Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

S88 bezetmelders

Gestart door luc r. woensdag 30 december 2009, 16:20:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 bezetmelders
Lid sinds: 2009

offline
S88 bezetmelders
Beste Forumleden,
Ik ben eindelijk er in geslaagd om de eerste faze van mijn spoorbaan af te werken. Nu ben ik volop aan het proefrijden met Koploper. In de eerste faze heb ik negen S88 bezetmelders. Tot en met bezetmelder 7 heb ik geen probleem. Wanneer ik in het programma Koploper de test wil doen van de bezetmelders stel ik vast als de S88 n°8 aangesloten wordt, dat plots vanaf de bezetmelder n°3 afwisselend alle bezetpunten blauw worden. Ik heb visueel mijn bezetpunten van n°8 nagekeken en niets abnormaal vasrgesteld. Is het mogelijk dat dit aan de kabelverbinding van n°7 en8 ligt? Of moet ik elders de oorzaak zoeken?. In het baanplan kleuren alle blokken vanaf n°3 blauw. Als ik terug de kabel van n° 8 loskoppel is alles terug normaal. Kan ik ook eventueel met een multimeter nagaan of de bezetpunten in orde zijn?

Mvg,
Luc
Re:S88 bezetmelders
Freak
gast

Re:S88 bezetmelders
Hallo Luc,

Neem aan dat je met massadetectie werkt.
Als je nr 8 tot 16 gewoon een keer tegen de railmassa legt krijg je dan nog rare meldingen op de nrs 3 tot 7 ?.
Welk merk/type terugmeldmodule gebruik je ?. Is het zellfbouw ?.

Mvg,
Peter
Re:S88 bezetmelders
Lid sinds: 2009

offline
Re:S88 bezetmelders
Peter,

Ik gebruik de massabezetmelders van Viessmann of Conrad (welke in feite dezelfde zijn). Morgen zal ik eens stuk voor stuk de bezetpunten met de massa verbinden. Wat ik echter zeer raar vind, is het afwisselend blauw worden van de bezetpunten in een willekeurige volgorde, en dit vanaf de S88 n°3. De eerst twee modules werken perfect en geven geen bezetmeldingen.
Mijn kabels heb ik ,gezien de lengte zelf vervaardigd met UTP patch kabels om resets van de IB te vermijden. Zonder de kabel van 7 naar 8 werkt dit perfect, en krijg ik geen valse meldingen. Dit voor 112 meldpunten!!

Mvg,

Luc
Re:S88 bezetmelders
Freak
gast

Re:S88 bezetmelders
Hallo Luc,

Controleer de kabels eens op slecht contact, eventueel meten indien mogelijk.

Mvg,
Peter
Re:S88 bezetmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re:S88 bezetmelders
Luc R.

Resets van de TC worden niet veroorzaakt door de s88 of door de lengte of soort kabel, dat heeft een andere oorzaak.
Ook voor het random melden van s88 contacten is een oplossing. Wil je meer informatie neem dan contact op via mail of PB.
Re:S88 bezetmelders
Lid sinds: 2010

offline
Re:S88 bezetmelders
Probleem heb ik waarschijnlijk ook gehad.
Is echter opgelost door de aansluiting vanaf s88 nr 1. van het systeem af te halen. Daarna alles afsluiten en de stroom van het hele systeem af te zetten. Stekker eruit. Daarna alles weer aansluiten dan pas stekker erin en aanzetten.
Re:S88 bezetmelders
Lid sinds: 2009

offline
Re:S88 bezetmelders
Hallo Joopduif?

Ik heb het loskoppelen vandaag geprobeerd? Doch dit gaf geen resultaat. Ondertussen heb ik wel de melder 8 en 9 verwisseld. Bleek dat de melder 8 blijkbaar defect was. Dus een nieuwe bijbestellen..... alvorens de treinen kunnen rondrijdeni
Mvg,
Luc
Re:S88 bezetmelders
Lid sinds: 2009

offline
Re:S88 bezetmelders
Hallo Forumleden,

Eindelijk een nieuwe S88 aangesloten. Koploper geeft echter nog steeds rare bezetmeldingen vanaf de derde bezetmelder. De IB werkt na het normaal afsluiten van Koploper echter niet meer normaal. De rode knop geeft geen enkel signaal. Wanneer ik probeer een trein op te roepen, komt het bericht "ERROR" te voorschijn. IN de handleiding van de IB vind ik niets daarover. Echter, wanner ik de S88 aansluiting afkoppel en de IB heropstart is alles weer normaal. Ik mag de S88 kabel terug aansluiten, alles blijft normaal. Ik heb de 11 aangesloten punten van de 9e S88 opnieuw een voor een nagekeken, en alles is normaal. De punten geven allen een correkte bezetmelding. Ik heb dan alle voertuigen van de baan gehaald. Op de meldpunten van de 9e S88 zet ik een voor een telkens een wagen. In de testfile van Koploper kleuren deze normaal zonder valse meldingen van andere S88melders. Echter wanneer ik meer dan drie meldpunten bezet houdt, komen de vreemde willekeurige bezetmeldingen terug van de andere S88. Zonder de 9e S88 rijdt alles normaal, zonder valse meldingen.
Dit onderzoek duurt nu reeds een maand, en ik ben het stilaan beu aan het worden.
In plaats van rondrijdende treinen,gebeurt er niets!
Alle serieuze suggesties zijn welkom.
Mvg,
Luc
Re:S88 bezetmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re:S88 bezetmelders
Citaat van: Sprinter op woensdag 30 december 2009, 21:27:59
Luc R.

Resets van de TC worden niet veroorzaakt door de s88 of door de lengte of soort kabel, dat heeft een andere oorzaak.
Ook voor het random melden van s88 contacten is een oplossing. Wil je meer informatie neem dan contact op via mail of PB.


Luc R op 30 dec 2009 schreef ik je het bovenstaande.

Re:S88 bezetmelders
Lid sinds: 2009

offline
Re:S88 bezetmelders
Hallo sprinter?

Ik heb je toenmalig bericht er nog eens op nagelezen. Je spreekt van spontane resets van de IB ( TC). Daar gaat dit draadje niet over. Ik heb helemaal geen last van spontane resets. Ik heb bij de aanvang vooropgesteld, dat ik de nodige voorzichtigheid bij de bouw van mijn baan in acht genomen heb. Dwz: Getwiste patchkabels gebruiken tussen de verschillende S88, welke op voldoende afstand liggen van stroomvoerende draden. Tot en met de 8e S88 heb ik geen enkel probleem. De 9e is een nieuwe. Ik heb alles uitgetest. Daarom sta ik open voor alle positieve suggesties.
Ik geef de voorkeur om openlijk op dit forum oplossingen te zoeken, zodanig dat andere leden, van de ervaring van bevoegde personen ook kunnen profiteren.
Mvg,
Luc
Re:S88 bezetmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re:S88 bezetmelders
Luc, je hebt van mij een persoonlijk bericht ontvangen, waarin uitgelegd wordt waarom je dit zo ontvangt.

Mijn antwoord was tweeledig. Namelijk 1 het voorkomen van de spontane resets, en 2 het voorkomen van valse meldingen via de s88. Voor beide is een oplossing. ;)

Re:S88 bezetmelders
Luc,


Ik herken jou probleem, ik had ook last van onjuiste terugmeldingen. Vooral het gedrag van de foute meldingen was onvoorspelbaar. Heel veel verloren tijd en irritatie. Natuurlijk S88's uitgewisseld, andere verbindingskabel, korter, langer, volgorde, extra massa's, niets hielp.
Totdat,.......
Juist totdat ik de s88 communicatie middels loconet ben gaan doen. Middels de s88LN van rosoft heb ik de s88-bus in vier delen opgedeeld.

Werkelijk NOOIT meer een foute melding gezien, 100% (of meer) stabiel.

Onderstaand de links naar de absolute oplossing.

http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099364/S88LN.html

Van spontane resets heeft mij intellibox geen last dus daar heb ik nog geen oplossing voor toegepast maar ik heb hem wel in huis. Van dezelfde tipgever heb ik het advies overgenomen en als mijjn intellibox dat gedrag ooit gaat vertonen ga ik hem zeker gebruiken.

http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099373/LocoNet-interface.html

Met de tevreden s88-terugmeldgroeten.

Nico

(Tipgever was Wim Ros)