Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan

Gestart door hermanus donderdag 07 januari 2010, 21:26:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Hallo

Ik zit er hard aan tedenken om met mijn huidige baantje te stoppen en met dit verder te gaan

alles is enkel spoors en rechts boven komt een schaduwstationetje.
Ben er nog niet helemaal uit of de verandering plaats zal vinden maar misschien met een paar tips voor dit plan doet mij mischien de knoop doorhakken.

Groet Manus
Re:nieuw baanplan
EgMaf
gast

Re:nieuw baanplan
Zet even je huidge baan(plan) erbij, dan kunnen we vergelijken :)
Re:nieuw baanplan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:nieuw baanplan
Ik zelf ben er niet zo wild op, 'n wissel op 'n helling.
Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
Citaat van: EgMaf op donderdag 07 januari 2010, 21:57:32
Zet even je huidge baan(plan) erbij, dan kunnen we vergelijken :)
Re:nieuw baanplan
EgMaf
gast

Re:nieuw baanplan
Ik zou idd voor het nieuwe plan gaan (enkelspoor, maar veel langer spoor)

Komt dat schaduwstationnetje wel goed uit met de hoogte? Ik neem aan dat je het in een tunnel wilt leggen, maar het spoor zelf ligt daar al flink hoger dan het echte station, en als daar dan nog een berg overheen moet (voor de tunnel), wordt het misschien wel te steil verticaal allemaal?

Eventueel kun je het op een paar andere punten ook nog veranderen:
- Het bovenste, lange rechte stuk, daar kan eventueel ook een schaduwstation/inhaalspoor voor een lange trein.
- De stationssporen kun je langer maken door de inrijwissel bij rechts de eerste 24224 te leggen., en / of door links meegebogen wissel te gebruiken om de beide sporen te verbinden
- Naast de locloods kan ook nog een "open lucht" opstelspoortje als je een wissel legt in plaats van de 24224 voor de 3-weg wissel.
Re:nieuw baanplan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:nieuw baanplan
Je hebt een mooie lengte tot je beschikking zou je niet overwegen om een volledig schaduwstation met een aantal lange opstelsporen onder de baan aan te leggen.
Dan zie je telkens ook een andere trein naar boven komen en daar rond rijden.

Ik heb zelf al eens bochtwissels in een helling gebruikt en daar geen problemen mee ondervonden, maar misschien heb ik wel mazzel gehad.

Groet

Ronald
Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
@ egmaf;zal het plan een beetje bijschafen met jouw tips.
@ ronald;ik heb maar 3treinen vandaar dat ik mijn huidige baan wil veranderen.
Groet Manus
Re:nieuw baanplan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:nieuw baanplan
Zoveel had ik er een jaar geleden niet eens. Nu heb ik er inmiddels 5. Dus je weet nooit hoe snel dit opeens kan gaan. Beter een paar sporen teveel onder de baan dan over een jaar weer opnieuw beginnen. Ik spreek helaas hiermee uit ervaring. Had 2 veel te korte opstelsporen onder de baan en dan ook nog eens zonder terugmelding. Ben dus maar helemaal opnieuw begonnen.

Veel tips op het forum bekeken voordat ik opnieuw aan het bouwen ben begonnen. Ook mijn baanplan diversen malen aangepast.

Groet

Ronald
Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
Hallo
Aan het proberen geweest en tot dit gekomen.
Met het schaduw gedeelte ben ik nog niet helemaal eens.
Ik heb het geprobeerd op de lange zijde maar kom dan ruimte tekort.


Groet Manus
Re:nieuw baanplan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:nieuw baanplan
Hallo Manus,

Volgens mij kun je 1 trein in station en 1 trein op het schaduw station en 2 treinen op baan al  behoorlijk gevarieerd rijden.

Weet natuurlijk niet hoeveel loc's je al hebt  :?

Succes met deze baan.

Gr Einte
Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
Citaat van: Einte op vrijdag 08 januari 2010, 20:50:26
Weet natuurlijk niet hoeveel loc's je al hebt  :?
Gr Einte

Ben in het bezit van 3 treinen en veel meer zullen het er niet worden,heb er nog 2 op het verlanglijstje staan,dat maakt dan 5 maar een daarvan is de welbekende brandweerloc en deze zal dan naar het depot verdwijnen dus blijven er 4 over.
Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
Hallo
Doordat de opstelspooren naar de andere kant zijn gegaan toch het eerste schaduw ontwerp gehandhaaft

hierbij ook wat 3D van hoe het eruit komt tezien




Groet Manus
Re:nieuw baanplan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:nieuw baanplan
Hoi Manus,

Ziet er goed uit in 3D. Je moet alleen er op letten dat je achter in de berg overal goed bij kan komen als er wat gebeurt. Verder super leuk ben al benieuwd naar de eerste bouwfoto's.

Groet

Ronald
Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
Citaat van: M.user op zaterdag 09 januari 2010, 19:08:01
Verder super leuk ben al benieuwd naar de eerste bouwfoto's.

Bedankt voor het compliment en de bouw is reeds begonnen
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19882.0

Groet Manus
Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
hallo



Aan het rommelen geweest met mij plan en tot het volgende gekomen.
Enkel de wissel naar de kruising de naar de keerlus gaat heb ik liever dat deze opschuifd naar beneden alleen kom ik dan niet uit met mijn keerlus.
Iemand mischien nog een idee?

Groet Manus

Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
opnieuw wat geprobeerd


prt scr werkte niet dus hoop dat het zo duidelijk is
Re:nieuw baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re:nieuw baanplan
Ik vind het een aantrekkelijk baanplan, maar vraag me af of je nu niet een beetje je doel voorbij gaat schieten. Het is alweer bijna overal 2-baans.

Erg slim ook die knik om bij je station te komen, al weet ik niet of het mooi is om daar wagons te zien knikken. Misschien dat ik hier zelf ook nog iets mee kan.

Ik weet niet hoe je je opritten wilt maken, maar er zijn 2 plaatsen waar deze wel heel dicht bij de andere rails komen. Wellicht een aandachtspuntje?
Re:nieuw baanplan
hermanus
gast

Re:nieuw baanplan
Hoi
dit is maar een probeersel
tweebaans kom ik haast niet onderuit om bij de twee rangeerspooren te komen aan de linkerkant anders moet er eerst worden gekopeld loc draaien enzo
vandaar de keerlus alleen vind ik hem zo mooier en ja dan maar een gedeelte dubbel spoor.
dat de rails dicht bij elkaar liggen valt te verhelpen door het spoor naar de brug iets te velengen.
het gedeelte aande achterkant (schaduwstation) ligt er nu ook zo bij en gaat goed door de hoogte verschillen.
Ben aan het proberen mijn plan zo te maken dat er met de tijd (lees dat duurt nog wel even)een schaduwstation onder de baan toe tevoegen.
Dit zou dan aan de rechterkant moeten gebeuren waarnu mijn schaduw ligt,dit spoor zal dan verlengt worden en naar beneden gaan alleen ben ik er nog niet helemaal uit waar het weer omhoog moet komen.
De slinger onder het station wordt op gelost door 1 spoor doodlopend te maken voor evt een pendelbaan .

Goet Manus
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
nog wat verder uitgewerkt

geel is de ingang naar schaduwstation en rood de uitgang
het zal nog wel even duren voor dat het schaduwstation komt dus daar moet nog een plan voor worden gemaakt

Groet Manus
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
hallo




dit moet het schaduwstation worden ,het ligt 12,5cm onder de baan met een steigings% van 2,8.
Als ik een pendelbaan toepas hoort er dan ook een doodlopendspoor in het schaduw of kan de pendeltrein daar gewoon een rondje maken?

Groet Manus
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Hallo Manus,

Mooi baanplan, maar een klein probleem bij het schaduw station bij de binneste bocht aan de rechterkant daar kun je niet zo stijl omhoog.
Daar zou je wat op moeten verzinnen, de buitenste bocht kan wel omhoog,

Gr Einte
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
hoi


de ruimte is daar 9,2 cm
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Hallo,

Bedoel je de hoogte van het spoor daar, dan wel heeeel stijl om hoog volgens mij, of zie ik het verkeerd.

Gr Einte
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
denk dat je het verkeerd ziet heb wat rails weggehaald voor de duidelijkheid



rechts onderin sluit aan op het station
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Citaat van: hermanus op donderdag 04 februari 2010, 22:34:18
denk dat je het verkeerd ziet heb wat rails weggehaald voor de duidelijkheid



rechts onderin sluit aan op het station

Manus, als dat zo is dan gauw gaan bouwen ziet er leuk uit zo.

Gr Einte
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:nieuw baanplan met schaduwstation en pendelbaan
Hallo Manus,

Die 12,5 cm kun je best nog iets ruimer aanhouden naar 15 cm. Dit geeft je later veel voordeel als je ergens bij moet. Het stijgingspercentage dat je nu hebt is absoluut geen probleem. Ik heb zelf ca 5% en de loks lopen soepel naar boven. Gewoon een kwestie van uitleggen hellingshoek afstellen en testrijden.

Op mijn topic kun je die stijging en de tussenruimte zien.

Jij hebt zelfs nog 20 cm meer plaatlengte dus ruimte genoeg.

Wel goed dat je nu toch voor het schaduwstation hebt gekozen met voldoende opstelsporen.
Het is wel belangrijk dat de opstelsporen net iets langer zijn dan je langste trein. Ook moet je rekening houden met de stopsecties op die sporen.

Succes ga zo door

Gr
Ronald