Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Railschoentjes märklin k rails

Gestart door daanknoben zondag 28 februari 2010, 10:07:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railschoentjes märklin k rails
Hoi allemaal,

Ik zoek me helemaal suf op google. Ik zoek zowel metalen als kunststof railschoentjes voor de verbindingen aan t eind van flexrails, en voor het isoleren van blokken. Kan iemand mij vertellen welke artikelnummers dat zijn? Of dat er misschien goedkope alternatieven zien.

Groeten Daan
Re:Railschoentjes märklin k rails
Beste

Volgens mij heeft Fleischmann deze kunststof schoentjes, Ze zitten als setjes van 10 stuks bij elkaar. vraag me geen artikel nummers. Ze passen op marklin rails, zowel Mrails als K rails.
De schoentjes hebben in het midden een "schotje" zodat de metalen railstaven eilkaar niet kunnen raken. Je kan ze dus gebruiken om je flexrails te verbinden met de volgende rails als wel een isolatie invoeren.

Succes Teunis
Re:Railschoentjes märklin k rails
Blausee-Mitholz
gast

Re:Railschoentjes märklin k rails
Hallo Daan,

Voor isolatie gebruiken we de Fleischmann Profi 6433, gaat prima.
Metalen railschoentjes koop ik altijd op de beurs te Houten. Daar staat een NL handelaar uit het oosten des lands. Bij de buren schrijft hij onder de naam "die Bahn"
Succes, Johan
Re:Railschoentjes märklin k rails
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 28 februari 2010, 10:21:02

Metalen railschoentjes koop ik altijd op de beurs te Houten. Daar staat een NL handelaar uit het oosten des lands. Bij de buren schrijft hij onder de naam "die Bahn"


Roco's, werken perfect: 30 stuks ?3,30 artikelnr. 42263.



Gr, Ben.
Re:Railschoentjes märklin k rails
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Railschoentjes märklin k rails
Hallo Daan,

Ik gebruik naast de door Johan genoemde isolaties ter vervanging van de raillas, ook nog de Kunstoff Fleischmann 6403 deze is wat flexibeler en gebruik ik als ik een railstaaf heb doorgeslepen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Railschoentjes märklin k rails
Thanks voor de input
Re:Railschoentjes märklin k rails
Hoi allemaal,

Het nummer van 42263 is niet leverbaar bij modeltrein express. Ze hadden alleen een andere (42610). Stom van mij om aan te nemen dat het dezelfde zijn. Was dus niet. Zijn voor een lager profiel. En dus pasten ze niet. Dus staan ze nu te koop voor de liefhebber. Zie verkoop rails

Dus maar weer opzoek op ebay of iets dergelijks.

Groeten Daan
Re:Railschoentjes märklin k rails
Even bestellen bij Erwin Prummel: http://www.etsemmen.nl/

Gr, Ben.
Re:Railschoentjes märklin k rails
Ik heb zo'n setje van die Fleischmann railschoentjes/railassen, maar hoe krijg ik de metalen examplaren nu van de rails af? Ik heb zowel de oude 2100 serie k-rails (gevouwen blik railprofiel) als de huidige 2200 serie (volprofiel rail). Die krengen zitten muurvast  :? en ik ben bang dat ik mijn rails sloop als ik ze er met geweld vanaf probeer te krijgen.

Ik sta open voor iedere suggestie.

Groet,
Ronald
Re:Railschoentjes märklin k rails
Blausee-Mitholz
gast

Re:Railschoentjes märklin k rails
Met een tangetje open buigen, ook langs de railstaaf en dan uit trekken.
Je zult ziet dat de raillas met een nokje in de inkeping van de railstaaf zit. Dat nokje moet je dus vrij buigen.

Succ6, Johan
Re:Railschoentjes märklin k rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Railschoentjes märklin k rails
De lassen van de 2100-serie kun je vrij gemakkelijk openvouwen met een (oude) schroevendraaier.
Let er wel op dat er vaak een inkeping aan de onderzijde van de rail zit.

Voor de 2200-serie kun je het lasje ook openvouwen. Hier zit de borging vaak aan de zijkant van de railvoet.

Na het openvouwen er rechtstandig af trekken (van de rail af) met een platbektang.

John
Re:Railschoentjes märklin k rails
Passend schroevendraaiertje in de raillas, dan schroevendraaier verdraaien, dan buigen ze uit. Vervolgens met punttang eruit trekken. Verdoving is wel aanbevolen, K rails zetten anders een keel op. Raillas is wel rijp voor de prullenbak, dat wel.
Re:Railschoentjes märklin k rails
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Railschoentjes märklin k rails
Hallo Ronald,

inderdaad net zoals Johan schrijft openbuigen, en dan met een tangetje een klein beetje kantelen voordat je aan de raillas gaat trekken. Zonder enig geweld haal je hem er dan zo af.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Railschoentjes märklin k rails
Johan en Walter,

Bedankt voor de tip, ik zal het dit weekeinde eens uitproberen. De aanleg van mijn schaduwstation stokt even door dit probleem.

Groet,
Ronald
Re:Railschoentjes märklin k rails
Toch maar even de moeite genomen om er één te proberen. Effe wringen en draaien en hij kwam los.

Citaat van: catzeiler op dinsdag 13 april 2010, 22:07:36
Verdoving is wel aanbevolen, K rails zetten anders een keel op.
De buren kwamen zelfs kijken of er iemand werd vermoord. :mrgreen:

Groet,
Ronald
Re:Railschoentjes märklin k rails
De roco 42263 zijn niet meer te bestellen. Heb nu al op 4 plaatsen geinformeerd.

Iemand een idee waar ze nog wel te krijgen zijn, of een alternatief te gebruiken voor K-rails?

Groeten Daan
Re:Railschoentjes märklin k rails
Blausee-Mitholz
gast

Re:Railschoentjes märklin k rails
Daan het antwoord staat in post #2

Mvg, Johan
Re:Railschoentjes märklin k rails
Hoi Johan,

Dat hou ik zeker in mn achter hoofd. Maar als ik een andere oplossing van mijn luie burostoel kan regelen doe ik dat liever :lol: :lol: 8)

Groeten Daan
Re:Railschoentjes märklin k rails
Citaat van: spoorman op zondag 11 april 2010, 15:28:13
Even bestellen bij Erwin Prummel: http://www.etsemmen.nl/

Gr, Ben.
Ook hier staat ze helaas niet meer in de webwinkel assortiment.

Gr. Daan
Re:Railschoentjes märklin k rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Railschoentjes märklin k rails
Je zou het treinwinkeltje in Dordrecht kunnen proberen als je daar in de buurt komt. Die heeft veel van dit soort spul. Maar die zit niet online.