Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

buiten werking stellen sporen

Gestart door kuiters donderdag 24 december 2009, 10:01:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
buiten werking stellen sporen
Hallo,  Sinds enige tijd ben ik weer met een spoorbaan bezig.

Alleen weet ik niet alles meer.


Hoe kan ik rangeer sporen buiten werking stellen. Kan dit door een rails te isoleren (het lipje afplakken en dan door een draad te solderen aan de geleider en deze te verbinden aan een schakelkastje(welk type kastje moet ik hier voor hebben) die naar de transformator gaat.

Volgende vraag:

Bij twee transformatoren moet je de net stekker omdraaien om de fase te veranderen maar, hoe doe je dat bij drie transformatoren?
Re:buiten werking stellen sporen
Citaat van: kuiters op donderdag 24 december 2009, 10:01:30
Hoe kan ik rangeer sporen buiten werking stellen. Kan dit door een rails te isoleren (het lipje afplakken en dan door een draad te solderen aan de geleider en deze te verbinden aan een schakelkastje(welk type kastje moet ik hier voor hebben) die naar de transformator gaat.
Voor M-rails bestaan isolatiestripjes van papier of karton, die je tussen de lippen van beide rails kunt aanbrengen. Je kunt dit uiteraard ook zelf van papier maken.
Via een schakelkastje of een relais kun je de af te schakelen sporen bedienen.

Citaat van: kuiters op donderdag 24 december 2009, 10:01:30
Bij twee transformatoren moet je de net stekker omdraaien om de fase te veranderen maar, hoe doe je dat bij drie transformatoren?
Eigenlijk hetzelfde: eerst zorgen dat twee trafo's in fase zijn (door zonodig van één van beide trafo's de stekker om te draaien, dan pas de derde aansluiten en uitproberen). Ik heb toen ik nog analoog reed, de stekkers van mijn twee trafo's gemerkt, zodat ik voortaan niet meer hoefde na te denken over de aansluiting vanaf het lichtnet.

Groet,
Ronald
Re:buiten werking stellen sporen
Hallo Ronald,
Dank voor de snelle info. Maar, weet je welk schakel kastje ik moet hebben om de sporen buiten werking te stellen. Ik heb nu 2 x met rode en groene knopjes maar, deze zijn volgens mij alleen voor wissels en seinen.

groet,

Richard
Re:buiten werking stellen sporen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:buiten werking stellen sporen
Hiervoor heb je de kastjes met rood/geel nodig (schakelen vanaf dezelfde bron) of groen/geel (4 individuele bronnen).
Maar gewone aan-uit schakelaars werken ook.

John
Re:buiten werking stellen sporen
Hallo Richard,

Dit schakelpaneel heeft bij M* het nummer 72730 (oud nummer 7273). Er is ook een schakelpaneel met nummer 72740 (oud nummer 7274).
Bij de 72730 zijn alle te schakelen sporen individueel, dus elk spoor is eventueel aan een andere trafo te koppelen. Ook kun je met één knop een spoor schakelen en met een andere knop een lampje.
Bij de 72740 is één pool gecombineerd, hiervoor kun je kiezen indien de sporen alle worden gekoppeld aan dezelfde trafo.

Groet,
Ronald
Re:buiten werking stellen sporen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:buiten werking stellen sporen
Citaat van: rorail op donderdag 24 december 2009, 10:08:34
Citaat van: kuiters op donderdag 24 december 2009, 10:01:30
Bij twee transformatoren moet je de net stekker omdraaien om de fase te veranderen maar, hoe doe je dat bij drie transformatoren?
Eigenlijk hetzelfde: eerst zorgen dat twee trafo's in fase zijn (door zonodig van één van beide trafo's de stekker om te draaien, dan pas de derde aansluiten en uitproberen). Ik heb toen ik nog analoog reed, de stekkers van mijn twee trafo's gemerkt, zodat ik voortaan niet meer hoefde na te denken over de aansluiting vanaf het lichtnet.

Groet,
Ronald

Waarom zou je de fases moeten omkeren? Wat is het effect?
Ik heb 7 trafo's, maar geen idee hoe de fases zitten.

Dirk-Jan
Re:buiten werking stellen sporen
Hallo


Als ik me goed herinner nu.

je moet ze in fase zetten omdat je als je dat niet goed doet, en je haalt een stekker van je trafo eruit.
En je raakt per ongeluk deze stekker aan, dan heb je kans op een schok van 230V

Dit is even snel uitgelegd nu
Maar er zullen andere forum leden zijn die het je precies kunnen vertellen hoe het zit


gr Frans
Re:buiten werking stellen sporen
Wat ik mij van vroeger (1975) kan herinneren, was dat ik niet straffeloos mijn beide transformatoren aan kon sluiten op het lichtnet. De massa's van beide Titan trafo's waren verbonden via de rails, verder had ik twee gescheiden rijbanen. Afhankelijk van hoe de tweede trafo op het lichtnet werd aangesloten begonnen de rode lampjes van mijn trafo's minder fel te branden, alsof ik kortsluiting had. Omdraaien van één van de stekkers loste dat probleem op. Zodoende heb ik ze op dat moment gemarkeerd en voortaan altijd op dezelfde wijze aangeloten.

Groet,
Ronald
Re:buiten werking stellen sporen
Citaat van: M - rail op donderdag 24 december 2009, 12:12:24
je moet ze in fase zetten omdat je als je dat niet goed doet, en je haalt een stekker van je trafo eruit.
En je raakt per ongeluk deze stekker aan, dan heb je kans op een schok van 230V

als ik het goed heb zijn de nieuwe trafo's hiertegen beveiligd. (vandaar ook de omruilactie van marklin)
Re:buiten werking stellen sporen
Citaat van: M - rail op donderdag 24 december 2009, 12:12:24
je moet ze in fase zetten omdat je als je dat niet goed doet, en je haalt een stekker van je trafo eruit.
En je raakt per ongeluk deze stekker aan, dan heb je kans op een schok van 230V
Dit is niet correct. Als ze wel in fase staan kan je ook een schok krijgen van een losse stekker.

In een analoog Märklin systeem zijn in het algemeen de massa-aansluitingen van de trafo's met elkaar verbonden.
Als de kans bestaat de ook de "hete" kanten met elkaar verbonden worden, b.v. als een sleper over een middenrailscheiding gaat, dan moeten de trafo's in fase staan. In andere gevallen maakt het niet uit.
Re:buiten werking stellen sporen
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:buiten werking stellen sporen
Als je je trafo,s niet in fases zet dan krijg je kortsluiting op het punt waar 2gescheiden rails doormiddel van isolatie niet zijn verbonden.Niet de verbinding maakt kontact ,maar zodra een sleepkabel beide punten raakt heb je kortsluiting. Probeer dit maar eens.
Harrie
Re:buiten werking stellen sporen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:buiten werking stellen sporen
 :D Het is me duidelijk!  :D Ik heb dat probleem niet, want ik heb geen gescheiden stroomkringen. Ik heb de puco's met de MS en de bovenleiding analoog.
(Ondertussen hoop ik dat de topicstarter Kuiters ook wat heeft aan deze info en ik/wij niet teveel zijn topic hebben volgetypt :mrgreen:)

Dirk-Jan
Re:buiten werking stellen sporen
Citaat van: M - rail op donderdag 24 december 2009, 12:12:24je moet ze in fase zetten omdat je als je dat niet goed doet, en je haalt een stekker van je trafo eruit.
En je raakt per ongeluk deze stekker aan, dan heb je kans op een schok van 230V
Pak je beide pennen van de stekker vast of maar één ?.

Mvg,
Peter
Re:buiten werking stellen sporen
Yep heb er inderdaad wat van geleerd. Zal het proberen.

Nu nog een klein vraagje, moet de schakelrails (M) vlak voor een wissel geplaatst worden en doe je dit ook na een wissel ?
Of houd je er een complete rails ertussen? BV een 5100 of 5106
Richard.
Re:buiten werking stellen sporen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:buiten werking stellen sporen
Citaat van: kuiters op donderdag 24 december 2009, 20:35:11

Nu nog een klein vraagje, moet de schakelrails (M) vlak voor een wissel geplaatst worden en doe je dit ook na een wissel ?
Of houd je er een complete rails ertussen? BV een 5100 of 5106
Richard.

Dat maakt niet zoveel uit. Als je met TGV snelheid rijd en de schakelrail zit direct aan de wissel, zou het in theorie kunnen, dat de wisseltong nog niet om is.
Maar het lijkt me stug dat dat gebeurt.
Als ik het goed heb, zitten de stekkertjes aan de zijkant van de schakelrail, dus is het belangrijker op welke plaats de schakelrail komt om de stekkertjes wat te kunnen wegwerken in de scenery.

Dirk-Jan
Re:buiten werking stellen sporen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:buiten werking stellen sporen
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 26 december 2009, 12:07:08
Citaat van: kuiters op donderdag 24 december 2009, 20:35:11

Nu nog een klein vraagje, moet de schakelrails (M) vlak voor een wissel geplaatst worden en doe je dit ook na een wissel ?
Of houd je er een complete rails ertussen? BV een 5100 of 5106
Richard.

Dat maakt niet zoveel uit. Als je met TGV snelheid rijd en de schakelrail zit direct aan de wissel, zou het in theorie kunnen, dat de wisseltong nog niet om is.
Maar het lijkt me stug dat dat gebeurt.
Als ik het goed heb, zitten de stekkertjes aan de zijkant van de schakelrail, dus is het belangrijker op welke plaats de schakelrail komt om de stekkertjes wat te kunnen wegwerken in de scenery.

Dirk-Jan

Hallo je kunt ook gelijk aan de schakelrails solderen en een gat boren in de plaat dan zie je niks dat doe ik ook.
Wel bij de schakelrails de gaten maken onder de aansluiting waar de draden zitten, anders komt de draad tegen de schakellip aan en dan doet hij het niet.
Kun je ook doen met de wissels en contaktrailen en ontkoppelrailen.

Zie foto bij mijn baan,



Succes er mee.

Gr Einte
Re:buiten werking stellen sporen
Wat ik in heel dit verhaal niet snap is waarom deborah0517 sleepkabels gebruikt?  :?
Re:buiten werking stellen sporen
Ik denk dat Deborah-Harrie de contactsleper bedoelt.
Re:buiten werking stellen sporen
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:buiten werking stellen sporen
Citaat van: KlaasZ op zaterdag 26 december 2009, 17:00:23
Ik denk dat Deborah-Harrie de contactsleper bedoelt.
SORRY,fOUTJE ,BEDANKT