Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

aansluiten andreaskruizen 5060

Gestart door vanb woensdag 06 januari 2010, 19:34:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten andreaskruizen 5060
Lid sinds: 2008

offline
aansluiten andreaskruizen 5060
Hallo,

Ik heb hier een setje andreaskruizen met knipperschakelkastje erbij.
Ik heb deze aangesloten volgens schema.
Heb hierbij daar waar de lampen aanmoeten en uitmoeten zelf een contactrails gemaakt dmv het doorknippen van de verbinding van de spoorstaven aan de onderkant en 2 rode isolatoren.
Nu gaan de kruizen aan en uit als de trein over deze contactrails rijdt.
Alleen op dit stuk traject tussen de 2 contactrails rijdt mijn trein nu niet meer.
Ik heb op de o-pin een draad gesoldeerd en aangesloten op de knipperelectronica volgens schema.
Wat doe ik fout of vergeet ik?
Hoop dat iemand me kan helpen.

Maikel
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Maikel,

Heb je wellicht beide railstaven voorzien van een isolator?
Op 1 rail moet nog wel de min blijven staan, anders is er geen stroomkring.
Dus of de linker- of de rechterrailstaaf moet slechts geïsoleerd zijn en niet beide.

Groeten,
Ton.
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Ton,

Heb ik nu gedaan.
De lok rijdt nu langzaam over het traject tot het contactrail en daarna weer normale snelheid.
Lijkt dat die niet genoeg stroom krijgt. Snap het echt niet.

Maikel
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Maikel,

Nog enkele dingen die je kunt controleren:
- Rails is goed schoon
- Wielen van de loc goed schoon
- Contacten tussen de rails maken goed contact

Kun je eventueel paar foto's laten zien hoe het allemaal is aangesloten?

Groeten,
Ton.
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Ton,

Alles is goed schoon. Als ik namelijk de andere isolator weghaal dan rijdt de trein zonder probleem over het traject.
Ik rijdt met een controlunit 6021 aangesloten met zo'n zwart/witte trafo. Weet t nummer even niet.
Ik heb een verdeelblokje(7209) Hierin zit een draad vanaf mijn trafo(gele klem). Op dit blokje zit een draad die naar de gele stip van het knipperelectronicakastje gaat. En 2 draden van de kruizen(degeen zonder de weerstandjes).
Dan heb ik een draad op de O gesoldeerd. Deze loopt naar de bruine stip op het knipperkastje.
De draden van de kruizen met het weerstandeje zitten in de bussen 1 en 2 van het knipperkastje.
Dat is precies zoals in de handleiding.
Heb er maar 2 kruizen op aangesloten. Ben toch niet verplicht er 4 op aan te sluiten? Zijn namelijk 4 bussen om kruizen aan te sluiten.

Zal vanavond kijken of ik er foto's van kan maken.

Maikel
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Maikel,

Klinkt in ieder geval goed zoals je het hebt aangesloten.
Ben ff benieuwd naar de foto's.

Misschien dat 1 railstaaf toch niet goed contact maakt?

Groeten,
Ton
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Ton,

Heb geprobeerd wat foto's te maken.
Heb het even op wit papier gedaan. Hopelijk is het dan wat beter te zien.



(1) Ik heb aan 1 kant een isolator aangebracht op de railspanning kant.
Heb dit ookaan het einde van het traject gedaan bij de andere contactrail.
(2) Ik heb hier de verbinding tussen de spanning van de 2 railstaven doorgeknipt. Raken elkaar niet.


(3) Bij de bruine stip heb ik de draad vanaf de O-lipje onder de rails, aangesloten. (Let niet op de kleur draden. Dit was om te proberen. Bij de baan komen de juiste kleuren)
(4)Bij de gele stip zit de draad die vanaf het verdeelplaatje komt.(6)
(5)Zit de draad met weerstand van het kruis.
(7)andere draad van het kruis naar het verdeelblokje.
(8 ) Zie je nu niks maar zat de draad die naar de gele klem van de trafo gaat.(Is toch de bedoeling.



Draad zit op het O -lipje van de rails en gaat naar het knipperkastje.

Hoeft toch niet perse 4 kruizen hierop aan te sluiten. Zitten er tenslotte maar 2 in de verpakking.

Heb ook geprobeerd met het aansluiten van een rode en bruinedraad binnen het traject en aangesloten op controle unit. Dan rijd de trein wel maar blijven de lampen  knipperen. Worden niet meer geschakelt.

Hoop dat je het een beetje kunt zien.

Maikel
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Maikel,

Als ik het zo bekijk op de foto's, heb je alles correct aangesloten.
Wat je nog kunt proberen, is om de andere railstaaf te isoleren en de huidige geïsoleerde reail weer aan te sluiten aan de baan.
Misschien zit er een rail tussen die niet goed contact maakt.
Andere opties heb ik eerlijk gezegd ook niet meer.

Misschien dat iemand anders je nog van verdere informatie/tips kan voorzien.

Groeten,
Ton.
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Dag Maikel,

Ben als herintredende Märklinliefhebber al een tijdje aan het grasduinen op dit prima forum. Kwam zodoende ook op jouw draadje terecht.
Als ik naar de foto kijk met de gele draad gesoldeerd op het 0-lipje, dan lijkt het alsof je daar niet de verbinding tussen de twee railstaven hebt weggeknipt. Is dat zo? Het is niet voldoende om dat bij de eerste en de laatste rails van het 'knippertraject' te doen. Dat moet bij alle rails gebeuren die tussen de twee rode isolatoren zitten. Maar misschien kon ik het niet goed zien....

Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Gerrit-Jan,

Klopt heb je goed gezien.
Ik heb toevallig gisteren de 2 railzen met de doorgeknipte verbinding tegen elkaar gelegd.
Het werkte toen wel. Was puur toeval dat ik dat deed.
Ik was er niet zeker van of dit de bedoeling was.
Maar volgens jouw dus wel.
Bedankt hiervoor.
Ga het deze week proberen of het zo lukt.

Maikel
Re:aansluiten andreaskruizen 5060
Hoi Maikel,

Goed om te horen dat je het problem hebt gevonden.
Het lag dus niet aan de aansluiting van de andreaskruizen zelf, maar de isolatie van de rails.

Zoals Gerrit-Jan ook al aangaf, moet je inderdaad elke rails doorknippen waartussen je werkt met bezetmelding.

Groeten,
Ton.
Re: aansluiten andreaskruizen 5060



Zo heb ik het gedaan. Natuurlijk met twee kleuren draad, dit is alleen even voor de afbeelding.