Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)

Gestart door Billy donderdag 14 januari 2010, 20:32:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan in en rond de boekenkast (foto-update 23 januari)
Gegroet 3-railers!

Ik ben ondertussen al ruim twee jaar bij vlagen bezig met een baan die ik hier nu graag voorstel. De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is ongeveer 3,90 x 1,90 meter. Dat klinkt goed maar het is ook de werk-, logeer- en muziekkamer. Om ook die activiteiten de ruimte te geven heb ik gezocht naar een oplossing waarmee ook met langere treinen gereden kan worden maar waarbij het ruimtebeslag toch minimaal is. Ik wilde een zo ondiep mogelijke baan met maximaal lengtegebruik.

Oplossing was om de drie boekenkasten 20 centimeter van de muur te plaatsen zodat daar achter een twee-sporig schaduwstation gemaakt zou kunnen worden. In eerste instantie realiseerde ik een zeer eenvoudig sporenplan met enkelspoor en gebruik van zo onopvallend mogelijke R1-bogen:


Hier is te zien hoe een deel van de baan rondom de boekenkast geconstrueerd is:
 

Hier ook een plaatje van de andere zijde van de baan:


Als vrij snel begon ik de minimalistisch opzet wat los te laten. Ik wilde een baan waar ondanks het beperkte ruimtebeslag toch ook echt wat te zien is aan treinen. Ik hakte dus wat gaten in de achterkant van de boekenkasten om nog een spoor kwijt te kunnen. Ik breidde het sporenplan uit tot het volgende:


Voor de aansturing ging ik koploper gebruiken (icm de ECoS).  Zoals het sporenplan ook aangeeft is de baan verdeeld in 10 blokken. Er kan worden gependeld van blokken 6 en 7 naar 9 en 10. Blok 1 is opstelblok voor een lange trein die linksom rijdt. Blokken 4 en 7 zijn voor twee kortere treinen die de één na de ander rechtsom rijden. Blok 8 is opstelblok voor een kortere trein die linksom rijdt. Koploper is zo ingesteld dat er best wel eens een minuut geen enkel trein rijdt.

Ondertussen ben ik ook bezig geweest met het landschap (berg, dal, brug) en ben ik bezig met nog een kleine spoor-uitbreiding. Daarover in een volgend bericht meer.

Tot later,
René
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hallo Rene,

Dit is nou een leuke oplossing een baan in de huiskamer, en de vrouw tevreden dat je in de huiskamer bent  :D :D

Succes verder met je baan  :D

Gr Einte
Re:Baan in en rond de boekenkast
Welkom in dit forum René.

Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
Dag René,

wat een originele manier om een modelspoorbaan(tje) te 'intergreren' in je kamer met een boekenkast, erg leuk!
Overigens, ben je niet bang dat een trein van da pank afdonderd of is dat (hopelijk niet) al eens gebeurt?  :(
Ben erg benieuwd hoe je de scenery combineert met de boekenkast.

Ik neem trouwens aan dat de boeken die op de plank van de baan staan hoofdzakelijk over treinen gaan . . . . . . . . . .  :lol:

Groeten,

Erik
Re:Baan in en rond de boekenkast
René,

Dit is inderdaad een erg leuke oplossing voor een "multifunctionele" kamer.

Ik heb zelf een soortgelijk probleem op onze hobbykamer en daarom heb ik nog geen permanente baan gemaakt, maar een baan die ik snel kan uitleggen op de vloer. Ik wil echter ook een permanente baan gaan bouwen, waarbij ik kledingkasten in hoogte ga halveren. De baan komt dan bovenop de kasten te liggen op een hoogte van 100 of 110 cm. Een stukje boven de baan maak ik dan een boekenkast of opbergrek. De baan ligt dan dus "in" een opbergwand.

Het valt me op dat je baan aan de rechterzijde heel mooi wordt ondersteund vanuit de boekenkast. Aan de linkerzijde heb je daarentegen redelijk zwaar ogende muursteunen gebruikt. Kun je dat hier ook niet fraaier oplossen door bijvoorbeeld een kast onder de baan te maken?

Succes verder met de opbouw.

Groeten,
Frank
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hoi,

@Erik: het is gevaarlijk om boeken uit de kast te halen ter hoogte van het spoor, dus daar staan juist geen treinenboeken... De boeken ter hoogte van de rails liggen trouwens op een extra boekenplank zodat ik de boeken er uit kan schuiven zonder tegen de rails te botsen.
Gelukkig heb ik van deze baan nog nooit een trein laten vallen...

@Frank: de hoogte van deze baan is denk ik wel 1.30 meter. Mi. een mooi perspectief én zo kan er nog goed een bed onder (je kan nog zitten op het bed). Kastjes onder dat deel past ivm het bed niet meer.

Hier nog een heel recent plaatje waarin te zien is dat er halverwege de baan een verwijderbare achtergrond plaat is gemonteerd met daarvoor berg. Tunnelportaal is van gips gegoten in Spoerle-vormen. De brug op de voorgrond is van Auhagen. De bruggehoofden heb ik ook van met Spoerle-vormen gegoten muur gemaakt.


Het moet natuurlijk allemaal nog geverfd worden. Daarom is de brug ook nog te verwijderen.

De brug is overigens van K-rails terwijl ik verder C-rails heb gebruik. Hier nog een (niet zo goed) plaatje van de verbinding tussen de C- en K-rails:

(op achtergrond een eerste poging een te zien om een tunnelportaal als zandsteen te verven; niet goed gelukt)

Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
Dat ziet er veelbelovend uit!  :wink:

Groeten,

Erik
Re:Baan in en rond de boekenkast
Dit weekend een deel van de berg van fijn gaas voorzien (gekocht in de modelbouwwinkel te U.).

Veel op internet gelezen wat nu een goede manier is om bergen te maken. Ik dacht eerst aan gips maar zowel de brosheid van gips als ook het vocht dat vrij komt bij het afharden (mn. zonder gebruik speciale gipsdoekjes?) maakte dat ik toch voor een experiment met papier maché koos. Ik volgde een recept op internet voor het maken van papier maché (http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/een-berg-maken-met-papier-mache.html).

Ik dacht dat bij het aanbrengen van het spul er vocht door het gaas zou komen. Daarom voor het  papier maché het testdeel eerst voorzien van dun wc-papier, vastgeplakt met met water verdunde houtlijm. Resultaat is te zien op dit plaatje:


Toen het droog was heb ik de papier maché op de berg gesmeerd. Het is wel een lastig bewerkbare massa. Ik had er ook wat verf doorgemengd maar tot mijn spijt kreeg het te veel kleur. Daarop er weer wat wit doorgemengd. Hoewel ik alleen bruin en wit had gebruikt werd de massa wat groenig... Misschien door de tegellijm?
Het aangebrachte wc-papier ging aan de randen overigens weer los bij het aanbrengen van het papier maché. Lastig. De papier maché was toch zo dik dat het ook zonder dat laagje absoluut niet door het gaas drupt. Volgende keer doe ik dus meteen de papier maché op het gaas.

Ik heb in de natte massa ook wat steentje gedrukt. Foto volgt later.

Benieuwd hoe het opdroogt....

Vraag me ook af hoe ik nu het beste realistische rotspartijen kan maken. Vermoedelijk door gips in rortsvormen te gieten en het resultaat daarvan met gips op de berg te plakken.

Groet, René

Re:Baan in en rond de boekenkast
Dat is nu net de tip die ik nodig had met die papiermache!!. Ik heb eerst glad papier gebruikt maar dat geeft geen structuur. Bedankt. Leuk project zo met die kastbaan. Succes.

Gr Peter
Re:Baan in en rond de boekenkast
Ha Billy,

Ik heb gisteren mijn berg op jouw manier gevormd. Ben blij dat mijn berg naast de baan stond,wat een bende. Ik wist niet hoeveel tegellijm ik moest gebruiken dus heb ik elke keer een beetje in de bovenste laag in de emmer gestrooid en dit met de vingers voorzichtig gemengd tot de juiste dikte. ging perfect en bleef zelfs verticaal zitten. Toen de hele berg klaar was nogmaals tegellijm eroverheen gestrooid. En nu maar stil wachten op een stoeltje met een kratje HertogJan tot het droog is (er mag geholpen worden met opdrinken hoor :D ).
Schiet het bij jou al op? Goeie site trouwens met al die bouwtips.

Gr Peter
Re:Baan in en rond de boekenkast
Billy is volgens mij de naam van de bekende kast van Ikea :D :D
Re:Baan in en rond de boekenkast
Citaat van: ronxp op vrijdag 22 januari 2010, 13:53:23
Billy is volgens mij de naam van de bekende kast van Ikea :D :D

Heb je ook gezien hoe vroeg het was,HaHa. Noemen we hem toch voortaan Rene. :D

Gr Peter
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hij heeft wel een top idee om dat zo te maken.
Ik hoop op nog meer foto,s
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hoi,

@Peter, de smurrie had op sommige plekken wel een paar dagen nodig om op te drogen. Ik had als experiment wat gekreukelde alufolie voorzien van een dikke laag met de smurrie in de hoop daarmee rotsen te kunnen maken maar het vertikte droog en hard te worden. Ik heb het weggegooid, ga maar aan de slag met gips voor de rotsen.

Ondertussen het andere deel van de baan ook van de laatste spanten en gaas voorzien. Direct langs het spoor een plaatje van dun board gemonteerd en daar afgietsels van een gipsen grofstenen muurtje geplakt (Anita Decor / Spörle). Uitdaging is nu om de overgangen tussen de afgietsels zo onopvallend mogelijk te maken. Ben al aan het krassen geweest en dat ging best goed maar wil toch ook nog wat opvullen. Ga dat eens met dunne gips en injectienaald proberen.

Foto's volgen.

Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast
De beloofde foto's:

De nieuwe spanten:




Dit deel nu bekleed met gaas en een vers laagje verdunde houtlijm:




En hier wordt een muur van gips geplakt op een houten achtergrond:



Ondertussen is het deel van de berg uit deze serie voorzien van Roodband gips. De muur met de Spörle-gipsdelen is netjes aansluitend. De delen zijn met dunne gips en een spuitje spleetvrij gemaakt. Daarna is de overgang door te krassen zo natuurlijk / onopvallend mogelijk gemaakt.

Meer hierover volgt later!

Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast
Geweldig ga zeker je draadje volgen. :P
Re:Baan in en rond de boekenkast
dit is wel 1 van de meest bijzondere banen die ik ken, maar het heeft wel iets.
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hallo Rene,

Dat wordt een mooie berg ben er jaloers op met die mooie gips portalen.


Gr Einte
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hoi allemaal,

Hier nog de beloofde update van het sporenplan:



Ik heb de blokken zo ingericht dat het volgende kan rijden:
1 lange trein (7 d-wagens), rijdt linksom op de 'buitenbaan' (BR23)
2 kortere treinen, achter elkaar geplaats in schaduwstation, rijden rechtsom (BR44 en BR64)
2 treinen die pendelen tussen de twee zichtbare opstelsporen en het schaduwstation (T3 en een vacature  :D )
1 kortere trein rijdt linksom, deels via opstelsporen  van pendeltreinen (BR50) in het schaduwstation
1 korte trein, pendelt tussen op zichtbare deel tussen opstelspoor link en opstelsporen rechts (Köf)

Er kunnen dus 7 treinen rijden, tot soms 3 tegelijk. Ik heb er nu 6 op de baan staan. De vacature gaat mogelijk ingevuld worden door een railbus of een V60.

Aansturing geschiedt nu met Koploper.

Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast
Netjes René,
Je bent verder dan ik,zo kan ik nog wat leren van je.
Bedankt voor de update.
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
Citaat van: Billy op woensdag 10 februari 2010, 10:26:25
Hoi allemaal,

Hier nog de beloofde update van het sporenplan:



Ik heb de blokken zo ingericht dat het volgende kan rijden:
1 lange trein (7 d-wagens), rijdt linksom op de 'buitenbaan' (BR23)
2 kortere treinen, achter elkaar geplaats in schaduwstation, rijden rechtsom (BR44 en BR64)
2 treinen die pendelen tussen de twee zichtbare opstelsporen en het schaduwstation (T3 en een vacature  :D )
1 kortere trein rijdt linksom, deels via opstelsporen  van pendeltreinen (BR50) in het schaduwstation
1 korte trein, pendelt tussen op zichtbare deel tussen opstelspoor link en opstelsporen rechts (Köf)

Er kunnen dus 7 treinen rijden, tot soms 3 tegelijk. Ik heb er nu 6 op de baan staan. De vacature gaat mogelijk ingevuld worden door een railbus of een V60.

Aansturing geschiedt nu met Koploper.

Groet, René

ik vind die onderste opstelsporen aan de rechterkant een beetje vreemd, waarom zoveel kleine stukjes? dat moet toch wel anders op te lossen zijn, en als je daar een 977 stootblok zo dicht op de bocht plaats ben ik bang dat je dat lange wagons het stootblok gaan raken, zou je niet na de 180 graden bocht 1 of 2 rechten kunnen neerleggen? zodat je opstelsporen ook 1 of 2 rechten langer kunnen? Ik denk dat je dan net iets meer rijmogenlijkheden krijgt :lol:
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
ik zou ook de wissel rechts (komende uit de bocht) 3 rechte sporen opschuiven.Dan heb je een mooie wisselstraat en kom je rechter uit de bocht.Weet niet of je hier de plaats voor hebt in de boekenkast.Je kan dan ook eventueel op de opstelspoortjes rangeren of deze langer maken.
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hmm, ik overweeg een tweede baan na het lezen van dit draadje. Dan weet mijn vrouw tenminste weer met wie ze getrouwd is.  :lol:
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
ik heb nog eens naar je foto's gekeken en dat moet toch doenbaar zijn om die bocht wat langer te maken.Gewoon die plank wat vergroten (verlengen).Het reeds gebouwde deel moet dan niet worden aangepast.Daar moet je vrouw toch kunnen mee akkoord gaan hé.Zeg haar dat je dan meer plats hebt in de boekenkast.Als het dan een blondje is zal ze dat wel geloven volgens het Belgische gezegde.LOL  :lol:
Re:Baan in en rond de boekenkast
 :? Ik denk dat die slanke wissel 24712 dit probleem maakt.
Ik ben van mening als je die wissel vervangt voor de 24612 dat het beter uit komt.
Re:Baan in en rond de boekenkast
Een update (met zoals gebruikelijk slechte foto's):

Flink bezig geweest om het portaal realistisch te maken. Heel veel laagjes verf. Soms droog, dan weer zeer nat. Voegen gevuld met Das-klei. Het echte wheatheren moet nog gebeuren, focus was nu om het echt op steen te laten lijken.

De C-rails is geballast.



Muurtjes van de brug gelijk geschilderd met het portaal om het gelijk te houden.



Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
ah eindelijk update :D daar wachte ik al tijden op!,

ziet er goed uit billy!
Re:Baan in en rond de boekenkast
hey rene,

geweldig project dit!!

hoe bedien jij je 7038 sein bij de tunnel ingang???

groet

jacques
Re:Baan in en rond de boekenkast
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
Leuk project René. :D
Hoe heb je nu die mdf bergsteuntjes gemaakt?
Is dat gewoon een beetje uit de losse pols zagen?
Re:Baan in en rond de boekenkast
Leuk project dit, creatief met de ruimte!
Re:Baan in en rond de boekenkast
Fantastisch! Creatief met ruimte en het geeft de indruk dat je ook nog intielegent bent.(hier bedoel ik niks me hoor) :lol:Goed bezig!
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hoi René,

Ziet er goed uit. 8)

Gr.
René
Re:Baan in en rond de boekenkast
Dat was het wachten waard. Mooie resultaten.

Gr Peter
Re:Baan in en rond de boekenkast
Mooi gedaan Billy
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hoi Hoi,

Ziet er erg mooi uit! Nog even de kabeltjes wegwerken onder de baan en dan kun je er weer onder zitten. Ga je dat ook nog dicht timmeren (met een scharniertje zodat je er bij een storing nog bij kan?)

Trouwens, die foto's zijn prima hoor!

Groetjes,

Erik
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hoi René,

Heb net je topic door gelezen.
Ziet er geweldig uit, en wat een leuk idee om het zo te doen.

Groetjes Jac.
Re:Baan in en rond de boekenkast
Inderdaad geweldig gedaan, en erg interessant om te bekijken.  :)
Ook ik blijf dit draadje volgen.

Groet,
Martijn
Re:Baan in en rond de boekenkast
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast
nog updates? :D
Re:Baan in en rond de boekenkast
Ontdek dit leuke topic net pas. Maar ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

Succes :cool:

Mathijs
Re:Baan in en rond de boekenkast
Citaat van: Mathijs op donderdag 15 april 2010, 16:52:48
Ontdek dit leuke topic net pas. Maar ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Anders ik wel maar het al een tijdje stil hier. :lol:
Re:Baan in en rond de boekenkast
Hallo allemaal,

Vorderingen traag maar gestaag. Ik ben bezig geweest om op de steile wand achter de brug rotsen te maken. Ik heb rotsen gegoten met gips en mallen (van Woodlands), die gebroken en op de berg geplakt.  Kieren wil ik verder afwerken met dun gips. Er moet meer aan rotsen komen maar overweeg om daarvoor niet de mallen te gebruiken maar direct ter plaatse modelgips te gieten in een vorm op de berg van aluminium-folie. Dat wil ik dan bijwerken om het gelijk te maken aan de andere rotsen.

Op deze foto is te zien waar de rotsstukken geplaatst zijn:


Ik vind dit een lastig klusje want ik denk de hele tijd "is dit wel echt?". Dit verklaart mede de trage vorderingen.

Hier is het stuk rotswand 'in progress' te zien als achtergrond voor de (Roco) BR23 die over de brug rijdt:




Verder heb ik een stukje van de berg waar een luikje moest komen afgedicht met hout. Nu nog gipsen en ook daar ' terraformatten' e.d. (zie het rechterdeel eerste foto).

Ik heb nu trouwens ook een fatsoenlijke camera dus nog wat extra plaatjes (alles uit de losse hand genomen).

Het rechterdeel van de baan:


In scene gezet bij het tunnelportaal:


Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)

Je stenen zijn echt schitterend geworden. Voegen met klei gevuld?? Is klei daar niet te dik voor?

Ook de constructie met plankendrager vind ik fraai (ik heb ook iets dergelijks), hierdoor oogt het heel elegant.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Hallo,

Prachtig concept en leuk idee.

Tevens een prachtige brug en ook mooie scenery rond de brug.

Nog veel succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Dag Rene,

Ik zie dit draadje voor het eerst, maar wat een super leuk idee zo rond de boekenkast.

Weer eens wat anders, de portalen die je gebruikt vind ik erg mooi, ben zelf op dit moment bezig met portalen van Noch maar mis die schuine gedeelte's aan de zijkant.

Succes met dit geweldige project.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Beste René,

Dit is een goede oplossing als je niet veel ruimte heb.
Ziet er goed uit :D

Gr.
Dave
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Hoi Rene,

Wat een leuk idee met die boekenkast. Zie dit topic nu voor het eerst. Ik geloof dat ik eens dringend met mijn vrouwlief moet gaan praten. Vind dit wel erg leuk voor bij mij thuis  :mrgreen: :mrgreen:

Groeten,

Daan
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Hoi René,

Dat ziet er erg goed uit. 8)
Succes.

Gr.
René
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Hoi allemaal.

Om wat vragen te beantwoorden:

@degeluidsman: De portalen zijn gemaakt met Spoerle vormen, gekocht bij Anita decor (ik woon in Houten, handig!). De schuine wand heb ik gemaakt door een rechte gipsen wand schuin af te snijden en er dekstenen op te plakken. Ook gemaakt met de vormen van Spoerle. Gips snijden gaat snel mis.. doe het voorzichtig.( Ik heb BTW het idee dat de gips die ik koop vaak te oud is waardoor de gegoten vormen te bros worden - hoe weet ik dat de gips vers is???)

@AnalogDriver: Ik heb de DAS klei met wat water zo dun mogelijk gemaakt en dan over de muur uitgestreken.  Als je dat goed doet blijft het wel in de voegen zitten maar niet op de muur zelf.

@digi-jacques: Het sein bij de tunnelingang hangt via een Viessmann K83 decoder aan de Ecos. Dat gaat goed. In Koploper heb ik het drievoudige seinbeeld nog niet goed aan kunnen sturen. (Ik overweeg BTW over te stappen naar Rocrail, niet zo veel vertrouwen in de toekomst van Koploper).

Groet, René
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Hallo Rene,

Dank voor je reactie, ik maak ook gebruik van deze mallen, de huiskamer is omgebouwd tot gipskamer op dit moment  :D

Ik dacht dat ik vlakbij de beurs woonde maar jij wint  :D :D

De portalen die ik nu op mijn berg aan het maken ben zijn van Noch, misschien in Houten weer eens een mal erbij kopen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan in en rond de boekenkast (update 1 aug)
Hallo René,

Ik vindt er niets mis mee met de rotsen die je hebt gemaakt.
In voegen en afwerken zou ik zeggen.

Mooie foto's.

Groetjes Jac.