Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin starterset 29850/29851

Gestart door Wimpie44 maandag 04 december 2006, 19:13:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin starterset 29850/29851
1/. Zijn er mensen die Marklin starterset 29850 aangeschaft hebben ?
Wat zijn de ervaringen?  (set met personen en goederentrein, mfx, MS, C-rails (14 bochten, 17 recht. 1 aansluit), voeding 60VA, 2 gebogen wissels).

2/. Ik neem aan dat op een MS ook de locs met Delta en Digital te bedienen zijn. M.a.w. bij deze set zijn eenvoudigere locs op de baan te gebruiken.

3/. ik zag deze starterset ook in het TRIX assortiment. TRIX is van Marklin.
Zijn er verschillen aan te geven tussen TRIX en Marklin (los van decoders en protocollen).

4/. wat vinden jullie van de prijs/prestatie verhouding van deze starterset.
De prijs in winkels is lager dan de bruto adviesprijs van Marklin.

5/. is C-rail voor een niet vaste baan een goed systeem. Als er iets meer
definitiefs ontstaat, is dat dan met C-rail goed te realiseren of is dan K-rail of M-rail beter?



Bedankt voor de reacties.
Wim
Re: Marklin starterset 28950
1/ik heb dezelde set als u alleen ik heb een centraal station.marklin nummer 29851
het is een mooie set om te beginnen.
maar ik vind dat je iets moet kopen als je het mooi vind.

2/ ja dat klopt. alleen moet je wel zorgen dat er geen dubbele nummers gebruikt worden.

trix =gelijkstroom de railstaven zijn dan de plus en de -.
er zijn meer modeelen beschikbaar je heb nog andere merken.

marklin =wisselstroom de rails zijn de - en de middengfeleider de plus.kan ook anders om zijn.de stroomrichting wisselt steeds.

marklin is een duur merk maar je krijgt wel kwaliteit.reken maar eens uit wat er aan waarde in zit startsets zijn altijd goedkoper.

5/ als je rails wilt kopen koop ik dat op beurzen en naar mijn mening is crails makkelijker te koop .k rails is wat moeilijker te koop.m rails is de oude rails ,is niet meer in het assortiment .k rails kan je meer circels maken en kan je lange rails 2205 gebruiken is meer voor de gevordende modelbouwer.

maar het maakt niet echt uit welek rails hje gebruikt overal kan je wel wat mee.
Re: Marklin starterset 28950
Re: Marklin starterset 29850/29851
Bedankt voor de reacties en verwijzing. CS heb ik nog niet nodig. MS is voorlopig voldoende.


Ik heb nog wel een vraag:

Stel dat je 2 dezelfde MA starterpakketten neemt met daarin 2 locs.  Dan heb je 2x dezelfde loc. Ik neem aan dat de loc-id (code) van dezelfde locs hetzelfde is.

Hoe kan je 2 dezelfde locs met MS/CS van elkaar onderscheiden. In de meeste handleidingen zie je voor een model loc een vaste loc code aangegeven. Kan ik meerdere locs - die hetzelfde zijn - een eigen code geven om ze te onderscheiden van elkaar om ze afzonderlijk te kunnen bedienen.

 
Re: Marklin starterset 28950
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin starterset 28950
Ja dat kan,

Je moet dan de eerste loc een ander "motorola"-adres (0-80) geven en eventueel de benaming (Naam) aanpassen.
Bij mfx loc's zul je waarschijnlijk alleen de naam moeten aanpassen, omdat M* aangeeft dat elk mfx adres uniek is.

John
Re: Marklin starterset 29850/29851
Stel dat je twee startersets 29850 neemt, dan heb je totaal 4 locs en 2x MS. Is het vermogen dat via de witte/grijze transformator (60VA) die bij 29850 meegeleverd wordt voldoende om de 4 locs te kunnen laten rijden?  In dat geval kun je dus 1x MS en 1x trafo (wit/grijs) in de kast leggen..... Het vermogen van de trafo is 60 VA.

Opmerking:
Het blijkt dat in de startersets MA 29820/29850 MS met een max. stroom van 1,2A (24VA) geleverd worden. De MS die je los kan kopen staat een stroomverbruik van 1,9A (38VA) toe.

Re: Marklin starterset 28950
Of het genoeg om 4 locs te laten rijden. Ja is ook voldoende om dit met geluid te doen. Ik weet het niet. Nooit uitgeprobeerd, wel met 3 locs met geluid en dat ging wel. Een 2e mobile station kan je gebruiken als slave van de eerste master. De tweede 60 va trafo voor de voeding van je wissels en seinen.

Een mobiel uit een startset gebruikt maximaal 24 va.
Kijk hiervoor ook eens op:
http://www.marklin.nl/systems/
Re: Marklin starterset 28950
Ja. Mocht je nog vragen hebben stel ze maar of stuur me een persoonlijk bericht.


Groeten,
Davy
Re: Marklin starterset 28950
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin starterset 28950
Citaat van: Davy op woensdag 06 december 2006, 23:39:10
Ja. Mocht je nog vragen hebben stel ze maar of stuur me een persoonlijk bericht.


Groeten,
Davy

Hallo Davy,

zoals jij behoort te weten is een forum niet bedoeld, om via persoonlijke berichten vragen te stellen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin starterset 29850/29851
1/. is bekend of deze Marklin starterset na de introductie ook problemen heeft gegeven (mfx decoders, MS, CS, luidsprekers ?). Handig om te weten als je aanschaf overweegt en de set al lang op de plank bij de winkelier ligt.

2/. Hetzelfde geldt mogelijk ook voor versies van MS en CS die in omloop zijn.

Ik heb meerdere 29850 sets bekeken en uitgetest. Er zijn sets die vlekkeloos werken. Er zijn ook sets die bij het voor de eerste keer opstarten problemen geven met het toebedelen van een adres via mfx. Een RESET lost het probleem in de meeste gevallen op.

De MS in 29850 is 24VA (dus NIET 38VA).
De CS in 29851 is 48VA. (16V x 3A).

Re: Marklin starterset 28950
Mocht je een probleem hebben met een loc of je mobile station dan terug gaan naar de winkel. Je hebt 2 jaar garantie.
Re: Marklin starterset 28950
Citaat van: VT601
Bij mfx loc's zul je waarschijnlijk alleen de naam moeten aanpassen, omdat M* aangeeft dat elk mfx adres uniek is.
mfx locs krijgen ook als ze hetzelfde zijn automatisch een uniek adres toegewezen. Alleen de standaard beschrijving (naam) van twee dezelfde locs is hetzelfde. Je kan de naam dan zelf aanpassen. Je kan ook door de locs slim over de master MS en slave MS te verdelen per MS een set locs kiezen. Per MS weet je dan wat je bestuurt.

Mooier zou zijn als het System zelf een sub-id zou aangeven aan locs met dezelfde naam, om onderscheid te maken tussen verschillende locs met dezelfde naam, dat zou met (1), (2) enz. of bv. (a), (b) enz. of anders kunnen. Het zou veel gebruikersvriendelijker zijn.






H
Re: Marklin starterset 29850/29851
Dat doet het ook.

Staat gewoon op de Nederlandse marklinsite.

Ik citeer:
"30. Onderscheiden twee dezelfde locomotieven met een mfx-decoder zich van elkaar of moet er eerst één van de adressen omgeprogrammeerd worden?
Alle mfx-decoders onderscheiden zich met een eenduidige herkenning van elkaar en worden door het System eenduidig en gescheiden van elkaar geïdentificeerd. Er hoeft niets geprogrammeerd of omgeprogrammeerd te worden."

Duidelijk genoeg lijkt mij zo.
Re: Marklin starterset 29850/29851
In de praktijk werkt het bij dezelfde types locs (daar ging de vraag over) anders. De adressen van de locs zijn uniek, de tekst van elke loc is hetzelfde. Die tekst moet je aanpassen. Heb je verschillende types locs dan klopt het verhaal. Misschien gaat Marklin daar vanuit.... 
Re: Marklin starterset 29850/29851
Is CS inmiddels ook in Nederlands in te stellen of moeten we daar nog op wachten ? Kan dit omzetten naar Nederlands via internet, een cd of moet je naar de dealer ? Ik begrijp het laatste.


In de beschrijvingen van CS kom ik ook strijdige / onduidelijke info tegen. Als je 2x MS wilt aansluiten aan een CS om 4 locs gelijktijdig te kunnen bedienen, hoe kan je de MS dan aansluiten aan CS. Kan dat direct via adapterkabel of moet er een terminatorblok tussen om 2x MS aan te kunnen sluiten. In de ene beschrijving wordt gesteld dat je direct kan aansluiten en dat de apparatuur niet beschadigd wordt, maar dat gebruik wordt afgeraden, conform EU regels.


Re: Marklin starterset 29850/29851
Bedankt voor je snelle reactie. In het stoomtijdperk kan ik me die aanpak voorstellen. Een upgrade zou heel simpel te realiseren moeten zijn. Dat gebeurt tegenwoordig met alle moderne technologie. Er hoeft ook geen source code aan de CS te worden toegevoegd, het is alleen maar obect code die ingevoerd moet worden. De implementatie moet het wel toestaan. Ik kan me voorstellen dat problemen via een interface en pc besturing in combinatie met CS, nogal wat perikelen kan geven. Update via internet zou dan het meest effectieve zijn...... Maar ja wat je wilt, zou willen, is in de MA praktijk vaak anders....  :lol:
Re:Marklin starterset 29850/29851
Vanavond ben ik in de weer geweest om de functies van de Arth Goldau Ae 6/6 ook via mijn IB te laten lopen en moest daarvoor een tweede decoder programeren. Volgens mij komt de loc uit de set 29850.

In de Wiki zie ik een Functieoverzicht :
F-toets  Omschrijving 
F1  Geluid hoofdschakelaar. Geluid elektromotoren en op gezette tijden ook andere eloc geluiden komen hier nog doorheen.
F2  Ventilator dit is ook een continue geluid en kan tegelijkertijd worden aangezet met de eerste.
F3  Fluit die pas weer uit gaat als je nog een keertje op de f3 toets drukt.
F4  Rangeerstand uitzetten optrek- afremvertraging
F6  Geluid van piepende remmen aan/uit


Bij mij signaleer ik echter
F1  Geluid motor en bij remmen: piepende remmen.
F2  Ventilator dit is ook een continue geluid en kan tegelijkertijd worden aangezet met de eerste.
F3  Signaalhoorn.
F4  Rangeerstand uitzetten optrek- afremvertraging
F5  Geluid van piepende remmen uit
F6 Hoofdschakelaar
F7 Perslucht

groet,
Michiel
Re:Marklin starterset 29850/29851
De hele handel staat sinds eind 2006 ingepakt en ik zou de locs ook weer eens moet laten werken. Ik zal dan de geluiden ook controleren bij de F toetsen. Ik weet dat er verschillen waren, ik dacht bij de rode Zwitserse locs. Ik had 2 van die startersets aangeschaft. Later ook nog veel rails en wissels. Een maandje is de boel aangesloten geweest en daarna weer ingepakt.