Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

sluitverlichting in goederenwagon met batterij en cabine verl Ae 6/6

Gestart door technick dinsdag 22 december 2009, 17:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sluitverlichting in goederenwagon met batterij en cabine verl Ae 6/6
hier even een klein projectje tussendoor.
na mijn hele leichtstahl set van verlichting te hebben voorzien incl de sluitverlichting in me bagagewagen,werd het toch s tijd om ook m'n goederentrein s van sluitverlichting te voorzien.
ik had nog een schuifwandwagen uit de startset en heb deze er maar voor gebruikt aangezien deze voor leuke prijsjes te koop zijn.
ander pluspunt veel ruimte.
heb aan een zijde de handvaten uit hun gaatjes gewipt en er ledjes 1,9mm voor in de plaats gezet pootjes doorgevoerd naar binnen en polen even doorgesooldeerd als bruggetje.




daarna ook de batterij geplaats deze komt qua voltage mooi uit is oude cel uit een laptopaccu
li-ion accuutje voor de functie meer als genoeg cappaciteit.



na een tijdje gebruik kwam ik er achter dat de accu niet meer helemaal vol zat bij de eerste testen.
probleem was dat ik geen zin had om elke keer m'n kap van de wagon af te klikken elke keer dat deze opgeladen moet worden.
oplossing een laadbus en 3 polige schakelaar ingebouwd.
de schakelaar is of ene zijde of andere zijde geschakeld.
dit komt mooi uit want id uitstand vd leds word de laadbus gekoppeld dus kan hij laden zonder dat je laadspanning op de leds komt.
omgekeerd leds aan is de laadbus uit.

dit vergt wel enige aanpassing maar wil een volgende keer kijken dan ik dit met pc stekkertjes of zo oplos gezien de laadbus grote vd huidige ombouw.

naast dit projectje moest ook m'n a/e 6/6 (fris overgekocht van kees bedankt he :D)
ook aan klein verbouwinkje geloven.
na wat kleine schoonheidsfoutjes en mankementjes verholpen te hebben( liep beetje stroef en wou zelf graag andere stadswapens er op)
en een ombouw naar 60760
bleek dat ik nog een setje cabineverlichting had liggen van digirails.
na wat gepruts met de zwitserse lichtwissel.(had m mooi :? verkeerd aangesloten dacht dat de gele en grijze kabel zo ipv de oude kabels konden,FOUT!!!)
en de oplossing op t forum gevonden te hebben(kwestie van printje omgekeerd solderen :oops: )
ook maar besloten dat als ik dan toch bezig was de verlichting er ook maar in te zetten.

heb ze aan beide zijde's parralel gekopeld aan de verlichting en zo dat ze meeschakelen met de rijrichting.
al met al leuk middagje prutsen.
Re:sluitverlichting in goederenwagon met batterij en cabine verl Ae 6/6
Hoi,

Waarom niet gewoon op de (digitale) baanspanning die sluitverlichting ?

Lijkt me lastig met opladen enz....

Ik heb ooit deze gemaakt met een sleper eronder en een functiedecoder erin;

http://s715.photobucket.com/albums/ww158/Binkie_001/?action=view&current=Staalwagensluitlichten.flv

Ze kunnen ook appart knipperen, of continu branden.

Waren overigens 0805 SMD Led's.

Grt peter
Re:sluitverlichting in goederenwagon met batterij en cabine verl Ae 6/6
hoi peter weet niet wat jouw verbouwing kost bij mij in ieder geval nog geen 10tje
en het laden is helemaal geen probleem zit namelijk laadbus ingebouwd.
stekker er in en hij kan zo aan m'n lader vd modelbouw.
verder is dit niet echt een model om een sleper in te zetten en wil zowieso zo min mogelijik aan slepers hebben.
het werkt leuk en is voor mij meer als voldoende.
grtjs nick