Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Van Willem 3 naar Willem 4

Gestart door Simcat donderdag 31 december 2009, 13:59:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van Willem 3 naar Willem 4
Nee, ik sla geen 3 generaties van het Huis van Oranje Nassau over: ik ga een tweetal plan W's van Artitec met oude rijtuignummers (B 4100) voorzien van witte NS-vignetten en computernummers. Hierdoor verhuizen ze qua tijdperk van 3 naar 4. Ze krijgen echter geen blauwe banen, het zijn buurlandrijtuigen (plan W-1). In 1973 en 1974 werden bijna alle rijtuigen van deze subserie verbouwd tot Beneluxrijtuig. De laatste drie stuks van deze subserie (426-428) bleven echter in het oude blauw rijden. Pas in 1981 hebben zij hun Berlijnsblauwe jas en oude nummers 426-4, 427-2 en 428-0 verloren tijdens de grote revisie en zijn alsnog tot Beneluxrijtuigen verbouwd.

Omdat de twee rijtuigen omstreeks 1975 inzetbaar moeten zijn ga ik de rijtuignummers uit deze drie kiezen. Eentje zou ik al maken voor een goede bekende vanmij, de ander is voor mijzelf en heb ik gisteren voor ?22,50 in een winkel gekocht. Ik was eerst van plan om te wachten op de plan W van LSM om daarna mijn keuze definitief te maken maar zo'n aanbieding kun je niet laten liggen. Ondanks een paar kleine tekortkomingen is het een fraai rijtuig, het model zit er supergoed in. 

Wat moet er allemaal gebeuren?

-rijtuigen leeghalen zodat alleen het casco resteert,
-verwijderen van de oude B 4100 rijtuignummers met zeer fijn schuurpapier,
-aanbrengen nieuwe afwrijftransfers (vignetten en computernummers)
-bakken geheel vernissen (dit is nodig om de transfers te beschermen en het verschil in de laklaag te maskeren die ontstaat op de plek waar het oude nummer stond)
-rijtuigen in elkaar zetten en (hopelijk) blij wezen met het resultaat  8)   

Hier het eerste slachtoffer:



De ramen verwijderen is geen sinecure: sommige delen zijn goed vastgelijmd


Bijna leeg...


Voorzichtig wegschuren met Tamiya 2000 schuurpapier


Bijna helemaal weg, nu moet je stoppen: er zit maar een heel dun laagje onder het wit van de opschriften en het kunststof.

klaar...