Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?

Gestart door IJsengel woensdag 30 december 2009, 13:37:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Hola,

Zo langzamerhand begin ik de standaard wisselaandrijving voor C-rail van Marklin aardig beu te worden. Regelmatig kom ik de nodige mankementen tegen wat varieert van de wissel slechts naar een kant kunnen aandrijven tot volledige uitval. Ik heb inmiddels al een aantal aandrijvingen mogen vervangen en ja, natuurlijk zaten die onder de slechtst bereikbare wissels gemonteerd.

Ik zou graag een betere en een absoluut bedrijfszekere aandrijving willen hebben, zodat niet telkens de halve baan gesloopt moet worden.
Welke aandrijvingen kunnen jullie mij aanraden?

Hasta la Pasta
Fred
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Servo's
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Kan je daar iets meer over loslaten, Menno?
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Natuurlijk Fred :)

Mag ik je verwijzen naar het draadje van Johan
klik hier

Hierin worden de werking e.d. van servoaandrijvingen uitgebreid beschreven. Ook veel foto's.

Als je hierna nog specifieke vragen hebt, laat maar even weten :)

Groetjes,
Menno
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Oef! Ik ben helaas niet zo getalenteerd als de heren in het draadje waarnaar je verwijst, Menno.

Ik wil de wissels gewoon analoog schakelen.
Ik zag dit bij conrad


Is dat wat? En wat heb ik verder nog nodig om het te laten omschakelen?

H la P
Fred
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Fred, dat is rotzooi, wordt je ook niet blij van.
Servo's kun je heel goed analoog schakelen, heb je toch gezien hier op de demo toen je bij mij was?

Mvg, Johan
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Ik heb 2 versies servo besteld bij Conrad, die ga ik uit proberen.

233751-89 en 230500-89

De kleine heb ik gekozen op advies van Johan; hij gebruikt ze zelf.
De grote heeft meer dan 2x zo veel koppel en zal voor wissels waarschijnlijk niet nodig zijn, maar er zijn zat andere toepassingen.

Verder wil ik nog opmerken dat deze servo's bij  enige aantallen veel goedkoper zijn bij Conrad.de; de ene Conrad heeft het over 10 cent korting waar de andere Conrad het over 100 Cent korting heeft  :shock:
Dat wordt een erg groot prijsverschil als je er 100 nodig hebt......

Ik ga experimenteren met de aansturing van die dingen, ze worden in het algemeen aangestuurd d.m.v. een pulstrein (heeft niks met modeltreinen te maken) met een pulsduur tussen 1,25 en 1,75 ms, waarbij de servo de middenstand aan neemt bij pulsjes van 1,5 ms.
Met wat bescheiden elektronica is e.e.a. wel aan te sturen uit een gewone wisseldecoder.
Maar dat ga ik nog uit vissen.
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 30 december 2009, 16:24:42
Fred, dat is rotzooi, wordt je ook niet blij van.
Servo's kun je heel goed analoog schakelen, heb je toch gezien hier op de demo toen je bij mij was?

Mvg, Johan

Hola Johan,

Het is natuurlijk al wel een tijdje terug, he! Ik meen me toch te herinneren dat je toen de boel toch met de Ecos bestierde.
Enfin, geeft niets. Het kan dus ook analoog. Wat heb ik dan, bezijdens de servo's, verder nog nodig?

H la P
Fred
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Hallo Mensen,

Ik had onlangs de eer om ook bij Johan te mogen komen kijken. Dit onderwerp heeft tijdens mijn bezoek ook zeer uitgebreid aandacht gekregen. En grote indruk op mij gemaakt.

Ook ik "zit in m'n maag" met vele Mä wisselaandrijvingen die niet te vertrouwen zijn en wil deze allemaal uitbouwen en door servo's vervangen. "Ala Johan" zal ik maar zeggen want dat maakte toch echt een zeer solide en (ook niet onbelangrijk) bedrijfszekere indruk.

Voor advies kan ik dus Johan zeer aanbevelen; hij heeft alles op dit gebied goed getest en overdacht!

Om e.e.a. op de hedendaagse techniek te brengen biedt ESU prachtige componenten om e.e.a. digitaal te besturen, in Johan's voorbeeld met EcoS en daarbij behorende componenten.
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Fred, Hans en anderen

Ik gebruik de elektronische besturing van MBTronik. De servo instelling geschied langs analoge weg, daar komt geen digitaal bij aan te pas. Servo is daarna door een analoge schakelaar te bedienen. Daarnaast kan in de servo via analoge instelling een digitaal adres toe gewezen worden.

De ESU Switschpilot voor servo's is ook analoog te bedienen. Echter de servo instelling geschied wel langs de digitale weg.

Ik hoop dat de mogelijkdeden voor Fred zo een beetje duidelijk is.
Fred, je bent altijd van harte welkom voor een demo, je weet inmiddels de weg  :wink:

Mvg, Johan
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 30 december 2009, 18:14:32De servo instelling geschied langs analoge weg, daar komt geen digitaal bij aan te pas.

Johan, dan heb ik het dus niet helemaal goed begrepen. Sorry. Ik kom graag nog een keer terug voor een "bij-les".  :lol:

Laat ik nou gedacht hebben dat het servo-gebeuren (dus bijvoorbeeld een wissel) 100% digitaal in te stellen EN aan te sturen was... :oops:
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Hans jij hebt de ESU gezien, nog een keer:

ESU = digitaal instellen -> digitaal en analoog gebruik
MBT = analoog instellen -> digitaal en analoog gebruik

Mvg, Johan
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Hola,

Bedankt Johan, ik kom graag nog een keertje buurten.
Wordt wel volgend jaar, vrees ik.
Ik stuur je wel een PM voor de afspraak.

Hoe dan ook,
allen een heel hartelijk Hasta la Pasta en een oliebol toe!

Fred
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
De ESU Switchpilot Servo is ook analoog in te stellen met behulp van de drukknoppen op het kastje. Digitaal kan natuurlijk ook.

Groetjes,
Menno
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Hola
Open staat nog de vraag wat ik naast de servo's nodig heb om de wissels (analoog) te kunnen omzetten.
Ik maak nu nog gebruik van die o zo mooie gouwe ouwe blauwe schakelkastjes.
Kan ik die ook nog gebruiken of kunnen ze <hopla kee> de kliko in?
H la P
Fred
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Een antwoord waar je heerlijk niets aan hebt: ik heb geen idee of iets op de markt is dat van je blauwe schakelaartjes gebruik maakt om een servo-signaal te genereren, maar ik zou het wel kunnen maken. :)

Even serieus: een collega en ik overwegen om eens te gaan experimenteren in dit domein (dan met name een decoder maken voor de wissels, die dan vooral prijstechnisch aantrekkelijk is). Het zou kunnen dat we ook iets met servo's gaan doen (zelf doe ik dat al, maar dat is in de huidige staat totaal niet geschikt voor eventueel op de markt te brengen) en dan zou het ook nog kunnen dat we het decoder gedeelte loskoppelen van de servo aansturing.

Maar goed, daar heb je NU nog steeds niets aan. :D
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Citaat van: IJsengel op woensdag 30 december 2009, 20:09:18
Kan ik die ook nog gebruiken of kunnen ze <hopla kee> de kliko in?
H la P
Fred

Ik had die vraag al wel verwacht, Fred als jij verknocht bent dan schakel je daar mee, ook de servo's. Dus niet in de kliko maar mooi laten zitten.
Ik zal jou een eerste klas demo geven met Märklin knoppen kasje  8)

Mvg, Johan
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Citaat van: Henk K op woensdag 30 december 2009, 20:17:16
Een antwoord waar je heerlijk niets aan hebt:

Beste Henk,

het antwoord is er toch klip en klaar. Ik heb bij Johan alles in praktijk gezien. Dat ik het in eerste instantie niet helemaal begreep maar bij nader inzien wel zegt toch iets over de mogelijkheden met de servo's?

Hoe het ook verder gaat: Johan zijn praktijk overtuigd mij en ga dit ook op mijn baan toepassen. Geeft wat extra werk maar ik heb dat er graag voor over.
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Henk waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als er al diverse aantrekkelijke wielen op de markt zijn  :roll:

Mvg, Johan
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Citaat van: IJsengel op woensdag 30 december 2009, 20:09:18
Open staat nog de vraag wat ik naast de servo's nodig heb om de wissels (analoog) te kunnen omzetten.

Voor het afregelen, zet de schakelaar op actief... ofwel de pot van 20K wordt dan kortgesloten.
Nu kun je met de instelpot van 10K de 1e positie maken.
Zodra je de schakelaar omzet, komt de waarde van de 20K pot erbij...
Stel nu de 2e positie in en klaar ben je voor het gebruik.

Denk om de max DC spanning van 6Volt en niet 16V zoals in het schema.


Mvg,
Peter
Re:Degelijke en bedrijfszekere wisselaandrijving. Welke?
Tja Peter,

Iets dergelijks had ik ook al in gedachten.
Alleen die NE555 vind ik ondingen, ze doen zelden wat ik wil en triggeren op de scheet van een vlieg :lol:
Maar als het werkt......

Zoals ik al eerder vermeld heb is de aansturing van een servo vrij gemakkelijk:
pulsjes van 1,5 ms zetten hem in de middenstand (hebben we hier niet nodig)
pulsjes van 1,25 of 1,75 ms zetten de servo in de begin- of eindstand.
Als dit nog mooi af te regelen valt, ben je er al bijna !

Een eenvoudige flipflop (2 nandpoorten, een halve 4093) kan de schakelpuls onthouden (van zo'n drukknop ding of een wisseldecoder).

Jouw schakeling lijk me zelfs ideaal omdat de positie-puls continue herhaald dient te worden daar de servo niks zal doen als er geen meer pulsen komen, dus ook niet als de eindpositie nog niet bereikt is.

grv Huub