Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail  (gelezen 4913 keer)

GerbenK

  • Gast
Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
« Gepost op: maandag 04 januari 2010, 19:32:10 »

Goedenavond allemaal,

Ik heb dus een grote hoeveelheid M-rail en wilde deze niet wegdoen, omdat hiermee geen massa terugmelding mogelijk was.
Wat heb ik gedaan;
Een 0,5mm draad aan het metaal gesoldeerd onder een railstaaf, ongeveer in het midden uiteraard in de onderzijde (5106)
Middengeleider gedeeltelijk afgeplakt met schildertape
Grootste gedeelte gevuld met glasvezel versterkte plamuur
Uit laten harden en met een dremel ongeveer 3 cm rails doorslijpen  incl. de metalenbedding.
Het resultaat is een gescheiden massa deel wat voor massa terug melding gebruikt kan worden.
Simpel en eenvoudig, nu nog ff uitzoeken hoe de slijp sporen gevuld kunnen worden!
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, voor mij is dit een uitkomst en goedkoop.

GerbenK


« Laatst bewerkt op: maandag 04 januari 2010, 21:44:29 door GerbenK »
Gelogd

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 januari 2010, 19:40:48 »

Massa terugmelding kan bij schakelrails en contactrails. Maar om daar een hele baan omheen te bouwen kan lastig zijn.

Je idee is niet slecht. Ik zou echter in geval van M-rails electronische detectie toepassen. Daarmee gebruik je de middenleider. Dat is veel eenvoudiger.

Groeten

Olav
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

GerbenK

  • Gast
Re:Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 januari 2010, 19:45:22 »

Je heb gelijk, maar het grootste nadeel daarvan vind ik dat het alleen slepers (stroom) detecteer, en niet een achter gebleven wagon (massa).
Vandaar deze oplossing.

Gr, GerbenK
Gelogd

Jan_Willem

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • treinenman
Re:Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010, 08:06:20 »

Als he achtergebleven wagons wilt detecteren, kun je beter de hele rails in de lengte doorzagen, dan heb je echt betrouwbare detectie. Zoals je het nu hebt, moet er toevallig een wiel op die 3 cm rails staan. Als de wielen er naast staan, heb je je doel nog niet bereikt.
Ik ben overigebs ook benieuwd hoe je deze ingreep gaat camoufleren, het is nu inderdaad nogal zichtbaar.
Hoe dan ook: heel veel plezier en succes met de bouw!
Gelogd
groeten,

Jan-Willem

Brenner

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010, 10:52:21 »

Als je een scherp mes of een scherpe schroevendraaier neemt kan je de lipjes waarmee de rail as vast zit op de M rail bedding een voor een een stukje openbuigen. Hierna kan je eenvoudig een rail as uit de bedding nemen.
Zaag de railas in 3 stukken. Verbindt een draadje met het middelste deel.
Vervolgens plak je het onderste deel van de railas in de lengte af met een stuk transparant plakband.
Druk het plakband goed aan tot in de inkeping aan weerszijde van de railas.
Je kan nu de railas voorzichtig terug plaatsen - en klaar is je massa detectie rail !
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re:Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010, 12:52:55 »

Hoi Gerben,

Voor het maken van schakelrails middels massadetectie bij M-rails heb ik de volgende methode:

Met een Stanleymesje de railklemmen flink openbuigen, waarna de railstaaf kan worden uitgenomen. Aan de buitenzijde van de railstaaf (i.v.m. de flens van de wielen) een draad vast solderen. Dan de gehele railstaaf van krimpkous (zwart) voorzien. Alvorens de railstaaf voorzichtig in te klemmen, de positie van de railstaaf op het ballastbed ontdoen van bramen!

Tijdens het inklemmen is het nuttig om een multimeter aan te sluiten om hiermee op ongewenste kortsluiting te kontroleren. Als laatste de 'kop' van de rail ontdoen van krimpkous m.b.v. een scherp hobbymes. Hiermee aan beide zijde van de rail de krimpkous snijden tussen de 'kop' van de rail en de railklemmen (Uitkijken dat je nét boven de railklemmen snijdt i.v.m. kortsluiting.

Met hetvolgende resultaat:



Verdere beschrijving : https://h0web.wordpress.com/projekten/2009-contactrail/

Groeten,

Erik.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 mei 2017, 13:57:28 door Nieuwenhuis »
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

Brenner

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 05 januari 2010, 22:48:22 »

Nog mooier wordt het als je een gaatje in het ballast boort om het draadje door te voeren.

In plaats van het draadje vast te solderen, kan je een stukje massief
montagedraad nemen, en ongeveer 3 cm afstrippen.
Het blanke stuk draad steek je in de holle rail. Dat geeft genoeg kontakt.
Eventueel de rail iets samenknijpen.
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re:Massa terugmelding maken dmv eenvoudig aanpassing m-rail
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 06 januari 2010, 10:48:33 »

Nog mooier wordt het als je een gaatje in het ballast boort om het draadje door te voeren.

Dat was ook de bedoeling, echter deze rail ligt in het schaduwstation wat niet zichtbaar is.  :lol: :lol: :lol:

In plaats van het draadje vast te solderen, kan je een stukje massief
montagedraad nemen, en ongeveer 3 cm afstrippen.
Het blanke stuk draad steek je in de holle rail. Dat geeft genoeg kontakt.
Eventueel de rail iets samenknijpen.

Waar / hoe komt de massieve draad dan de rail uit m.b.t. de rest van de rails?  :shock: :shock: :shock:
Heb je dit zelf ook zo toegepast en heb je hier eventueel een foto van?

Groeten,

Erik
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.331 seconden met 24 queries.