de muur zichtbaar:


Wat meer ingezoomd op de muur:


Nog dichterbij:


Een extraatje:


Toen ik zo lekker bezig was met verven (één van de leukste bezigheden van het werk aan een modelbaan, met allerlei kleurtje proberen een zo echt mogelijk resultaat te krijgen) heb ik ook het tunnelportaal nog eens onderhanden genomen. Ik vond dat eigenlijk wat te licht en te net uitgevallen. Dus behandeld met een laag sterk verdunde bruine acrylverf vermengd met wat zwart. Daarna verschillende steentjes nog wat bijgekleurd (geel, oranje). Tot slot ook met zwarte drybrush wat sporen van rook aangebracht. Ziehier:



Groet, René

de grootste vijand bij de bouw een modelbaan is haast, de één na grootste vijand gebrek aan tijd


Re:Baan in en rond de boekenkast (update 24 oktober)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 24 oktober)
Hallo Rene,

Wat leuk weer eens iets van jou baan te zien, het idee rond de kast vind ik erg leuk.

Je muur is goed gelukt, dit is een echt kunstwerk in jou kamer.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 24 oktober)
Hallo René,

Je muur is goed gelukt, de kleuren zijn ook erg mooi.

Groetjes Jac.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 24 oktober)
echt prachtig bedacht!
lijkt erg leuk.
en neemt haast geen ruimte in beslag.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 24 oktober)
Hoi Rene

Dit vind ik heel erg leuk gedaan! Complimenten dat geeft wel leuk wat sfeer in de woonkamer en menig vriendin kan niet zeuren over de plek die het in beslag neemt :P


Succes met de verdere bouw van je baan


Groeten jake
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 24 oktober)
Beste René,

Ziet er goed uit.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 24 oktober)
Hallo rene,

Ik heb jouw draadje ook weer eens doorgekeken en man, wat een kunstwerk zeg. Klasse.
Veel succes met de verdere bouw.

Gr Peter
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 24 oktober)
Hoi,

Kleine foto-update van de meeste recente acties:





Groet, René


Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
hallo rene,

even je draadje doorgelezen,en vind het supper supper mooi hoe je alles maakt.zeer leuk gevonden trouwens ook,doe zo verder kijk uit naar meer.

groeten
peter(ke33)
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Dat ziet er geweldig uit. Erg orgineel om tussen de boeken een baan te bouwen.
gr Gerard
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Echt ontzettend mooi !!
Ga zo door zeer inspirerend wat een supergezellige woonkamer heb jij nu gekregen :-)

Groeten Jake
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Dat ziet er goed uit hoor!
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
ziet er heel mooi uit
een klein vraagje,wat voor type loc is dat?
vind het een heel leuk locje nml :P
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Hoi,

Citaat van: main-unit op zondag 23 januari 2011, 17:41:48
een klein vraagje,wat voor type loc is dat?

Het is Art.Nr. 37140, de voormalige T3 in een jasje uit tijdperk III. Schattig lokje. Liep toen ik 'm net had niet goed maar uiteindelijk vond ik dat de veer die via een as massacontact zou moeten maken te scheutig geolied was. Schoongemaakt en sindsdien loopt 'ie voor zo'n klein lokje prima. Lekker stil. Vreemd genoeg echter is de as van het middelste wiel aan één zijde excentrisch zodat 'ie een beetje hobbelt.

Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Het word erg mooi René.
Ga zo door.

Groetjes Jac.
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Ziet er weer zeer leuk uit. Dit is toch stiekem wel 1 van mijn lievelingsdraadjes! Zou je eens overzichtfoto's willen maken van hoe het er nu bij ligt?
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Beste Rene,

Ik heb dit draadje alweer een tijdje niet gezien. Maar je bent aandig opgeschoten.
Het ziet er zeer leuk uit.
Zo zie je maar weer dat je geen baan hoeft te hebben met draadschijven, schaduwstations, 100 meter spoor en grote gebouwen.
Succes.

Peter
Re:Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Fantastisch resultaat to dusverre, en dat in een boekenkast. Misschien eens de foto's aanbieden aan Ikea als tip voor het veelzijdig gebruik van een kast.

Groet,
Ronald