Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK

Gestart door nkeer3 zaterdag 26 december 2009, 23:34:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud update 10dec
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud update 10dec
Hallo mannen, vanmiddag hebben we voor het eerst rails gelegd voor de nieuwe baan, En natuurlijk ook even snel het lokje laten tuffen  :P
Wou toch even een foto plaatsen van een speel moment  :D



Later meer....

Oh ja we zoeken nog een stel 24611 en 24612 en 1x 24630 mogen met verf resten zijn, dit om de kosten te drukken... ;)

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud --->update 19Dec<---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud --->update 19Dec<---
Weer een update, voor diegenen die toch dit draadje lezen.... ;)

Omdat ik nog steeds aan het overleggen ben met mezelf, hoe de baan nu definitief te gaan leggen, ( heb geen echt baanplan) kwam ik er steeds meer achter dat er sommige gedeelten wel leuk zijn, maar andere gedeelten niet logisch bvb als ik de ingang van het stations gebouw aan de voorkant van de baan zou leggen dan is er geen mogelijkheid voor een overweg... dus kunnen er nooit mensen - auto's bij het station kunnen komen, niet realistisch toch...Dus de boel omgedraaid Stations gebouw met de ingang naar de achterkant verplaatst ( nu plaats voor een overweg en viaduct voor de bereikbaarheid van het station. Maar door de rails weer zo te leggen dat het past, bleek ik steeds meer en meer in problemen te komen met de rail, om het station met 3 sporen binnen te rijden (R2 en R3 bochten vergen toch wel enige ruimte) en talud ( brug) om over de sporen te kunnen gaan.
Dus na lang wikken en wegen wat nu te doen, heb ik besloten om met een dubbel spoor onder de tafel te verdwijnen om zo doende een keer lus te maken. Dat scheelt weer ruimte op niveau 0, en gelijk meer speel mogelijk heden door een trein te laten verdwijnen en terug te laten komen....

Dus eens uitgerekend, wat er nu weer aan rails bij gekocht zou moeten worden... dacht eerst dat maak ik van Mrail, maar om dat ik met R2 en R3 bochten werk, zag ik daar wat tegen op, om met Mrail R2 en R3 bochten te gaan maken, door te passen en meten met kleine stukjes in de bochten, ook al omdat ik een paar LIMA koplopers heb en die zijn toch wel wat gevoelig voor ontsporingen, heb ik gemerkt  :(

Daarom heb ik nu besloten om de keer lus volledig uit R2 en R3 Crail bochten te leggen.

Gelukkig was er nog een beurs in Houten en daar zijn we zaterdag 18x R3 en 12x R2 bochten wezen kopen.

Op dit moment ben ik aan het zagen en breken  :P om de rails onder de tafel te laten zakken, gelukkig buigt 18mm MDF toch nog genoeg om de eerste 7 a 8cm te zakken over een lengte van bijna 3m.
Ik weet niet of toeval bestaat? maar het kwam me nu goed uit dat ik indertijd de tafel met een strook van 15cm MDF heb verbreed, Door nu die strook weer weg te breken, kreeg ik mooi ruimte voor mijn sporen te leggen die onder de tafel verdwijnen :D

Tot zover.... word vervolgd eerst eten nu, zal later ook een paar foto's plaatsen.


Gr Ruud


Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Ruud,

voor ons (die je baanplannen niet kennen) is het lastig te begrijpen wat je aan het doen bent. (dus kom maar op met die foto´s!)

Roy
Re:De baan van Rick en Opa Ruud --->Foto update 19Dec<---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud --->Foto update 19Dec<---
Hoi Roy, Ja ik snap het, daar moet ik toch wat meer rekening mee houden, door meer foto's te maken om iets duidelijk te maken.
Ik heb het archief  ;) er ook nog eens op na geslagen, maar kom weinig tegen, om het wat duidelijk te maken. Maar als de het klaar is, word steeds meer duidelijk ( zal er voor zorgen)

Zoals gezegd problemen met station.

Zoals ik het station eerst gedacht had...


Hoe het nu word... De sporen met de overweg die verdwijnen aan het eind onder de tafel...


De ruimte 310cm x 15cm die is ontstaan door een strook MDF weg te breken ( was de strook van 15cm waarmee ik de tafel verbreed had...


Hier zijn de sporen tijdelijk even gelegd om het duidelijk te maken...


Ik hoop dat het nu al iets duidelijker is geworden? Maar ik zal wat vaker een plaatje schieten als er iets veranderd.

Morgen eens kijken of ik weer met de baanbouw bezig kan, mijn rug speelt door het steeds weer onder de tafel te moeten kruipen dusdanig op, dat ik voel, om het even weer wat rustig aan te doen ;)

Anders word het eerst stof zuigen  :D

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Forumers,

Wij wensen een ieder een heel voorspoedig en gezond 2012, met heel veel trein plezier!

Er word nu gewerkt aan de keerlus onder de tafel, waarvan ook weer een update komt. Dus wij hopen dat jullie ons blijven volgen  ;)

Gr Rick, Britt en Opa Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
hoi opa Ruud

ik vind de treinbaan mooi geworden.
vooral de lucht is mooi
maar dat die onder de tafel gaat is het mooiste .
alles licht toppie
tot weer een keer

groetjes Rick
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Foto update 9-Januarie <---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Foto update 9-Januarie <---
Hoi Allemaal,

Eindelijk weer een update ;),

Zoals ik al schreef, was ik bezig met de keerlus onder de tafel te maken, ik heb helaas geen foto van de keerlus met alle rails, maar om een indruk te geven hoe hij er gaat uitzien onder de tafel, opgebouwd uit dubbelspoor 330/230 en enkelspoor 330 ff een foto, moest natuurlijk nog wel even de rondingen in het mdf zagen  ;)


Het is niet zo eenvoudig om een foto te maken hoe de lus nu onder de tafel is gebouwd, maar hier van ook een detail foto, de ruimte tussen spoorstaaf en balkjes onder de tafel is 7,5cm de totale daling/stijging is over een kleine 4mtr 13cm, dacht dat dit verloop nog tussen de perken bleef  ;) de Lima koploper heeft er in ieder geval weinig problemen mee... Oh ja en dat grijze schuimrubber (normaal zit dat om verwarmings-buizen ter isolatie) dat dient er bij mij voor, dat ik mijn kop niet zo pijnlijk stoot tegen die scherpe randen van het hout  :P


En dan onze nieuwe aanwinst een 3072 die het goederen transport voorlopig voor zijn rekening neemt (let even niet op de slagbomen  ;) de overweg is nog niet aangesloten  :O
De 3072 had maar 1 anti slip bandje waardoor hij niet lekker reed natuurlijk, 4 nieuwe besteld en ach die zet je er dan even onder he... nou dat was ook zo, maar tijden het losschroeven van het onderstel viel er een H vormig metalen onderdeel op de tafel  :? oh oh dacht ik, waar komt dit nu weer weg..... MAAR gelukkig was ton75 in de CHAT aanwezig  ;) en heb hem verteld van mijn actie, waarop hij koel reageerde, Ruud die komt in de gaatjes van 2 tandwielen, door deze aanwijzing was het probleem snel weer opgelost, en kon de loc met zijn nieuwe anti slip bandjes snel even uitgeprobeerd worden... en ja hoor hij reed weer probleemloos op de baan. Bedankt Ton  :thumbup:


Momenteel ben ik bezig, om nog een keerlus, maar dan op niveau 1 te maken, met een aftakking naar het rangeer/opstelspoor of een klein kopstation? ik ben daar nog niet helemaal over uit.
Zo was het.....


En hier de test opstelling hoe ik het nu wil gaan maken (let niet op de verschillende rails ondersteuningen  :P het is alleen even om te zien hoe ik met rails uitkom...de keerlus word enkelsporig en opgebouwd uit 330 bochten.


Maar de aftakking naar de opstelsporen is voorlopig nog een plan omdat ik daarvoor de nodige kruisingen en wissels nog niet heb  :( hier is het zo dat er weer gespaard moet worden :P hoe zit dat bij Jullie??

Zo dat was het dan weer, en ga nu eens rustig uittesten/uitdenken hoe ik de opstelsporen ga maken/ leggen.
Het zou leuk zijn als ik eens wat meer van mijn baan kon laten zien.. een filmpje of zo dus wie weet.............

Ik ben tot de conclusie gekomen, dat het uitdenken van de baan, veel plezier en voldoening geeft, ik bedoel, ik leg de rails uit, en zie dan wel of het past, zo niet, dan bedenk ik weer wat anders  ;) zo dus ook met de nieuw bedachte keerlus op niveau 1, dat geeft net wat meer rijtijd en met die aftakking naar de opstelsporen wat meer speelplezier.

Ik blijf benieuwd naar jullie commentaren  :D al zie ik de laatste tijd weinig response op ons draadje :(

Oh ja, nog 1 foto wil ik er nog even bij plaatsen, vond het wel een mooi gezicht zo...


Gr Ruud


Re:De baan van Rick en Opa Ruud
"Ik blijf benieuwd naar jullie commentaren   al zie ik de laatste tijd weinig response op ons draadje  "

Ha Ruud,

Zolang de baan geen professionele uitstraling heeft en je geen perfectie nastreeft zul je je tevreden moeten stellen met af en toe een reaktie. Went vanzelf en je houd vanzelf een paar man over die af en toe wat reageren of tips geven. Ik heb mij daar ook eens druk over gemaakt maar zie, al dik 10 pagina's vol dus het komt best goed.
Houd lol in het bouwen, da's het belangrijkst.

Leuke update trouwens. :D

Gr. Peter
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud

Citaat van: PH op maandag 09 januari 2012, 18:50:22
"Ik blijf benieuwd naar jullie commentaren   al zie ik de laatste tijd weinig response op ons draadje  "

Ha Ruud,

Zolang de baan geen professionele uitstraling heeft en je geen perfectie nastreeft zul je je tevreden moeten stellen met af en toe een reaktie. Went vanzelf en je houd vanzelf een paar man over die af en toe wat reageren of tips geven. Ik heb mij daar ook eens druk over gemaakt maar zie, al dik 10 pagina's vol dus het komt best goed.
Houd lol in het bouwen, da's het belangrijkst.

Leuke update trouwens. :D

Gr. Peter
Bedankt voor je reactie Peter, En je hebt helemaal gelijk :thumbup:, waar maak ik me toch ook druk over 8o, Plezier is het belangrijkste.
En wat de perfectie na streven betreft, ik roei met de middelen die ik heb, en ben reuze blij met deze grote baan, Ik heb nog nooit zoiets gehad!

Gr Ruud
   
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
hoi ruud

het begint er goed uit tezien
een mooi lang station

mvg gerard (huhu) :P
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
hoi Gerard,

bedankt voor je reactie, ja het begint nu langzamerhand te worden zo als ik het in gedachten had.
Maar om de opstelsporen weer aan te laten sluiten op het hoofdspoor, daar ben ik nog niet uit.
Heb alle tijd dus dat komt ook wel goed.
Het station is 2x 2,1m, dus dat was even een gepas en gemeet omdat ik hem diagonaal op de baan wou hebben.
Als je in de buurt bent moet je maar eens komen kijken ;) 

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: PH op maandag 09 januari 2012, 18:50:22

Houd lol in het bouwen, da's het belangrijkst.


Zo is het. :thumbup:

Ik volg zo ongeveer alles wat op dit forum langs komt maar reageer vaker niet dan wel. Dat zegt niets over de waardering voor de bouwsels.

Dus blijf bouwen en posten. ;)

Gr, Ben.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
een heel werk hoor, deze baan.   Ik heb het topic es rustig van A tot Z door genomen en ben on der de indruk.

Ik heb enkel vragen bij de 7,5 cm tussen spoor en balkjes in je schaduwstation.  Als er onverhoopt es een pantograaf van een lok omhoog zou gaan, dan loopt die vast vrees ik.   Of als er hier of daar een draadje passeert dat wat laag hangt, zelfde scenario.   Maar anderzijds  vermoed ik dat je dat wel allemaal al in overweging genomen hebt bij je ontwerp.

Mooie baan en vooral een indrukwekkend station(netje ??).....

Dani
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ben en Dani,

Bedankt voor jullie reacties.

Leuk dat je meedenkt Dani, Ik heb er eerlijk gezegd helemaal niet bij stil gestaan, dat die pantografen ook nog wel eens los zouden kunnen schieten, Dit is dus echt een aandachts-punt!!! Voor die 7,5cm Heb ik gekozen (a) omdat ik niet in de problemen wou komen met mijn omgebouwde Lima Koploper, ik heb geprobeerd om 1,5cm dieper te gaan, maar dan was de helling voor hem toch wat te veel van het goede, dus het was zeg maar noodgedwongen. En (b) ik zou wat met die pantograaf vangers (ala Rowi) kunnen gaan doen, en (c) ik zou ook nog de pantografen met dun visdraad op een bepaalde hoogte vast kunnen zetten.

We gaan in ieder geval lekker op mijn tempo, en met heel veel plezier, verder met de bouw.

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Ruud,

Inderdaad een verstandig idee om pantograafvangers te maken. Heb hier hetzelfde probleem, alleen dan over een lengte van een paar meter. Als er hier een pantograaf los schiet, neemt ie wat draden mee van het bovenliggende plateu.

Eerlijk gezegd vind ik dat in dit topic nog een heel mooi verhaaltje mist, wat gewoonweg bij je topic hoort ;)

Groet, Wijbe
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Wijbe,

Ook jij bedankt voor je leuke reactie.
Wiebe je hebt helemaal gelijk, Ik ga dit er alsnog in plaatsen...........Jonge wat ben ik blij met jou opmerking.

Heel erg bedankt.

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo een ieder die ons draadje een beetje volgt,

Na Wijbe zijn fijne opmerking,  dat hij een verhaal mist, over mijn bijzondere cadeau dat ik heb gekregen.

( ik vond, dat het toen paste in het topic ''Ik ben ontzettend blij, want...... '')

Maar natuurlijk ben ik dat met hem eens, en wil ik dit alsnog hier een plaats geven.

(Dit speelde zich af op 23December)

Ik heb vandaag mijn mooiste kado gekregen, mijn meisje is vandaag jarig, nu zul je denken nou ZIJ krijgt toch de cadeautjes, Nou dat is ook wel zo, maar mijn ouders Moeder 79 en Vader word Januari 85 heb ik ook gehaald voor koffie met gebak  ;) Geweldig natuurlijk, maar mijn Vader is broos en zeeeeeer slecht ter been, en kan alleen nog wat korte stukjes schuifelen achter de rollator, MAAR wat denk je dat hij ineens zei, Ruud ik WIL je treinbaan nu ook wel eens zien  8o 8o 8o 8o. Ik was zo verrast en blij en wat weet ik nog meer, dat ik opsprong en me dat geen 2 keer liet zeggen, alleen tja de baan ligt boven op de hobby kamer, Maar hij stond er op, dat als ik hem helpen zou, hij naar boven wilde.......  :O
Ik ben zo ontzettend blij dat hij de baan zelf nog heeft gezien.
Het is misschien vreemd om dat hier zo breed uit te vertellen maar ik ben een REUZE blij man  :D



Ik wil nu niet het hele ziekte verhaal van mijn ouders hier tentoonspreiden, maar helaas zijn er in het nieuwe jaar toch weer zorgen omtrent mijn vader, zo belde mijn moeder me op en zei dat Pa helemaal over stuur was, en zat te huilen van de pijn. Zo een bericht gaat je wel even aan het hart natuurlijk, Maar gelukkig is de pijn met morfine nu onder controle, en kan ik als het daar met hen goed gaat, toch weer met volle teugen genieten van het bouwen en spelen met de TREIN.

Wijbe ik ben heel erg blij met jou terechte opmerking! Nogmaals erg bedankt daarvoor.  

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
inderdaad, dit verhaal maakt het "baanverhaal" toch iets completer.

Wat die panto's betreft :  ik heb het zelf met schade en schande ondervonden.  Mijn brugportaal was 8,5 cm hoog en vlak voor het doorrijden schoot er eentje omhoog....  Met gevolgen :

-1- panto helemaal verbogen  (niet te herstellen)
-2- trein ontspoord en dwars op het spoor er naast
-3- aanrijding met trein in andere richting  (lakschade)
-4- kortsluiting op de baan   (gelukkig zonder gevolg)



Doe zeker de groeten aan je pa, en ik hoop dat hij nog lang mag mee genieten van de baan !
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Dat is toch een prachtig compliment, als iemand die zo slecht ter been is, toch de moeite neemt om naar je treinbaan te komen kijken????

Ga zo door.

Roy
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: nkeer3 op dinsdag 10 januari 2012, 14:30:03
............. Ruud ik WIL je treinbaan nu ook wel eens zien  8o 8o 8o 8o. Ik was zo verrast en blij en wat weet ik nog meer, dat ik opsprong en me dat geen 2 keer liet zeggen, alleen tja de baan ligt boven op de hobby kamer, Maar hij stond er op, dat als ik hem helpen zou, hij naar boven wilde.......  :O
Ik ben zo ontzettend blij dat hij de baan zelf nog heeft gezien.
Het is misschien vreemd om dat hier zo breed uit te vertellen maar ik ben een REUZE blij man  :D



Ruud, dat is een mooi moment en ik begrijp je volledig. Mijn vader is bijna 85 en loopt helaas ook met stok en rollator. Hij wilde hier in november ook de treinbaan zien maar durfde toen hij de keldertrap zag, het niet aan. Kon hem eigenlijk alleen maar gelijk geven maar vond het wel echt jammer.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Foto update 15-Januarie <---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Foto update 15-Januarie <---
Hallo,

Even een kleine update met 3 foto's, van waar ik mee bezig ben, en omdat ik geen baanplan heb (ik leg het neer zoals ik het leuk vind) hoe het er nu een beetje uitziet met de baan, (het wil me maar niet lukken om scherpe foto's te maken waar de kleuren van de wolken ook goed op uitkomen), snap niet hoe dat kan maar op de foto lijkt het allemaal zo vaal?

De 1e foto is rechts gelijk waar ik de kamer binnen kom, met een gedeelte van de lange muur 4,10m

De 2e foto is dan verder langs de lange muur, met achter de brug een gedeelte van de U vorm baan. van 3mtr, daar waar de rails ook onder de tafel verdwijnen voor de keerlus, en waar de 2e keerlus moet komen op zeg maar niveau 1 maar daar ben ik nu mee bezig.... ;)

En foto 3 dan het gedeelte links van waar ik binnen kom, dat gedeelte is 3,30m  daar wil ik de opstel sporen leggen maar ben ik nog mee bezig, maar ben er nog niet over uit hoe. En naja daar moeten nog een aantal wissels en kruisingen voor komen.

Ik rij nog steeds met 1 voeding punt op de rail en wonder boven wonder rijden er kunnen 3 treinen op rijden.
Dat moet natuurlijk nog vertakt worden aan een ringleiding, MAAR tja ik twijfel heeeeel erg om toch digitaal te gaan........ (zie erg tegen de bedrading op en tegen het kosten plaatje) de baan word toch wel erg groot en te mooi om maar wat aan te klooien....

Zo dat was het weer voor nu, morgen maandag hoop ik weer verder te kunnen met de bouw...

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
mooi hoor Ruud, je maakt flinke vorderingen.

Wat die foto's betreft kan je een paar dingen proberen.  Ik heb de indruk dat je met TL buizen verlicht ?

-1- een paar halogeenspotjes op de baan richten ipv die TL lampen
-2- met flitser fotograferen
-3- manueel de instellingen van je toestel kiezen (als dat mogelijk is)
-4- als je flink met de PC weg kan, eens een filtertje of 2 in Photoshop of zo proberen.

Succes met de verdere bouw, ik blijf volgen
Dani
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Dani,

Nee het is een lichtslang die in de licht kap zit.
En ja ik heb met en zonder flitser foto's gemaakt maar krijg niet vaak een mooie opname zoals ik wil
Tis een Samsung snapshot geval
Ja oke photoshopen kan ik nog proberen huhu

Bedankt voor het volgen.

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Op welke instellingen staan je camera? Hoeveel megapixels knipt ie? Aan de foto´s te zien, gebruikt hij een hoge iso-waarde (maximaal 200 gebruiken eigenlijk). En anders proberen om extra ligt te regelen voor foto´s.

Over je digitaal verhaal. Hoezo meer kabels leggen? Als je besluit om wel je wissels analoog te blijven besturen, maar alleen je locs digitaal (dmv een ms1 of ms2 bijvoorbeeld), dan hoef je geen kabels extra te leggen. Ook kost het dan niet zoveel, omdat alleen maar je locs digitaal hoeven te worden, je wissels hoeven geen decoder ofzo te krijgen.

Roy
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Ruud.
Bijzonder leuk om te lezen (en te zien) dat de baan gestaag doorgroeit!
Ook erg fijn dat de hele familie betrokken blijft bij de baan, alleen mis ik de laatste tijd kleindochter Britt maar die heeft misschien andere interesses?
Geweldig dat je vader de bouw van jullie baan nog heeft kunnen bekijken, zo'n zolderbaan is niet altijd even makkelijk bereikbaar.

Voor het probleem met de bovenleiding zijn er op ons forum verschillende goedkope varianten bedacht, zowel "vangers" als ook robuuste zelfbouw, natuurlijk zijn hier ook verschillende merken die dit maken.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ruud,

Complimenten voor de mooie wolkenluchten, ik vind ze super. Zelf heb ik ooit een banenplan overgenomen uit een boekje, en wat blijkt nu ik heb er nog 3 sporen zo liggen en de rest is eigen brouwsel,is wel zo leuk en past vaak wat beter bij de scenery. Leuk ook dat je vader kon komen kijken bij je baan. Bij mij is het hetzelfde, mijn vader is ook minder mobiel en deze heeft met de kerst de baan voor het eerst gezien, hij was vol lof. Altijd leuk om te horen omdat we vroeger veel samen bouwden toen ik nog kind was.

Veel plezier met de hobby.we blijven je zeker volgen en van tips voorzien.

Gr.henk
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ruud,

Het schiet al best op hier en het ziet er al leuk uit. Een banenplan is ook helemaal niet nodig. Gewoon old-school uitleggen  :D

Wat de foto's betreft: De Samsung heeft gekozen voor een iso van 200, F 2.8 en een sluitertijd van 1/3.3 sec
- kleur van de wolken; wellicht de instelling van je witbalans. Deze staat doorgaans op "auto" maar je kunt eens de boel verdraaien naar "kunstlicht" of "TL" of zelfs "bewolkt" om te experimenteren wanneer het apparaat "wit" als "wit" ziet.
- De onscherpte leek me ook ruis maar dat kan niet bij een iso van 200. Het is bewegingsonscherpte vanwege de lange sluitertijd. Aangezien je diafragma (F2.8) al maximaal open is kun je dat alleen maar voorkomen door 'm sneller te laten sluiten. Hiervoor moet je de gevoeligheid (iso) handmatig hoger gaan instellen (1000 of zo of "auto"). Is dit niet genoeg of ontstaat 'ruis' dan rest slechts het statief want met een flits krijg je een heel andere foto.

groet,
Michiel
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Mannen,

Leuk om op mijn Update zoveel reacties te lezen, bedankt mannen!

Ik wil graag wat antwoorden geven en doe dat maar even apart,

Rowi Roy
Met digitaal bedoel ik eigenlijk dit, ik rij nu met een  Delta F4 en dit moet in de  ;) toekomst een 6021 worden, en dan de wissels analoog bedienen. Maar maar het zou toch ook leuk zijn (je denkt natuurlijk dingen uit tijdens het spelen) dat je toch blokken op de baan hebt, waardoor de trein automatisch stopt en vertrekt voor een wissel straat om maar wat te noemen. Je kunt natuurlijk ( en zo doen we dat nu ook) als er 3 treinen tegelijk rijden ze op gelijke afstand van elkaar laten rijden en dan de wissels zo bedienen dat er geen botsingen komen, maar of dit nu op de lange termijn leuk blijft? Dus ja, dan zal je toch flink met bedrading bezig moeten toch? En om dat ik nu de baan heb liggen zoals hij moet blijven liggen, zou ik dus nog met de bedrading bezig kunnen gaan. Dus vandaar mijn twijfel.... Tis een keus die ik nu langzaamaan  toch zal moeten gaan maken.......

AlbertJan AJ
Ja ik had ook nooit verwacht, dat we een zo grote baan zouden gaan bouwen... het is allemaal met een M-rail starter setje begonnen  ;) Maar tja, iedereen heeft er plezier van, dus langzaam maar zeker werd de hele hobby kamer gebruikt voor de rails. Brit heeft inderdaad ook andere interesses, Rick ook wel hoor maar die is toch wat meer haantje de voorste als ze beiden hier zijn... dan zit hij toch net iets sneller achter de knopjes. :P Maar we lossen dit dan weer op door Brit zonder Rick te laten komen, zodat ze dan de baan voor zich alleen heeft :D
De Panto vangers ga ik als het zo ver is zelf maken, ik vind die van Rowi wel mooi bedacht!

Obb Henk
Ja die wolken vind een ieder die baan komt bekijken mooi, dus die zijn in ieder geval gelukt zullen we maar zeggen. B)
Het zelf uit leggen van de rails is voortgekomen door het vele spelen met de trein in het begin. Roy rowi had al eens een vergevorderd rail plan voor me gemaakt, maar door financiële omstandigheden is dat toen niks geworden. Maar omdat er door het spelen veel mogelijk heden zijn ontdekt hoe de baan zou kunnen worden, zijn daardoor grote stukken rails zo blijven liggen en uitgebouwd tot wat het nu is.

En ja ik ben reuze trots dat mijn vader de baan heeft gezien, en we er samen over hebben zitten kletsen wat er nog allemaal gaat gebeuren met de bouw, Zijn eerste woorden waren toen hij de baan zag, Zo dat is een best grote baan geworden, dat heb je mooi gemaakt m'n jonge!!!! (dus ik groeide een meter opdat moment) ;) Hij is zelf ook spoorman geweest, eerst baanwerker, toen veiligheids-man en later als vakman chauffeur. Dus ja, het was een bijzonder intiem gesprek daar boven bij de trein, wat ik nooit meer zal vergeten!!!!

Golfer Michiel
Mijn camera is een samsung M100 8,2 Mpixels en ja hij staat hier altijd op AUTO. 
Er komt geen daglicht op de hobby kamer binnen. en de verlichting is of flits met licht slang aan, of zonder licht slang aan met flits, of geen flits met lichtslang aan, wel of niet in combinatie met een plafon lamp.
Bewegen kan ik snel oplossen met een statief. en ik kan ook eens een andere camera proberen.

Ik zal wat meer met het licht experimenteren, en natuurlijk ga ik verder met de baanbouw.

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ruud,

qua fotografie zou ik zeker eens te tip gebruiken, om ipv de autostand, de stand tl-licht te nemen. De kleuren veranderen dan heel erg.

Roy
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ruud,

Je bent een knappe baan aan het maken. Heerlijk zo'n grote ruimte. Leuk dat je vader op zo'n leeftijd er ook in mee mag delen.

Het is wat je al eerder zei een aardige aanslag op je financiën om een baan van het begin op te bouwen en dan ook nog eens zo'n afmeting.

Toch zijn er veel dingen die niet een grote aanslag op het budget hoeven te zijn, denk maar aan het zelf maken van bomen en gebouwtjes. Ook Ebay afspeuren wil wel eens iets moois opleveren.

Groet, Ronald
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
caponordtraveller
gast

Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi,

de achtergrond met wolken met bijhorende fries ziet er in elk geval al super uit !!!!  :thumbup:

de rest is oefenen en opnieuw beginnen, indien je er niet tevreden mee bent ...   ;)


groeten
Caponordtraveller - Steven
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ronald,

Bedankt voor je reactie Ronald.
De baan is veeeeeeeeeeeeel groter geworden als wat ik in eerste instantie had gedacht te gaan bouwen, maar het bedenken van de baan is ook zo leuk he. ;) Dus gaat het al gauw zo van hmm als ik nu hier nog een wissel zou leggen dan..................... ken je het? :P

Ja ik heb de bomen in jou draadje ook eens goed bekeken, en daar ga ik als het zo ver is ook eens op oefenen, is inderdaad mooier en goedkoper. dingen die mij wel aanspreken  ;)

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: caponordtraveller op zondag 22 januari 2012, 20:34:46
Hoi,

de achtergrond met wolken met bijhorende fries ziet er in elk geval al super uit !!!!  :thumbup:

de rest is oefenen en opnieuw beginnen, indien je er niet tevreden mee bent ...   ;)


groeten
Caponordtraveller - Steven

Hoi Steven, ik heb je bijdrage nu een keer of wat gelezen maar ik snap et even niet, help me aub met een uitleg.....

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Foto update 26-Januarie <---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Foto update 26-Januarie <---
Hallo,

Weer een beetje met de baan bouw bezig geweest.
En heb ook weer een paar foto's gemaakt van de vorderingen.

Dit is het idee voor rangeer gedeelte met opstel sporen, twijfel nog, wel of niet met een klein Pendelstation


dit is een beetje een overzicht foto van de keerlus op niveau1


Doordat je steeds weer nieuwe ideeën krijgt hoe sporen te leggen, kom ik wel eens een plaatje hout te kort  ;) en ben dan ook vaste klant van de Gamme en Praxis, door daar de hout afval bak te plunderen.
Soms liggen er platen MDF van zeg 60/70x122 of zelfs groter van allerlei diktes, die je bij de Gamma zo mee kunt nemen, bij de Praxis vragen ze er een habbekrats voor.
Nu was ik er afgelopen vrijdag weer, en nu bleek er de hele week al een actie te hebben gelopen met klusknaken 8o, bij iedere bestede 25euro ontvang je dan een klusknaak als korting op de volgende aankoop.
Ik kwam buiten en vond er ook 5 (dus 12,50Euro)  :Odie heb ik dus ingeruild voor 1 hele plaat MDF zodat ik niet meer afhankelijk ben van afval stukken :D hoefde maar 2euro bij te betalen, mooie actie toch!! :thumbup:
Heb het laten zagen voor de nieuw te bouwen keerlus op niveau1  :D


Verleden week had ik de missende wissels een 24612 en een 24640 voor het derde doorgang spoor in het station gekocht dus die ook ingelegd


En deze week nog een partij rails HEEEEEEL goedkoop gekocht, waar ook 6 elektrische wissels bij zaten, 3x 24611 en 3x 24612 dus aan wissels nu even geen tekort meer. ;)
En zit nu te denken om onder de tafel nog 2 wissels te gaan leggen voor een wacht spoor, zodat de snel trein er eerst langs kan  :P. Maar ja, daar ga je weer, onder de tafel kun je niks zien.... dus ja, moet ik nu wel of niet, een stukje digitaal gaan? wat een keuzes moet een mens toch maken he.... :P Ik zie er nog steeds erg tegen op....

Verder heb ik veel proef foto's gemaakt, met verschillende instellingen op de camera, maar ben nog niet zo erg tevreden met de resultaten. Deze foto's dus ook, en ook nog 1x automatisch bewerkt met een programma.

Zo dat was het weer voor nu, we bouwen gestaag door.

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Ruud,

ziet er weer leuk uit. Ook erg leuk, dat je af en toe voor en prikkie aan spullen kunt komen!

De opstelsporen onder de "grond" hoeven niet perse digitaal te zijn. Misschien kun je ergens goedkoop aan een beveiligingscamera met schermpje komen, zodat je op dat scherm je treinen kunt bekijken? Heb die oplossing wel vaker gezien, en schijnt niet zo heel duur te zijn. of je gaat met een eenvoudige bezetmelding werken met een paar leds. (zoals ik dat ook ongeveer doe, maar dan eenvoudiger.)

Roy
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Roy,

Bedankt voor je reactie en tip Roy, ja een leuk idee om onder de tafel een oude camera neer te hangen, om zo doende de boel in de gaten te houden. Zo zie je onder te tafel nog een oude "Commodore'' monitor staan, die heeft ook een video ingang. Dus ja, daar kan ik wel eens mee experimenteren.

Gr Ruud

Re:De baan van Rick en Opa Ruud Updat 27jan Camera bewaking :-)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud Updat 27jan Camera bewaking :-)
Gelijk maar ff aan de gang gegaan.

Monitor onder de tafel weggehaald


Naja dan is natuurlijk het bij de camera behorend video/geluid kabeltje, weer veel te kort :P dus dan maar ff in de junkbox zoeken naar een langer kabeltje,


en dan opzoek naar 2 cinch stekkertjes, die had ik gelukkig ook nog.
Even eraan solderen en klaar is Ruud.


Camera opgezocht, lag voor oud vuil toch maar in de kast, op een plaats gezet (moet nog eens wat uitzoeken wat een goede positie is)


En ja dan hebben we beeld van de situatie onder de tafel........... :P


Klein probleempje is wel dat de camera na een aantal minuten weer uitschakelt, dus misschien is een webcam een beter alternatief? Ga ik zeker nog eens mee verder aan de gang.
Dit projectje was eens een keer snel te realiseren dan ook nog zonder kosten te maken :P

Gr Ruud

Re:De baan van Rick en Opa Ruud
leuk met die camera zo ...  ikzelf heb hier 6 webcams klaar liggen om in en rond de baan te plaatsen.   2 in schaduwstation, 1 in "de berg", 1 op het kopstation "in de bergen" en dan nog eentje in de buurt van de klimspiraal en die laatste vinden we wel een plekje voor ;-).  Er bestaan leuke en gratis programma's waarmee je een eigen CCTV circuit kan opzetten en alle camera's samen of afwisselend op je scherm kan tonen.  Combineer dat met een goedkoop USB HUBje (met wel aparte voeding), een tweedehands PC'tje  en het baanoverzicht is compleet.    Wel ga ik verlichting inbouwen in het schaduwstation (LEDstrips her en der) want anders is het te donker voor een usb camera.

Maar inderdaad het hoeft niet altijd veel te kosten.   
USB cams heb je tegenwoordig al voor enkele eurootjes via Eb*y en een simple PC'tje van 10 euro (tweedehands) met win 98 of zo kan dit draaien.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
hoi ruud

ziet er weeer goed uit
ook mooi die camera

mvg gerard-ns (huhu :D)
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Hallo mannen,

Dank voor de reacties, Dani ook bedankt voor de tip, ik zat me ook net te bedenken dat een webcam geen video uit heeft dus niet direct op een video monitor aan gesloten kan worden, dus moet ik inderdaad via een netwerkje gaan werken. Naja OOK maar weer eens over nadenken  :P Zo is er altijd wel wat te doen he.

Ik weet niet of jullie dat ook hebben, als je voor je baan staat te kijken, of dat je aan het rijden bent, dat je constant bezig bent met het bedenken van hoe het nog veranderd/verbeterd kan worden. Ik kan morgens denken ja zo is het goed en avonds hmm maar het kan ook zo. Niet dat ik het dan ook altijd verander maar je bent er gewoon steeds mee bezig in je hoofd.

8o Of zeg ik nu wild vreemde dingen??

Laat het me weten en stel me gerust ;)

Gr Ruud

Re:Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Het moge een geruststelling zijn, Ruud : je bent VOLKOMEN NORMAAL !

Ik heb dat ook vaak dat ik met iets bezig ben en dan ineens een (volgens mezelf) briljant idee krijg hoe ik het nog net iets anders en beter kan doen.  En dan kan je natuurlijk weer andere dingen ook gaan aanassen en die dan ook gaan verbeteren terwijl je bezig bent.

Zo had ik net tijdens het opruimen van de zolder en ingeving "als ik dan toch met een schaduwstation op een lager nivo ga werken aan de linker kant, en ik hen sowieso al een spiraal aan de rtechterkant, waarom dan niet de 2 verbinden met een "ondergronds"  lang spoor, de spiraal uitbreiden en rechts ook een schaduwstation maken.  Of een ondergronds kopstation waar ik een 6 of 7 tal treinen kwijt kan.

Dus niet alleen bij jou "leeft" de baan continue....



PS: wat die webcam betreft, die werken meestal op USB, dus een PC met een paar USB poortjes is voldoende.   Desnoods in de Action een USB verlengkabel kopen van 2 euro en je kan enkele meters verder. Of gewoon zelf de kabel verlengen met een stuk er tussen te solderen.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Hier ben ik er ook mee bezig. Op reis een webcam gekocht voor 7 euro.
Maar nu Ubuntu en daarop nog Webcam 7 Pro krijgen met Wine. maar zonder internet is dat nogal moeilijk :s.
Maar een PC kan ik krijgen van school diegene dat ze afdanken :) Kost niks! En dat zijn prima bakken.


groeten Dylan
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Hallo daar ,
je probleem van je video camera dat hij na een paar min uitgaat dat probleem had ik ook
je kan kijken of je het kan veranderen door er juist wel of juist geen band in te doen.
ik had dat ook en door de band er uit te halen en hem op 220 vaste spanning te zetten bleef hij wel aan

succes ermee
Re:Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Citeer
Je gaf in je vorige berichtje aan dat je een gratis programmatje wist waarmee je met verschillende webcams je schaduwstation in de gaten kunt houden. Heb jij voor mij daar mee info over, eventueel een linkje?

Ik ben dan wel Dani niet maar ik denk dat hij webcam xp bedoeld:

http://www.webcamxp.com/home.aspx
Re:Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
@Wautah : bedankt voor het alternatiefje.

Ik bedoelde eerder deze, en had dat al doorgestuurd naar Ruud in een PB'tje, maar wil 't hier ook gerust delen met de rest.

http://download.cnet.com/WebCam-Monitor/3000-2348_4-10371995.html

Ben niet zeker dat WebcamXP toelaat om het beeld van meerdere camera's tegelijk op het scherm te tonen, dat doet  Webcam-monitor wel.    Maar voor een enkele webcam is het zeker een mogelijkheid.

Echter, als het maar 1 enkele cam betreft, kan je meestal gewon de software gebruiken die wordt mee geleverd of misschien zelfs gewoon het "preview" venster van bvb je chat software.  Werkt ook  prima zolang je niet meerdere cams hebt.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Hallo Mannen,

@ Dani:
Fijne gerust stelling dan Dani  ;) leuke hobby hebben we toch he!
Dani ik heb geen PBtje van je gehad hoor, iets fout gegaan denk ik...
Heb net het progje gedwnld maar is een trailversie?
En inderdaad is de bijgeleverde software eerst ook wel genoeg voor 1 cam...

@ Wautah: jou progje is idd een free versie voor 1 cam, kan altijd kijken welke het leukst is.. ;) bedankt voor je reactie.

@eddyflame: Oke dat is makkelijk even uit te proberen...Jij ook bedankt voor de tip.

Moet zal tevens eens achter een cammetje aan....

Gr Ruud
Re:Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
inderdaad, ik denk dat ik me heb vergist van naam.  Het was Ben-Nagel die een linkje vroeg en ik heb dat per mail verstuurd naar hem om niet nodeloos in dit topic te posten, maar bij deze is 't nu tochgedeeld.

Het is inderdaad een probeerversie maar ze werkt wel volledig.  Enige beperkingen zijn :

- je kan max 10 minuten beeld  opnemen of zo    (gebruik ik nooit voor de treinbaan, zo ver ik weet)
- er staat een  "watermerk" in het beeld, maar dat stoort mij niet echt.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Mannen jullie verstoren niks hoor ;)

@eddyflame zonder cassette er in, gaat camera niet meer uit :thumbup:, ben die dingen allemaal vergeten 8o ( :O het zal toch niet........ nehhhh  :P

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Hallo mannen,

Ik ben er uit........ waaruit?

Nou zoals ik al geschreven had, zat ik heeeeel erg te twijfelen, of ik nu wel of niet voorbereidingen voor het digitaal rijden via Koploper of iTrain zou moeten maken.... Nadat ik gister avond in de Chat dit punt ook nog eens had aangekaart, gaf Roy (Rowi) mij net dat kleine zetje, dat ik het NIET ga doen.... TNX Roy.

Ik blijf digitaal met de treinen rijden, en wissels waar ik niet bij kan die worden elektrisch de rest met handbediening.

Het hoofd doel wat ik gesteld heb, is veel rijplezier, en veel speel handelingen zelf verrichten.
Daar ga ik me nu definitief op richten... Blij!

Verder heb ik gisteravond tijdens het rijden, het volgende  :idea: :O gekregen. ;) Ik ga een 4e spoor in het station er bij leggen, dit kan dan dienen als passeer spoor voor de Goederentrein, parkeerspoor, of als er b.v.b een stop trein langs het perron staat, ik via wissels deze kan passeren om zo b.v.b een sneltrein er omheen te laten rijden. ;) Ik zal straks een foto maken hoe het nu moet gaan (of beter is) geworden.

Dit resulteert jammer genoeg wel weer in een kleine (de zoveelste) budget overschrijding  ;) dat ik nu 1x 24630 en 1x 24611 nodig ben.

Maar goed ik spaar alle decoders en aanverwante artikelen nu toch uit :P En gelukkig is Henny (mijn vrouw) het er mee eens!! :D

Oke ga ff verder met uitvogelen hoe een en ander nu komt te liggen, tot later...........

Gr Ruud

   
Re:Re:De baan van Rick en Opa Ruud ---> Update 27jan Camera bewaking :-) <---
Wij houden er zo te zien voor een groot deel dezelfde mening op na, Ruud.
Ik ga ook het hele wisselgedoen nog niet via  een "koploper" of zo digitaal gaan doen.   Wel met zelf geschreven programma op de PC, maar ook nog mogelijk om alles manueel te bedienen dus lekker "ouderwets analoog".

Voor een baan op een niet al te hoog budget  (is de mijne trouwens ook)  moet ik zeggen dat het er toch knap uit ziet.   

Weet je waar ik het meest van geniet ? de  "samen bouwen" momentjes met mijn dochter en hopelijk eens ik aan scenery begin ook met mijn "betere helft", mijn  "significant other", mijn vriendin, dus.
Ik ben er bijna zeker van dat jij ook zo leuke momenten beleeft met de (klein-)kids aan de baan.  En die oogjes die blinken als het werkt en ze het zelf kunnen, ... zalig toch ?   

Knap werk, Ruud