Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Spoetnik's baan

Gestart door Spoetnik dinsdag 05 januari 2010, 22:11:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

offline
Spoetnik's baan
Om de druk op mijzelf een beetje op te voeren, hierbij een topic over mijn in aanbouw zijnde modelbaan.
't Is een x-jarenplan, dus het kan wel even duren voordat het helemaal af is. Als dat al lukt  8).

Achtergrond
Op een of andere manier ben ik gaan verzamelen. Gelukkig wel "beperkt": Stoomlocomotieven naar Duits voorbeeld zijn mijn ding. Liefst de vroegere periodes. De collectie groeit helaas tegenwoordig niet tot bijna niet, maar is toch behoorlijk fors.
Naar mijn mening moeten locomotieven wel kunnen rijden en daarvoor is een modelbaan natuurlijk schitterend. Uit deze combinatie volgt het hoofdthema voor mijn baan: een depot! Maar wel met rij-mogelijkheden.
Nu is de beschikbare ruimte beperkt (2,5 x 1,4)m) dus heb ik een creatieve oplossing bedacht.
Een deel van een traject op het schaduw-niveau is zichtbaar als een soort "paradebaan". (Het duitse woord paradestrecke vind ik hier beter passen dan de Nederlandse variant, maar goed, dit is een Nederlands forum  :lol:).
Verder stond ook een station met voldoende perronlengte op het wensenlijstje.

Het ontwerp
Het schaduwgedeelte:

Het voorste spoor is zichtbaar, daarachter ligt een helling naar een hoger niveau. Achterop de baan zit een meegebogen wissel naar de rand van de tafel. Deze dient om eventuele toekomstige uitbreidingen aan te kunnen sluiten zonder enorme ingrepen te hoeven doen.

Het bovengedeelte:

Vooraan het depot. Het station is schuin geplaatst om meer lengte te krijgen. Er is ook bewust gekozen voor een kopstation, zodat maar aan een zijde een wisselstraat nodig is. Dat je daarmee meer rangeer bewegingen krijgt is alleen maar leuk  8).
Helemaal achteraan nog een klein goederenloodsje.

Zo, dat is het plan; nu de uitvoering :D.
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Spoetnik's baan
Hallo Spoetnik,

Dit vind ik nou een leuk baanplan op een kleine ruimte, met wat voor rails ga je dit doen C of K rails.

En de besturing ben ik ook wel benieuwd naar.

Succes met bouwen.

Gr Einte
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Spoetnik's baan
Hoi Spoetnik, als je maar genoeg op dit forum kijkt en praat (tikt) wordt je vanzelf met het virus besmet en ga je steeds sneller bouwen, succes,  vr gr Arie
Re:Spoetnik's baan
Varekamp
gast

Re:Spoetnik's baan
Leuk baanplan zo. Veel rangeermogelijkheden.
Om even te reageren op de rails keuze: 24... nummers zijn C-rails en 22.. nummers zijn K rails, welke spoetnik in het zichtbare gedeelte heeft gelegd. Mooie combinatie al zeg ik het zelf.  :P

Succes met je bouw en show ons de vorderingen met foto's.

Groeten Ronald
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:Spoetnik's baan
Klopt het is gecombineerd C- met K-rails. Het schaduw-gedeelte is met C-rails ontworpen.
Stiekum ben ik al wat verder en de C-rails bevallen tot nu toe prima, maar K vind ik mooier om te zien... 8)
De onderbouw
Lid sinds: 2009

offline
De onderbouw
Zoals ik al liet doorschemeren ben ik inmiddels begonnen. Nu heb ik ooit de hoop om in de toekomst te verhuizen naar een ruimere woning. Door schade en schande wijs geworden betekent dat dat ik mijn baan modulematig wil opbouwen. Dus de basis wordt gevormd door 4 modules:

De baan zal wel een semi-permanent karakter hebben, zodat ik wat minder zwaar heb gekeken naar super-verbindingen. Deze worden nu gevormd door vleugelmoeren. De hoeken zijn versterkt met hoekankertjes.

En de andere kant:

De hoeveelheid zaagsel op de grond komt van gaten die ik in de planken heb geboord; een hersenspinsel over gewichtsbesparing en eventuele draaddoorvoer.
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Spoetnik's baan
Hallo Spoetnik,

Ik vind die beugeltjes wel heel erg klein voor zo'n groten konstruktie  :shock:

Je zou wel grotere hoekstukken kunnen nemen net zo breed als de balk is.

Succes er mee

Gr Einte
Re:Spoetnik's baan
Varekamp
gast

Re:Spoetnik's baan
Hallo Spoetnik,

Gebruik voor je hoeken vast te zetten bredere ijzers of maak van dik multiplex min. 18mm driehoekjes die vanaf de buitenzijde kan vastschroeven. Hierdoor onstaat ook een 45graden hoek en je latten zitten muurvast, belangrijkste: je krijgt dan geen frictie meer.

Succes hiermee.

Groeten Ronald
Re:Spoetnik's baan
catzeiler
gast

Re:Spoetnik's baan
Een lat diagonaal plaatsen, zo krijg je een driehoek, van oudsher de meest stabiele constructie.
Re:Spoetnik's baan
JeDa
gast

Re:Spoetnik's baan
Hallo,
Ik heb een paar vragen over het ontwerp. Ik ben zelf ook met een baantje bezig en heb een soortgelijk ontwerp gehad (kopstation met keerlus), maar heb dit weer omgebouwd. Misschien zijn het domme vragen, maar goed....

Hoe laat je een trein met rijtuigen het station uitrijden? Achteruit? Je kunt in jouw ontwerp namelijk alleen het station inrijden (met de loc voorop).  Of gebruik je dan een tweede loc?

Ook begrijp ik niet goed hoe je dit doet bij de locloods. Je rijdt er als het ware vooruit in, dan rijdt je achteruit de draaischijf op, en vervolgens achteruit de loods in. Als je dan weg rijdt uit de loods (dus vooruit) via de draaischijf, dan kom je dus achteruit de baan op.  Of ga je de locs omdraaien op de schijf waardoor ze dus achteruit over het rangeerterrein rijden en dan weer vooruit op de baan komen te staan?
Re:Spoetnik's baan
Wasmi
gast

Re:Spoetnik's baan
Leuk baanontwerp heb je gemaakt, en met zo'n thema gaat dat helemaal goed komen. Over de sterkte van je onderbouw heb ik wel serieuze twijfels, zeker als je het nog wilt kunnen verhuizen ook. Zo te zien wil je een 'open bouwwijze' gaan gebruiken. Het is het beste om je modules zo sterk mogelijk te maken, en in verband in elkaar te zetten en dan de hoeken te verstevigen, bij voorkeur met multiplex driehoeken die zo groot zijn dat je er gelijk de poten onder kunt zetten. De metalen hoekjes zijn absoluut onvoldoende om ook maar enige sterkte te geven, en al helemaal als het met maar één schroefje vast zit. Doe jezelf een plezier en maak dit meteen helemaal goed. Is nu wat meer werk, maar bespaart je een hoop ellende. Kijk eesn op de site van Huub Maaskant http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm om een idee te krijgen over een stevige onderbouw.

veel succes!

Walter
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:Spoetnik's baan
Citaat van: JeDa op vrijdag 08 januari 2010, 09:37:49
Hallo,
Ik heb een paar vragen over het ontwerp. Ik ben zelf ook met een baantje bezig en heb een soortgelijk ontwerp gehad (kopstation met keerlus), maar heb dit weer omgebouwd. Misschien zijn het domme vragen, maar goed....

Hoe laat je een trein met rijtuigen het station uitrijden? Achteruit? Je kunt in jouw ontwerp namelijk alleen het station inrijden (met de loc voorop).  Of gebruik je dan een tweede loc?

Ook begrijp ik niet goed hoe je dit doet bij de locloods. Je rijdt er als het ware vooruit in, dan rijdt je achteruit de draaischijf op, en vervolgens achteruit de loods in. Als je dan weg rijdt uit de loods (dus vooruit) via de draaischijf, dan kom je dus achteruit de baan op.  Of ga je de locs omdraaien op de schijf waardoor ze dus achteruit over het rangeerterrein rijden en dan weer vooruit op de baan komen te staan?

Klopt allemaal wat je schrijft JeDa, ik heb dus voor een binnenkomende trein een 2de loc nodig. En ja, in het depot zullen de heren machinisten achteruit moeten rijden. 't Is even niet anders, ik zag op de beschikbare ruimte niet zo veel andere mogelijkheden.
Het kan trouwens ook zonder tweede loc: zie Märklin set 26543, een keertrein met BR23.
Verder vind ik het ook wel leuk om wat dingen te doen te hebben tijdens het rijden.

Dank voor jullie meedenken over de baanconstructie. Mogelijk dat ik de hoeken nog wat versterk. Een driehoekje erin maken scheelt inderdaad veel.
Wat jullie niet kunnen zien is dat deze "modules" verder niet zelfdragend hoeven zijn. Ze rusten op een frame van houten balken. Ik zal binnenkort wel weer wat foto's maken.
Voortgang...
Lid sinds: 2009

offline
Voortgang...
Zo, even een afbeelding van de situatie op dit moment.
De onderste laag begint duidelijk vorm te krijgen.

Ik heb alle stukken waar rails op liggen grijs geverfd. Voor een groot deel zinloos, maar ik vind het net wat meer afgewerkt eruit zien dan kaal hout.
Ik heb bewust geen geluidsisolatie of iets dergelijks aangebracht. Veel treinen zullen er niet tegelijkertijd kunnen rijden en ze rijden sowieso niet hard (teveel bochten).
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:Spoetnik's baan
Leuk plan met veel rangeer mogelijkheden. Ben benieuwd hoe het er verder uit gaat zien.
Sluit me aan bij alle adviezen over versterking van de hoeken.
Voortgang - een klein beetje...
Jawel, toch even een berichtje hier. Zojuist heeft een lokje (analoog) een volledig rondje gereden op het schaduwgedeelte van de baan.
Kleinigheid zullen jullie zeggen, maar ik had wat moeite met het solderen van aansluitingen aan K-rails. Uiteindelijk is het toch gelukt. Nu verder! (en hopelijk wat sneller  8))
Re:Spoetnik's baan
hoolsema
gast

Re:Spoetnik's baan
Dan mogen we binnenkort toch wel een mooie foto update zien met uitleg.

Mvg
Reinder
Re:Spoetnik's baan
Varekamp
gast

Re:Spoetnik's baan
Ben ook zeer benieuwd.  :D

Ronald  :D
Re:Spoetnik's baan
peterke33
gast

Re:Spoetnik's baan
hallo spoetnik,

dat word ook een knappe baan,hoop dat je ons veel leuke foto's laat zien van je baan.


groeten peter(ke33)
Foto-update
Lid sinds: 2009

offline
Foto-update
Na mijn vorige bericht over het gereden rondje is de voortgang weer ouderwets ver teruggezakt. Toch heb ik niet stilgezeten.
Daarom nu weer eens een foto-update.

Bedrading
Hier heeft dit forum al zijn nut getoond! Tips over het gebruik van boekbinders en wat Conrad-soldeer spulletjes hebben gezorgd voor deze bedradingssystematiek:

Vanuit de dikke hoofdleiding die aan de onderkant van het frame loopt wordt de verdeelstrook gevoed. De standaard rode en bruine draden voorzien de rails van voeding.

Aan hetzelfde frame komen ook de LDT-schakelmodules:

Zoals je kunt zien is de bedrading nog lang niet af  :(.

bediening
Tot nu toe zat/zit ik steeds te rommelen met een losse trafo waaraan wat draadjes hangen. Ik heb nu een heus instrumentenpaneel in elkaar geschroeft!


Hier zie je nog wel een punt van twijfel. Ik neig er sterk naar om gewoon "old-skool" digital te gebruiken. Scheelt gewoon weer centen. Alleen heb ik dan óf extra keyboards nodig (en een verbindingskabel omdat mijn instrumentenpaneel niet zo breed is) en eigenlijk ook een extra rijcontroller óf ik moet de beschikbare interface gaan gebruiken, maar dan zal ik ook op de PC aan de gang moeten.
Gewoon een extra keyboard heeft overigens wel mijn voorkeur.
Wat voor trafo raden jullie overigens aan bij Digital? De bijbehorende 6002 of iets anders?
Re:Spoetnik's baan
Reinder
gast

Re:Spoetnik's baan
Ziet er allemaal heel netjes uit spoetnik

mvg
Reinder
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:Spoetnik's baan
Interessante baan en zeker leuk om te blijven volgen hoop nu al op de volgende update
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Spoetnik's baan
Hoi Spoetnik,

mijn baan is een fractrie groter dan die van jou, bij mij voldoet de bijbehorende (6002?) trafo nog goed voor het rijden met de loks. De wissels (m-rails) en draaischijf heb ik wel aangesloten op ouderwetse analoge witte marklin trafo's.
Als je toch wilt uitbreiden is een 2e besturing met een 8036 wel handig.
Re:Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:Spoetnik's baan
Eindelijk weer eens een update!
Het onderste niveau van de baan "werkt".

Het bedieninspaneel provisorisch aangesloten:


En de LDT-decoder die de sporen van het schaduwstation stroomloos kan zetten:


Op de zichtbare trajecten gebruik ik klassieke armseinen. Op het onzichtbare stuk gebruik ik alleen de spoel van een oud lichtsein.

O ja, het spoor in het midden ligt gewoon los  :P.

En als toegift een filmpje:
Het gaat langzaam - maar een stapje verder!
Dat het een langdurig project zou worden was wel duidelijk. Nu toch - met veel moeite - een kleine update.
Ik ben begonnen met de bouw van de wisselstraat bij de ingang van het station.

De goede kijker zal zien dat het rail-verloop op deze foto lastig zal zijn in de praktijk. Ik wil dit deel als losse module bouwen. Dat heeft het grote voordeel dat ik er makkelijk bij kan tijdens de bouw.
Uiteindelijk zal hij hier in de "verste" uithoek van de baan komen.


Bij de wisselstraat maak ik gebruik van de originele Märklin-seinen. Om de wat grof vormgegeven spoelbehuizing uit het zicht te krijgen wil ik ze iets verlaagd maken. Dat wordt dan deze constructie:

Aan de onderkant bevinden zich de aansluitingen voor beide seinen en de spoorbeinvloeding:


Het wordt vervolgt. Hopelijk snel, maar de kans is groter dat het nog wel even duurt voor een volgende update komt. We hebben ons huis te koop gezet en wie weet ben ik straks vooral druk met inpakken, schuren, schilderen en uitpakken!
Re: Spoetnik's baan - Verhuizing!
In de vorige update al aangekondigd: De verhuizing is aanstaande.
Eigenlijk is de baan al bijna een jaar volkomen in ruste. Het begon met het opknappen van ons oude huis, om het te kunnen verkopen en nu zijn we enorm druk om ons nieuwe huis klaar te stomen voor bewoning.
Helaas wel wat minder ruimte voor treinen....
De grote uitdaging zit er nu wel aan te komen: Is mijn bedachte "module-constructie" inderdaad module-waardig. Lukt het het geheel zonder brokken over te krijgen.
Het zal nog wel even duren voordat dat bekend is, maar ik hou jullie op de hoogte.
Re: Spoetnik's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Spoetnik's baan
Hij was er nog... mijn topic   :-).

Inmiddels zijn we verhuisd. De baan is in delen richting zolder gegaan. Zonder problemen!
Langzaam maar zeker kan ik de draad weer op gaan pakken.

In de originele opzet ging ik volledig uit van een behoorlijk "klassieke" besturing: seinen die stukken spoor stroomloos zetten etc.  Echter de diverse filmpjes van automatisch werkende banen, met mooi afremmende treinen en een automatisch treinenverloop halen mij over om toch de baan te bouwen met het oog op computerbesturing.
Een belangrijke punt hierbij is het plaatsen van terugmelders. Logisch, je moet weten waar de trein zich bevindt.

In de handleiding van Koploper staat een goede uitleg hoe dit te doen, maar graag hoor ik jullie advies in deze.

Ik heb het volgende plan voor het plaatsen van die terugmelders: De zwarte stukken zijn gekoppeld aan een bezetmelder, de gele stukken zijn "vrije" baan.

Van belang hierbij is wel de rijrichting: Spoor A is het verbindingsspoor naar het hogere baanniveau. Dit spoor wordt in 2 richtingen bereden.
Een trein die naar het lagere niveau toe gaat komt altijd op het verbindingsspoor B. Dat wordt dus altijd in 1 richting bereden, net zoals het schaduwstation C en het "paradetraject" D.
Het wissel tussen C en D bepaald of een trein op het paradetraject blijft rijden of dat hij weer naar het hogere baanniveau wordt gestuurd.

Zou ik de bezetmelders op deze manier moeten plaatsen, of zie ik iets over het hoofd?
Re: Spoetnik's baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Spoetnik's baan
Je hebt hier alleen stop melders van de blokken geplaatst.

Voor automatisch rijden moet je "de vrije baan" ook opsplitsen en detecteren.
Even heel simpel gezegd moet je voor en achter elke wissel een melder maken.

Je mist dus nog alle inrijmelders van de blokken.

Robin