Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)

Gestart door maenmi zondag 03 januari 2010, 19:29:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)
Hallo , weer een vraagje ,

Ik heb een lokje  , de CM800 eerste versie , bouwjaar 1953-1956.
Als deze vooruit rijdt en ik schakel , dan staat ie stil. Als ik dan weer schakel , dan gaat ie er als een speer vandoor in z'n achteruit todat ik normaal 'gas' geef. Hij rijdt dan weer normaal achteruit.
Daarna bij vooruit schakelen hetzelfde ritueel.
Ik heb het schakelrelais bekeken , het is een schakelwals met "dubbel schakelen" dus dat klopt wel. Alleen bij de 2e keer schakelen wordt de stroom niet onderbroken (dit is wel bij nieuwere schakelrelais) maar wordt er direct contact gemaakt , waardoor de lok dus op 24V schakelspanning rijdt.
Mijn vraag: is dit normaal bij deze leeftijdscategorie , of zit er ergens een fout?
Ook heb ik een CM 800 tweede versie , bouwjaar 1957-1958 , en deze is uitgerust met de normale bekende relais. Dit lijkt mij niet orgineel.
Had deze lok ook zo'n oud relais met dubbelschakeling of niet meer?
Wie weet het??
Re:vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)
Foto's zeggen denk ik iets meer.
Maar vaak was de spanning van het omschakelveertje de boosdoener.
En het gebeurde ook wel eens dat een heel klein drupje olie op de draaipunten zorgde dat het rijrichting schakellen veel beter ging.

Mvg: Alex
Re:vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)
'k zou er graag een foto bij willen zetten , maar ik beschik niet over een internetsite waar ik deze kan plaatsen.....
Re:vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)
Dan kun je heel eenvoudig een account aanmaken op http://photobucket.com/ of zo, kost niets, werkt prima.

Citaat van: Aliebengalie op maandag 04 januari 2010, 05:26:06
Foto's zeggen denk ik iets meer.
Maar vaak was de spanning van het omschakelveertje de boosdoener.
En het gebeurde ook wel eens dat een heel klein drupje olie op de draaipunten zorgde dat het rijrichting schakellen veel beter ging.

Mvg: Alex

De spanning op het veertje iets verhogen (heeeel voorzichtig verbuigen van het veerarmpje) zou kunnen helpen. Grafietpoeder op het draaipunt ook
Walter
Re:vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)
Nou het was ff uitvogelen met die bucket , maar tis gelukt .






Op foto 2 zie je hoe de schakelwals geactiveerd wordt , maar het contactje van de magneetspoel wordt niet onderbroken tijdens het schakelen.
In deze stand rijdt de lok dus op 24 volt.

Foto 1 staat ie in z'n vrij , en foto 3 staat ie in de rijstand.

De lok rijd goed vooruit en achteruit , schakelt ook naar behoren , maar tijdens het schakelen blijft het motortje dus stroom krijgen (stel je foto 2 voor , op het moment dat je omschakeld met 24 volt)
Re:vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)
Ik heb bij mijn eigen CM800 even gekeken, maar die schiet zowel naar voren als naar achteren door bij de 2e keer schakelen. Ik kan je dus helaas niet verder helpen :(.
Re:vooruit en achteruit schakelen van een cm 800 (3000)
Rutger , dat probleem heb ik dus ook , en dat was nou net mijn vraag.
Als jou cm dat dus ook doet lijkt het me orgineel op derze lok.
Waarschijnlijk hadden ze in die tijd nog geen oplossing voor dat "huppeltje" ? (in dit geval dus een "huppel")