Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin kortkoppelingen

Gestart door Re460 zondag 27 december 2009, 20:35:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin kortkoppelingen
Marklin rust al jaren haar modellen uit met de kortkoppeling.
Zelf ben ik niet zo weg van deze koppeling daar ze vrij hoog zijn en dus snel tegen de buffers aankomen en leiden tot ontsporingen. Al mijn locomotieven heb ik uitgerust met een Marklin-koppelhaak.
Dit gaat goed echter bij een geduwde trein komt het nog regelmatig tot ontsporingen. Als proef heb ik nu enkele rijtuigen uitgerust met de Roco Universalkoppeling 40395.
Tot op heden gaat dit goed.
Graag zou ik jullie ervaringen/aanbevelingen horen. Hebben meer leden problemen met de Marklin-koppeling, is de Roco-koppeling echt goed of zijn er nog betere?
Ik ben benieuwd.
Groet,
Erwin
Re:Marklin kortkoppelingen
De meeste M* en R* koppelingen heb ik vervangen door Fleischmann Profi's. Koppelt gemakkelijk en rijtuigen zijn rechtstandig uit te nemen.



Gr, Ben.
Re:Marklin kortkoppelingen
Het grootste probleem dat ik met M* kortkoppelingen heb, is
dat de verbinding nogal star is. Ik zoek iets wat plm. 10 graden
in het horizontale vlak scharniert.
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Citaat van: woutje op zondag 27 december 2009, 20:55:22
De meeste M* en R* koppelingen heb ik vervangen door Fleischmann Profi's.

Hoi Ben,

ik heb dit al is vaker op het forum gelezen en nagevraagd. Ik probeer het nog maar is een keer: is hier ook een Artikelnummer van en zo ja wat is dit dan? Toepasbaar op alle Märklin-modellen met NEM-schacht?

Ik hoor graag van je!
Re:Marklin kortkoppelingen
Erwin,

Voor trek-duw combi's gebruik ik de Roco kortkoppeling. Deze is perfect voor vaste stammen.
Hij koppelt heel kort en is heel star. Echter ontkoppelen is iets moeilijker, maar bij een trek-duw stam is dat niet vaak nodig lijkt me?

Gr Joost
Re:Marklin kortkoppelingen
Hans,

Fleischmann 386515, 50 stuks voor rond ?43 in de meeste winkels. Ook per stuk te verkrijgen maar je betaalt dan al gauw ?1.

Overal in toepasbaar als je een standaard nemschacht hebt.

Gr, Ben.
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Fleischmann 6515 is bedoeld voor de NEM schacht.
Levert een betrouwbare en echt starre verbinding, wagon is probleemloos uit het treinverband te tillen en de koppeling ziet er het minst lelijk uit van alle gangbare koppelingen.
Nadeel, voor het aankoppelen is enige kracht nodig. Mijns inziens daarom minder geschikt voor rangeren.

Zo heeft iedere koppeling zijn voor- en nadelen. Roco Universal koppelt juist zijdezacht aan. De beste rangeerkoppeling na Kadee.

ps Voordat er verwarring ontstaat met het bericht van Ben: 6515 is dus het nummer van een enkele koppeling, 386515 is het catalogusnummer van een doosje met 50 stuks.
Re:Marklin kortkoppelingen
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n Roco Universal eruit ziet.
Er zijn volgens mij velen op zoek naar een passende koppeling.

Dank aan allen die tot zover gereageerd hebben.
Re:Marklin kortkoppelingen
Roco 40395, beetje uitvergroot. :P



Gr, Ben.
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Ik gebruik zelf ook alleen nog maar Roco Universeelkoppelingen.
Ze zitten zeer stevig en star vast en dus uitermate geschikt voor duwcombinaties. Ze koppelen inderdaad zeer eenvoudig aan en gaan niet zomaar los tijdens het rijden. De gehele koppeling is van kunststof en kan dus gekoppeld worden aan digitale Krois koppelingen.
Ook is de universeelkoppeling lager dan de M* koppelingen, zodat deze de buffers niet raken.
De universeelkoppeling is overigens ook zonder problemen aan de M* kortkoppeling te koppelen.

Voor plaatjes gebruik Google en zoek dan op: Roco 40397 (Ben was me voor :P )

Groetjes,
Menno
Re:Marklin kortkoppelingen
Wat Menno zegt klopt.

Nummers:
40395 1st
40397 50 st.
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Nadeel(tje): de koppeling is niet perfect star en daarom is de koppelafstand per koppeling wat groter dan bij de 'echte' starre kortkoppelingen (Roco kortkoppeling, Fleischmann profi) mogelijk is. Roco noemt het ook geen kortkoppeling hoewel het natuurlijk weinig scheelt. Vind ik persoonlijk wel een punt omdat de Märklin schachten toch al vrijwel nooit op kortkoppelafstand staan.

Re:Marklin kortkoppelingen
Hallo Ben,

De Roco 40395 is een doosje met 12 stuks koppelingen en niet 1.
Groet,
Erwin
Re:Marklin kortkoppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Zijn de Roco 40395 universeel koppelingen dan minder star dan de Marklin kortkoppelingen?
Ze lijken er wel erg veel op die van Marklin.
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
De Märklin koppelingen zijn ook niet perfect star. Is allemaal relatief natuurlijk, maar het zorgt ervoor dat het kortkoppelmechaniek net te laat gaat werken om echt buffer aan buffer of balg aan balg rijden mogelijk te maken.

Märklin lost dat op door de schachten op de modellen net niet op kortkoppelafstand te zetten. Bij Märklin blijft de afstand tussen de buffers of tussen de balgen altijd een paar milimeter ook al gebruik je een echte kortkoppeling. Is wel bij meer merken. Bij die gelede containerwagens van Mehano kun je nog nauwelijks van kortkoppelen spreken.

Roco lost dat op door de Universal koppeling net wat langer te maken, zodat er ook een koppelafstand van een paar milimeter ontstaat.

Combineer je dat - Roco Universal op Märklin materieel - dan moet je niet raar opkijken als er opeens weer een gat van een halve centimeter tussen de wagens zit. Moet iedereen vooral zelf uitmaken of dat boeit, maar ik heb wat dat betreft altijd wel bewondering voor Fleischmann. Ik heb nu wat Fleischmann wagentjes op de baan staan en tussen de buffers zit op een recht stuk spoor echt minder dan een milimeter. Dat vereist een echt starre koppeling en een perfect ontworpen kortkoppelmechaniek.
Dat laatste heeft een Märklin wagen dus eigenlijk nooit en dat is een bewuste keuze. In feite het directe gevolg van de wens om de kortkoppeling ook met de oude beugelkoppeling te kunnen combineren.
Re:Marklin kortkoppelingen
Heeft iemand ervaringen met verschil tussen marklin en roco kortkoppeling mbt het spontaan ontkoppelen? Ik heb een plek in mijn baan (schaduwstation, dus niet te fixen) waar de marklin kortkoppelingen soms ontkoppelen. Heb een doos roco kortkoppelingen gekocht om het verschil te testen, maar nog geen tijd gehad. Ik heb het voorgevoel dat de roco kortkoppelingen beter bestand zijn tegen spontaan ontkoppelen.
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Bij fleischmann koppelingen kan bij duwen van de wagons, worden voor- ontkoppeld.
En de vormgeving vind ik veel beter.
Daar om laat ik bij aan koop fleischmann er op zetten.

hans
Re:Marklin kortkoppelingen
Citaat van: jeweve op maandag 28 december 2009, 12:19:01
Heeft iemand ervaringen met verschil tussen marklin en roco kortkoppeling mbt het spontaan ontkoppelen? Ik heb een plek in mijn baan (schaduwstation, dus niet te fixen) waar de marklin kortkoppelingen soms ontkoppelen. Heb een doos roco kortkoppelingen gekocht om het verschil te testen, maar nog geen tijd gehad. Ik heb het voorgevoel dat de roco kortkoppelingen beter bestand zijn tegen spontaan ontkoppelen.
heb ervaring met Märklin kortkoppelingen.
ik herken het probleem met het aanraken van de buffers met ontsporen tot gevolg en heb ook last gehad van spontaan ontkoppelen tijdens de rit.

Wat het eerste betreft: de buffers van loc's zijn vaak groter (door Märklin) weer gegeven dan die van personenwagens. Wat ik altijd doe: zodanig aankoppelen dat de beugel van de koppeling van de loc boven die van de wagen ligt. Dan raakt de bovenliggende koppelingbeugel wel de buffers, maar een klein beetje. Van wrikken en ontsporen is dan geen sprake. Mochten de buffers van de (personen-) wagen toch hinderen, dan zijn die inschuifbaar. Tenminste: bij moderne wagens.

Mijn regel gaat echter niet op bij het Märklinmodel van de DB 101. Dat vond ik erg jammer. Daar kwamen dus de spontane ontkoppel-problemen voor. Dus moest ik toch andersom koppelen (dus met de koppelingbeugel van de loc onder op). Dat ging inderdaad wrikken in de bogen. Dat heb ik ondervangen door de buffers van de IC-rijtuigen in te drukken. Het geluk bij de 101 is dat de kortkoppeling niet zo "kort" is en met deze maatregel ver genoeg verwijderd is (dus met ingedrukte buffers van de aangekoppelde wagen).

Ik heb ook trekduwtreinen. Die hebben Märklin kortkoppelingen. Voor geduwde treinen zijn kortkoppelingen het beste omdat ze (min of meer) star zijn. Met oudere Märklin trekduwtreinen had ik slechtere ervaringen omdat ze gewone RELEX koppelingen hebben. Dat was een heel gepriegel om je baan goed te hebben liggen om geduwde treinen door de wisselstraten te krijgen. De tractie van mijn huidige (dus met kortkoppeling voorziene) trekduwstammen is DB 111. De wijze van aankoppelen als boven beschreven voldoet goed. De 111 (eerdere uitvoeringen) heeft ronde buffers en daar heb je geen last van met koppelingbeugel van de loc bovenliggend.

groeten,
Willem
Re:Marklin kortkoppelingen
Ik wil al mijn beugelkoppelingen die op mijn wagons zitten vervangen, maar welke is nu de beste keuze?

de roco 40395 (50stuks = 40379)

http://i48.tinypic.com/miyuck.jpg


of de fleischmann 6515 (50stuks = 386515)

http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/2/15111_b.jpg

Alvast bedankt voor het helpen  :)

groeten barry
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Wat wil je precies?

De Fleischmann koppelingen ogen wat beter, leveren een prima en echt korte verbinding, je kunt een wagen moeiteloos uit het treinverband tillen, maar aankoppelen gaat alleen met de nodige kracht. Kortom, zeer geschikt voor vaste treinverbanden, niet erg geschikt voor rangeren.

Die Roco Universal 40395 koppelt juist zijdezacht aan en is daarom de beste kortkoppeling voor rangeren. Staat tegenover dat hij wat grover oogt en 2 mm meer afstand tussen de wagens laat.
Re:Marklin kortkoppelingen
Nou eigenlijk allebei  :lol:

Ga dus een keuze moeten maken welke koppeling ik op welke wagon zet, maar in ieder geval bedankt voor de info!
Geeft geen van deze koppelingen problemen in r1 of r2 bochten (haken van de buffers).
Ik heb deze niet veel liggen maar toch wel 1 binnen bochtje denk ik.

groeten barry
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Ik heb met Fleischmann koppelingen geen problemen in r1 bochten

groeten hans
Re:Marklin kortkoppelingen
eulaersivan
gast

Re:Marklin kortkoppelingen
Citaat van: barry1972 op maandag 10 mei 2010, 20:21:39
de roco 40395 (50stuks = 40379)

http://i48.tinypic.com/miyuck.jpg

Zal dit ook werken op heel oude wagons?
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Citaat van: eulaersivan op dinsdag 14 juni 2011, 07:15:48
Citaat van: barry1972 op maandag 10 mei 2010, 20:21:39
de roco 40395 (50stuks = 40379)

http://i48.tinypic.com/miyuck.jpg

Zal dit ook werken op heel oude wagons?

ALs ze een NEM koppelingsschacht hebben wel, maar hele oude wagen hebben dit waarschijnlijk niet.
In dat geval zal je waarschijnlijk een heel ander koppelmechanisme moeten inbouwen, maar daar heb ik geen ervaringen mee...

Groetjes,
Menno
Re:Marklin kortkoppelingen
er is schaargeleiding nodig.
is deze er niet, dan moet er voldoende afstand (lengte) zijn voor de koppeling opdat in bogen de buffers niet in de knel gedrukt raken.

in dat geval is de koppeling bruikbaar, maar er is geen sprake meer van kort koppelen
Re:Marklin kortkoppelingen
Hoe krijg je trouwens kortkoppelingen op de oude Marklin wagons?
(Ik wil bv mijn oude 4049 ns wagons voorzien van kortkoppelingen en vraag me af hoe dat moet en welke koppelingen je daarvoor moet aanschaffen).
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Piet M,

Als je kortkoppelingen met schaargeleiding op de blikken rijtuigen wilt, rest er niets anders, om de oude koppelingen permanent van het draaistel te verwijderen, (slijpen met de dremel?) en onder de wagen-bak met bv 2-componentenlijm Symoba kortkoppelingen te lijmen. Houd er wel rekening mee dat de verzamelwaarde van dit type wagon behoorlijk zal kelderen. Eén setje Symoba KK kost ca. ? 10,=. Er bestaan ook immitatie versies, die je zelf in elkaar moet zetten, voor de helft van de prijs.

Gr. en succes, Marcel
Re:Marklin kortkoppelingen
Hallo Piet,
Dank voor het antwoord. Ja dat is inderdaad ingrijpend... :O
Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een andere oplossing...
Gr. Pieter
Re:Marklin kortkoppelingen
't Is heel goed te doen hoor.
'k Heb al mijn oude drie assige ombouwrijtuigen van Symoba kortkoppelmechnieken voorzien. Over de waardedaling maak ik me niet druk.
Wanneer ik de pijp uit ben, gaat alles toch met het grof vuil mee.
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Citaat van: PietMarklin op maandag 20 juni 2011, 17:33:41
Hallo Piet,
Dank voor het antwoord. Ja dat is inderdaad ingrijpend... :O
Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een andere oplossing...
Gr. Pieter

Misschien, dat je hier tussen iets vind wat je gebruiken kan. Staan zeer duidelijke beschrijvingen om modellen om te bouwen met kortkoppelingen.

Klikje doen.


Gr.  Charlie
Re:Marklin kortkoppelingen
Wim, dan kan je beter het 3 railforum in je testament zetten dat heeft er nog iemand plezier aan. :)
Re:Marklin kortkoppelingen
Testament? Wie betaalt de notariskosten :help:
Re:Marklin kortkoppelingen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Gewoon een briefje erbij leggen "deze ouwe meuk is bestemd voor Johnnytrein van het 3railforum" :P
Re:Marklin kortkoppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Marklin kortkoppelingen
Piet Marklin schreef:
CiteerHoe krijg je trouwens kortkoppelingen op de oude Marklin wagons?

Kijk voor de aardigheid eens op deze site:
http://www.maerklin.de/mm/themen_specials_downloads.php

Een volledige handleiding vindt je in 18 afleveringen (pdf-bestand)
(uiteraard wel in het Duits)

John
Re:Marklin kortkoppelingen
Citaat van: timtrein op maandag 20 juni 2011, 20:53:59
Gewoon een briefje erbij leggen "deze ouwe meuk is bestemd voor Johnnytrein van het 3railforum" :P
Dat van "ouwe meuk" slaat zeker op mijzelf...?
Het treinenspul varieert in ouderdom tussen 0 en 60 jaar... :)
Re:Marklin kortkoppelingen
Helaba waarom ga je mij daarmee opzadelen. :? Ik schreef toch aan het 3 railforum.  :thumbup:
Re:Marklin kortkoppelingen
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 21 juni 2011, 14:58:53
Ik schreef toch aan het 3 railforum.  :thumbup:
Edoch: Testament ten gunste van het forum zal moeilijk zijn: Het 3-rail forum is namelijk geen rechtspersoon... 8o
Re:Marklin kortkoppelingen
Dan neem je  maar iemand van de oprichters.
Re:Marklin kortkoppelingen
ik  wil niet onbescheiden zijn maar ik bied me aan om alle zaken ( marklin )  te onvangen. Het mag overigens ook met een "warme hand" dan hoef ik niet zolang Te wachten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


erik
Re:Marklin kortkoppelingen
Erik,
'k Hoop dat ik je niet ontrief, doch ik prefereer m'n verscheiden af te wachten...
Een doodshemd heeft geen zakken.
Het interesseert me geen zak wie of wat er met de "buit" vandoor gaat.
===> "Apres moi le deluge."  :mrgreen:
Re:Marklin kortkoppelingen
Ik was even bang dat Johnny er met de "buit"van door zou gaan. :D

Hij was zo aan het vissen. :D



Gr erik
Re:Marklin kortkoppelingen
Jaja dat onze noorderburen slecht tot niet kunnen lezen blijkt intussen algemeen bekend  8o B) . Ik heb nergens mij kandidaat gesteld. Ik heb aan mijn 33 locs reeds meer dan genoeg. :)
Re:Marklin kortkoppelingen
Re:Marklin kortkoppelingen
Charlie en John bedankt voor de info.  :thumbup:
Re:Marklin kortkoppelingen
AnalogDriver
gast

Re:Marklin kortkoppelingen
Citaat van: madmenno op zondag 27 december 2009, 22:22:46
Ook is de universeelkoppeling lager dan de M* koppelingen, zodat deze de buffers niet raken.

De universeelkoppeling is overigens ook zonder problemen aan de M* kortkoppeling te koppelen.


Hee, da's ook een oplossing voor mijn aanlopende koppeling op de bffers http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30063.msg529384#msg529384. Want vooralsnog heb ik voor al mijn DB+NS wagons voor de Mä KK of Roco universeel koppeling gekozen.

Op mijn DRG/DR collectie heb ik al de Fl.Profi koppeing. Inderdaad minst lelijk en naar mijn mening makkelijk in gebruik, ontkoppeld makkelijk bij van de baan halen in tegenstelling tot de Mä KK, blijft verder goed vast tot nu toe.
Re:Marklin kortkoppelingen
O ja het ging over kort koppelingen :D

Sorry Kerels