Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK

Gestart door nkeer3 zaterdag 26 december 2009, 23:34:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud > Koploper les2 >< 12 april 2015 <
Mooi verslag Ruud.
Ik heb genoten van de foto s :thumbup:

Heel veel succes met het regelen van het leegmaken van het huis.

Met vriendelijke groet

Danny
Re:De baan van Rick en Opa Ruud > Koploper les2 >< 12 april 2015 <
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud > Koploper les2 >< 12 april 2015 <
Hallo,

@Wiebe bedankt voor je tip, ja dat is toch ook nog een bijkomend probleem met die aandrijvingen, heb bij 3 de boel door verbonden, maar is een (niet) leuk werkje. Heb er dan nog wel een stuk of 40 te gaan dan pfuuuuuuuuuu.

@Ronny tnx, ja de tijd spendeer ik nu met liefde aan mijn moeder, als die gelukkig word op haar nieuwe plekje, dan ben ik het ook!

@Danny bedankt, hoop dat met jou nu ook alles weer goed gaat!

:offtopic:
Het vogel hok is nu afgebroken, het hout is allemaal naar de stort gebracht, de betonmuurtjes zijn om, nu nog een beton vloer van een cm of 5 zien stuk te krijgen en dan puin ruimen en weg brengen. Gaat toch al met al ook veel tijd in zitten.

Prettig weekend allen en een fijne Koningsdag  ;)

Groeten Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud 6 maart 2016
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud 6 maart 2016
Boeeeem ik :D was er nog hoor .
kreeg de afgelopen tijd wel eens een app je en mailtjes van mensen die benieuwd waren hoe het er mee ging.
Nou er is zoveel gebeurd de afgelopen maanden, gezondheid, pijn, pijnbestrijding die plots is gestopt, geen gehoor bij zorgverzekeraar enz. zijn een paar woorden met grote gevolgen voor ons, en maakte dat ik totaal geen zin meer had. Stond vaak voor de baan te kijken en reed een rondje en ach vond er niks meer aan.

Gelukkig belde en kwam er geregeld een forum lid zijn mooie treinen laten rijden en kan zeggen dat door hem et vlammetje niet geheel is gedoofd :thumbup:

Ik heb dit jaar ondanks dat de problemen nog niet zijn opgelost,wel een paar dingen op een rijtje gezet.

Ik bouw de baan voor mij zelf, en bouw zoals ik dat wil huhu, daar hoord ook bij, dat ik niet meer zoveel aan mijn draadje ga doen.
Verder is het plan om met koploper te gaan rijden, helemaal van de baan, baan word nu bestuurd met Ecos 6021 80f en 6040.

Ik heb de laatste weken wel veel werk (als therapie zeg maar) gedaan aan de baan zoals veel soldeer werk onder debaan ringleiding met aansluiting afgemaakt. AJ wissel decoders onder de baan geplaatst. Aparte circuit voor besturing voor de wissels met 6021 en 6040s. aparte voeding voor wissel lantarns. Het definitief verplaatsen van 2 op en afritten tevens verstevigd. Dubbele 3bogen brug verstevigd. Kerstboom verligting vervangen door 20 meter led verlichting. Ecos beetje leren kennen. Als je het zo opschrijft best veel gedaan dus, Maar moet zeggen ik heb er wonderbaarlijk wel energie door gekregen.

Nu verder afwerken en kijken hoe mijn drraaischijf komt te liggen met ik hoop een 9 deurs ringloods.

zo dat was et volopig weer, we app en weer doooeeei

Groeten Ruud

Re:De baan van Rick en Opa Ruud > Koploper les2 >< 12 april 2015 <
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud > Koploper les2 >< 12 april 2015 <

Hoi Ruud,

Das lang geleden zeg !

Maar goed om te lezen, dat je plezier in de hobby weer terug is  :thumbup:
Wat je doet, maakt niet veel uit, als het maar vreugde brengt.

Hopelijk laat je hier wel af en toe weer wat zien van de vorderingen  :P

Grtz Tony
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Ruud, dacht al bijna dat je de hobby had opgegeven.
Maar de zin is er nog begrijp ik.
Hopelijk hoeven we geen jaar te wachten voor een update,
Sucsez :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re:8-1-2018
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:8-1-2018
Pfuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu wat een stofnesten hier......

Hallo Allemaal,

Voor Iedereen het allerbeste voor 2018.

Na een lange periode van stilte, door o.a veel gezondheid problemen van Henny en mezelf, ziekenhuis opnames, operaties, een Moeder(84) die langzaam aan dement word. Was (en is er soms nog ) de lust voor wat anders doen vaak tot een nulpunt gedaald. ( het enige wat er nog gebeurd is dat er gelukkig soms nog oude bekenden hun moois hier lieten rijden) maar verder is er  weinig tot niks meer aan de baan gedaan. Ik heb vaak gedacht, Ruud tis tijd dat je de baan afbreekt en lekker wat anders gaat doen! Ik heb nog 2 andere hobby's ( ben zendamateur en karpervisser) dus als ik goed in mijn vel zit hoef ik me zeker niet te vervelen.

Als er dan van die mooie grote stomers  op de baan stonden hoopten we wat plezier te kunnen maken, maar er waren ook middagen bij dat het van die frustratie middagen zijn... jullie kennen het vast ook wel niks rijd lekker alleen maar problemen. In de baan die ik nu heb, liggen alleen gewone, gewone bocht wissels en engelse wissels al met al een 60stuks. Maar door de baan bouw zijn de gewone wissels soms te krap voor grote stoom lok's. Meestal die omgebouwd zijn van een ander merk.

Zo zitten er ook veel ongemakken in mijn baan, ik kan op sommige plekken moeilijk bij komen bij ontsporingen, moet heeeeeeeeel veel op de knieën, onder de baan door kruipen enz. En Rick is nu ook op een leeftijd, dat hij veel andere interesses heeft, zoals School, het werken op een stage plek, werken in een winkel, en zijn eigen radio programma op RTV Raalte, en heeft zodoende weinig tijd meer voor Opa

Dat alles te overdenken, overweeg ik inderdaad de baan af te breken (slik)

MAAR na veel wikken en wegen en overleg met Henny zit ik er nu over te denken om nog een keer een nieuwe uitdaging aan te gaan, en een hele nieuwe baan te gaan bouwen. ( van het treinvirus kun je niet zomaar genezen) Ik wil wel het een en ander eerst duidelijk hebben voor dat ik met het afbreken ga beginnen.

De nieuwe baan zal ( mede uit financieel oogpunt ) in C-rail blijven, heb het overgrote deel al, en zal ook weer semi automatisch worden. Dat wil zeggen niks Koploper besturing of blok systemen,  maar gewoon met Ecos en de wissel met 6040 en 6043 aansturen samen met schakel rails en relais. ( ik wil zelf de regie houden) (ben in het verleden te veel aan het twijfelen geweest om met koploper aan de gang te gaan) een koploper baan is voor menig een hier op het forum het "je van het" maar is in mijn ogen ook wat saai en behoorlijk prijzig, dat laatste is en blijft hier een groot probleem. 

De baan die ik nu zou willen gaan bouwen moet meer meer geschikt zijn voor Grote stomer ( :P ) en minder voor NS  ;) moet wel weer kamer rond worden (met klap gedeelte, om de rug te ontzien )  De gewone wissels moeten helaas blijven maar moeten wel zo in het plan komen te liggen dan het niet meer grote problemen kan veroorzaken, maar ook een paar slanke wissels in het parade deel en het station staan in het wens lijstje. Ook moet mijn 9voudige lok loods met draaischijf (Krail gedeelte) eindelijk een plek vinden, ook zullen er 2 klim spiralen moeten komen. verder wil ik geen onderdoor gekruip meer zoals nu wel het geval is. niks meer met man gaten maar alles zo bouwen dat het niet te breed word. Een sierlijke grote boog met een station in een boog of zo. Verder zal het niet een echte sceneries baan bouw gaan worden, maar meer een baan voor rij, rangeer, draaischijf en stoom lok plezier. Wat is er mooier om een stoomlok te zien bewegen? daar kun je toch mooi een droom wereld stappen  ;)

Ik ben er nog lang niet over uit hoe ik het allemaal moet realiseren ivm de beperkte ruimte, alhoewel ik nu de gips scheiding wand tussen 2 kamers wil doorbreken om aan de andere kant een klim spiraal neer te zetten. De afmetingen gaan in de baan kamer dan 3x4m en kamer ernaast een gedeelte voor de klimspiraal 2x1,5m worden.

Ik zit te denken aan een schaduw station in L vorm, MAAR dit geeft gelijk al een probleem, nl aan de ene kant komt een Spiraal en aan de andere kant een spiraal of een keerlus.
De opstel sporen moeten dan in de lengte die overblijft tussen de spiraal (die op de kamer ernaast komt te staan) en langs de muur naar keerlus of (spiraal) aan de andere kant. De bruikbare lengte voor wissels en opstel sporen tussen de spiralen is dan +/- 2m en 3m dus ook met een 90gr bocht. Maar dan ben je beperkt in het aantal sporen R2 R3 R4 en R5. Hier zit gelijk 1 van mijn problemen, Hoe zou ik zeg maar een spoor of 8 in een haakse bocht kunnen leggen in C rail, misschien zijn er hier mensen die dat op een of andere manier hebben opgelost. Ik ben uitaard al wel wat aan het tekenen geweest in wintrack maar de geometrie van C-rail R5 en R4 zijn anders dan R3 en R2 snap niet goed hoe ik van 2 sporen dan 8 of 10 sporen kan maken wat ook nog eens allemaal netjes aansluit op de wissels.

Ik hoop jullie snappen wat ik bedoel? En zou het fijn vinden als er iemand een tip kan geven hoe hij het heeft opgelost.


Al met al een hele grote wens, ik kan me soms al wel opladen bij de gedachte om te beginnen......

Maar mijn vader zei altijd, Ruud doe rustig aan dan breekt het lijntje ook niet, dus dat ga Ik nu doen.

Groetjes Ruud nkeer3
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ruud.
Fijn om te lezen dat na alle problemen er nu weer mogelijkheden en zin ontstaan om een totaal nieuwe baan te gaan bouwen! :thumbup:
Natuurlijk altijd jammer om dan eerst het resultaat van jaren werken af te moeten breken maar daarna kun je weer wat mooiers en beters gaan bouwen.

Veel plezier en succes met deze geheel nieuwe start.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Ruud,

Ik ben nog maar een beginner op dit forum en met een baan, maar ben wel rugpatient. Om deze reden heb ik mijn baan al hoog gebouwd, namelijk 1,10 m en heb er een 'zwevende' tafel van gemaakt. Dit alles in een kamer van 3 bij 2,5 m. Ik heb een schaduwstation met vijf sporen met een kleinste lengte van 4,5 m en een grootste lengte van 6 m. Hierdoor kan ik in ieder geval t2 combinatie per spoor opstellen.
Het schaduwstation en helix komen aan de tafel te hangen, zodanig, dat ik een vrije hoogte van ongeveer 50 cm over houdt. Met een rolplank kan ik dan onder de tafel komen en in het midden van het schaduwstation en helix handelingen verrichten.
Misschien kun je iets met deze manier van denken/bouwen.
Verder de hoop, dat 2018 een beter jaar mag worden
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Ruud&hennie,


Jammer te horen van jullie gezondheidsproblemen, maar ook fijn te horen, dat
Het nu beter gaat. Grootse plannen qua baan, mooi zo!

Ik jan me je treinenkamer nog wel herinneren. Je had op plaatsen best een brede
Baan, wat idd de toegankelijkheid niet ten goede komt. Een spiraal is mooi, maar neemt
Ook veel ruimte in beslag. Als je deze dan in een andere kamer kunt plaatsen, zou
Dat veel schelen. maar vergeet niet, dat een spiraal ook veel vermogen van je locs vraagt. je moet dan al naar een fikse boogradius, om
nog met langere treinen te kunnen rijden.

wellicht kun je beter uit de voeten, met een langzaam stijgend/dalend dubbelspoor. Het verlies is dan een stuk minder, en ook qua afmetingen, kun je dit veel smaller bouwen. Je kunt dit immers doen, "onder" de hoofdbaan.

Andere optie is nog een zogenaamde "fiddle-yard", een soort schuiflade, waar je je treinen op kunt zetten. Maar dit wordt al snel een prijzig geintje.

Ik wil best eens een globaal plan voor je opzetten. dan moet je me wel even de afmetingen van je kamer geven. ik geloof dat er ook wel manieren zijn, om met bochten stukjes recht, grotere bochten te maken, zodat je meerdere bochten langs elkaar kunt leggen. Maar aangezien het een schaduwstation is, maakt het ook niet uit, als het niet allemaal even mooi parallel loopt, toch?

Misschien kun je wel uit de voeten, met 2 bundels van 4 of 5 sporen, net zoals ik het ook heb. Ik heb dan ook 10 sporen liggen, maar de aan- en afvoer zit aan dezelfde zijde gemaakt. Bij jou zou je dit bijvoorbeeld langs 2 wanden kunnen doen, zodat het totaal lekker smal blijft.

Roy

Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo AlbertJan, Gerrit, Roy,

Bedankt voor jullie reactie.
Heb jullie advies of tips eens langs mijn ogen laten gaan  ;) toen ik op de trein kamer stond.
Een dubbelsporige op en afrit zal dan aan 2 kanten van de baan moeten komen, of ik moet het schaduwstation aan een kant in en uit rijden, Daar ben ik nog niet over uit.
Om met rechte stukjes en bochten 230 430 en 530 extra grote bochten te maken dat is een idee moet ik nog eens gaan tekenen of je dan zo meer sporen kunt leggen, en of dat wil aansluiten op wissels? Heb al wel besloten om geen 2 lagen schaduwstation te leggen.

Wat een project weer he :P



Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud

Hoi Ruud,

Misschien een idee om een plattegrond van de ruimte en je baanwensen in het topic banenplan ontwerpen te zetten.
Misschien ook verstandig, om niet al te veel spoor te plannen/willen.
De lol is er vaak niet minder om en je hebt meer plek voor scenery :P

Grtz Tony
Re:De baan van Rick en Opa Ruud de AFBRAAK!
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud de AFBRAAK!
Hallo,

Vandaag jarig ;) en dacht mooie gelegenheid om even een update te doen.
Foto's zeggen meer dan woorden dus bij deze.










Ik had niet verwacht dat het toch wat kleine traantjes gaf tijdens het afbreken  :-(
Maar goed kamer is nu leeg en alles ligt veilig opgeslagen in kasten, HOE nu verder....

Dat is toch een dingetje hoor, ik had mijn nu afgebroken baan, (begonnen op een deur) zonder plan gebouwd, en en stukje bij stukje is hij groter geworden. Nu heb ik nog geen concreet plan, ja wensen zat, dat hij weer kamer rond moet worden met een klim spiraal in de kamer er naast (ivm ruimte) en zodanig bouwen dat grote stoom Loks goed door de wissels kunnen rijden :) Geen R1 meer JA 224 daar ontkom ik niet aan in het schaduwstation ivm de gewonen wissels (slank word te groot) alleen R2,3,4,5 en Slanke wissels in het zichtbare gedeelte en een gedeelte met K-rail rond de draaischijf?
1 of 2 lagen schaduwstation van 6 sporen per laag? En een beetje keuze mogelijk heden op de baan hoe je treinen laat rijden zodat het niet een rondje rijden word, om dan weer snel in het schaduw station te verdwijnen. Verder wil ik natuurlijk mijn 9voudige lok loods met draaischijf in baan opnemen. Ook een brug van minimaal 2 bogen zou mooi zijn. en een klap gedeelte zodat je niet meer onder de baan hoeft door te kruipen. Baan gaat hooguit 1m breed worden en word semi automatisch.
Kamer is 410x300 en op andere kamer kan ik 200x150 in gebruik nemen dat is wat et is  ;)

Veel wensen... Maar nog geen idee af dit gaat lukken

Maar eens zien wanneer ik de eerste foto's kan laten zien hoe de bouw vordert, ook al de zomer gaat hoop ik!
Ik doe rustig aan dan breekt het lijntje ook niet.

Groeten Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
 Van harte !
Kan je de Gyproc-scheidingswand niet gewoon (eventueel gedeeltelijk = enkel tussen de staanders) slopen en de 2 ruimtes samenvoegen?
Da's een hoop extra ruimte 😉
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Hoi Ludo,

Daar hebben we ook wel aan gedacht maar 1 tis een huurhuis en 2 er hangen aan beide kanten van de wand schappen (voor de zeer veel bewaarde ongebruikte spullen)  ;) dus die optie heb ik laten varen.
Maar toch bedankt voor mee denken.

Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Sorry hoor, maar dit is een veel zeggende update na bijna zes jaar stilte. Wil je een punt maken? Of een punt erachter zetten, want dat is het enige wat ik zie.
Re: Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
 @citaat Tsja, heel veel tekst staat er niet, eigenlijk nada, noppes, niks, o,0  :P
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Hoi Mannen,

Nou was aan het kijken hoe het ook weer werkt en met punt bereikte ik het zelfde als met onzin tekst huhu,
<aar idd dit topic is niet meer actueel Baan is afgebroken en heb in middels iets nieuws gebouwd, en moet er weer in komen hoe een en ander ook al weer werkt, oa met het plaatsen van foto's is me nog niet duidelijk mijn oude foto server werkt niet meer en via dropbox plaatsen gaat geloof ik niet? teminste ik snap nog niet hoe. Heb een nieuw topic onder constructie gezet "Nieuwe baan Nkeer3"maar staat ook nog niks in.

Groet Ruud