Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV

Gestart door blackbird dinsdag 05 januari 2010, 16:44:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Hallo allemaal,

wellicht is deze vraag al eens eerder gesteld, maar ik kan nergens een overzicht vinden.

Weet iemand over er een lijst is met daarop per loc (catalogusnummer) en daarachter het type motor (DCM, etc) en welke soort 5 sterren hoogvermogenmotor daar bij past ?

Graag jullie reactie.

Mazzel,

Blackbird
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
O.a. bij http://www.x-train.de/

Gr, Ben.
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Hoi Ben,

Dank je wel voor je reactie. Deze site had ik ook al gevonden, maar dat is niet wat ik bedoel.

Zoals aangegeven een lijst met loc/catalogusnummers, standaard motortype en welk type 5 sterrenmotor er in past, dus met nummer/type veldmagneet, anker, schild, schroeven etc etc.

Ik hoop op wat verdere reactie, in ieder geval bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Misschien vind je hier wat je zoekt? De site wordt niet meer bijgehouden, maar bevat nog veel waardevolle info
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Heren,

bedankt voor jullie reacties en info !

De laatste twee reacties als je die combineert dan heb je wat ik bedoel.
De lijst van Diesel geeft aan of de motor een DCC, SFCM of SFCM type is, als je daar mee gaat zoeken in de overzichten van Arjan (HF Kern) dan kun je bepalen welke 5* HV motorombouwset je moet gebruiken !
Ik ben er uit !
Bedankt nogmaals .

Mazzel,

Blackbird
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Blijf wel altijd op je ogen vertrouwen :)
De site die Arjan aangaf is bijvoorbeeld niet altijd juist....

Koen
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Heren
Met interesse hiernaar gekeken. Bouw zelf al mijn analoge motoren met de lopi 3.0 met permanent magneet om. Heb mij wel eens afgevraagd of de vervanging van de 3 polige ankers door 5 polige zin heeft. (als het al zomaar kan). Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voordelen? Zijn de ankers los te krijgen?

groet Hennie
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Ik heb al een aantal motoren omgebouwd met permanet magneet en vijfpolig anker, echter nooit met driepolig dus ik kan het niet vergelijken.  :D

Je kan ze zeker los kopen.

Koen
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Hallo Koen
Heb je nog wel motoren met 3 polige ankers en kan je dan een verschil merken?
(of lees ik het niet goed??)
Hennie
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Ik heb een aantal locs gedigitaliseerd met een vijfpolig anker, Ik weet eigenlijk niet of andere digitale locs die ik heb een driepolog of vijfpolig anker hebben.
Dus ik weet het niet.

Koen
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Jammer dan
bedankt
hennie
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Ik heb zowel schijf als trommel collector omgebouwd met ESU onderdelen. Decoder 52610 en dan één van de vervangende magneten. Ik heb nog geen ervaring met vijfpolig maar ga misschien een trommelcollector motor ombouwen met set van Märklin 60760 . Ik zal zaterdag op de beurs eens kijken wat ze voor zo'n set vragen. Op marktplaats aangeboden voor 36,50 euro maar daar komen de verzendkosten dan nog bij. Voor een ESU set betaal je ongeveer 35,00 euro maar dan heb je geen vijf polige anker en ben toch ook wel benieuwt of er enig verschil in zit.
Groet René
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Hoi Hennie (anderne),

Ik bouw inderdaad ook alles zelf om. In begin met de simpele 60760 deconder van Marklin zelf en een aantal TAMS decoders, nu met de meer geavanceerde ESU lokpilot V3.0.

tot op heden heb ik nog geen enkele misser gehad zelfs niet bij loc's waarbij allerlei extra ingrepen noodzakelijk waren.

Ik vind het verschil tussen het 5 polige anker versus de 3 polige variant duidelijk merkbaar, in positieve zin wel te verstaan, de 5 polige is veel beter.
De loc maakt minder lawaai en zeker de rangeergang /langzaamloop is veel beter, minder schokkerig en veel geleidelijker, rustiger, gecontroleerder.

Ben zeer gecharmeerd van de ESU decoders. De meer luxere versies zijn niet nodig daar ik rijdt met een 6021 control unit, ik kan dus maar maximaal 5 functies aansturen en daar is de V3.0 prima voor.

TAMS is crap !

die simpele Marklin versie is goed, betrouwbaar, maar net iets te beperkt, goed voor kleine rangeerlocs waar toch niets of weinig extras in kan.

tot zo ver.

mazzel,

Blackbird
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
Tip als je een magneet en vijfpolig anker nodig hebt: probeer eens bij mensen die locs ombouwen met andere motoren.
Op het Beneluxspoor forum zitten mensen die Märklin en Trix locs ombouwen met andere motoren, ik heb van twee van hen de originele motor gekocht voor ongeveer 15 euro per stuk!!  :D
Dus anker, magneet, schild en koolborstels.
En dat bijna nieuw!  :D :D

Koen
Re:overzichtlijst marklinmotoren in welke loc ivm ombouw 5* HV
klopt Koen
Heb dat inderdaad al eens gezien maar ben eigenlijk best tevreden met de oude 3 polige motoren. Omdat ik mij afvroeg of het nog beter kon heb ik de vraag gesteld. Vandaar. Misschien moet ik maar eens het experiment aangaan.

groet hennie