Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Alpenbaan Gerard

Gestart door Mog dinsdag 29 december 2009, 22:09:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Alpenbaan Gerard
Mooi hoor. Top die ertstrein. Is net zo duur als mijn hele baan. :lol:

Gr Peter
Re:Alpenbaan Gerard
Joost B.
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Niets anders dan lof  8)

Gr Joost
Re:Alpenbaan Gerard
hans1.vermeulen
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard, klopt het dat ik 23 wagons achter de lok zag rijden?
Leuk om je filmpjes te bekijken.
Groet, Hans
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Hans,

Citaat van: hans1.vermeulen op zondag 17 januari 2010, 22:32:26
Gerard, klopt het dat ik 23 wagons achter de lok zag rijden?

Volgens mij zijn het er 21, maar ik heb nog langere goederentreinen rijden, alleen (nog) niet gefilmd.
Laat ik tzt.ook zien.
Bedankt voor je reaktie, het geeft wel weer wat meer indruk dan een foto.

Groetjes,
Gerard.
Re:Alpenbaan Gerard
PeterBrz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Ik heb met plezier naar je prachtige filmpjes gekeken, echt TOP! Ga zo verder! :D

Groeten, Peter
Re:Alpenbaan Gerard
ATSF2
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hi Gerard

Prachtige films

Groetjes

Jos
Re:Alpenbaan Gerard
Johan_VH
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Dag Gerard,

ik heb een vraagje over je bovenleiding: heb je die vanaf het begin geplaatst, of pas achteraf? En kan je me ook nog zeggen van welk merk ze is?

Voor zover ik weet heeft enkel Entec BLS en SBB masten, maar misschien ken jij nog een ander merk?

En nu ik dan toch bezig ben: welk merk heb je voor je seinen gekozen?

Ik ga ondertussen verder dromen dat m'n baan er ooit zo mooi uit zal zien!

Johan
Re:Alpenbaan Gerard
sbbmarklin
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Yalcin Barin maakt ook bovenleiding. Zie www.barinmodell.com. Ik heb er diverse portalen en masten van. Hij kan ze des gewenst ook op maat maken naar je eigen baan.

Gr Arnout.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Geweldige baan, materieel en bijbehorende filmpjes.

Jouw werk zal een inspiratie bron zijn voor vele modelbouwers.

Groeten

Ron
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Mooie filmpjes van mooi materiaal. Zo krijgen we ook een betere indruk van hoe je baan eruit ziet.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Joost B.
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Uhm Sommerfeldt heeft ook een hoop SBB masten.

Voor BLS moet je inderdaad bij Entec of Barin zijn, betaal je ook wel gemiddeld 9 euro per mast.

Gr Joost
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Johan,

Citaat van: Johan_VH op maandag 18 januari 2010, 10:51:39
ik heb een vraagje over je bovenleiding: heb je die vanaf het begin geplaatst, of pas achteraf? En kan je me ook nog zeggen van welk merk ze is?

Het merk is Sommerfeld. De masten heb ik vanaf het begin geplaatst, in ieder geval toen alles aan de rails aangesloten was, zoals bezetmelders etc.,en vastgenageld was. Nadat het testrijden had plaatsgevonden, ben ik eerst begonnen met de bovenleidingmasten te plaatsen. Dit om het ballasten te vergemakkelen. Als je dit andersom zou doen, heb je kans dat je op de plekken waar de masten moeten komen, het ballast weer moet verwijderen omdat het anders niet goed uitkomt op sommige plekken. (Mijn ballast ligt geheel vast). De draden doe ik vrijwel op het laatst, behalve bij de tunnelportalen. Daar heb ik eerst de masten geplaatst, toen de nodige scenery aan de rails toegepast, tunnelportalen geplaatst, (met tunnelbuis-muren) en toen dat er allemaal naar tevredenheid uitzag de draden gesoldeerd. De draden lopen zo'n 35cm. door in de tunnelbuis. In de langere tunnels is geen bovenleiding.
De draden in het zicht komen pas op het laatst, als de scenery op en rond de rails vrijwel af is. Met het aanbrengen van de scenery wordt je dan niet gehinderd door de rijdraden. Vandaar dat mijn treinen nog allemaal met de pantograaf omlaag rijden omdat ik sommige gedeelten nog niet af heb, en de rijdraden dus ook nog niet aanwezig zijn. De masten staan er al wel. Het is wel en kwestie van afmeten natuurlijk wat de afstand van de masten moet zijn, hoewel ik veel rijdraden later ook op lengte maak.
De masten op het Bietschtalviadukt heb ik zelf gemaakt van Sommerfeldonderdelen. 2 paar masten kloppen niet geheel met de werkelijkheid, en wellicht ga ik enkele BLS masten zelf maken of anders kopen bij Barinmodell, en dus vervangen. Zo blijf je bezig.

De seinen zijn van Schneider. Zie hier:
https://www.swissmodell.com/shop/catalog/index.php?cPath=337_29_161_416_381

Daar heb ik ze ook gekocht (via internet). Heb er goede ervaring mee.


Re:Alpenbaan Gerard
Joost B.
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Puur ter informatie, seinen zijn er ook van Alphamodell, Microscale en Bäninger.

Misschien leuk om een nieuw topic te starten voor dit soort dingen?

Gr Joost
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Edward,

Citaat van: 3rail op maandag 18 januari 2010, 11:33:23
Je moet aleen geen kat in huis hebben die graag op de masten kauwt of het leuk
vind om aan de draden te trekken. :(

Dat was voor mij de reden om geen draad meer te trekken boven het spoor.

Wij hebben hier thuis 3 katten. De treinkamer is dan ook VERBODEN gebied.
Ik moet er niet aan denken, dat 'n kat daar z'n gang zou kunnen gaan.
Re:Alpenbaan Gerard
sbbmarklin
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Joost,
Zo,n topic was jij toch begonnen?

Gr Arnout.
Re:Alpenbaan Gerard
Joost B.
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Klopt,

Maar een puur CH gericht draadje?

Gr Joost
Re:Alpenbaan Gerard
Johan_VH
gast

Re:Alpenbaan Gerard
dat lijkt me wel iets, duitse spullen vind je genoeg, maar zwitserse seinen, bovenleiding, huisjes,... is net iets minder gangbaar. Altijd handig wanneer dat ergens centraal raadpleegbaar is!
Re:Alpenbaan Gerard
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Dag Gerard.
In één adem (nou ja, meerdere adems! :lol:) heb ik jouw hele draadje doorgelezen en bekeken.
Prachtig ontwerp met enorme hoogteverschillen en werkelijk schitterend gebouwd!
Hele mooie foto's en bijzonder leuke filmpjes laten goed zien wat er allemaal op jouw baan gebeurt, ook het duidelijk geschreven verslag maakt ook dit draadje tot een bijzonder aantrekkelijk geheel.

Nu ik helemaal bij ben, zal ik de verdere baanbouw dan ook zeker volgen.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Bij deze nog een wat langer filmpje (bijna 9 min.) Alle pauzes zijn eruit, dus de treinen volgen elkaar wat sneller op. Ergens op 1/3 deel van het filmpje zit een foutje (afstandsbediening even snel aan en uit), maar ik wil jullie dit filmpje niet onthouden.

Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
KIPPEVEL.

Wat mooi zeg.
En de goocheltruc met het laten verdwijnen van een trein is ook knap gedaan. haahahaha
Wat een materiaal  heb jij zeg. Geweldig mooi.

Blijf AUB filmpjes plaatsen.

Maikel
Re:Alpenbaan Gerard
.............................................................................................. :D

Gr Peter.

(ik heb er geen woorden voor :lol: )
Re:Alpenbaan Gerard
Erik Middel
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi,

Wat een ontzettend leuke filmpjes. Je krijgt het gevoel dat je ergens in Zwitserland staat te wachten op de trein. Ik vind vooral het enorme gebulder erg indrukwekkend! Je hebt geen idee wat er gaat gebeuren.

Mooi om je baan zo te volgen, en vooral ook om te zien hoe het opgebouwd is. Dat is voor velen hier denk ik een inspiratiebron en motivatie.

Groetjes,

Erik
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Indrukwekkende baan en mooie filmkes.
Re:Alpenbaan Gerard
Hansje
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Heel mooi filmpje...prachtig al die vrachtwagens zeg  8)

Wat een geweldige baan, dat je er allemaal nog uitkomt..hoe en waar alles zit  :)

Succes !!

Groeten,

Hans ;)

PS: Johnny...jouw avatar maakt me dag weer goed  8)
Re:Alpenbaan Gerard
Zo Gerard gave baan man!!!!!

Hoeveel kilo gips heb je hiervoor verwerkt?
En is de fundering van je huis sterk genoeg met al dat extra gewicht ? :P

Echt prachtig!!! Ik ben pas ook begonnen met het maken van mijn bergen maar na het
zien van jou bergen zijn het heuveltjes geworden :D

Van mij mag je nog wel veel meer foto's en films laten zien!!!!

Groeten Martin
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hier kun je uren naar kijken ... Heel mooi ...

Groeten, Paul
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hans, had je dan een slechte dag :?
Re:Alpenbaan Gerard
Hansje
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Johnny,

Kun je wel zeggen...mijn buurman moest zijn 14 jaar oude hondje laten inslapen, en ik was helemaal gek van het beestje dus ik had het er ook effe te kwaad mee  :(

Sorry Gerard...moest dit even kwijt ;)

Groet,

Hans.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Hans,

Citaat van: Hansje op dinsdag 19 januari 2010, 16:14:49

Sorry Gerard...moest dit even kwijt ;)


Je hoeft echt geen sorry te zeggen hoor. Dit is erg vervelend voor je en kan mij dit heel goed voorstellen.
Wij hebben hier thuis ook huisdieren, en dit is ons ook helaas meer dan 1 keer voorgekomen. We zijn allemaal mensen.
We komen vanzelf wel weer on topic.
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op dinsdag 19 januari 2010, 17:09:46
We komen vanzelf wel weer on topic.


Ja, bij deze (hoewel sterkte Hans, 2 maanden geleden hetzelfde meegemaakt met onze viervoeter na 15 jaar trouwe dienst, blijft zeer vervelend  :().

Man, wat een prachtige baan, zie je draadje net en ga er vanavond even voor zitten om 'm helemaal door te lezen. Maar de eerste indruk is écht indrukwekkend!! Complimenten.

Groet,


Tom
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Schitterend :!: :!: :!:
Graag meer van deze filmpjes. ( nouw ja filmpje het is bijna Rail away)

Mvg Aart
Re:Alpenbaan Gerard
BLS bas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
hoi gerard maak me gek :lol: :lol:
zag ik daar nu de jungfrau matterhorn wagon voorbij gaan deze staat bij bas hoog op zijn lijst.
erg mooi allemaal.
waan me al helemaal in zwitserland

groetjes bas
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Erg leuk filmpje en zo zien we ook veel meer details van je baan.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

het is een genot om naar je foto's en filmpjes te kijken. Het is denk ik een droom van iedere modelspoorder om zo'n baan te bouwen.
Bedankt ook voor de info omtrent de diverse software pakketten.

Groetjes, John
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste Gerard,

In een woord SPRAKELOOS.

Geweldige baan leuke filmpjes ,ben zelf nog druk aan het bouwen.
Word eens tijd voor ook zo;n draadje ,maar ik ben een digibeet dus eerst eens
proberen een foto te uploden.

Veel suc 6 met de verdere bouw.

Greuzzi, Johan
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard

Citaat van: Marklinbaan.nl op dinsdag 19 januari 2010, 11:31:32

Hoeveel kilo gips heb je hiervoor verwerkt?
En is de fundering van je huis sterk genoeg met al dat extra gewicht ? :P


Hoi Martin, het gewicht weet ik niet precies, maar lees het verhaal hieronder anders even.


Citaat van: BLS bas op dinsdag 19 januari 2010, 19:34:55

zag ik daar nu de jungfrau matterhorn wagon voorbij gaan deze staat bij bas hoog op zijn lijst.


Hoi Bas, het is de wagen van de Jungfrau marathon loop, en deze heb ik in Interlaken gekocht toen deze marathon gelopen werd. Elk jaar in augustus meen ik.


Verslag 4: Bergen bouwen.

In dit verslag wil ik even vertellen hoe ik de bergen heb gemaakt. Dit heb ik niet in een keer gedaan, maar in etappes door de jaren heen. Elke keer nam ik een gedeelte van de baan waar ik aandacht aan besteedde om daar te gaan bouwen.
Ook het bouwen van een berg in dat specifieke gedeelte is tevens niet in een keer gedaan. Eerst het gips, dan de vorm aanpassen, dan weer de kleuren, dan weer wat later begroeing aanbrengen, etc., etc. De onderstaande foto's zijn dan ook geen logische volgorde, maar illustreren een beetje hoe ik het heb gedaan. Omdat ik een echt bergachtig landschap wilde maken moest ik allereerst terdege rekening houden met het gewicht. Er zijn zo ongeveer ruim 3 zakken Knauf Rotband gipspleister van 25 kg. gebruikt, en daar nog bij opgeteld de nodige liters water. Ik weet echt niet hoeveel alles bij elkaar weegt, maar ik had het houten geraamte zodanig in elkaar gezet dat dit gewicht gelijkmatig verdeeld zou worden. Veel gips bij een hoge berg geeft natuurlijk veel gewicht op een klein stukje ondergrond. Daar zijn weer dikkere balkjes gebruikt. Het gewicht van de bergen steunt overal direkt of indirekt op de vloer, en heeft geen steun van de wanden.

Er is natuurlijk al meer dan genoeg informatie, en ook geschreven over, hoe je bergen etc.kunt maken op velerlei manieren. Het onderstaande geeft alleen aan hoe ik het heb gedaan, en misschien doet iemand ook wel weer een idee op nav.mijn werkwijze.


Stap 1:  Over de spanten heb ik zeer fijn gaas (uit een tuincentrum) bevestigd dmv.een nietpistool. Tijdens dit   bevestigen heb ik ook zo hier en daar de vorm van de berg nog aangepast, oa.door extra hout te plaatsen.


Stap 2:   Zeker belangrijk is het goed afplakken en afschermen van de naaste omgeving. Ook de vloer heb ik met plastic afgedekt. Het bouwen van bergen is eigenlijk een grote kliederboel. Soms belandde een klodder gips niet op de juiste plaats. Met het afdekken was ik soms langer bezig dan het aanbrengen van het gips. Ook onder de berg moest alles goed afgedekt zijn. Er lekt altijd wel iets door het gaas heen. Alle rails heb ik met afplaktape afgeplakt, zo ook de tunnelportalen en wisselaandrijvingen.


Stap 3:  Eerst heb ik al het benodigde gereedschap zoals (een oude) keukentrapje, plamuurmessen, bakjes met extra water, kwasten, droge doeken, keukenrolpapier, etc. op een goede plek gelegd, een plek waar ik tijdens het gipsen gelijk iets van dit alles kon pakken mocht ik het nodig hebben. Het is uiterst irritant als je met je vuile handen iets moet gaan zoeken en vooral iets wat je ineens nodig zou moeten hebben, bijv.een droge doek om iets van evt.uitlopen van water tegen te gaan.


Stap 4:  Het aanmaken van het gips heb ik buiten in de tuin gedaan. Niet teveel in een keer, ongeveer een halve emmer maximaal voor de grotere gedeelten. Het gips aangemaakt tot een zachte kneedbare brij, vooral niet te dun, maar ook weer niet te dik, anders droogt het weer te snel op in de emmer, en kun je de helft weggooien.


Stap 5:  Het gips heb ik met schepjes en plamuurmessen van boven naar beneden op het gaas gesmeerd in een dikte van zo'n 1 tot 2 cm. Ongeveer een half uur tot 3 kwartier na het aanbrengen van het gips, heb ik met een plamuurmes het een en ander in vorm gebracht. Na ruim een uur met een middelgrote stevige natte kwast op diverse plaatsen dmv.deppen in het gips wordt er een bepaalde groffe structuur verkregen. De kwast moet wel goed nat zijn, anders trek je weer gips van het gaas en onstaan er gaten. Dit is wel een paar keer gebeurd, en met wat restgips is dit weer tijdig te herstellen.


Stap 6:  En nu maar laten drogen. Afhankelijk van de dikte zo gemiddeld toch wel een kleine week. Tijdens dit drogen heb ik de berg op gaten gecontroleerd. Simpel door een looplamp in of onder de berg te laten schijnen en de treinkamer donker te maken. Je ziet dan al snel of er ergens iets niet goed bedekt is. Mocht er ergens een gaatje zijn, dan heb ik dit weer goed met weer wat gips dicht kunnen maken.


Stap 7:  Nu alles volledig droog is komt er weer een vuil werkje, namelijk het met een beiteltje en hamertje een bergstructuur aanbrengen. Het is best een tijdrovend werkje en het geeft nogal wat stof. Dus elke keer als het werk beeindigd werd.......alles (ook de berg zelf) flink stofzuigen! En al het afdekplastic gelijk weggooien.


Stap 8:  Vervolgens heb ik de berg met een licht vochtige spons helemaal afgedaan om daarna de boel met een plantenspuit helemaal nat te spuiten, dit om te voorkomen dat de verf die erop gaat komen door de ondergrond wordt geabsorbeerd. Deze verf (op waterbasis) heeft een diep donker grijze kleur, soms bijna zwart hier en daar. Deze verf heb ik dmv.een spons op de berg aangebracht. Het voordeel vind ik hiervan dat je met een spons snel en effectief kunt werken en ook tussen veel kieren en kloven kunt komen. De diepere bergkloofjes die ik hier niet mee kon bereiken heb ik met een klein kwastje gedaan. De donkere basiskleur had als doel om de rotsspleten en kloven straks uit te laten komen. In de werkelijkheid is dit ook zo, diepere spleten en kloven zijn donkerder van kleur dan het oppervlak gesteente. Nu weer alles goed laten drogen.


Stap 9:  Het opbrengen van de lichte rotskleur op het oppervlak gesteente. Dit heb ik ook met een spons gedaan, en over het algemeen dmv.deppen. Dit deppen met weinig kracht, zodat de diepere spleten donker blijven. Het geeft al een idee hoe het er min of meer uit gaat zien. Als de verf nog nat is heb ik er alvast hier en daar ,op de horizontale gedeelten, strooipoeder op aangebracht met een zeefje. Op de verticale gedeelte om wat wildgroei aan te brengen mbv.een rietje lichtjes wat strooipoeder erop geblazen. Bij deze werkwijze had ik nogal wat foto's bij de hand van zowel de werkelijkheid als van andere modelbanen om te "spieken" hoe het eruit moet zien. En weer alles laten drogen.


Stap 10: Het op de berg aanbrengen van allerlei soorten klein gesteenten en dit lijmen met verdunde houtlijm. Ook alvast op sommige plaatsen begroeiing aangebracht, waaronder "statisch" gras.


Stap 11: Ook hier weer het een en ander bij voorbaat natspuiten. Nu heb ik van boven naar beneden dmv.een pipet op enkele plaatsen verdunde Oost-Indische inkt naar benden laten lopen. De loop van deze inkt geeft een mooi effekt hoe bijv.water zijn weg door de jaren heen naar beneden baant, en het loopt ook de kieren en kloven in, waardoor er een extra diepte ontstaat. Ook loopt deze inkt mooi om de reeds aangebracht stenen heen, en dit geeft ook weer diepte.


Stap 12: Nu heb ik met verfspuitbussen hier en daar kleurverschillen aangebracht. Bij deze aktie moest ik wel alles van de baan goed afdekken en de deuren van de treinkamer open zetten voor ventilatie.


Stap 13: En dan met de echte aankleding begonnen. Boompjes plaatsen, mos aanbrengen, dieren, hekjes, berghutjes, etc., etc. Je fantasie lekker laten werken als het ware.


En dan is het nog niet af, want zo nu en dan zie je weer dingen die je niet goed of mooi vind, en soms zie je ook iets en denk je, nee het is het nog niet helemaal. In dit stadium ben ik eigenljk nu. Kleine aanpassingen, zoals reëel uitziende graspollen aanbrengen, beekjes, watervalletjes........het komt een keer af.


Zie hieronder wat foto's.
































Deze berg, op de foto hieronder, is helemaal weer afgebroken. Al tijdens het aanbrengen van het gips vond ik deze te steil, te groot en onnatuurlijk overkomen. Na een weekje drogen en er veel naar gekeken te hebben, besloot ik om alles te slopen en hier helemaal overnieuw te beginnen, dus ook de houten onderbouw etc. Maar ik laat 'm toch even zien.






Het uiteindelijke resultaat, hoewel......echt helemaal af?



Waar het volgende verslag over zal gaan weet ik nog niet, maar misschien is het Faller Car Systeem wel iets hoe dit op mijn baan werkt.
Verder zal ik nog een indeling laten zien van de baan in mijn ruimte en de manier waarop ik overal bij kan komen.
Re:Alpenbaan Gerard
BLS bas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
erg mooi verslag gerard.

het is inderdaad een erg geduldig werkje met het gips werken
in jou geval is het erg mooi gelukt het is natuurlijk ook maar wat je wilt nabootsen ik zelf hou graag van een beeld van dicht bij maar ook een beeld van veraf is erg mooi.
spuitbussen werkt dat goed gerard.
oke de jungfrau maraton je deze is als ik het goed heb begin sebtember een ware afgang mij niet gezien :lol: :lol:
nou ik zal je foto,s nog eens goed gaan bekijken

groetjes bas
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Ik ben nou ook toe om mijn berg van gips te voorzien, en dit zijn hele leuke en goede tips voor mij.

Bedankt, mooi verslag.

Gr Einte
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi,

Dit ziet er mooi uit. Te stijle bergen, als je bij Thun het Zimmertal in gaat rij je recht op zo'n stijle berg aan. Die zijn er echt wel. Een ander voorbeeld is Wengen, daar komt de waterval over honderden meters naar beneden, zo stijl is het daar. Maar de nieuwe opzet is zeker niet minder mooi.

Olaf
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Mooi verslag weer Gerard.
Alleen vergeleken met jouw bergen zijn die van mij nu maar bultjes. :D

Maikel
Re:Alpenbaan Gerard
PeterBrz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Schitterend gewoon :D
De droom van iedere modelbouwer om dit te kunnen realiseren...
Chapeau!
Bedankt voor het leerrijke verslag en de bijhorende foto's

Groeten, Peter
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Momenteel ben ik ook bezig om het fotograferen van de baan enigszins onder de knie te krijgen. Ik leer veel van Piet (Pab's baan), die er een mooi verslag van maakt, en informatie geeft over de instelling van zijn camera. Er valt nog veel te leren.

Hieronder wat foto's "by Night". Let wel, met name het bergdorpje is nog lang niet af, dus let niet te veel op de details.

Ook een fout van mij was dat ik de binnenverlichting van de RAe nog standaard op de fabrieksinstelling had laten staan. Na het veranderen van de sterkte van de binnenverlichting mbv.de ESU lokprogrammer ziet het er een stuk beter uit. Zie de 2 onderste foto's.





































Voor het dimmen



Na het dimmen
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Het houd maar niet op bij jouw.
Wat geweldig allemaal.
Alles  klopt ook precies. Ook hier de verlichting.
Schitterend.
Blijf ons verbazen met je foto's aub. :lol: :lol:


Maikel
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Da's een beste baan man!

Jammer dat je het moet afbreken. De gemeente waar je woont heeft ontdekt dat er een belangrijke archeologische vonst onder jou garage ligt...  :D

Groet,

Siko
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Siko,

DAT gaat de gemeente dan heel veel geld kosten... :D  :lol:  :lol:

Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
CiteerDAT gaat de gemeente dan heel veel geld kosten...

Gelukkig schreef je dat er zoveel mogelijk geschroefd is...
Ik doe dat ook tot op een zeker niveau. Maar ik ben bang dat mocht ik eens verhuizen, de boel toch kort en klein geslagen moet worden.

Groet,

Siko
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Mooie sfeeropnames zeg! Dat fotograferen wordt steeds beter.

Roy
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Leuke sfeer foto's en inderdaad je foto's zijn er erg goed uit.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Mathijs
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Inderdaad hele mooie foto's :shock: :cool:

Mathijs
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Allereerst mijn complimenten voor de schitterende baan die je hebt gemaakt, echt dit is prachtig.
Maar nu mijn vraag; op een van je filmpjes komt de "rollende landstrasse"voorbij, daar heb je een personenwagon als eerste na de lok, wat voor merk en evt. cat.nr. heeft deze wagon, hij is van BLS.

Bij voorbaat dank,

M.vr.gr. Herman.