Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelspoorbaan België 1958

Gestart door caponordtraveller zaterdag 02 januari 2010, 21:25:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Caponordtraveller baan --> Modelspoorbaan België de jaren '60
Dag Steven,

Ziet er mooi werk uit.
Dat brugje dat je als voorbeeld nam zegt me iets...... Leuvensesteenweg ter hoogte van Planckendael?

Mvg,

Luc
Modelspoorbaan België 1958
caponordtraveller
gast

Modelspoorbaan België 1958
Patroon nemen en kopiëren.

Iedereen komt het wel eens tegen om een vreemde contour uit te snijden.... en dan ....
Ben je bang om materiaal te verspillen of wil je dat het vooruit gaat, snel snel snel  :?

Dan dreigt het gevaar  ;)

Een gouden tip is, hou resten karton altijd bij de hand in de modelbouwkamer.
Een voorbeeld situatie:




Grasmaster NOCH 60135 V2

Iedereen zal deze wel kennen, dus veel uitleg behoeft deze niet.   Filmpjes genoeg op het net.
Enkele plaatjes.

Een oude taartschotel in metaal lijkt me ideaal om wat te experimenteren  ;)
Houtlijm dotjes aanbrengen ... en gaan !!!


De grassmaster klaar gezet, wild gras van Busch genomen, artikel nummer 7371, gemiddelde lengte van 5mm.


Plaat onder stroom gezet met de grasmaster en dan strooien maar .... werkt schitterend !


In detail.
TIP: je kan ook nog je houtlijm mengen met bruine pigment voor een betere ondergrond kleur.


Metalen taartschotel omgedraait en opnieuw begonnen nu met bruine houtlijm en een oker kleurig veldgrass.
Lengte 2mm dus een ander strooifilter plaatsen op de gras master.



Paradetraject tussen de tunnelportalen.

De ruimte tussen de twee feitelijke schaduwstations werd ook met styrodur opgevuld.
Een toplaag met Sculptamold maakt het landschap!


Een duidelijk beeld van de verschillende fases.


Tussen de twee sporen zit een hoogteverschil. Het voorste spoor daalt en het andere stijgt.
Een muur in gips (Spörle) is de scheiding.



Achter deze paradesporen zit één van mijn twee dakvensters. Dus deze moet ten alle tijde vlot bereikbaar zijn voor te reinigen.
Dus moest er goed nagedacht worden hoe extreem ik wilde bouwen.
Het achterste gedeelte van dit stuk zou demontabel moeten worden, klein zaagje genomen... scheiden maar  :)


Het gedeelte dat eruit gaat en los tegen de sporen zal staan.
Het camoufleren van de scheidingslijn gebeurt langs de spoorweg en het groen gewas. Later kom ik hier op terug.


De drie paradesporen met hun verschillende hoogtes. Het was van belang op zachte hellingen te maken die passen in het landschap.


Front aanzicht op de dakvenster.


De muurdelen werden gepresenteerd voor de plaatsing.


De muurdelen geplaatst en de kieren werden met gips opgevuld.


De achterste muur in zijn geheel.


De muren laten vloeien met een gipsplaat rasp van Stanley.


Het uitneembare gedeelte voor de dakvenster op zijn plaats.


Dit uitneembaar gedeelte werd voorzien van een vaste achtergrond.


Het handvat van de dakvenster gemakkelijk bereikbaar.


De glooiing van het landschap..  ;)


Een likje bruine verf ...


Keuze van de verf


Het volgende project staat te wachten.


Twee tunnelportalen bijna boven elkaar...  :? :? :?
Een proefopstelling want het blijft compromissen sluiten ...


Dat dit een uitdaging is, was meteen duidelijk. Nu... gaan we van start !!!
Allereerst is en blijft het landschap belangrijkst.


Proefopstelling me like  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Eenzame boom zoekt nieuwe thuis ... :D


Wat een beetje kleur kan doen ...


Tunnelportaal met piepschuim in lagen.


Zo zonder groen, gewassen en bomen ziet er toch vreemd en kaal uit...


Front aanzicht op de twee portalen, het onderste portaal wordt zoveel mogelijk weggewerkt in de scenery.


Eerste aankleding.



Niet vergeten de binnenkant van de tunnel aan te kleden, de rails afwerken en in schotteren.


Wat inkleuren.


Re: Caponordtraveller baan --> Modelspoorbaan België de jaren '60
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Caponordtraveller baan --> Modelspoorbaan België de jaren '60
- Steven
Mooie uitleg en heel mooie update met prachtige (uitleg) foto's. Bedankt voor alles! :thumbup: :thumbup:
Re: Caponordtraveller baan --> Modelspoorbaan België de jaren '60
-Steven:
Heb weer genoten van je goed gedocumenteerde foto update, ga zo verder,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Caponordtraveller baan --> Modelspoorbaan België de jaren '60
Dat is een mooie gedetailleerde uitleg, bedankt.  :arrow: :thumbup:
Re: Caponordtraveller baan --> Modelspoorbaan België de jaren '60
Steven,

Bedankt voor je super fijne uitleg, hoe jij te werk gaat heb enkele tips onthouden.  :) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Modelspoorbaan België 1958: ringleiding plaatsen
Dag vrienden,

in dit gedeelte zal ik het hebben over de ringleiding die ik plaatste voor het zichtbare gedeelte.
Namelijk het paradetraject en het station gebeuren.

Een ringleiding is in lus die onder je baan wordt gelegd met daarop diverse stromen.
Hiervan kan je dan aftakken voor bijvoorbeeld : je straatverlichting, de verlichting in huizen en gebouwen, de voeding van je sporen, de voeding van je wisselmotoren en dergelijke.

Het idee is om straatverlichting en stationsverlichting regelbaar te maken.
Alsook sporen en wissel voldoende te voorzien van stroom.

Gebruik een soepele kabel bijvoorbeeld een VOB vanaf 1mm tot 1.5mm om makkelijk te werken.
De kabel kan je opspannen van punt naar punt met de gekende witte luchterklemmen.

Tussen de luchterklemmen kan je naar hartenlust aftakkingen maken, liefst gesoldeerd.



De draden voor de terugmelding komen in het witte kabel kanaal naast deze draden.
Je neemt dus best enkele centimeters afstand.
Het kabel kanaal van Tehalit Flex 40 is reeds in het verleden besproken.
Zoals je kan zien gebruik ik diverse kleuren voor de VOB kabel.

ROOD      = ringspanning spoor
ZWART    = ringspanning spoor
GEEL       = ringspanning verlichting huizen
WIT         = ringspanning straatverlichting
BLAUW    = station, perron en industrie verlichting
BRUIN     = centrale massa draad voor de verlichting



Tot binnenkort,
Steven
Re: Modelspoorbaan België 1958
Hallo Steven

Ik heb ook op deze manier mijn ringleiding gedaan, heb 2 kleuren extra gedaan de stad en industrie hebben een aparte trafo gekregen.
Re: Modelspoorbaan België 1958
Hoi Steven,
Even eeen vraagje ivm het landschap.
Breng je die sculptamold rechtstreeks aan op de isolatieplaten of is er een soort van wapeningsnetje aangebracht over de styrodur platen ? Of tijdens het aanbrengen?
Barst de sculptamold niet na een tijdje ? Wisselende temperaturen - vochtigheid ?
Waar koop je die sculptamold ?

Alvast bedankt voor de info -

Gr Niek uit W-vl - Jonkershove -Merkem
Re: Modelspoorbaan België 1958
Dag Steven,

pas nu heb ik dit draadje gevonden. Je pakt het allemaal wel goed en professioneel aan. Erg strak elektrawerk ook, dat spreekt me aan. Ook het deel over de scenery opbouw is interessant om te lezen, vooral over de wijze hoe je styreen platen gebruikt. zelf ben ik daar nu ook mee bezig, misschien steek ik hier weer wat van op :thumbup:
Re: Modelspoorbaan België 1958
-Steven:
Je schrijft in je bericht 608 dat je de draad van de ringleiding opspant, doe dit niet te strak want anders verhoog je de interne weerstand van je draad.
Mooie strakke bouwwijze van je baan,  :thumbup:
Re: Modelspoorbaan België 1958
caponordtraveller
gast

Re: Modelspoorbaan België 1958
Citaat van: peterke33 op dinsdag 07 maart 2017, 08:05:09
Hallo Steven

Ik heb ook op deze manier mijn ringleiding gedaan, heb 2 kleuren extra gedaan de stad en industrie hebben een aparte trafo gekregen.

Dag Peter, inderdaad een extra kabel kan nooit geen kwaad  ;)

Citaat van: Niek02 op zondag 12 maart 2017, 17:35:46
Hoi Steven,
Even eeen vraagje ivm het landschap.
Breng je die sculptamold rechtstreeks aan op de isolatieplaten of is er een soort van wapeningsnetje aangebracht over de styrodur platen ? Of tijdens het aanbrengen?
Barst de sculptamold niet na een tijdje ? Wisselende temperaturen - vochtigheid ?
Waar koop je die sculptamold ?

Alvast bedankt voor de info -

Gr Niek uit W-vl - Jonkershove -Merkem

Dag Niek,
de scultamold word rechtstreeks aangebracht op de Pur of XPS plaat. De verfijning van het product is goed.
Wapeningsnetjes zijn dus niet nodig, temeer dit product zich uiterst graag laat modelleren.
Het is een stevig sterk product dat zich gemakkelijk laat behandelen en nabehandelen.
Voor barsten hoef je dus geen schrik te hebben.
Waar koop je dit? => ik reeds enkele maal online of op een beurs.
k dacht reeds enkele maal bij HSTverhaegen. https://www.hstverhaegen.be/amaco/sculptamold-1-8-kg

Citaat van: Jørg op zondag 12 maart 2017, 20:23:19
-Steven:
Je schrijft in je bericht 608 dat je de draad van de ringleiding opspant, doe dit niet te strak want anders verhoog je de interne weerstand van je draad.
Mooie strakken bouwwijze van je baan,  :thumbup:

Hoi Jorg inderdaad niet te hard aan de draad trekken is de boodschap   :D
Re: Modelspoorbaan België 1958
-Steven:
Heb heel je topic nog eens volledig doorgenomen, je bent er iets prachtig van aan het maken,  :thumbup:
Hoe ver sta je nu met het railleggen?
Re: Modelspoorbaan België 1958
caponordtraveller
gast

Re: Modelspoorbaan België 1958
Dag Jorg,

de sporen van het paradetraject liggen er.
Dus het positieve is dat ik reeds kan rondrijden.

Echter de laatste 13 maanden, een tuinberging gebouwd die dienst doet als werkplaats en garage.... dus alle energie is daar in gekropen  ;)

en de winter ervoor een dressing gebouwd voor het vrouwtje, dus weer bijna geen tijd...

echter ik heb me voorgenomen stelselmatig terug het forum te voeden met foto's en uitleg tot binnenkort !!!  :-)
Modelspoorbaan België 1958: waar is de tijd .... ?
Dag Forum,

even Off Topic,

hallo soft als ik ben, mijn excuses, echt mijn excuses  :?
Waarvoor .....................................dat jullie zolang hebben moeten wachten  >:-D >:-D >:-D
Dat jullie niet stil hebben gezeten, zie ik aan prachtige evoluties en afbraakwerkzaamheden  :D
Jullie zijn schitterend !!!

Zelf waren persoonlijk de laatste twee jaar zwaar ... op schaal 1/1 dan.
Enkele wensen moesten eerst plaats nemen voorop de hobby, dus alles lag aan de treinbaan stil.

WINTER 2015-2016  WINTER 2015-2016
De opwaardering van enkele slaapkamers en een dressing voor vrouwtje lief  :P (lees => ook belangrijk  ;))

ZOMER 2016 tot ZOMER 2017 tot ZOMER 2016 tot ZOMER 2017

De bouw van een van mijn dromen ! Namelijk mijn eigen werkplaats, garage maar dan op een hoog niveau.
13 maanden ben ik iedere vrij moment hieraan alleen bezig geweest. Het was zwaar, verdomd zwaar, maar nu ben ik trots op het bereikte resultaat.

Tot binnenkort terug ON TOPIC !
Groet Steven
Re: Modelspoorbaan België 1958
Zo dat is niet mis!! Knappe verbouwing en bovenal knap metselwerk. Zo te zien doe je dat ook voor je broodwinning, of je hebt dat gedaan. Soms moeten dat soort dingen even voorrang krijgen en gaat het op de baan even minder vooruit. Als andere dingen dan gedaan zijn is dat ook weer fijn :)
Re: Modelspoorbaan België 1958
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelspoorbaan België 1958
Steven,

Dat zijn prachtige dingen die je gemaakt heb. :thumbup:
De slaapkamer ziet er showroom mooi uit en de garage schitterend gedaan mooie kleur stenen trouwens. :thumbup:
Een man met twee rechterhanden wou dat ik ze had. ;) :)
Re: Modelspoorbaan België 1958
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Modelspoorbaan België 1958
-Steven,
Naast alle huishoudelijke werkzaamheden blijkt jij niet te (kunnen) zitten. Man, man, wat een werk hebt jij verzet. Magnifiek gedaan; verdient een 'pluim'!  :thumbup: Alle facetten van allerlei technieken hebt jij al onder de 'knie'! We hebben een goede techneut in ons forum zitten, zie ik wel. Dus nu is er weer tijd voor een "rustpauze"  :help:  met jouw treinbaan, want deze is lange tijd stopgezet. Dat is niet erg, want jij laat ons weer verbazen van al jouw technische stunten op jouw baan! We wachten in spanning af! Ga maar door op deze wijze!  :thumbup: :-)
Re: Modelspoorbaan België 1958
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Modelspoorbaan België 1958
Wow Steven,
Een hele boterham om volledig door te nemen, die ik met veel genoegen & interesse verslonden heb.
Ik blijf je dus aandachtig volgen  :thumbup:
Groetjes,
Ludo
Re: Modelspoorbaan België 1958
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelspoorbaan België 1958

Dat zijn deftige en geslaagd projecten, Steven  :thumbup:

Hoogste tijd, om het wat rustiger aan te doen en er van te genieten :P

Grtz Tony

Re: Modelspoorbaan België 1958
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelspoorbaan België 1958
Dat is een mooi en geslaagd project.

groet
Harald
Re: Modelspoorbaan België 1958
-Steven:
Dat is te begrijpen dat je met dit werk(je)  :-) minder tijd hebt kunnen spenderen aan de hobby.
Maar dat dit suc6 vol achter de rug is, kan je weer volop met de treintjes bezig houden.
Re: Modelspoorbaan België 1958
caponordtraveller
gast

Re: Modelspoorbaan België 1958
Citaat van: Martijn op donderdag 05 oktober 2017, 06:15:27
Zo dat is niet mis!! Knappe verbouwing en bovenal knap metselwerk. Zo te zien doe je dat ook voor je broodwinning, of je hebt dat gedaan. Soms moeten dat soort dingen even voorrang krijgen en gaat het op de baan even minder vooruit. Als andere dingen dan gedaan zijn is dat ook weer fijn :)

Dag Martijn,
bedankt voor het compliment, mijn broodwinning is het niet  ;) Compleet iets anders  >:-D

Citaat van: h0_miessie op donderdag 05 oktober 2017, 07:04:04
Steven,

Dat zijn prachtige dingen die je gemaakt heb. :thumbup:
De slaapkamer ziet er showroom mooi uit en de garage schitterend gedaan mooie kleur stenen trouwens. :thumbup:
Een man met twee rechterhanden wou dat ik ze had. ;) :)

Hoi h0_miessie, bedankt voor het compliment, de stenen zijn Oud Rieme van De Simpel ;)

Citaat van: GWS op donderdag 05 oktober 2017, 07:37:34
-Steven,
Naast alle huishoudelijke werkzaamheden blijkt jij niet te (kunnen) zitten. Man, man, wat een werk hebt jij verzet. Magnifiek gedaan; verdient een 'pluim'!  :thumbup: Alle facetten van allerlei technieken hebt jij al onder de 'knie'! We hebben een goede techneut in ons forum zitten, zie ik wel. Dus nu is er weer tijd voor een "rustpauze"  :help:  met jouw treinbaan, want deze is lange tijd stopgezet. Dat is niet erg, want jij laat ons weer verbazen van al jouw technische stunten op jouw baan! We wachten in spanning af! Ga maar door op deze wijze!  :thumbup: :-)

Zal ik doen !!!!  :thumbup:

Citaat van: Ludo1957 op donderdag 05 oktober 2017, 09:22:06
Wow Steven,
Een hele boterham om volledig door te nemen, die ik met veel genoegen & interesse verslonden heb.
Ik blijf je dus aandachtig volgen  :thumbup:
Groetjes,
Ludo

Hallo Ludo ==> Doen !  ;)

Citaat van: Tony op donderdag 05 oktober 2017, 10:05:25

Dat zijn deftige en geslaagd projecten, Steven  :thumbup:

Hoogste tijd, om het wat rustiger aan te doen en er van te genieten :P

Grtz Tony


Dag Tony, doe ik op dit ogenblik, de rush after ....  8o

Citaat van: Haradigi op donderdag 05 oktober 2017, 12:18:16
Dat is een mooi en geslaagd project.

groet
Harald

Bedankt Harald !!!

Citaat van: Jørg op donderdag 05 oktober 2017, 14:33:18
-Steven:
Dat is te begrijpen dat je met dit werk(je)  :-) minder tijd hebt kunnen spenderen aan de hobby.
Maar dat dit suc6 vol achter de rug is, kan je weer volop met de treintjes bezig houden.

Hoi Jorg, nu terug naar schaal 1/87  ;) :P
Re: Modelspoorbaan België 1958
Steven

Jij hebt erg hard je best gedaan erg mooi, en dit allemaal zelf man echt een dikke proficiat hoor.

Nu even lekker ontspannen, en dan weer langzaam met de treinen verder doen.
Ringleiding voorbereiden en afwerken.
Ringleiding.

De ringleiding werd verder afgewerkt voor later gebruik.
Als basis werd voor het bovenste deel van het baanplan een soepele VOB kabel gebruikt van 2.5mm.
Deze werd om de zoveel afstand opgehangen door middel van luchterklemmen aan het houten frame.

Een zes draden werden voorzien.

ROOD               ==>         stroom sporen
ZWART           ==>        stroom sporen
GEEL/GROEN  ==>        stroom verlichting gebouwen
GRIJS             ==>        stroom verlichting gebouwen
BRUIN           ==>        stroom straatverlichting
BLAUW             ==>        stroom straatverlichting


FOTO1
Op deze draden werden soepele draden in bundel gesoldeerd. Deze draden hebben een sectie van 0.75mm.




FOTO2
Op zoveel tussen afstand herhaal je dit proces, dit ziet er dan zo uit  :P :P :P




FOTO3
Om dit proper en net te houden, tors je de bedrading met een trage draaibeweging in de kop van een snoerloos boormachine.
Dit ziet er dan zo uit  :thumbup:




FOTO4
Op een andere locatie




FOTO5
Van onderen gezien




FOTO6
De draadjes klaar voor later gebruik. Je hoeft dan enkel een gaatje te boren en de draadjes erdoor te steken... :thumbup:



Dit was het dan voor vandaag,
Tot binnenkort,
Steven
Re: Modelspoorbaan België 1958
-Steven:
Dat ziet er allemaal heel strak geordend uit,  :thumbup:
Een streling voor het oog.
Re: Modelspoorbaan België 1958
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelspoorbaan België 1958
Hi Steven,

Met het compliment van Jørg (en die heeft verstand van bedraden en solderen  :-) ,  ben ik het helemaal eens.  :thumbup:

groet
Harald 
Re: Modelspoorbaan België 1958
Tjongejonge wat een precisie werk echt een plezier om te kijken en volgen, kan ik van leren
Wil soms te snel
Re: Modelspoorbaan België 1958
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Modelspoorbaan België 1958
-Steven,
Jouw planning is veruit subliem! :thumbup: Fantastisch werk gedaan en het ziet er inderdaad erg mooi, strak en geordend uit!
Mijn complimenten voor dit staaltje van hobby-arbeid!  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelspoorbaan België 1958
Dag Steven,

Met veel interesse volg ik jouw draadje  :thumbup: Had eens een vraagje, door die draden zo in elkaar te wikkelen, creeër je dan geen interne spanning/frictie (weet niet juist hoe je dit noemt) ?
Re: Modelspoorbaan België 1958
caponordtraveller
gast

Re: Modelspoorbaan België 1958
Citaat van: JoBe op maandag 09 oktober 2017, 09:58:04
Dag Steven,

Met veel interesse volg ik jouw draadje  :thumbup: Had eens een vraagje, door die draden zo in elkaar te wikkelen, creeër je dan geen interne spanning/frictie (weet niet juist hoe je dit noemt) ?
[/quote

Dag Jobe,

een terechte opmerking van je ! Inderdaad wanneer je dergelijke draden torst krijg je een ' elektrisch veld '.
Echter zijn de afstanden en vooral de stroom dermate laag dat ze niet op elkaar in werken.
Beide draadmantels schermen ook een deel af ==> dus geen zorgen in maken  ;)
Maar goed opgemerkt !!!

succes ook met jouw project !
Spoorse groeten
Steven

Citaat van: GWS op maandag 09 oktober 2017, 07:39:25

-Steven,
Jouw planning is veruit subliem! :thumbup: Fantastisch werk gedaan en het ziet er inderdaad erg mooi, strak en geordend uit!
Mijn complimenten voor dit staaltje van hobby-arbeid!  :thumbup: :thumbup:

Hoi GWS, maar soms moeten we steevast afwijken van onze planning  >:-D >:-D >:-D

Citaat van: kloppie op maandag 09 oktober 2017, 07:30:11
Tjongejonge wat een precisie werk echt een plezier om te kijken en volgen, kan ik van leren
Wil soms te snel

Hoi Kloppie = > niet te snel gaan man, dan komt alles juist precies  :) :)

Citaat van: Haradigi op zondag 08 oktober 2017, 23:02:16
Hi Steven,

Met het compliment van Jørg (en die heeft verstand van bedraden en solderen  :-) ,  ben ik het helemaal eens.  :thumbup:

groet
Harald 

Hoi Haradigi => thanks  :thumbup:

Citaat van: Jørg op zondag 08 oktober 2017, 21:52:55
-Steven:
Dat ziet er allemaal heel strak geordend uit,  :thumbup:
Een streling voor het oog.

THANKS !!!!!