Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!

Gestart door IJsengel zaterdag 09 januari 2010, 15:29:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Hola,

Er is een probleempje met mijn meest recente aanschaf, de BR 64 311 van Roco. (artnr. 68202) Deze loc is al wisselstroom af fabriek. Normaal als ik een loc op de rails zet die nog niet ingevoerd is in het CS, brandt de verlichting.
Bij dit exemplaar gebeurt er helemaal niets. Het opgegeven adres (03) geeft niet thuis. Net zo min als welk ander adres dan ook.
Had ik haar in de winkel gekocht, was ze nu al weer retour gegaan. Maar helaas. nee, ik moest weer eens voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en heb haar heel schappelijk van een particulier op marktplaats gekocht.
Hopelijk is er niets ernstigs aan de hand, anders wordt goedkoop toch weer duurkoop. Ideas anyone?

Hasta la Pasta
Fred
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2008

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Fred,

Het begint met onderzoek van de elektrische verbindingen van de baan tot aan de decoder.
Is dat er wel en de decoder reageert toch niet, op uitlezen en zo dan is die helaas ........

grv Huub

Oeps, vergeet ik toch te vermelden dat je ook nog de decoder kan (proberen) te resetten.
Als ie niet nieuw is kan natuurlijk het adres (ook) veranderd zijn.
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Hola Huub,

Je eerste zin snap ik, daarna wordt het Russisch voor mij, vrees ik....
Het is mijn eerste Roco loc, en hoewel prachtig mooi gedetailleerd is ze wel heel erg fragiel. Bovendien zijn de handleidingen voor mij totaal onbegrijpelijk. Mocht ik het binnenwerk al willen controleren, Ik krijg de kap er niet eens van af!!
Nee, dan Marklin.

H la P
Fred
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Citaat van: huub op zaterdag 09 januari 2010, 15:35:11
Fred,
Oeps, vergeet ik toch te vermelden dat je ook nog de decoder kan (proberen) te resetten.
Als ie niet nieuw is kan natuurlijk het adres (ook) veranderd zijn.

Maar dan zou de verlichting het in elk geval moeten doen als de loc enkel contact maakt met de baan. En dat is niet het geval
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Blausee-Mitholz
gast

Re:Roco BR 64 311 doet niets
Fred, wat doet de lok analoog  :roll:

P.s. uit veiligheid, alleen analoog rijden, niet analoog rijrichting keren.

Mvg, Johan
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Hola Johan,
Valt nog niet mee om zo een analoge trafo op te duikelen!
Maar ik heb hem. En ja, de loc loopt en de verlichting brand!
Dus...?
H la P
Fred
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Fred,

kan zijn dat de loc op "nur AC betrieb" staat, ik heb echter geen idee wat voor een decoder er in zit, als ze uberhaubt digitaal is 8)

Roco frommelt er meestal ESU in, maar ook wel Uhlenbrock.

Mvg Gert
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Heeft de vorige eigenaar niet stiekem het adres gewijzigd?
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Blausee-Mitholz
gast

Re:Roco BR 64 311 doet niets
Citaat van: IJsengel op zaterdag 09 januari 2010, 16:15:29
Dus...?

....... leeft de decoder.
Als ik het goed heb beschik je over een CS en niet een CSR. Ander kon je het adres DCC uitlezen uitgaande van dat er een multiprotocol decoder inzit

Ik zou toch alle adressen afzoeken.

Mogelijk dat de vorige eigenaar de lok op DCC hogere adressen gebruikt heeft, dan kom jij met een gewone CS er niet bij.
Als dat het geval is kan de decoder met een CSR, ECoS of IB teruggezet worden zodat jij met je CS er wel weer bij kunt.
Je weet, je bent hier van harte welkom, ook voor dat soort klusjes. alle daar voor benodigde apparatuur is hier aanwezig

Mvg, Johan
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2008

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Citaat van: v200marklin op zaterdag 09 januari 2010, 16:19:02
Fred,

kan zijn dat de loc op "nur AC betrieb" staat, ik heb echter geen idee wat voor een decoder er in zit, als ze uberhaubt digitaal is 8)

Roco frommelt er meestal ESU in, maar ook wel Uhlenbrock.

Mvg Gert

Volgens Roco zit er een lastgeregelde decoder in met bestelnr. 10738 maar dat zegt mij verder ook niks over welk fabrikaat het dan gaat.
Wel hoort er bij de lok een boekje te zitten over de decoder, tenminste dat is bij mijn rocoloks zo.
Als dat er bij zit, zou er misschien uit te halen zijn of en hoe het ding in de fabriekstoestand te krijgen is ?
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Je loc rijdt dus analoog.Bij een ESU decoder (of gelijkaardig) moet je dan 8 sec de rijrichtingsknop inhouden om deze terug te plaatsen naar digitaal.Als hij overschakeld zullen de achterlichten gaan knipperen.Dan staat hij digitaal.Standaard adressen zijn 3 of 78.Ik heb hier ook zulke locs (Pico).
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Blausee-Mitholz
gast

Re:Roco BR 64 311 doet niets
Citaat van: v200marklin op zaterdag 09 januari 2010, 16:19:02
als ze uberhaubt digitaal is 8)

Mvg Gert

Lok blijft staan onder CS spanning. Zou het model analoog zijn dan gaat het er ogenblikkelijk als een speer vandoor. Dat heb ik niet uit het bericht van Fred kunnen opmaken dus kun je er 100% van uitgaan dat er een decoder inzit.
Weten inmiddels dat de lok analoog rijdt dus nu alleen nog maar het adres zien te achterhalen. Zie daarvoor mijn vorige post.

Mvg, Johan
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Heb net even op de Roco site gekeken 8), er moet een Marklin Motorola Format decoder in zitten, lastgeregeld.

Mvg Gert
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Blausee-Mitholz
gast

Re:Roco BR 64 311 doet niets
Citaat van: v200marklin op zaterdag 09 januari 2010, 16:35:59
er moet een Marklin Motorola Format decoder in zitten, lastgeregeld.

Mvg Gert

Zijn altijd multiprotocol decoders. DCC lust ie ook al staat dat er vaak niet bij.

Mvg, Johan
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Bij mijn CS 1 zet ik een loc steeds eerst even op het programeerspoor om zo het adres te achterhalen .
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2008

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Volgens de Roco onderdelenlijsten zit er dezelfde decoder in als in mijn ACTS6700 (bestelnr. 10738)
In mijn decoderhandleiding van de ACTS staat:
Schrijven van waarde 8 op CV8 veroorzaakt een decoder-reset.
Hierna zou het adres weer default (3) moeten zijn.

Of er consequent dezelfde decoders ingebouwd worden bij een zelfde bestelnummer ?
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Hola,

Adres 01 tot en met 80 geven allemaal NUL op rekest.

Citaat van: huub op zaterdag 09 januari 2010, 16:50:25
In mijn decoderhandleiding van de ACTS staat:
Schrijven van waarde 8 op CV8 veroorzaakt een decoder-reset.
Hierna zou het adres weer default (3) moeten zijn.

Daarvoor zou de CS de loc toch wel eerst moeten herkennen, toch?

H la P
Fred
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Nee, op programmeerspoor zetten en een reset geven. Alleen MFX loks worden automatisch herkend.

Gr, Ben.
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Blausee-Mitholz
gast

Re:Roco BR 64 311 doet niets
Citaat van: IJsengel op zaterdag 09 januari 2010, 17:27:21
Hola,

Adres 01 tot en met 80 geven allemaal NUL op rekest.

Citaat van: huub op zaterdag 09 januari 2010, 16:50:25
In mijn decoderhandleiding van de ACTS staat:
Schrijven van waarde 8 op CV8 veroorzaakt een decoder-reset.
Hierna zou het adres weer default (3) moeten zijn.

Daarvoor zou de CS de loc toch wel eerst moeten herkennen, toch?

H la P
Fred

Wat zeg ik nou steeds  :roll: De CS van Fred kent geen DCC is dus geen Reload als ik Fred goed begrijp

De aangegeven reset is in DCC mode, als je centrale geen DCC babbelt dan kom je er niet bij.

Nogmaals Fred, als je langs komt regelen we het even.

Mvg, Johan
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
gewoon ff analoog rijrichting keren.Kijken wat de loc doet.Rijdt hij dan in de andere richting dan staat hij enkel analoog.Door de rijrichtingsknop gewoon een seconde te gebruiken mag je decoder niet defekt raken.Je zal onmiddelijk zien aan de lichten wat er gebeurd.
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Johan,

Ik zou sowieso bij je aan om het verhaal van de servowissels te beluisteren, dus dan neem ik de loc gelijk mee.
Wel even het sneeuwalarm uitzitten, hoor!

H la P
Fred

@ Bellejt; ik neem liever in't geheel geen risico.



Re:Roco BR 64 311 doet niets
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 09 januari 2010, 17:30:47
Wat zeg ik nou steeds  :roll: De CS van Fred kent geen DCC

Johan: RTFM Central Station hoofdstuk 8 blz 42 decoder resetten. Staat er allemaal in hoor. En heeft niets met DCC van doen.

Gr, Ben.
Re:Roco BR 64 311 doet niets
maar als de decoder op dcc staat kan de cs hem niet resetten,want het reset signaal bereikt de decoder niet
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets
Ik heb zelf ook een standaard CS1 en ook een aantal Roco locs. Het lijkt me sterk dat ie op DCC format staat, want dat is voor veel Marklinrijders niet gewoon zeg maar  :D Dus een uitzondering. Lijkt mij ook gewoon kwestie van ander adres dan de standaard 3.

Fred, zet 'm gewoon op het CS1 programmeer spoortje, zoals Ben al aanhaalde. Loc even handmatig invoeren met motorola 28 en adres op 3.
Daarna ga je naar het menu om de CV's te wijzigen (zie handleiding als je niet weet waar dat zit) en wijzig CV 8 in 8. Als je V = ok drukt hoor je een tikje en even wachten op tikje 2 dan is e.e.a. echt weggeschreven. Je ziet ook de lampjes knipperen.

Al is dat ook niet altijd zo bij de Roco NS 1008 knipperen de lampjes niet  :?

Probeer maar, kan in principe weinig aan fout gaan.

Suc6
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Hola,

Vandaag heb ik eens even een danig stukje omgereden om thuis te geraken. De omweg ging via Apeldoorn en Blausee-Mitholz. Da's een aardig endje uit de buurt als je in omgeving Deventer zijn moet, niet waar? Het blijkt uiteindelijk nog wel mee te vallen, want het betreft hier het Blausee-Mitholz in miniatuur en dat ligt op een kleine 50 minuten hiervandaan. Met de auto dan, maar dat spreekt.

Ik had met Johan (Blausee-Mitholz) afgesproken om langs te gaan na aanleiding van het tot vervelens toe en tot razernij leidende uitvallen der elektrische aandrijving van de Marklinwisseltjes. En ja, als ik dan toch ga, kan ik evenzo goed mijn BR64 mee nemen. Gewapend met een heuse Deventer kruidkoek had ik er alle vertrouwen in dat Johan deze veelwielige dame weer vlot zou krijgen. En of het nu aan de koek lag of niet, het is gelukt!
De kleine feeks had een door de vorige eigenaar toegekend DCC-adres gekregen, dat ik met mijn (simpele) CS1 niet kon wijzigen. Gelukkig heeft Johan de beschikking over een Ecos én sinds vandaag ook Deventer kruidkoek. Is de eerste zeer wel in staat een dergelijk adres aan te passen zodat het ook voor mijn CS1 bruikbaar is, de tweede is gewoon lekker.

De fijnafstemming van vertraging en versnelling (het temmen van de feeks) was daarna slechts 'a piece of cake'. Cake? Nou goed dan: koek!

Johan, dank voor je hulp. We hebben even fijn geklept over wissels en ander niet modelspoor gerelateerd interessants.

Hasta la Pasta
Fred



PS
Nu ik voor de eerste keer een Roco locje rijdend op mijn baantje heb, vallen mij meteen een paar vervelende zaken op. Ten eerste de verlichting. Zowel bij de front- als sluitlantaarns schijnen de ledjes tussen de bufferbalken. Er zit een klein spleetje waar het licht doorgang heeft. Storend en jammer.
Ten tweede het ontspoorgedrag. De loc werkt zichzelf telkens uit de rails wanneer er een wissel moet worden open gereden.
Waarschijnlijk zijn het geringe eigen gewicht en de kleinere wielkransen hier debet aan. Jammer. Gelukkig ontspoort ze nergens als de wissels goed staan.
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Ha Fred, ben blij dat jij weer te vree bent met de veelwielige dame  8)
Ze probeerde eerst nog de dans te ontspringen door zich dood te houden, jij lette even niet op toe ik haar kietelde en zij haar eerste schreden verplaatste  :mrgreen: Daarna let ze zich gewillig temmen  8)

Dank voor de koek, ja die houdt mij wel zoet  8)

Die BLS Ae 6/8 205, die bruine dame weet je wel op mijn baan das ook een Roco. Zo als je gezien hebt heeft zij ook loopwieltjes net een kinderfietsje weet je wel  :lol: Maar de 205 rijdt ook geen wissels open hier, dan gaat de loopas er ook naast. Roco heeft daar dus wel meer een handje van.

Dank voor de babbel, koek en de gezelligheid.

P.s. ik zou wel willen de de afstand naar Blausee-Mitholz slechts 50 min was, tel er maar 480 min bij...........

Mvg, Johan
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 16 januari 2010, 18:37:18
Ha Fred, ben blij dat jij weer te vree bent met de veelwielige dame  8)
Ze probeerde eerst nog de dans te ontspringen door zich dood te houden, jij lette even niet op toe ik haar kietelde en zij haar eerste schreden verplaatste  :mrgreen: Daarna let ze zich gewillig temmen  8)

Soms is het wijs om jullie even een momentje met elkaar alleen te laten. Er zijn intimiteiten die je als buitenstaander helemaal niet wilt weten  8)

Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 16 januari 2010, 18:37:18
Die BLS Ae 6/8 205, die bruine dame weet je wel op mijn baan das ook een Roco. Zo als je gezien hebt heeft zij ook loopwieltjes net een kinderfietsje weet je wel  :lol: Maar de 205 rijdt ook geen wissels open hier, dan gaat de loopas er ook naast. Roco heeft daar dus wel meer een handje van.

Hmm, dat is een naar trekje van deze sujetten uit de Roco-stal. Er zijn inmiddels toch al vele locs met voorloopassen die op mijn tracée goede sier maakten. Geen enkele had moeite met het open (of dicht) rijden van wissels. Toegegeven, dat waren dan wel Marklin locs.

Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 16 januari 2010, 18:37:18
Dank voor de babbel, koek en de gezelligheid.

x2!

H la P
Fred
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Fred,

dat voorloopwieltje zit b.v. bij M* vaak met een koperen lipje wat het wieltje naar beneden drukt, weet niet of dat bij Roco ook zo is, maar indien aanwezig kan de veerdruk wellicht niet toereikend zijn 8)

Mvg Gert
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Hola Gert,

Er zit geen bladveertje onder het voorloopasje gemonteerd van deze Roco.
Er is wel sprake van een of andere plastiekerige contraptie die het asje op de rails moet houden, maar die voldoet dus bij lange na niet zo goed als het Marklin-equivalent. Voorlopig laat ik het maar even zo en zorg dat de wissels gewoon goed staan. Misschien dat ik later eens kijk of ik er een echte bladveer in kan frotten.

Het licht doorlaten bij de buffers vind ik een veel kwalijker zaak.

H la P
Fred
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Hoi Fred,

Dat licht doorlaten heb ik ook bij sommige locomotieven (meestal de oudere types zonder ledverlichting) van Marklin. Maar bij mijn BR 64 311 (van Marklin) heb ik dat gelukkig niet. Ik blijf het een leuke locomotief vinden en deze rijdt wel gewoon de wissels (c-rails) open.

Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Hola Br, wat heb je gedaan om het te verhelpen?

De BR64 is inderdaad een schattige loc. Deze Roco is prachtig gedetailleerd,  meer en beter dan haar Marklin-zusje, maar dat heeft dus wel de nodige nadelige consequenties zoals fragiliteit, kunststof onderdelen en een laag eigen gewicht met als gevolg een matige trekkracht en het al eerder vermelde ontspoorgedrag. De rijeigenschappen an sich zijn dan wel weer top. Zeer stille, trillings- en schokvrije loop. En bovenal de door mij betaalde aanschafprijs van 50 (ja u leest het goed: vijftig!!) euronen, doen voor mij de balans toch wel naar het positieve in het voordeel van Roco doorslaan.

H la P
Fred
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Wat heb ik gedaan? Bijna ? 300,-  :( gespendeerd aan Marklin, want het is een Marklin Lok (met geluid). Dus mijn locje is van origine wat zwaarder en de flensen wat groter.

Dat hij wat minder gedetailleerd is, vind ik niet zo erg, maar dat deze bijna 3 maanden weg is geweest (speakertje kapot) vind ik weer wel jammer.

? 50,- voor je BR 64  :?:, en hij was al digitaal :?: dan mag je eigenlijk niet klagen.
Ik moet zeggen dat mijn 2 BR 64's (39640 en 39641) beide een zeer mooie loop hebben. Wat dat betreft vind ik de Softdrive sinusmotor zeer goede loopeigenschappen hebben.

Excuses voor mijn wat late reactie.

Met vriendelijke groet,

Marco
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Hallo,

Ik heb dit draadje eens doorgelezen.

Ik bezig al 1,5 jaar ofzo een Roco 64 (68200). Heb daar ongeveer een jaar geleden een ESU loksound in gezet.
Zijn rijeigenschappen zijn echt super!!!!! Ik heb nog nooit problemen gehad met ontsporen op wissel en dergelijk
en dit op c-rails en k-rails.

Dat de Roco 64 bij Fred ontspoort hoeft niet perse te liggen aan de lok!! Het kan ook een slechte wissel zijn!!

En ik vind (mening) dat je wissels niet hoort open te rijden.
Maar ik snap dat je het om budget redenen wel doet.

Ik wil verder niet zeiken ofzo, maar ik vind dat Roco op dit forum wel eens te makkelijk het stempel krijgt van slecht spul.

Groeten Martin
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Citaat van: Marklinbaan.nl op maandag 25 januari 2010, 09:58:12
Dat de Roco 64 bij Fred ontspoort hoeft niet perse te liggen aan de lok!! Het kan ook een slechte wissel zijn!!

Groeten Martin

Die vlieger gaat in dit geval helaas niet op. Toen Fred met zijn lok hier was ontspoorde het loopwieltje ook spontaan op een kruiswissel, daar waar mijn eigen Roco loopwieltjes geen problemen hebben.

Mvg, Johan
Re:Roco BR 64 311 doet niets / Maar nu wel!
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 25 januari 2010, 19:17:33
Die vlieger gaat in dit geval helaas niet op. Toen Fred met zijn lok hier was ontspoorde het loopwieltje ook spontaan op een kruiswissel, daar waar mijn eigen Roco loopwieltjes geen problemen hebben.

Mvg, Johan
Oké dan zal er iets niet goed zitten bij het loopwiel, misschien een braampje aan het plastic.
Dit is vast makkelijk te verhelpen!